IPPP2/443-785/12-4/RR - Możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży biletów prowadzonej za pośrednictwem Internetu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-785/12-4/RR Możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży biletów prowadzonej za pośrednictwem Internetu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Teatru przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2012 r. (data wpływu 16 sierpnia 2012 r.), uzupełniony pismem z dnia 4 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.) na wezwanie nr IPPP2/443-785/12-2/RR z dnia 28 września 2012 r. (doręczone w dniu 1 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży biletów prowadzonej przez internet - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży biletów prowadzonej przez internet. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.) na wezwanie nr IPPP2/443-785/12-2/RR z dnia 28 września 2012 r. (doręczone w dniu 1 października 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

(ostatecznie opisane w uzupełnieniu do złożonego wniosku)

Teatr w ramach działalności dokonuje przede wszystkim sprzedaży biletów na spektakle teatralne (PKWiU 92.32.10). Procentowy udział obrotów ze sprzedaży biletów wstępu i innych usług wymienionych w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów 26 lipca 2010 r., w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930) w obrotach ogółem z działalności wym. w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. z późn. zm.), wynosi: ponad 80%.

Obecnie bilety sprzedawane są przez kasę biletową w Teatrze oraz do końca lipca 2012 r. przez systemy X oraz Y (wystawiane są faktury VAT sprzedaży dla firmy X oraz Y - w dalszej części rozumiane tożsamo, gdyż sprzedaż odbywa się w taki sam sposób-opisany poniżej).

W roku bieżącym Teatr uruchomi (planowane uruchomienie - połowa sierpnia 2012 r. - przed rozpoczęciem nowego sezonu teatralnego) sprzedaż biletów w systemie internetowym za pośrednictwem przelewów bankowych i jeśli będzie taka możliwość - za pośrednictwem kart kredytowych, realizowanych za pośrednictwem systemu PayU. PayU obsługuje transakcje elektroniczne sprzedaży biletów na stronie internetowej: zamawiający dokonuje płatności kartą lub przelewem internetowym, dostaje on na mail Bilet (bilet domowy) wraz z paragonem lub fakturą (jeśli klient wybiera opcję stanowiącą że wymagana jest faktura) na spektakl, który może sobie wydrukować - pieniądze wpływają na konto PayU, ale są w dyspozycji Teatru - czyli Teatr może w każdej chwili żądać przelewu środków na własne konto - obowiązek podatkowy w VAT rozpoznaje się w momencie przyjęcia informacji przez system IKSORIS z systemu PayU, że płatność została dokonana.

IKSORIS jest zbiorczym systemem ewidencjonowania całej sprzedaży, umożliwiającym rozróżnienie pomiędzy poszczególnymi typami i źródłami transakcji. Uzyskanie informacji o blokadzie środków na koncie klienta daje podstawę do zawarcia umowy, której potwierdzenie stanowi wystawienie biletu. Dodatkowo Wnioskodawca przed dniem 1 sierpnia 2012 r. nie prowadził sprzedaży biletów za pośrednictwem internetu, ich sprzedaż odbywała się za gotówkę i była rejestrowana za pomocą kasy fiskalnej. Bilety sprzedawane były również poprzez system e-bilet, jednak ich właścicielem był właściciel systemu. Rozliczenie odbywało się za pośrednictwem kasy fiskalnej i do każdego zakupionego biletu dołączane było potwierdzenie zawarcia transakcji w postaci faktury lub paragonu fiskalnego wystawianego przez firmę zewnętrzną. Sprzedaż biletów w kasie biletowej Teatru nadal będzie odbywała się na takich samych zasadach, tzn. za pośrednictwem kasy fiskalnej.

Każda transakcja dokonywana za pośrednictwem elektronicznego systemu sprzedaży i rezerwacji (IKSORIS) umożliwi pełną jej identyfikację, tj. każdy klient dokonujący zakupu poprzez system będzie użytkownikiem unikalnym, w danych transakcji zakupu potwierdzony będzie jej przedmiot, cena indywidualna transakcji, cena jednostkowa poszczególnych jej składników w przypadku zakupu więcej niż jednego biletu oraz inne dane identyfikacyjne. Dodatkowo transakcja będzie zawarta przez określonego z imienia i nazwiska klienta. Wystawiony elektronicznie bilet stanowił będzie dowód dokonania transakcji; dodatkowo wystawiany jest elektroniczny paragon (lub faktura, na specjalne życzenie klienta), które również są widoczne w systemie i przypisane do określonej transakcji i klienta.

System IKSORIS ewidencjonuje więc równocześnie: sprzedaż poprzez kasę fiskalną, sprzedaż faktur, zwroty za bilety oraz sprzedaż internetową. Możliwe jest generowanie zbiorczego rejestru VAT obejmującego zarówno sprzedaż ewidencjonowaną na kasie fiskalnej jak i nie ewidencjonowaną na kasie fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

(ostatecznie wskazane w uzupełnieniu do złożonego wniosku)

Czy istnieje możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży biletów prowadzonej przez internet i ewidencjonowanych za pomocą systemu IKSORIS.

Zdaniem Wnioskodawcy:

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu do złożonego wniosku)

Zarówno w treści samego Rozporządzenia, jak również jego Załącznika nr 1, zaprezentowany wcześniej sposób sprzedaży usług spełnia kryteria określone w poz. 40 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie kas rejestrujących uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od obowiązku ich ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych.

Rodzaj usługi opisanej powyżej zgodny jest z zapisami zawartymi w pozycji nr 40 Załącznika 1 do przytoczonego wcześniej Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 26 lipca 2010 r. "Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania", zgodnie z którym z rzeczonego obowiązku zwolnione są m.in.:

(Poz. 40) Usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła".

Jak stwierdzono powyżej, każda transakcja dokonywana za pośrednictwem elektronicznego systemu sprzedaży i rezerwacji (IKSORIS) umożliwi pełną jej identyfikację, tj. każdy klient dokonujący zakupu poprzez system będzie użytkownikiem unikalnym, w danych transakcji zakupu potwierdzony będzie jej przedmiot (nazwa spektaklu/wydarzenia), cena indywidualna transakcji, cena jednostkowa poszczególnych jej składników w przypadku zakupu więcej niż jednego biletu, data wydarzenia oraz inne dane identyfikacyjne. Dodatkowo transakcja będzie zawarta przez określonego z imienia i nazwiska klienta. Wystawiony elektronicznie bilet stanowił będzie dowód dokonania transakcji.

Spełniony jest również warunek, że transakcja jest dokonywana wyłącznie za pomocą przelewów elektronicznych lub kart płatniczych (nie ma więc zapłaty gotówką).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jako świadczenie usług ustawodawca określa każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, t.j. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Od 1 stycznia 2011 r. w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanego dalej "rozporządzeniem".

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie wymienione w poz. 37 nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.,

Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić dane osoby fizycznej nieprowadzącej działalności, na rzecz której dokonano wysyłki towarów.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w bieżącym roku uruchomi sprzedaż biletów w systemie internetowym za pośrednictwem przelewów bankowych i za pośrednictwem kart kredytowych, realizowanych za pośrednictwem systemu PayU. PayU obsługuje transakcje elektroniczne sprzedaży biletów na stronie internetowej: zamawiający dokonuje płatności kartą lub przelewem internetowym, dostaje on na mail Bilet (bilet domowy) wraz z paragonem lub fakturą - pieniądze wpływają na konto PayU, ale są w dyspozycji Teatru - czyli Teatr może w każdej chwili żądać przelewu środków na własne konto. Uzyskanie informacji o blokadzie środków na koncie klienta daje podstawę do zawarcia umowy, której potwierdzenie stanowi wystawienie biletu. Wnioskodawca przed dniem 1 sierpnia 2012 r. nie prowadził sprzedaży biletów za pośrednictwem internetu, ich sprzedaż odbywała się za gotówkę i była rejestrowana za pomocą kasy fiskalnej. Sprzedaż biletów w kasie biletowej Teatru nadal będzie odbywała się na takich samych zasadach, tzn. za pośrednictwem kasy fiskalnej. Każda transakcja dokonywana za pośrednictwem elektronicznego systemu sprzedaży i rezerwacji (IKSORIS) umożliwi pełną jej identyfikację, tj. każdy klient dokonujący zakupu poprzez system będzie użytkownikiem unikalnym, w danych transakcji zakupu potwierdzony będzie jej przedmiot, cena indywidualna transakcji, cena jednostkowa poszczególnych jej składników w przypadku zakupu więcej niż jednego biletu oraz inne dane identyfikacyjne. Dodatkowo transakcja będzie zawarta przez określonego z imienia i nazwiska klienta. Wystawiony elektronicznie bilet stanowił będzie dowód dokonania transakcji; dodatkowo wystawiany jest elektroniczny paragon (lub faktura, na specjalne życzenie klienta), które również są widoczne w systemie i przypisane do określonej transakcji i klienta.

Jak wskazano we wniosku, dokonywanie płatności za zakupiony bilet następuje kartą lub przelewem internetowym za pośrednictwem systemu PayU. Należności wpływają na konto PayU, ale są w dyspozycji Teatru - czyli Teatr może w każdej chwili żądać przelewu środków na własny rachunek bankowy. Spełniony jest zatem warunek, że transakcja jest dokonywana wyłącznie za pomocą przelewów elektronicznych lub kart płatniczych (nie ma więc zapłaty gotówką).

Przyjęty przez Teatr system elektronicznej transakcji obsługi sprzedaży biletów, po dokonaniu płatności przez klienta kartą lub przelewem umożliwia blokadę środków pieniężnych, zawarcia umowy, wystawienia biletu, a następnie przelewu środków na rachunek bankowy Teatru. Natomiast system ewidencjonowania sprzedaży (IKSORIS) rozróżnia typy i źródła transakcji, umożliwia identyfikację klienta (nazwisko, imię) i przedmiot transakcji, w tym zwroty biletów. Umożliwia też zbiorowe generowanie rejestru sprzedaży na kasie fiskalnej.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż sprzedaż biletów w systemie internetowym, ewidencjonowana za pomocą systemu IKSORIS, za które zapłata następuje za pośrednictwem przelewów bankowych oraz za pośrednictwem kart kredytowych, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła - będzie objęta zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia.

Wskazać należy, że zapis wynikający z poz. 40 załącznika nr 1 do rozporządzenia, na który to Wnioskodawca powołał się we własnym stanowisku w sprawie, zwalnia z obowiązku ewidencjonowania usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Do wymienionych urządzeń należy zaliczyć urządzenia parkingowe, automaty biletowe, itp. W związku z tym wskazane zwolnienie nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż Strona zamierza dokonać sprzedaży biletów w systemie internetowym na spektakle teatralne, zatem w przedmiotowej sprawie nie dochodzi do świadczenia usług przy użyciu urządzeń, które to usługi korzystają z powołanego zwolnienia po podstawie poz. 40 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

Zatem z uwagi na fakt, iż Strona we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego wskazała na możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej na podstawie poz. 40 załącznika nr 1 do rozporządzenia - stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl