IPPP2/443-743/09-6/KK - Możliwość zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-743/09-6/KK Możliwość zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu 3 lipca 2009 r.) uzupełniony pismem z dnia 31 lipca 2009 r. (data wpływu 3 sierpnia 2009 r.) i z dnia 13 sierpnia 2009 r. (data wpływu 18 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest właścicielem dwóch działek zabudowanych o powierzchni odpowiednio 3.000m2 i 5.245m2. Zgodnie z odpisem z ksiąg wieczystych własność nieruchomości na rzecz spółki jest opisana jak po niżej: "działka rolna w użytkowaniu wieczystym na 99 lat zabudowana budynkami stanowiącymi odrębną własność".

Zgodnie z wypisem i wyrysem z rejestru gruntów działki znajdują się na terenach przemysłowych. Na przedmiotowych działkach są usytuowane następujące budynki gospodarcze:

*

murowany budynek magazynowy,

*

murowany budynek rozlewnia,

*

stalowa zadaszona wiata,

*

warsztat samochodowy,

*

murowany budynek toalet wolnostojących,

*

murowany budynek główny gospodarczo-biurowy

Wnioskodawca jest właścicielem opisanej nieruchomości od 27 kwietnia 1995. Przy nabyciu nieruchomości spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Spółka ponosiła nakłady na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ale ich łączna wartość stanowi zaledwie kilka procent ogólnej wartości nieruchomości. W okresie od 2000 r. do 2008 r. spółka opisaną nieruchomość wynajmowała na cele gospodarcze, kwoty uzyskiwane z tytułu najmu były objęte podatkiem od towarów i usług wstawce 22 procent. Spółka w chwili obecnej jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W dniu 24 lipca 2009 r. i 6 sierpnia 2009 r. tutejszy organ wezwał stronę do usunięcia braków formalnych wniosku. W odpowiedzi na powyższe wezwania, Stron wskazała, iż przedmiotem sprzedaży jest prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług oraz w związku z przedstawionymi wyżej informacjami dotyczącymi stanu faktycznego planowa 2009 r. sprzedaż tej nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust 1 pkt 10...

Według oceny wnioskodawcy sprzedaż tej nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 zgodnie z przytoczonym stanem faktycznym do pierwszego zasiedlenia doszło w 2000 r. w wyniku wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu VAT poprzez wynajęcie przedmiotowej nieruchomości. A zatem do sprzedaży dojdzie po upływie dwóch lat od daty pierwszego zasiedlenia. Mając na uwadze powyższe ustalenia i okoliczność, że poniesione nakłady na ulepszenie tej nieruchomość przez sprzedającego stanowią zaledwie kilka procent jej wartości ma zastosowanie zwolnienie z vat właśnie na podstawie przepisu przytoczonego na początku - art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do art. 2 pkt 14 przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. w istotny sposób zmieniono definicję "pierwszego zasiedlenia". Po pierwsze bowiem - co jest związane z nowym zakresem zwolnienia od podatku dostawy budynków - pierwsze zasiedlenie dotyczy nie tylko obiektów budownictwa mieszkaniowego, ale wszystkich budynków. Po drugie zaś - pierwsze zasiedlenie ma miejsce nie tylko w przypadku pierwszego wydania danego budynku, ale również po przeprowadzeniu na nim istotnych prac ulepszeniowych (co z kolei jest związane z umożliwieniem prawa do odliczenia podatnikom prowadzącym takie prace). Istotą pierwszego zasiedlenia jest oddanie do użytkowania, które następuje poprzez wykonanie czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwszym zasiedleniem może być więc oddanie nieruchomości w najem czy też leasing. Pierwszym zasiedleniem będzie zatem pierwsza czynność opodatkowana dotycząca danych budynków (ich części) lub budowli. Jednocześnie zaznaczyć należy, iż pierwsze zasiedlenie dotyczy tylko określonych budynków (ich części) lub budowli:

*

to budynki (ich części) lub budowle "wybudowane",

*

to budynki (ich części) lub budowle "wybudowane", które zostały poddane ulepszeniom podnoszącym ich wartość początkową (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym) o co najmniej 30%.

Wydatki remontowe nie mają tutaj znaczenia. Przez ulepszenie rozumieć trzeba przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację budynków (ich części) lub budowli.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca zamierza przeprowadzić transakcję sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz ze znajdującymi się na tym gruncie budynkami gospodarczymi. Strona jest ich właścicielem od 27 kwietnia 1995 r. Od 2000 r. budynki były przedmiotem najmu, zaś poniesione nakłady na ulepszenie wyniosły zaledwie kilka procent wartości nieruchomości.

Zatem odnosząc powołane powyżej przepisy prawa podatkowego do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, iż przedmiotowe budynki spełniają wymogi określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, tj. pierwsze jego zasiedlenie nastąpiło poprzez jego wynajem (2000 r.) który podlega opodatkowaniu zaś od tego momentu upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Z powyższego ponadto wynika, iż dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia bądź przed nim.

Reasumując, dostawa budynków przemysłowych będzie stanowić dla Wnioskodawcy dostawę zwolnioną od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Kwestie związane z prawem wieczystego użytkowania gruntów reguluje przepis art. 29 ust. 5 i 5a ustawy. Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 5a przepisu ust. 5 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntów, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków i budowli. Stosownie do przepisu art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższych regulacji wynika, iż zbycie prawa wieczystego użytkowani gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zaś podstawę opodatkowania ustala się dla tego prawa odrębnie.

Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalania się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Reasumując zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia, zaś dostawa budynków korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując, tutejszy organ pragnie zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych z wnioskiem załączników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Strony w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznano za prawidłowe, jednakże w zakresie prawa wieczystego użytkowania gruntu na podstawie innego uzasadnienia prawnego niż wskazane przez wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl