IPPP2/443-808/12-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-808/12-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług

* w zakresie stawki podatku dla usługi projektowej-jest nieprawidłowe

* w zakresie stawki podatku dla usługi polegające na instalacji systemów wentylacji i oddymiania garażu oraz napowietrzania klatek schodowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi polegające na instalacji systemów wentylacji i oddymiania garażu oraz napowietrzania klatek schodowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się produkcją urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych (PKD 28.25.Z), sprzedażą hurtową artykułów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego (PKD 46.74.Z) oraz wykonywaniem robót budowlanych wykończeniowych (PKD 43.3) i instalowaniem maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia (PKD 33.20).

Roboty budowlane świadczone przez Spółkę obejmują kompleksowe usługi polegające na instalacji systemów wentylacji i oddymiania garażu oraz napowietrzania klatek schodowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego i użytkowego. Usługi te zgodnie z załączoną interpretacją Głównego Urzędu Statystycznego należy klasyfikować pod symbolem PKWiU 2004 45.33.12-00.00 - roboty związane z montażem instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (według PKWiU 2008 43.22.12.0 - roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych). Zgodnie z zawieranymi kontraktami, kompleksowe wykonanie instalacji systemu wentylacji i oddymiania garażu lub napowietrzania klatek schodowych, jest wynagradzane ryczałtowo, za całość opisanych w umowie prac i obejmuje swoim zakresem następujące elementy:

1.

wykonanie wszelkich prac przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia robót montażowych w sposób prawidłowy i zgodny z przepisami polskiego prawa, w tym przygotowanie dokumentacji projektowej i wykonawczej,

2.

zamówienie i zakup stosownych urządzeń (np. wentylatorów) oraz materiałów, a także usług obcych niezbędnych do wykonania instalacji systemu,

3.

wykonanie niezbędnych robót zabezpieczających i tymczasowych, a związanych z zakresem wykonywanych czynności montażowych,

4.

zorganizowanie, nadzorowanie i zabezpieczenie wykonywanych prac,

5.

wykonanie montażu urządzeń instalacji zgodnie ze stosowanymi normami technicznymi i przepisami polskiego prawa,

6.

uruchomienie instalacji i sporządzenie stosownego protokołu odbioru robót, opracowanie dokumentacji powykonawczej, szkolenie w zakresie obsługi systemu.

Spółka wykonuje usługi budowlane, które nie dotyczą budowy całych budynków, a jedynie ich wyodrębnionych części wspólnych takich jak klatki schodowe czy korytarze lub garaże w podziemiach budynku. Usługi te w części obejmującej instalacje i montaż urządzeń są realizowane poprzez podwykonawców działających w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT (tekst jedn.: 8% czy 23%) należy zastosować do sprzedaży robót budowlanych, dotyczących części wspólnych budynku takich jak:

1.

klatki schodowe czy korytarze,

2.

garaże w podziemiach budynku.

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z ustawy o podatku od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. obniżona do wysokości 8% stawka VAT ma zastosowanie wyłącznie dla obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264- wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowie świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Z powyższej regulacji wynika, więc, że stawka podatku VAT na roboty budowlane świadczone przez Spółkę uzależniona jest od rodzaju budynku, w którym Spółka wykonuje roboty budowlane. Należy więc odrębnie rozpatrzeć kwestię stawki na części wspólne w budynku niemieszkalnym a odrębnie na części wspólne w budynku mieszkalnym.

W związku z powyższym stawka VAT, dotycząca sprzedaży prac instalacyjnych wykonywanych w części wspólnej budynku to jest na klatkach schodowych czy korytarzach, będzie uzależniona od kwalifikacji budynku jako całości w PKOB. Jeśli przedmiotem zamówienia jest budowa budynku sklasyfikowanego w PKOB jako budynek mieszkalny (ze względu na przewagę powierzchni lokali mieszkalnych), to do wynagrodzenia należnego z tytułu prac instalacyjnych wykonywanych w częściach wspólnych budynku, należy zastosować stawkę 8%, zaś jeśli przedmiotem zamówienia jest budowa budynku niemieszkalnego (ze względu na przewagę powierzchni lokali użytkowych i mieszkalnych nie spełniających wymogów przewidzianych dla budownictwa społecznego), to do wynagrodzenia z tytułu prac (budowy) części wspólnych budynku należy zastosować stawkę podstawową, 23%.

Dla prac budowlanych obejmujących wykonanie instalacji systemu wentylacji i oddymiania garażu, jako lokalu użytkowego należy stosować stawkę podstawową 23% bez względu na rodzaj budynku, w którym Spółka wykonuje roboty budowlane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku dla usługi projektowej uznaje się za nieprawidłowe oraz w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na instalacji systemów wentylacji i oddymiania garażu oraz napowietrzania klatek schodowych uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże, z dniem 1 stycznia 2011 r. uległy zmianie stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23%, a obniżona stawka podatku VAT wynosi 8%.

Obniżoną 8% stawkę podatku VAT stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonym w ust. 12a, nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z dnia 31 grudnia 1999 r. Nr 112 poz. 1316 z późn. zm., dalej: "rozporządzenie o PKOB"), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Zgodnie z rozporządzeniem o PKOB, budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny. W przypadku obiektów budowlanych użytkowanych lub przeznaczonych do wielu celów, klasyfikuje się je w jednej pozycji, zgodnie z ich głównym użytkowaniem. Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Przy czym, w dziale PKOB 11 zawarte są trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), która zastąpiła obowiązującą dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji takich pojęć, jak roboty budowlane, budowlano-montażowe, remont, dlatego też należy odwołać się do definicji zawartych na gruncie innych gałęzi prawa, a jeśli dane pojęcie nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa, należy odwołać się do powszechnie przyjmowanego znaczenia danego pojęcia.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 i pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm., dalej: "Prawo budowlane") przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Zatem w przypadku czynności objętych normą przepisu art. 41 ust. 12 ustawy, kluczowym elementem pozwalającym prawidłowo określić stawkę podatku VAT jest rodzaj obiektu (budynku) oraz rodzaj czynności.

Ze złożonego wniosku wynika, że roboty budowlane świadczone przez Spółkę obejmują kompleksowe usługi polegające na instalacji systemów wentylacji i oddymiania garażu oraz napowietrzania klatek schodowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego i użytkowego. Usługi te zgodnie z interpretacja Głównego Urzędu Statystycznego należy klasyfikować pod symbolem PKWiU 2004 45.33.12-00.00 - roboty związane z montażem instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (według PKWiU 2008 43.22.12.0 - roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych) Zgodnie z zawieranymi kontraktami, kompleksowe wykonanie instalacji systemu wentylacji i oddymiania garażu lub napowietrzania klatek schodowych, jest wynagradzane ryczałtowo, za całość opisanych w umowie prac i obejmuje swoim zakresem następujące elementy:

1.

wykonanie wszelkich prac przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia robót montażowych w sposób prawidłowy i zgodny z przepisami polskiego prawa, w tym przygotowanie dokumentacji projektowej i wykonawczej,

2.

zamówienie i zakup stosownych urządzeń (np. wentylatorów) oraz materiałów, a także usług obcych niezbędnych do wykonania instalacji systemu,

3.

wykonanie niezbędnych robót zabezpieczających i tymczasowych, a związanych z zakresem wykonywanych czynności montażowych,

4.

zorganizowanie, nadzorowanie i zabezpieczenie wykonywanych prac,

5.

wykonanie montażu urządzeń instalacji zgodnie ze stosowanymi normami technicznymi i przepisami polskiego prawa,

6.

uruchomienie instalacji i sporządzenie stosownego protokołu odbioru robót, opracowanie dokumentacji powykonawczej, szkolenie w zakresie obsługi systemu.

Spółka wykonuje usługi budowlane, które nie dotyczą budowy całych budynków, a jedynie ich wyodrębnionych części wspólnych takich jak klatki schodowe czy korytarze lub garaże w podziemiach budynku.

Jak wskazała Strona świadczona przez Nią usługa ma charakter usługi kompleksowej.

Ani ustawa o VAT, ani przepisy wykonawcze do niej nie definiują "usługi złożonej, kompleksowej". Zdaniem tut. Organu, można tak nazwać tylko i wyłącznie takie świadczenia, które są powiązane ze sobą zarówno pod względem ekonomicznym, jak i gospodarczym, gdyż na taką usługę składa się cały zespół nie dających się w istocie wyodrębnić czynności dających w efekcie ostateczną, jednorodną usługę.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie Card Protection Plan Ltd. przeciwko Commissioners of Customs and Excise C-349/96 uznał, że w przypadku świadczeń złożonych należy dokonać analizy ekonomicznej transakcji oraz, że świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone. Europejski Trybunał Sprawiedliwości ponadto uznał, że "pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej".

Należy ponadto zauważyć, że zdarzają się przypadki, gdy występuje wielość świadczeń wynikających z jednej umowy i mogą być one potraktowane jako jedna usługa, lecz jest to możliwe tylko i wyłącznie w takich sytuacjach, kiedy na ową usługę składa się cały zespół niedających się w istocie wyodrębnić czynności, dających w efekcie ostateczną, jednorodną usługę.

Sytuacja ta nie ma jednak miejsca w opisanym we wniosku stanie faktycznym, gdzie możliwe jest wyodrębnienie robót budowlanych (usług montażowych) od prac projektowych. Usługi te mają bowiem charakter samoistny i mogą występować niezależnie. Usługa projektowa nie stanowi składowej części generalnej usługi budowlanej - wprost ją poprzedza i może być wykonana przez dowolny, inny podmiot i usługi te nie są ze sobą tak ściśle powiązane, by nie było możliwe ich wyodrębnienie - wręcz przeciwnie - co do zasady, są to dwie różne i niezależne od siebie usługi.

W tym miejscu zwrócić ponadto należy uwagę, iż w odniesieniu do budownictwa mieszkaniowego przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przewidują możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku jedynie w zakresie dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji czy też przebudowy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części. Jednocześnie przepisy te nie przewidują takiej stawki podatku dla usług projektowania. Usługi projektowe realizują odrębne od usług budowlanych potrzeby klienta, a zatem nie mogą być uznane za tożsame z ww. usługami budowlanymi.

Analiza powyższego prowadzi do wniosku, że w przypadku usługi polegającej na przygotowaniu projektu, stanowiącego element przygotowywanej przez Stronę dokumentacji projektowej, brak jest podstaw do zastosowania dla przedmiotowych usług projektowych stawki preferencyjnej w wysokości 8%.

Skoro więc do przedmiotowych usług nie ma zastosowania powołany przepis art. 41 ust. 12 ustawy, a ustawodawca nie przewidział preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług dla usług projektowych, usługi te na podstawie art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. 146a pkt 1 ustawy, przedmiotowe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%.

Zatem, w zakresie odnośnie usługi polegającej na przygotowaniu projektu instalacji systemów wentylacji i oddymiania garaży oraz napowietrzania klatek schodowych (korytarzy), stanowiącego element przygotowywanej przez Stronę dokumentacji projektowej usługi należy zastosować stawkę podstawową tj. 23%, tym samym wyłączyć z przedmiotowych usług budowlanych.

Uwzględniając stan faktyczny wniosku w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, iż usługi polegające na instalacji systemów wentylacji i oddymiania garaży (bez usługi projektowej) zarówno w budynkach użytkowych jak i mieszkalnych podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy. Usługi te dotyczą lokali użytkowych, stąd też nie ma do nich zastosowania obniżona stawka podatku, o której mowa w art. 42 ust. 12 ustawy.

Również usługa napowietrzania klatek schodowych (korytarzy) w budynkach użytkowych, nie podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku, gdyż przepis art. 41 ust. 12 ustawy nie ma zastosowania do budynków użytkowych.

W sytuacji natomiast, gdy klatka schodowa (korytarz) znajduje się w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w dziale 11 PKOB objętym społecznym programem mieszkaniowym usługa napowietrzania klatek schodowych (bez usługi projektowej) podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 12 w zw z art. 146a pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznać należy za prawidłowe.

W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl