IPPP2-443-766/10-6/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-766/10-6/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu 4 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 grudnia 2010 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.) oraz pismem z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi z tytułu nabycia kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi z tytułu nabycia kas rejestrujących. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 grudnia 2010 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-766/10-2/AK z dnia 22 grudnia 2010 r. (data doręczenia 29 grudnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-766/10-4/AK z dnia 12 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie drobnych usług gastronomicznych, w tym sprzedaż papierosów i alkoholu. Działalność rozpoczęta była 8 listopada 2008 r. 7 listopada 2008 r. złożył w Urzędzie Skarbowym zawiadomienie o rozpoczęciu sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i w związku z powyższym zgłosił trzy kasy. Dwie kasy Wnioskodawca nabył 8 listopada 2008 r. w cenie po 1390 zł, z tym dniem rozpoczął ich użytkowanie w punkcie sprzedaży położonym w W. i skorzystał z ulgi z tytułu zakupu tych kas w wysokości 1390 zł (na dwie kasy).

Trzecią kasę Wnioskodawca kupił 16 stycznia 2009 r. i od 17 stycznia 2009 r. rozpoczął jej używanie w punkcie położonym na stoku narciarskim C. Skorzystał z odliczenia z tytułu zakupu tej kasy w wysokości 700,00 zł. Urząd Skarbowy kwestionuje odliczenie z tytułu nabycia trzeciej kasy.

Wnioskodawca złożył zawiadomienie o ilości kas fiskalnych wiedząc, że dwie z nich będą użytkowane od razu, a trzecia (na stoku narciarskim) w zależności od warunków narciarskich. ponieważ stok narciarski "ruszył" w styczniu 2009 r., od tego miesiąca uruchomił kasę. Gdyby "ruszył" w XII - 2008, kasa zostałaby uruchomiona w grudniu.

Pismem z dnia 31 grudnia 2010 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, iż "zgłoszenie o miejscu instalacji kasy rejestrującej" zostało złożone w Urzędzie Skarbowym w P w dniu 20 stycznia 2009 r.

Ponadto w piśmie z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) Wnioskodawca oświadczył, w zawiązaniu do stwierdzenia zawartego we wniosku z dnia 27 września 2010 r. "Urząd Skarbowy kwestionuje odliczenie z tytułu nabycia trzeciej kasy", iż w przedmiotowej sprawie, tj. w sprawie prawa do odliczenia ulgi z tytułu zakupu trzeciej kasy rejestrującej, zainstalowanej w punkcie położonym na stoku narciarskim C, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej i w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca miał prawo do skorzystania z ulgi z tytułu nabycia trzeciej kasy fiskalnej w wysokości 700,00 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on odliczyć ulgę na trzy kasy fiskalne, gdyż wypełnił wszystkie warunki, które są wymagane:

* złożył zgłoszenie przed rozpoczęciem ewidencjonowania,

* rozpoczął ewidencjonowanie w obowiązujących terminach, tj. od pierwszej sprzedaży w każdym punkcie,

* cała należność za kasy była zapłacona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 cyt. ustawy o podatku VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupy (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1509) odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4, zwane dalej "odliczeniem", może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Przepis § 3 ust. 1 zd. pierwsze cyt. rozporządzenia określa, iż dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania.

Stosownie do § 3 ust. 2 cyt. rozporządzenia, odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), określone zostały m.in. obowiązki podatników w zakresie stosowania kas rejestrujących.

Z zapisu § 7 ust. 1 pkt 10 powołanego rozporządzenia wynika, że podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, obowiązani są m.in. do zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.

Wskazać należy, iż zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r., w terminach wynikających z § 2, § 3 ust. 2-6 oraz § 4 podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, która zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy została zgłoszona przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia. Przedmiotowe rozporządzenia zostało zastąpione z dniem 1 stycznia 2009 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), w którym treść § 6 ust. 1 jest tożsama z treścią § 6 ust. 1 uchylonego rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r.

Z powołanych przepisów wynika, że aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia kwoty wydatkowanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej musi spełniać wszystkie określone przepisami prawa warunki, polegające na:

* posiadaniu dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą,

* złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania,

* rozpoczęciu ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania,

* dokonaniu fiskalizacji kasy rejestrującej i powiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji.

Uchybienie jednemu z wymienionych warunków skutkuje utratą prawa do odliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie drobnych usług gastronomicznych, w tym sprzedaż papierosów i alkoholu. Działalność została rozpoczęta 8 listopada 2008 r., a 7 listopada 2008 r. złożył w Urzędzie Skarbowym zawiadomienie o rozpoczęciu sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i w związku z powyższym zgłosił trzy kasy. Dwie kasy Wnioskodawca nabył 8 listopada 2008 r. w cenie po 1390 zł, z tym dniem rozpoczął ich użytkowanie w punkcie sprzedaży położonym w W i skorzystał z ulgi z tytułu zakupu tych kas w wysokości 1390 zł (na dwie kasy).

Trzecią kasę Wnioskodawca kupił 16 stycznia 2009 r. i od 17 stycznia 2009 r. rozpoczął jej używanie w punkcie położonym na stoku narciarskim C. Skorzystał z odliczenia z tytułu zakupu tej kasy w wysokości 700,00 zł. Wnioskodawca złożył zawiadomienie o ilości kas fiskalnych wiedząc, że dwie z nich będą użytkowane od razu, a trzecia (na stoku narciarskim) w zależności od warunków narciarskich. Ponieważ stok narciarski "ruszył" w styczniu 2009 r.; od tego miesiąca Wnioskodawca uruchomił kasę. Gdyby "ruszył" w XII - 2008, kasa zostałaby uruchomiona w grudniu. "Zgłoszenie o miejscu instalacji kasy rejestrującej" (dotyczące trzeciej kasy) zostało złożone w Urzędzie Skarbowym w dniu 20 stycznia 2009 r.

Przedstawiając własne stanowisko w kontekście wskazanego stanu faktycznego i przedstawionego pytania Strona wskazała, iż cała należność za kasy była zapłacona.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przepisy prawa obowiązujące w tym zakresie stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie spełnił wszystkich wymaganych obowiązków warunkujących prawo do odliczenia kwoty wydanej na zakup trzeciej kasy rejestrującej.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż co prawda dokonał pisemnego zgłoszenia o liczbie kas (w ilości 3 sztuk) i miejscu (adresie) ich używania przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących, cała należność za kasy została zapłacona oraz złożył zgłoszenie do właściwego Naczelnika urzędu skarbowego o miejscu instalacji kasy rejestrującej. Jednakże nie dopełnił warunku o rozpoczęciu ewidencjonowania w obowiązujących terminach, tzn. nie wypełnił wymagania, zgodnie z którym od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia. Skoro Wnioskodawca w listopadzie rozpoczął ewidencję obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej, to kolejna kasa fiskalna winna być wprowadzona do stosowania z dniem 1 grudnia 2008 r., a trzecia kasa z dniem 1 stycznia 2009 r. Tymczasem Wnioskodawca trzecią kasę kupił w dniu 16 stycznia 2009 r. i rozpoczął jej używanie w dniu 17 stycznia 2009 r. Zatem warunki, o których mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. odnoszące się do zachowania obowiązujących terminów do rozpoczęcia ewidencjonowanie nie zostały spełnione.

Biorąc zatem pod uwagę przepisy prawa, w okolicznościach przedstawionych przez Stronę wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup trzeciej kasy rejestrującej, zgłoszonej na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania, w wysokości 700 zł.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić ponadto należy, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy wymienione w niniejszej interpretacji rozporządzenia Ministra Finansów, tzn. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1509) przestało obowiązywać z dniem 31 grudnia 2010 r. i zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, natomiast rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338) zostało zmienione rozporządzeniem z dnia 23 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl