IPPP2/443-79/09-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-79/09-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 6 września 1990 r. zgłoszona została do ewidencji działalności gospodarczej Spółka cywilna, w skład której wchodziło dwóch wspólników. Przedmiotem działalności Spółki było nauczanie języków obcych. Aneksem do umowy Spółki z dnia 25 września 1990 r. do Spółki przystąpił trzeci wspólnik. Do 1997 r. trzyosobowa spółka cywilna prowadziła rozszerzoną działalność gospodarczą m.in. w zakresie reklamy, dystrybucji i sprzedaży książek, czasopism i materiałów do nauki języków obcych a także w dalszym ciągu usług w zakresie nauki języków obcych. W 1993 r. Spółka rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W dniu 13 lutego 1997 r. do Urzędu Skarbowego złożone zostało zawiadomienie, iż w związku z zaprzestaniem wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (m.in. sprzedaż i dystrybucja książek i materiałów do nauczania czasopism, materiałów do nauki języków obcych) od dnia 1 stycznia 1997 r. Spółka pozostała jedynie przy prowadzeniu działalności oświatowej, tj. nauczaniu języka obcego, które było objęte ustawowym zwolnieniem z ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących na podstawie przepisów wówczas obowiązujących w tym zakresie. Pomimo tego, iż ww. usługi oświatowe (nauka języków obcych) korzystały ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrujących wg informacji ustnych uzyskanych w organie podatkowym, Spółka miała w dalszym ciągu obowiązek ewidencjonować sprzedaż poprzez zgłoszoną wcześniej kasę rejestrującą. W tej sytuacji od momentu zmiany zakresu prowadzonej działalności Spółka ewidencjonowała i w dalszym ciągu ewidencjonuje sprzedaż na kasie fiskalnej.

Zgodnie natomiast z wydanym zaświadczeniem Głównego Urzędu Statystycznego Spółka prowadzi w chwili obecnej jedynie działalność oznaczoną w PKD 2007 8559A - Nauka języków obcych (wg PKD obowiązującej 2004 8042A).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odstąpienia od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej w związku ze świadczeniem wyłącznie usług w zakresie edukacji (PKWiU 80), do których zaliczane są usługi świadczone przez szkoły nauki języków (PKWiU 80.42-10.00.10), zgodnie z nowym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z dnia 24 grudnia 2008 r. Nr 228, poz. 1510).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia jedynie usług przedmiotowo zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, nie ma przeszkód, aby Wnioskodawca zrezygnował z ewidencjonowania tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Wynika to z faktu, iż Spółka świadczy wyłącznie usługi, które są zaliczone do grupy 80 PKWIU - przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących, zatem istnieje możliwość zaprzestania ewidencjonowania sprzedaży zgodnie z załącznikiem do Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 2 tego rozporządzenia.

Uzasadniając powyższe, Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Na mocy delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie, Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z dnia 24 grudnia 2008 r. Nr 228, poz. 1510) zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W myśl § 2 ust. 2 wyżej cytowanego rozporządzenia pod poz. 25, Minister Finansów zwolnił do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących m.in. usługi w zakresie edukacji (PKWiU 80), do których zaliczane są usługi świadczone przez szkoły nauki języków (PKWiU 80.42-10.00.10), a więc usługi, wykonywane przez Wnioskodawcę. W tym miejscu Wnioskodawca zwraca uwagę, iż zwolnienie ww. usług obowiązywało także w 2008 r. oraz latach poprzednich. Jak wynika natomiast z przedstawionego stanu faktycznego po odejściu wspólnika od 2001 r. Spółka do chwili obecnej prowadzi wyłącznie działalność usługową w zakresie usług oświatowych. Skoro zatem Spółka wykonuje czynności wyłącznie zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, to mając na uwadze powyższe ww. regulacje, nie ma przeszkód do zaprzestania rejestrowania tej sprzedaży na kasie rejestrującej, podstawą zaś do odstąpienia (rezygnacji) z ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest ww. przepis § 2 ust. 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. W tej sytuacji zakończenie pracy kasy w trybie fiskalnym wymagać będzie jedynie odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej oraz sporządzenia protokołu z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej w obecności pracownika organu podatkowego, zgodnie z § 7 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1338).

Podobne stanowisko znaleźć można w wydanych interpretacjach organów podatkowych choć na podstawie poprzednio obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, jednakże uregulowania w zakresie sprawy będącej przedmiotem zapytania - pozostały niezmienione.

W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP2/443-501/08-2/MN z dnia 2008.08.28 czytamy m.in. "Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą ustawodawca nałożył na podatników, dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Minister Finansów, zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników (zwolnienia podmiotowe) oraz niektóre grupy czynności (zwolnienia przedmiotowe) z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na wysokość obrotu lub rodzaj prowadzonej działalności (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz. U. Nr 113, poz. 720 - obowiązujące od 1 lipca 2008 r.).

Stosownie do § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku tym pod pozycją nr 6 wymienione zostały "przewozy miejskie rozkładowe pasażerskie, inne niż kolejowe, za które pobierane są ceny urzędowe ustalone przez gminę (Radę m.st. Warszawy) lub związek komunalny" - symbol PKWiU ex 60.21.2.

Wobec powyższego świadczone przez Zainteresowanego usługi autobusowych przewozów miejskich rozkładowych zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%. Natomiast na mocy ust. 6 pkt 2 powołanego paragrafu, zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 30 czerwca 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 30 czerwca 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 30 czerwca 2007 r. W związku z tym, że w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że dokonał fiskalizacji kas rejestrujących oraz rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży na kasach fiskalnych z powodu "chęci skorzystania z ulgi podatkowej przy zakupie kas rejestrujących", tj. przed upływem terminu wynikającego z obowiązujących przepisów, a zatem nie utracił prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, należy stwierdzić, iż może dokonywać sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej. Tym samym, nie będąc zobowiązanym do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej, Wnioskodawca może wyrejestrować kasę rejestrującą zgłoszoną Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, kończąc pracę tego urządzenia w trybie fiskalnym zgodnie z § 5 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.). Ponadto tut. Organ informuje, że na mocy art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1.

Biorąc pod uwagę powyższy przepis, jeżeli Wnioskodawca zaprzestał używania kasy rejestrującej po upływie 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania, to nie jest zobowiązany do zwrotu kwoty odliczonej lub zwróconej na jej zakup. Nadmienia się, że Zainteresowany może również pozostawić kasę rejestrującą w stanie technicznym odpowiadającym wymogom określonym w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące do momentu kiedy będzie ona ponownie wymagana do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego.

W wydanej natomiast interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IP-PP2-443-664/08-2/IK z dnia 2008.07.17, organ ten na postawione przez podatnika pytanie: Czy istnieje możliwość odstąpienia od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej w związku ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania. Udzielił następującej odpowiedzi (...)

"W myśl § 2 cytowanego rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 13 ww. załącznika do cyt. rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania zostały wymienione usługi telekomunikacyjne - PKWiU 64.2. (...) z dniem 1 lipca 2008 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

W myśl § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2 - czyli załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) - jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Natomiast § 3 ust. 6 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących stanowi, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1 nie stosuje się do podatników, którzy przed dniem 1 lipca 2008 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników.

Należy zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca we wrześniu 2001 r. rozpoczął ewidencjonowanie obrotów przy pomocy kasy rejestrującej. Wówczas sprzedaż obejmowała między innymi podzespoły komputerowe, zestawy komputerowe, a także usługi dostępu do sieci Internet zarówno dla podmiotów gospodarczych jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W roku 2007 r. przedmiotem działalności Wnioskodawcy było przede wszystkim świadczenie usług: dostęp do sieci Internet, telefonicznych, wykonania przyłącza internetowego, wykonania sieci komputerowej, utrzymania serwera, utrzymania domeny internetowej, utrzymania bazy danych na serwerze, serwisowych a także działalność obejmowała dostawę: routerów, urządzeń typu switch, bramek VOIP.

W 2007 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży usług dostępu do sieci Internet w obrotach ogółem na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej wyniósł 98%.

Obecnie Spółka świadczy jedynie usługi w zakresie dostępu do sieci Internet oraz telefonii internetowej VOIP - a więc usługi telekomunikacyjne zaliczane do grupy PKWiU 64.2. W związku z tym zainteresowana jest możliwością odstąpienia od obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

W świetle powyższych uregulowań, świadczenie przez Wnioskodawcę usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.2) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie jest objęte obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w terminie do dnia 31 grudnia 2008 r. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku uznać należy za prawidłowe, zaznaczając jednak, że wywodzi on prawidłowy skutek prawny lecz z innej podstawy prawnej. W przedmiotowej sprawie bowiem podstawą do odstąpienia (rezygnacji) z ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest przepis § 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących oraz przepis § 2 ust. 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących a nie § 3 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. (...).

Mając na uwadze powyższe, stanowisko zawarte we wniosku należy uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o VAT, Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W myśl § 2 pkt 2 cytowanego rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 25 ww. załącznika do ww. rozporządzenia jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania zostały wymienione usługi w zakresie edukacji - PKWiU 80.

W myśl tego przepisu, do 31 grudnia 2009 r. bez względu na wysokość obrotu i bez względu na to, czy podatnik stosuje już kasy do ewidencjonowania innych czynności - zwolniona z ewidencjonowania jest sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się do 31 grudnia 2009 r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", był wyższy niż 70%.

Zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2009 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2008 r. (§ 3 ust. 6 rozp.).

Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników.

Należy zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia z tego obowiązku, podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Spółka w 1993 r. rozpoczęła ewidencjonowanie obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wówczas sprzedaż obejmowała między innymi reklamę, dystrybucję i sprzedaż książek, czasopism i materiałów do nauki języków obcych jak i naukę języków obcych. Od 1997 r. Spółka pozostała jedynie przy prowadzeniu działalności oświatowej (PKWiU 80). W związku z tym zainteresowana jest możliwością odstąpienia od obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

W świetle powyższych uregulowań, świadczenie przez Wnioskodawcę usług w zakresie edukacji (PKWiU 80), do których zaliczane są usługi świadczone przez szkoły języków obcych, nie jest objęte obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku uznać należy za prawidłowe, zaznaczając jednak, że niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że Wnioskodawca świadczy tylko i wyłącznie usługi w zakresie edukacji (PKWiU 80) i traci ona swoją ważność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego.

W przypadku rozpoczęcia przez Wnioskodawcę wykonywania jakichkolwiek czynności, które nie byłyby objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej wówczas zobowiązany jest on do ewidencjonowania obrotu z tytułu tych czynności na kasie rejestrującej.

Zwolnienia podmiotowe dotyczące całej prowadzonej przez Podatnika działalności, określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, dotyczą wyłącznie tych podatników, którzy nie mieli obowiązku stosowania kas rejestrujących w latach poprzednich (§ 3 ust. 6 tego rozporządzenia). W opisie sytuacji nie przywołano takich okoliczności, wskazano wyłącznie, iż w 1993 r. rozpoczęto ewidencjonowanie z zastosowaniem kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl