IPPP2/443-825/09-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-825/09-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego rozliczenia eksportu jeżeli nie da się ustalić daty wpływu do Spółki dokumentów potwierdzających eksport - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego rozliczenia eksportu jeżeli nie da się ustalić daty wpływu do Spółki dokumentów potwierdzających eksport.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie dostawy towarów dla podmiotów spoza terytorium Unii Europejskiej. W związku z tym dokonuje eksportu towarów. Wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej odbywa się przez różne przejścia graniczne położone zarówno w Polsce jak i poza Polską w innych krajach Unii Europejskiej. W rezultacie różne też są urzędy celne, które dokonują potwierdzenia eksportu w przewidziany prawem sposób (potwierdzenie na dokumencie SAD lub też potwierdzenie elektroniczne). Spółka, dokonując eksportu towarów, korzysta z usług podmiotów profesjonalnie zajmujących się transportem, spedycją i świadczeniem usług logistycznych. W niektórych sytuacjach dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty spływają do Spółki z opóźnieniem, często znacznym, a w wielu przypadkach do Spółki do chwili obecnej nie spłynęły potwierdzone karty 3 dokumentu SAD. Dokumenty, które wpływają do Spółki dostarczane są różnymi kanałami: pocztą przesyłkami kurierskimi, przez pracownika Spółki, który osobiście odbiera dokumenty lub przez pracownika podmiotu świadczącego usługi logistyczne. Z uwagi na skalę eksportu liczba dokumentów potwierdzających eksport jest bardzo duża. Spółka prowadzi rejestr wpływu dokumentów potwierdzających eksport do Spółki i odpowiednio do daty wpływu tych dokumentów ujmuje eksport towarów ze stawką VAT 0 % w deklaracjach VAT lub dokonuje korekty podatku VAT należnego w sytuacji, gdy dostawa towarów z uwagi na brak dokumentów potwierdzających eksport w przewidzianym przez ustawę o VAT terminie została opodatkowana stawką krajową. Niemniej jednak zdarzyła się sytuacja, że wpływ kilkudziesięciu dokumentów do Spółki nie został zaewidencjonowany, a fakt ich posiadania przez Spółkę został ujawniony w styczniu 2009 r. Dokumenty te dotyczą eksportów, które miały miejsce w 2005 i 2006. Eksport towarów, który potwierdzały przedmiotowe dokumenty został wykazany przez Spółkę ze stawką VAT krajową. Spółka na podstawie ww. dokumentów dokonała obniżenia podatku VAT należnego w deklaracji za miesiąc styczeń 2009 r. uznając, że ten miesiąc należy potraktować jako miesiąc otrzymania dokumentów eksportowych. Z uwagi na ilość dokumentów potwierdzających eksport, które nadal spływają do Spółki może się zdarzyć, że podobna sytuacja zaistnieje w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka postąpiła prawidłowo obniżając podatek VAT należny za miesiąc styczeń 2009 r. na postawie dokumentów potwierdzających eksport, których posiadanie przez Spółkę zostało ujawnione w styczniu 2009 r....

2.

Czy ewentualne ujawnienie w przyszłości posiadania dokumentów potwierdzających eksport, których wpływ nie został zaewidencjonowany i które nie zostały wcześniej ujęte w rozliczeniu podatku VAT będzie mogło zostać potraktowane jako otrzymanie dokumentów w dacie ich ujawnienia dające prawo do obniżenia podatku VAT w rozliczeniu za miesiąc, w którym nastąpiło stwierdzenie posiadania takich dokumentów.

Stanowisko Spółki jest następujące: zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o VAT stawka podatku VAT w eksporcie wynosi 0 %. skorzystanie z preferencyjnej stawki uzależnione jest od posiadania odpowiednich dokumentów, które potwierdzają eksport towarów (art. 41 ust. 6 i ust. 7 ustawy o VAT). A zatem, w ocenie Spółki, fakt posiadania przez Spółkę dokumentów potwierdzających eksport towarów daje jej prawo do zastosowania stawki VAT 0 % w odniesieniu do transakcji eksportowych, których dotyczą posiadane dokumenty. Jeśli transakcje te z uwagi na brak dokumentów potwierdzających eksport zostały wykazane w deklaracji VAT ze stawką krajową, to po otrzymaniu przez Spółkę dokumentów potwierdzających fakt eksportu Spółka może dokonać odpowiedniej korekty podatku VAT należnego. Korekta ta dokonywana jest "na bieżąco", co oznacza, iż nie ma potrzeby korygowania deklaracji VAT, w której pierwotnie zadeklarowany został podatek VAT według stawki krajowej. Zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy o VAT: "Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument." Przepis w takim brzmieniu obowiązuje od 1 czerwca 2005 r. Celem przedmiotowego przepisu jest zapewnienie podatnikowi możliwości skorzystania z obniżonej stawki podatku VAT na eksport towarów tak, aby na skutek technicznych przeszkód związanych z dostarczaniem dokumentów potwierdzających eksport transakcje te nie zostały finalnie opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 22 %. Spółka w przedstawionym stanie faktycznym za moment otrzymania dokumentów potwierdzających eksport przyjęła datę, w której stwierdziła ich istnienie w Spółce. Jest to z całą pewnością data, w której Spółka przedmiotowe dokumenty posiadała, a zatem, skorygowanie podatku VAT należnego w deklaracji za ten właśnie miesiąc z pewnością nie będzie przedwczesne, a wiec należy stwierdzić, że nie istnieje ryzyko naruszenia art. 41 ust. 6 i ust. 7 ustawy o VAT wskazujących najwcześniejszy moment uwzględnienia eksportu z obniżoną stawką podatku VAT. Ponadto należy zauważyć, że ewentualna próba przyporządkowania otrzymania dokumentów potwierdzających eksport towarów do wcześniejszych miesięcy nie będzie posiadała dostatecznych podstaw z uwagi na fakt, iż data wpływu przedmiotowych dokumentów nie została zaewidencjonowana. Oznacza to, że brak uwzględnienia dokumentów potwierdzających eksport w deklaracji VAT za miesiąc, w którym ich posiadanie przez Spółkę zostało stwierdzone (w rozpatrywanym stanie faktycznym jest to styczeń 2009 r.) spowoduje, że Spółka nigdy nie będzie mogła skorzystać z obniżonej stawki podatku VAT na eksport towarów, którego dotyczą przedmiotowe dokumenty, co z pewnością nie stanowi celu art. 41 ust. 9 ustawy o VAT. W prawie wspólnotowym uregulowanie opodatkowania eksportu normuje art. 146 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE, przewidując zwolnienie z zachowaniem prawa do odliczenia podatku VAT dla transakcji eksportowych. Zgodnie z art. 131 ww. Dyrektywy zwolnienie to stosuje się na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć. A zatem celem wprowadzonych uregulowań krajowych dotyczących warunków preferencyjnego opodatkowania eksportu powinno być zapobieganie nadużyciom i uchylaniu się od opodatkowania. Analizując art. 41 ust. 9 ustawy o VAT z perspektywy celu wyznaczonego przepisami Dyrektywy należy stwierdzić, iż nie stoi on na przeszkodzie dokonania korekty podatku należnego VAT w rozliczeniu za miesiąc, w którym Spółka stwierdza posiadanie dokumentów eksportowych dających prawo do takiej korekty. W żadnym bowiem razie nie prowadzi to do uchylania się od opodatkowania przez Spółkę. Jak zauważył ETS w wyroku w sprawie C-445/05 terminologia używana do zwolnień powinna być interpretowana w sposób ścisły, nie oznacza to jednak, że powinna być interpretowana w sposób, który pozbawi ją skuteczności. W tej sytuacji Spółka jest zdania, iż dokonanie korekty podatku VAT należnego w deklaracji VAT-7 za styczeń 2009 r. należy uznać za prawidłowe. Ponadto, w przypadku ewentualnego stwierdzenie w przyszłości posiadania dokumentów potwierdzających eksport nie rozliczonych w deklaracjach VAT za wcześniejsze okresy rozliczeniowe Spółka będzie mogła przyjąć datę stwierdzenia ich posiadania jako datę ich otrzymania, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Na tle opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ilekroć w przepisach jest mowa o eksporcie należy przez to rozumieć potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz. Przepis art. 41 ust. 4 ww. stanowi, iż W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku wynosi 0%. Przepisy art. 41 ust. 6 i 7 brzmią:

6.

"Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

7.

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju."

Zgodnie z podanym stanem faktycznym Spółka, wobec braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza granice Wspólnoty, zastosowała w stosunku do przedmiotowych dostaw stawki podatku właściwe dla dostaw tego towaru na terytorium kraju. Następnie Spółka otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza granice Wspólnoty. Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 9 ww. ustawy otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument. Zgodnie z powyższymi przepisami Spółka powinna dokonać korekty podatku w miesiącu, w którym otrzymała dokument potwierdzające wywóz towarów poza granice Wspólnoty. W przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie jest wprost unormowana sytuacja, w której nie można ustalić terminu otrzymania ww. dokumentów przez podatnika. Jednocześnie należy zgodzić się z argumentacją Spółki, iż brak uwzględnienia dokumentów potwierdzających eksport w deklaracji VAT za miesiąc, w którym ich posiadanie przez Spółkę zostało stwierdzone (w rozpatrywanym stanie faktycznym jest to styczeń 2009 r.) spowoduje, że Spółka nigdy nie będzie mogła skorzystać z obniżonej stawki podatku VAT na eksport towarów, którego dotyczą przedmiotowe dokumenty, a tym samym naruszona zostanie jedna z podstawowych zasad podatku od towarów i usług - zasada neutralności. Wobec braku możliwości ustalenia daty otrzymania przedmiotowych dokumentów przez Spółkę należy uznać, iż dzień ich "odnalezienia" jest jednocześnie dniem ich wpływu do Spółki.

Tutejszy organ podatkowy zauważa, iż to na Spółce spoczywa obowiązek wykazania braku możliwości ustalenia daty otrzymania przedmiotowych dokumentów przez Spółkę. Spółka powinna się przy tym wykazać należytą starannością - nie jest dopuszczalne uznanie, że brak możliwości ustalenia daty wpływu ww. dokumentów do Spółki jest stwierdzany tylko na podstawie braków w ewidencji Spółki. Spółka powinna wykazać, że dołożyła wszelkich starań w celu ustalenia daty wpływu dokumentów i ustalić np. czy podmiot, który przesłał do Spółki ww. dokumenty, dysponuje zwrotnym potwierdzeniem odbioru przez Spółkę tych dokumentów, albo czy podmiot dostarczający dokumenty (np. poczta, firma kurierska) dysponuje datą doręczenia ww. dokumentów Spółce. Dopiero w sytuacji, w której rzeczywiście nie da się w żaden sposób ustalić prawidłowej daty wpływu dokumentów do Spółki można uznać, iż dzień ich "odnalezienia" jest jednocześnie dniem ich wpływu do Spółki.

Biorąc pod uwagę powyższe należało uznać stanowisko Spółki przedstawione we wniosku uznać za prawidłowe - zarówno w odniesieniu do zaistniałego stanu faktycznego, jak i w odniesieniu do zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl