IPPP2/443-781/10-4/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-781/10-4/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2010 r. (data wpływu 7 października 2010 r.), uzupełnione pismem (data wpływu 25 listopada 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 listopada 2010 r. Nr IPPP2/443-781/10-2/AO o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka S.A. (dalej: "Wnioskodawca") jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w sektorze handlu hurtowego, przede wszystkim na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Sprzedaż taka dokumentowana jest za pomocą faktury VAT. Nie mniej jednak zdarzają się sytuacje, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W takiej sytuacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka zobligowana jest do udokumentowania tej transakcji za pomocą kasy rejestrującej.

W związku ze skalą prowadzonej działalności, Wnioskodawca wykorzystuje wiele kas rejestrujących. W przypadku zapełnienia się modułu fiskalnego kasy, Wnioskodawca w niektórych przypadkach nie wymienia modułu fiskalnego ale wycofuje kasę rejestrującą z dalszego użytkowania.

Po wycofaniu kasy z eksploatacji zgodnie z zapisem § 7 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników dokonywany jest pełny odczyt zawartości modułu fiskalnego kasy przez serwisanta, zamykający tym samym pracę kasy w trybie fiskalnym, w obecności pracownika urzędu skarbowego, który z tych czynności sporządza protokół, w którym jest m.in. zamieszczona adnotacja o dokonaniu odczytu pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy. Sporządzony i podpisany przez biorące udział w odczycie strony protokół jest podstawą do wystąpienia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o wykreślenie kasy z ewidencji urzędu.

Wnioskodawca przechowuje w magazynach kasy fiskalne, które zakończyły pracę w trybie fiskalnym i zostały wykreślone z ewidencji urzędu skarbowego.

Obecnie Wnioskodawca planuje fizyczną likwidację przechowywanych kas rejestrujących (wraz z modułem), które zostały wykreślone z ewidencji urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w stanie faktycznym opisanym powyżej przechowywane kasy rejestrujące wraz z modułem (po otrzymaniu decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego o wykreśleniu kasy z ewidencji urzędu) można przekazać do fizycznej likwidacji.

2.

Czy w opisanym stanie faktycznym nie wystąpi obowiązek przechowywania pamięci fiskalnej utylizowanych kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Z obowiązujących przepisów, zarówno ustawy o VAT jak i rozporządzenia, w przypadku zaprzestania ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, oczywiście pod warunkiem wcześniejszego zakończenia pracy w trybie fiskalnym zgodnie z powołaną powyżej procedurą nie wynika zakaz utylizacji przedmiotowej kasy rejestrującej.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Warunki stosowania kas rejestrujących przez podatników określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (dalej: rozporządzenie). Na podstawie § 7 ust. 8 rozporządzenia zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia (a mianowicie sporządzenia protokołu czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej).

Jak zostało przedstawione przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym, po zaprzestaniu użytkowania kasy rejestrującej, dokonywany jest odczyt zawartości modułu fiskalnego kasy przez serwisanta, który zamyka tym samym pracę kasy w trybie fiskalnym. Odczyt ten dokonywany jest w obecności pracownika urzędu skarbowego, który z tych czynności sporządza protokół. Tak sporządzony i podpisany przez biorące udział w odczycie strony protokół jest podstawą do wystąpienia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o wykreślenie kasy z ewidencji urzędu. Innymi słowy, Wnioskodawca dopełnia wszelkich wymogów formalnych przewidzianych w rozporządzeniu, dotyczących zakończenia użytkowania kasy fiskalnej.

Reasumując, mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawne Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w sytuacji gdy zaprzestał używać kasy, po dokonaniu z udziałem pracownika urzędu skarbowego czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy oraz sporządzeniu na tę okoliczność protokołu, a tym samym kończąc pracę kasy w trybie fiskalnym (decyzją urzędu skarbowego o wyrejestrowaniu kasy z ewidencji) - możliwa jest fizyczna likwidacja kasy rejestrującej.

Stanowisko takie znajduje swoje potwierdzenie między innymi w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 czerwca 2009 r. o sygn. IPPP2/443-674/08-4/AZ.

Ad 2.

Zgodnie z § 7 ust. 9 rozporządzenia, pamięć fiskalna kasy podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w ust. 8, jest przechowywana zgodnie z ust. 1 pkt 8 przez podatnika w warunkach umożliwiających jej odczyt. Zdanie drugie powołanego przepisu stanowi, iż "obowiązek przechowywania nie dotyczy sytuacji, kiedy był dokonany odczyt pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy i fakt ten potwierdzają zapisy protokołu, o którym mowa w ust. 8."

W ocenie Wnioskodawcy przepis powołany powyżej ma zastosowanie tylko w sytuacji, gdy podatnik dokonuje wymiany pamięci fiskalnej, a więc jego działanie nie polega na całkowitej utylizacji kasy rejestrującej - zakończenia jej pracy w trybie fiskalnym, jak w opisanym stanie faktycznym.

Dodatkowo w stanie faktycznym opisanym przez Wnioskodawcę, czyli w przypadku zakończenia pracy kasy rejestrującej w trybie fiskalnym mamy do czynienia z odczytem pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym nie ma obowiązku przechowywania pamięci fiskalnej utylizowanej kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), zwanym dalej rozporządzeniem.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w sektorze handlu hurtowego, przede wszystkim na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Sprzedaż dokumentowana jest za pomocą faktur VAT. Jednak zdarzają się sytuacje, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W takiej sytuacji, Spółka zobligowana jest do udokumentowania transakcji za pomocą kasy rejestrującej. W związku ze skalą prowadzonej działalności, Wnioskodawca wykorzystuje wiele kas rejestrujących. W przypadku zapełnienia się modułu fiskalnego kasy, Wnioskodawca w niektórych przypadkach nie wymienia modułu fiskalnego ale wycofuje kasę rejestrującą z dalszego użytkowania. Po wycofaniu kasy z eksploatacji dokonywany jest pełny odczyt zawartości modułu fiskalnego kasy przez serwisanta, który zamyka tym samym pracę kasy w trybie fiskalnym. Odczyt ten dokonywany jest w obecności pracownika urzędu skarbowego, który z tych czynności sporządza protokół. W protokole zamieszczona jest m.in. adnotacja o dokonaniu odczytu pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy. Sporządzony i podpisany przez biorące udział w odczycie strony protokół jest podstawą do wystąpienia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o wykreślenie kasy z ewidencji urzędu. Wnioskodawca przechowuje w magazynach kasy fiskalne, które zakończyły pracę w trybie fiskalnym i zostały wykreślone z ewidencji urzędu skarbowego. Obecnie Wnioskodawca planuje fizyczną likwidację przechowywanych kas rejestrujących (wraz z modułem) wykreślonych z ewidencji urzędu skarbowego.

Zgodnie z § 2 pkt 6 rozporządzenia, przez moduł fiskalny kasy rozumie się urządzenie ewidencjonujące obrót i wyliczające kwoty podatku należnego, a także sterujące w jednoznaczny sposób wydrukiem wszystkich dokumentów drukowanych przez kasę oraz wyświetlaczem kasy.

Natomiast w myśl § 2 pkt 10 rozporządzenia, pod pojęciem pamięci fiskalnej kasy rozumie się urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Na podstawie § 7 ust. 8 rozporządzenia, zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Pamięć fiskalna kasy podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w ust. 8, jest przechowywana zgodnie z ust. 1 pkt 8 przez podatnika w warunkach umożliwiających jej odczyt. Obowiązek przechowywania nie dotyczy sytuacji, kiedy był dokonany odczyt pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy i fakt ten potwierdzają zapisy protokołu, o którym mowa w ust. 8. Obowiązek ten również nie dotyczy sytuacji, gdy producent krajowy lub importer dokonujący wymiany pamięci fiskalnej kasy potwierdzi w książce kasy brak możliwości odczytu pozostałej części zapisów tej pamięci niezawartych w protokole (§ 7 ust. 9 rozporządzenia).

W oparciu o wyżej wymieniony protokół z czynności odczytania zawartości pamięci Naczelnik właściwego dla podatnika Urzędu Skarbowego dokonuje wykreślenia tej kasy z rejestru urządzeń kasowych. Jednocześnie należy wskazać, iż ustawodawca nie określił terminu przechowywania ani sposobu likwidacji zużytych kas, a ochroną objął tylko pamięć fiskalną kas rejestrujących.

Z powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, iż pamięć kasy fiskalnej po zapełnieniu staje się bezużyteczna, w związku z tym istnieje możliwość jej likwidacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Jednocześnie należy wskazać, iż w przypadku zaprzestania użytkowania kasy przez podmiot, dla którego została ufiskalniona, należy dokonać likwidacji pamięci fiskalnej, a nie kasy rejestrującej. Dopuszczalna jest bowiem wymiana modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej, pod warunkiem, że konstrukcja urządzenia umożliwia instalację nowego modułu fiskalnego. Jeżeli więc zostanie dokonana wymiana pamięci fiskalnej, a uprawniony urząd nada ufiskalnionej kasie nowy numer ewidencyjny, użytkowanie przedmiotowej kasy przez Spółkę będzie możliwe.

Mając na względzie opisany stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawne należy stwierdzić, iż w konsekwencji, po wycofaniu kas rejestrujących z użytku i dokonaniu wszelkich formalności określonych przepisami prawa, rozporządzenie kasami pozostaje w gestii Wnioskodawcy. Natomiast obowiązek przechowywania pamięci fiskalnej po zakończeniu pracy kasy rejestrującej w trybie fiskalnym nie dotyczy sytuacji, kiedy był dokonany odczyt pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy i fakt ten potwierdzają zapisy protokołu, o którym mowa w § 7 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl