IPPP2/443-767/09-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-767/09-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.) uzupełnionego pismem z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w sprawie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatniku od towarów i usług - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w sprawie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatniku od towarów i usług.

Wezwaniem z dnia 4 września 2009 r. roku zobowiązano Stronę do przedstawienia umocowania prawnego dla osoby podpisanej na przedmiotowym wniosku do reprezentowania Podatnika. Stosowne uzupełnienie strona doręczyła 14 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest oddziałem japońskiej firmy zagranicznej. Spółka nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w związku z czym nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zakupiła samochód osobowy dla celów służbowych (od którego nie odliczyła podatku: VAT), który używała przez okres 3 lat. Obecnie zgodnie z zasadą spółki po przekroczeniu określonego przebiegu kilometrów, samochód zakupiony trzy lata temu powinien być wymieniony na nowy bądź mniej wyeksploatowany pojazd. Posiadany, wciąż używany, samochód firma chciałaby sprzedać wg ceny rynkowej (opracowana wartość na pewno nie przekroczy 50.000 PLN). Jednakże wskazuje Art. 113, ust. 13, pkt 1b. zwolnienia wartościowego nie stosuje się do towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Jakkolwiek samochód będący przedmiotem transakcji jest towarem używanym i zgodnie z art. 43, ust. 1, pkt 2 tranzakcja podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. W świetle powyższych uregulowań powstaje pytanie: czy przed dokonaniem sprzedaży samochodu spółka powinna dokonać rejestracji dla celów podatku od towarów i usług. Rejestracja taka miałaby na celu wykazanie tylko i wyłącznie sprzedaż zwolnioną (na wartość sprzedanego samochodu) oraz przesyłanie w kolejnych miesiącach deklaracji ze stanami"0".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w związku z treścią art. 113, ust. 13, pkt 1b. oraz art. 43, ust. 1, pkt 2 transakcja, sprzedaży samochodu używanego powoduje powstanie obowiązku rejestracji oddziału dla celów podatku od to warów i usług.

2.

W przypadku gdyby odpowiedz była pozytywna, która jednostka podlega rejestracji oddział, czy spółka macierzysta.

Zdaniem wnioskodawcy: Jako że firma nie wykonuje i nie przewiduje wykonywania jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przyszła transakcja sprzedaży samochodu używanego jest zwolniona z opodatkowania spółka nie znajduje podstaw do dokonania rejestracji dla podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawatowarów.

W myśl art. 15 ust. 1, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro (do dnia 31 grudnia 2007 r.), a od 1 stycznia 2008 r. kwoty w wysokości 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b) ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników dokonujących dostaw towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym (...).

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl przepisu art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a)

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b)

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

2.

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

3.

Jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

4.

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

5.

Na potrzeby niniejszego działu za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego:

* sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

* zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

* wydanie w zamian za wierzytelności;

* wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

* darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

* wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

* przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

* przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

* użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

6.

Do opodatkowania akcyzą samochodów osobowych stosuje się odpowiednio art. 14 ust. 1-4, 6-8, 10 i 11, art. 16, art. 18 ust. 1 i 2, art. 19, przepisy wydane na podstawie art. 20, art. 21 ust. 5 oraz art. 27-29.

W związku z powyższym, dostawa samochodów osobowych zgodnie z regulacjami art. 1 w związku z art. 100 ustawy podlega co do zasady opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a ich sprzedaż powoduje utratę prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Wnioskodawca zaznaczył, iż przedmiotem sprzedaży będzie używany samochód osobowy o wartości poniżej 50.000 zł. Zatem w przypadku sprzedaży wyrobów akcyzowych, Zainteresowany nie jest uprawniony, od momentu dokonania pierwszej dostawy tego rodzaju towaru, do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, w związku z wykonywaniem czynności wskazanych w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b).

Wobec powyższego, Wnioskodawca co do zasady przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć zgłoszenie rejestracyjne do właściwego Urzędu Skarbowego w celu rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług (art. 96 ust. 1 ustawy) Spółka macierzysta.

Zgodnie z normami art. 43 ust. 2 ustawy przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

W powstałej sytuacji, gdy sprzedaż dotyczyć będzie ruchomości, o jakiej mowa w ust. 2 art. 43 ustawy czyli rzeczy używanej sprzedaż ta nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT, gdyż na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 3 ustawy podmioty wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku (jak w powstałej sytuacji) mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Obowiązek rejestracji w powstałej sytuacji nie wystąpi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl