IPPP2/443-827/09-4/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-827/09-4/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 24 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce, płatności rat leasingowych na rzecz irlandzkiej spółki leasingowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce, płatności rat leasingowych na rzecz irlandzkiej spółki leasingowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest firmą świadczącą usługi w zakresie przewozów lotniczych, krajowych i zagranicznych, działającą na zasadzie operatora w strukturze Grupy L.... Spółka posiada siedzibę na terytorium Polski i jest objęta nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce.

Spółka, w ramach restrukturyzacji swej działalności oraz w celu poprawy płynności finansowej, zamierza dokonać zbycia i leasingu zwrotnego floty samolotów aktualnie będących jego własnością. W tym celu rozważane jest dokonanie transakcji o następującym przebiegu:

1.

Założenie przez E... spółki osobowej z siedzibą w Luksemburgu i wniesienie do niej samolotów w drodze aportem.

2.

Sprzedaż samolotów przez luksemburską spółkę osobową na rzecz firmy leasingowej (w formie spółki kapitałowej) z siedzibą na Słowacji.

3.

Leasing samolotów przez słowacką firmę leasingową na rzecz jej zależnej spółki kapitałowej z siedzibą w Irlandii (dalej irlandzka spółki leasingowa).

4.

Dalszy leasing samolotów przez irlandzką spółkę leasingową na rzecz E....

Leasing samolotów przez E.... od irlandzkiej spółki leasingowej będzie ustrukturyzowany jako leasing operacyjny tzn. nie będzie spełniał przesłanek dostawy towarów wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również nie będzie spełniał przesłanek leasingu finansowego wskazanych w art. 17f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Irlandzka spółka leasingowa będzie rezydentem podatkowym Irlandii i nie będzie posiadała siedziby ani zarządu dla celów podatkowych na terytorium Polski. Irlandzka spółka leasingowa nie będzie również posiadała na terytorium Polski zakładu w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Irlandzka spółka leasingowa będzie podatkiem VAT zarejestrowanym w Irlandii dla potrzeb podatku od wartości dodanej, w tym dla potrzeb dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. Dla wykonania leasingu samolotów na rzecz Spółki, irlandzka spółka leasingowa nie będzie miała miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski. Zgodnie z prawem podatkowym obowiązującym w Irlandii, leasing samolotów do podatnika VAT z siedzibą w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej może być w pewnych okolicznościach wyłączony z opodatkowania irlandzkim podatkiem od wartości dodanej (VAT) lub podlegać 0% stawce tego podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług.

Czy płatności rat leasingowych na rzecz irlandzkiej spółki leasingowej będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zdaniem Spółki, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednym z podstawowych warunków zastosowania ustawy o VAT a w konsekwencji opodatkowania jakichkolwiek usług jest zatem stwierdzenie, że są one świadczone na terytorium Polski. W przypadku uznania, na podstawie reguł zawartych w ustawie o VAT, że usługa świadczona jest poza terytorium Polski, taka usługa nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług, gdyż pozostaje poza zakresem przedmiotowym zastosowania ustawy o VAT. Wszelkie inne okoliczności prawne lub faktyczne np. fakt objęcia bądź nieobjęcia takiej usługi analogicznym podatkiem od wartości dodanej w innym (niż Polska) państwie członkowskim Unii Europejskiej, pozbawione są z tego punktu widzenia znaczenia prawnego. Zagadnienie miejsca świadczenia usług regulowane jest w art. 27-28 ustawy o VAT. Zgodnie z zasadą ogólną (art. 27 ust. 1 ustawy o VAT), w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stale miejsce prowadzenia działalności.

W ramach wyjątków od zasady, w przypadku pewnych kategorii usług (o których mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT) świadczonych m.in. na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Dotyczy to m.in. usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu (art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o VAT). Usługa leasingu samolotów (jako środków transportu) nie mieści się w kategorii wyjątków od zasady ogólnej.

Na podstawie powyższych przepisów, należy stwierdzić, że usługa leasingowa świadczona przez irlandzką spółkę leasingową na rzecz Spółki będzie podlegała pod regulację art. 27 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji, usługa ta będzie uznana za świadczoną na terytorium Irlandii a zatem nie będzie podlegała polskiemu podatkowi od towarów i usług. Wniosku tego nie zmienia okoliczność, że zgodnie z prawem obowiązującym w Irlandii, usługa irlandzkiej spółki leasingowej polegająca na leasingu samolotów do Spółki nie byłaby obciążona podatkiem od wartości dodanej w Irlandii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy dot. podatku od towarów i usług w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl