IPPP2/443-782/10-4/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-782/10-4/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2010 r. (data wpływu 7 października 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 25 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 listopada 2010 r. Nr IPPP2/443-782/10-2/RR o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W listopadzie 2009 r. roku Wnioskodawca uruchomił automatyczną sześciostanowiskową samoobsługową myjnię samochodową. Urządzenie pobiera bilon i wydaje wodę z różnymi koncentratami myjącymi (tzw. programy). Kierowcy samochodów sami dokonują czynności mycia w zamian za wrzucenie należności. Myjnia jest samoobsługowa i całodobowo otwarta (czynna). Wrzucony bilon wybiera się jeden raz w miesiącu, ponieważ myjnia zlokalizowana jest około 350 km od miejsca zamieszkania Wnioskodawcy. Częstsze wyjazdy to dodatkowe koszty i zmęczenie kierowcy, co może stwarzać zagrożenie na drodze. Wnioskodawca jako właściciel nie chce z kolei udostępniać kluczy pracownikom, ponieważ nie ma możliwości ich rozliczenia i istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo defraudacji środków pieniężnych podczas wybierania przez nich samodzielnie bilonu (takie przypadki są szeroko omawiane przez właścicieli innych myjni samochodowych na terenie Polski).

Prowadzenie automatycznej myjni samochodowej klasyfikowanej według Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 jako działalność samoobsługowych maszyn na monety kod klasyfikacji PKD: 9609Z, podklasa 9609.13 - usługi samoobsługowych maszyn na monety, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Czynności obsługowe myjni ze strony Wnioskodawcy lub jego pracowników sprowadzają się do okresowego uzupełnienia środków chemicznych stosowanych w technologii mycia w urządzeniu myjącym, uprzątnięcia obiektu i stanowisk myjni.

Klienci korzystają z myjni po wrzuceniu do urządzenia myjącego bilonu o odpowiedniej wartości i nominale oraz wybraniu odpowiedniego dla siebie programu lub programów. Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i powtórzonego przepisu w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w poz. 41 załącznika do tych rozporządzeń Wnioskodawca ustalił, że nie ewidencjonuje obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obroty z tytułu świadczonych usług ustalane są w oparciu o comiesięczne (na koniec miesiąca) wyjęcie monet z automatów, zliczenie i wartościowe ujęcie w ewidencji sprzedaży. Ani w 2009 r., ani w 2010 r. Wnioskodawca nie ujmował tych przychodów w kasie rejestrującej kierując się powołanymi przepisami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obrót z opisywanych usług powinien być rejestrowany w kasie rejestrującej, czy też prawidłowe i wystarczające jest ujęcie tych usług w odrębnej ewidencji sprzedaży prowadzonej na papierze (ręcznie lub komputerowo).

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kas rejestrujących zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących poz. 41 załącznika do rozporządzenia, zaś wcześniej w 2009 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Stosownie do § 2 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do wyżej cyt. rozporządzenia pod pozycją 41 zostały umieszczone usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W 2009 r. obowiązywało z kolei rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, poz. 41 załącznika była identycznej treści co obecnie obowiązujący przepis.

Wnioskodawca podaje jako podstawę prawną drugie rozporządzenie celem uniknięcia wątpliwości, czy w 2009 r. i 2010 r. miał prawo do zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej.

Zatem mając na względzie powołane wyżej powyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż powyższa usługa świadczona za pomocą automatycznej myjni samochodowej będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT - minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Przepis § 1 tego rozporządzenia stanowi, że rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej "ewidencjonowaniem", oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Stosownie do uregulowań zawartych w § 2 ww. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku tym wymieniono:

* pod poz. 41 usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

w innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Wskazać również należy, iż zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w listopadzie 2009 r. uruchomił automatyczną sześciostanowiskową samoobsługową myjnię samochodową. Urządzenie pobiera bilon i wydaje wodę z różnymi koncentratami myjącymi (tzw. programy). Kierowcy samochodów sami dokonują czynności mycia w zamian za wrzucenie należności. Wrzucony bilon wybiera się jeden raz w miesiącu. Klienci myjni korzystają z myjni po wrzuceniu do urządzenia myjącego bilonu o odpowiedniej wartości i nominale oraz wybraniu odpowiedniego dla siebie programu lub programów. Obroty z tytułu świadczonych usług ustalane są w oparciu o comiesięczne (na koniec miesiąca) wyjęcie monet z automatów, zliczenie i wartościowe ujęcie w ewidencji sprzedaży. Ani w 2009 r., ani w 2010 r. Wnioskodawca nie ujmował tych przychodów w kasie rejestrującej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powyższe przepisy, należy stwierdzić iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi przy użyciu urządzenia obsługiwanego przez klienta tj. samoobsługowa myjnia samochodowa, które w systemie bezobsługowym przyjmuje należność w bilonie, korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej do 31 grudnia 2010 r. na podstawie przepisu § 2 cyt. wyżej rozporządzenia w związku z poz. 41 załącznika do rozporządzenia. Spełnione bowiem zostały łącznie dwa warunki zawarte w ww. przepisach tzn. Wnioskodawca świadczy usługi przy użyciu urządzeń, obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należności w bilonie oraz Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed 1 stycznia 2010 r. Zatem wystarczającym będzie ujęcie przez Wnioskodawcę kwot wynikających z tytułu świadczenia tych usług w prowadzonej na papierze (ręcznie lub komputerowo) ewidencji sprzedaży.

Jednocześnie nadmienić należy, iż okresie od 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. obowiązywało rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), które w okresach tych, w zakresie objętym przedmiotem wniosku Strony przewidywały identyczne uregulowania prawne.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl