IPPP2/443-797/11-4/JO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-797/11-4/JO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawa do zwolnienia od podatku usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd, zwany dalej U., jest państwową osobą prawną utworzoną na mocy ustawy, powołaną do realizacji działań zmierzających do zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych. U. podlega ministrowi właściwemu do spraw gospodarki. Ustawa określa zasady, zakres i formy wykonywania dozoru technicznego oraz jednostki właściwe do jego wykonywania.

Do zakresu działania U. należy również m.in. inicjowanie działalności mającej na celu podnoszenie zawodowych kwalifikacji wytwórców oraz użytkowników w zakresie bezpiecznej pracy urządzeń technicznych, a także popularyzowanie zagadnień związanych z bezpieczną pracą urządzeń technicznych oraz organizowanie doradztwa w tym zakresie, jak również uzgadnianie programów szkolenia osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne. W ramach popularyzacji zagadnień związanych z bezpieczeństwem technicznym w zakresie szkoleń, U. używa nazwy "AKADEMIA U.". U. nie jest objęty systemem oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

ZAGADNIENIE nr 1:

Na zlecenie Spółki zajmującej się m.in. doradztwem w zakresie funduszy unijnych, U. wykonuje usługi szkoleniowe na rzecz osób wskazanych przez kontrahenta, tj. strażaków Państwowej Straży Pożarnej. Pracownicy U. w ramach podpisanej umowy prowadzą część teoretyczną szkoleń specjalistycznych podnoszących kwalifikacje zawodowe w zakresie:

* obsługi i napełniania zbiorników przenośnych z gazami sprężonymi i skroplonymi metodą nieautomatyczną wagową i ciśnieniową,

* obsługi podestów ruchomych i przejezdnych.

Szkolenia realizowane przez wykładowców U. są przeprowadzane w ramach projektu finansowanego z budżetu Unii Europejskiej oraz budżetu państwa. Projekt realizowany jest z Poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, tytuł projektu. Finansowanie ww. rodzajów szkoleń odbywa się w ramach przyznanych Spółce środków unijnych. Z tytułu wykonania usługi szkoleniowej U. wystawił faktury VAT na rzecz Spółki stosując stawkę VAT w wysokości 23%. Kontrahent uznał jednak, iż usługi te powinny być zwolnione z podatku VAT, z uwagi na brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku VAT.

ZAGADNIENIE nr 2:

U. świadczy usługi szkoleniowe dla pracowników jednostek sektora finansów publicznych m.in. dla takich jak: Państwowa Straż Pożarna (np. szkolenia z zasad uwalniania osób z unieruchomionych dźwigów osobowych), Urzędy Miejskie (np. szkolenie na temat wymagań dotyczących budowy, instalacji i bezpiecznej eksploatacji urządzeń na placach zabaw), powiaty (np. seminarium dla instruktorów-wykładowców oraz instruktorów ds. wymiany butli gazowych w wózkach jezdniowych dla nauczycieli szkół zawodowych).

Udział w szkoleniu poszczególnych pracowników opłacany jest ze środków własnych takiej jednostki i ma na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników. Chodzi zarówno o szkolenia "otwarte", na które instytucje publiczne przesyłają swoich pracowników jaki o szkolenia "zamknięte" organizowane wyłącznie dla danego podmiotu sfery budżetowej.

W uzupełnieniu z dnia 25 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż projekt realizowany na rzecz Spółki był finansowany w 100% ze środków publicznych w podziale na poniższe źródła finansowania:

* 85% wartości projektu pochodziło z Europejskiego Funduszu Społecznego,

* 15% wartości budżetu pochodziło z budżetu państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca jako świadczący usługi szkoleniowe na rzecz Spółki, która otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych na realizację ww. szkoleń, może wystawić faktury VAT korygujące stosując jako właściwe zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT.

2.

czy Wnioskodawca realizując szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe na rzecz podmiotu, który finansuje te szkolenia ze środków publicznych może stosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

Własne stanowisko Wnioskodawcy dla pytania nr 1:

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (...) finansowane w całości ze środków publicznych. Środkami publicznymi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż jako podwykonawca wynagradzany za zrealizowane w ramach umowy usługi szkolenia ze środków unijnych - a więc ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych posiada podstawę prawną do wystawienia faktur VAT korygujących obejmujących zrealizowane dla Spółki szkolenia, ze zwolnioną stawką VAT.

Własne stanowisko Wnioskodawcy dla pytania nr 2:

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) Ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (...) finansowane w całości ze środków publicznych.

Środkami publicznymi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 4 Ustawy o Finansach Publicznych są przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł. W związku z powyższym Strona stoi na stanowisku, iż organizowane przez U. szkolenia dla jednostek Sektora Finansów Publicznych są objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU).

Z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa krajowego oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest zatem uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2011 r. rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

Stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Ponadto, w świetle § 14 ust. 3 rozporządzenia, faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a), kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Zgodnie z § 14 ust. 4 rozporządzenia, przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 8 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Z okoliczności wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest państwową jednostką prawną utworzoną na mocy ustawy. Do zakresu U. należy m.in. inicjowanie działalności mającej na celu podnoszenie zawodowych kwalifikacji wytwórców oraz użytkowników w zakresie bezpiecznej pracy urządzeń technicznych, a także popularyzowanie zagadnień związanych z bezpieczną pracą urządzeń technicznych oraz organizowanie doradztwa w tym zakresie, jak również uzgadnianie programów szkolenia osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne. W ramach popularyzacji zagadnień związanych z bezpieczeństwem technicznym w zakresie szkoleń, U. używa nazwy "AKADEMIA U. ".

Wnioskodawca wskazał, iż wykonuje usługi szkoleniowe na zlecenie Spółki na rzecz osób wskazanych przez kontrahenta, tj. strażaków. Pracownicy U. w ramach podpisanej umowy prowadzą część teoretyczną szkoleń specjalistycznych podnoszących kwalifikacje zawodowe w zakresie: obsługi i napełniania zbiorników przenośnych z gazami sprężonymi i skroplonymi metodą nieautomatyczną wagową i ciśnieniową oraz obsługi podestów ruchomych i przejezdnych. Powyższe szkolenia realizowane przez wykładowców U. są przeprowadzane w ramach projektu finansowanego z budżetu Unii Europejskiej oraz budżetu państwa. Projekt realizowany jest z Poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, tytuł projektu. Przedmiotowe szkolenia (w ramach przyznanych Spółce środków unijnych) były finansowane w 100% ze środków publicznych w podziale na poniższe źródła finansowania:

* 85% wartości projektu pochodziło z Europejskiego Funduszu Społecznego,

* 15% wartości budżetu pochodziło z budżetu państwa.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż nie posiada akredytacji ani nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W tym miejscu należy wskazać, iż przepis art. 37 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321 z późn. zm.) mówi, iż do zakresu działania U. należy m.in.:

* inicjowanie działalności mającej na celu podnoszenie zawodowych kwalifikacji wytwórców oraz użytkowników zakresie bezpiecznej pracy urządzeń technicznych,

* popularyzowanie zagadnień związanych z bezpieczną pracą urządzeń technicznych oraz organizowanie doradztwa w tym zakresie,

* uzgadnianie programów szkolenia osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne,

* sprawdzanie kwalifikacji osób wytwarzających, naprawiających, modernizujących, obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne oraz osób wykonujących badania nieniszczące.

Jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowe usługi szkoleniowe dla strażaków, prowadzone na zlecenie Spółki, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego tychże osób, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Realizacja przedmiotowych usług szkoleniowych ma bowiem na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych w zakresie obsługi i napełniania zbiorników przenośnych z gazami sprężonymi i skroplonymi metodą nieautomatyczną wagową i ciśnieniową oraz obsługi podestów ruchomych i przejezdnych.

Powyższe szkolenia finansowane są w całości ze środków publicznych, co oznacza, że spełniona jest także druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę, tj. usługi szkoleniowe są w całości finansowane ze środków publicznych.

Reasumując, stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe prowadzone jako doskonalenie zawodowe (podnoszenie kwalifikacji zawodowych w zakresie obsługi i napełniania zbiorników przenośnych z gazami sprężonymi i skroplonymi metodą nieautomatyczną wagową i ciśnieniową oraz obsługi podestów ruchomych i przejezdnych), korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie z art. 43 ust. pkt 29 lit. c) z uwagi na fakt, iż usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zwodem lub branżą i mają na celu uzyskanie lub zaktualizowanie wiedzy dla celów zawodowych oraz są finansowane w całości ze środków publicznych.

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wskazał, iż z tytułu przedmiotowej usługi szkoleniowej wystawił na rzecz Spółki fakturę VAT stosując stawkę VAT w wysokości 23%. Mając zatem na uwadze powyższe, z uwagi na fakt, iż usługi szkoleniowe dla strażaków, prowadzone na zlecenie Spółki, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego tychże osób, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz są finansowane ze środków publicznych, zatem Wnioskodawca może wystawić faktury VAT korygujące ze stawką zwolnioną na rzecz Spółki.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ponadto Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wskazał, iż świadczy usługi szkoleniowe dla pracowników jednostek sektora finansów publicznych m.in. dla takich jak: Państwowa Straż Pożarna (np. szkolenia z zasad uwalniania osób z unieruchomionych dźwigów osobowych), Urzędy Miejskie (np. szkolenie na temat wymagań dotyczących budowy, instalacji i bezpiecznej eksploatacji urządzeń na placach zabaw), powiaty (np. seminarium dla instruktorów-wykładowców oraz instruktorów ds. wymiany butli gazowych w wózkach jezdniowych dla nauczycieli szkół zawodowych). Udział w szkoleniu poszczególnych pracowników opłacany jest ze środków własnych takiej jednostki i ma na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników. Chodzi zarówno o szkolenia "otwarte", na które instytucje publiczne przesyłają swoich pracowników jaki o szkolenia "zamknięte" organizowane wyłącznie dla danego podmiotu sfery budżetowej.

Jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowe usługi szkoleniowe prowadzone dla pracowników jednostek sektora finansów publicznych takich jak: Państwowa Straż Pożarna, Urzędy Miejskie, czy powiaty spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego tychże osób, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Realizacja przedmiotowych szkoleń dla wymienionych jednostek sektora finansów publicznych mają bowiem podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników szkoleń.

Powyższe szkolenia finansowane są ze środków własnych jednostek sektora finansów publicznych i mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników szkoleń, co oznacza, że spełniona jest także druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę dla podmiotów sektora finansów publicznych.

W konsekwencji, szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe organizowane na rzecz jednostek sektora finansów publicznych są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jeżeli są w całości finansowane ze środków publicznych, to będą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, iż w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi na pytania nr 1 i nr 2 przedmiotowego wniosku. W zakresie pytania nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl