IPPP2/443-73/14-6/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-73/14-6/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy-przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 20 marca 2014 r. doręczone Stronie w dniu 25 marca 2014 r. oraz pismem z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.) na wezwanie z dnia 16 kwietnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania zakupu kitu pszczelego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania zakupu kitu pszczelego. Przedmiotowy wniosek został uzupelniony w dniu 1 kwietnia 2014 r. na wezwanie z dnia 20 marca 2014 r. Nr IPPP2/443-73/14-2/BH oraz w dniu 24 kwietnia 2014 r. na wezwanie Nr IPPP2/443-73/14-4/BH.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży hurtowej propolisu (kitu pszczelego) PKWiU 01.49.26.0. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów i jest podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca zamierza zacząć kupować propolis bezpośrednio od krajowych producentów (pszczelarzy) na targowiskach oraz przy okazji imprez branżowych, takich jak zjazdy pszczelarskie, dni pszczelarza i konferencje branżowe i inne podobne okazje płacąc gotówką.

Obecni tam pszczelarze często nie mają przy sobie dowodów osobistych, lub też nie chcą podawać swoich danych. Rachunków bankowych często nie posiadają, lub nie godzą sie na płatność inną niż gotówkowa, nie mając zaufania do nieznanego im przecież skupującego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie przeformułowane w uzupełnienieu do wniosku z dnia 24 kwietnia 2014 r.:

Czy przy zakupie kitu pszczelego (PKWiU 01.49.26.0) w przypadkach, kiedy sprzedawcy nie żądają wystawienia faktury VAT-RR a płatność odbywa sie gotówką, Wnioskodawca może niezależnie od kwoty transakcji, nie wystawiać faktur VAT-RR sprzedawcom, będącym rolnikami ryczałtowymi, nie zwiększając równocześnie u siebie (czyli nabywcy) kwoty podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek wystawienia faktury VAT RR powstaje w przypadku nabycia przez Wnioskodawcę produktu rolnego od producenta krajowego będącego rolnikiem ryczałtowym, gdy rolnik ten zażąda zryczałtowanego zwrotu podatku. Gdy natomiast sprzedający, będący krajowym producentem, nie żąda zryczałtowanego zwrotu podatku i wystawienia faktury VAT-RR, Wnioskodawca może nie wystawiać faktury VAT-RR i udokumetować taki zakup wyłącznie dowodem wewnętrznym bez zwiększania u Wnioskodawcy kwoty podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z interpretacjami indywidualnymi nr: BI/005-0571/03 i PI/005-109/03/CIP/03, dotyczącymi analogicznych sytuacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19).

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ww. ustawy rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

W stosunku do rolników ryczałtowych ustawodawca przewidział szczególne procedury w zakresie rozliczeń podatku od towarow i usług.

Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy, rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Na podstawie art. 115 ust. 2 ustawy, stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6,5% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, z tym że, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka zryczałtowanego zwrotu podatku wynosi 7%.

W myśl art. 116 ust. 1 ustawy, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Zgodnie zaś z ust. 2 tego przepisu, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;

3.

numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;

4.

datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;

5.

nazwy nabytych produktów rolnych;

6.

jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;

7.

cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

8.

wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

9.

stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;

10.

kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;

11.

wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;

13.

czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: "Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług" (art. 116 ust. 3).

Zgodnie z art. 117 ustawy, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1.

wystawiania faktur;

2.

prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3.

składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Analiza powyższych przepisów pozwala stwierdzić, że rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku m.in. wystawiania faktur na rzecz nabywcy produktów rolnych. Obowiązek taki spoczywa na nabywającym, będącym podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy. Faktura VAT RR wystawiana przez nabywcę musi zawierać m.in. stawkę i kwotę zryczłtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów. Należy zauważyć, że status rolnika ryczałtowego nie powoduje, że podmiot ten nie jest podatnikiem podatku VAT. Rolnik ryczałtowy jest takim podatnikiem, w stosunku do którego stosowane są szczególne zasady opodatkowania. Rolnik ryczałtowy, nie może skorzystać np. z możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych. Przysługuje mu zryczałtowany zwrot podatku, który ma zrekompensować podatek VAT zapłacony przez niego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w związku z prowadzoną działalnością rolniczą. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Zryczałtowany zwrot podatku, w myśl art. 116 ust. 6 ustawy, zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1.

nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;

2.

zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;

3.

w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jako czynny zarejestrowany podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży hurtowej propolisu (kitu pszczelego) PKWiU 01.49.26.0.

Wnioskodawca zamierza zacząć kupować propolis bezpośrednio od krajowych producentów (pszczelarzy) na targowiskach oraz przy okazji imprez branżowych, takich jak zjazdy pszczelarskie, dni pszczelarza i konferencje branżowe i inne podobne okazje płacąc gotówką.

Obecni tam pszczelarze często nie mają przy sobie dowodów osobistych, lub też nie chcą podawać swoich danych. Rachunków bankowych często nie posiadają, lub nie godzą sie na płatność inną niż gotówkowa, nie mając zaufania do nieznanego im nabywcy.

Z opisanego zdarzenia wynika, że powodem nie wystawienia faktury VAT RR przez Wnioskodawcę jest odmowa podania swoich danych przez sprzedającego, które to dane powinny znajdować się na fakturze. W tym miejscu należy zauważyć, że co do zasady, Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług, dokonujący zakupów produktów rolnych od rolników ryczałtowych jest obowiązany do dokumentowania tych transakcji fakturą VAT RR. Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że obowiązek wystawienia faktury VAT RR powstaje w przypadku nabycia przez Wnioskodawcę produktu rolnego od producenta krajowego będącego rolnikiem ryczałtowym, gdy rolnik ten zażąda zryczałtowanego zwrotu podatku. Gdy natomiast sprzedający, będący krajowym producentem, nie żąda zryczałtowanego zwrotu podatku i wystawienia faktury VAT-RR, Wnioskodawca może nie wystawiać faktury VAT RR.

Jednakże, w odniesieniu do sytuacji przedstawionej we wniosku, kiedy to Wnioskodawca dokonuje płatności gotówką i sprzedawcy odmawiają podania danych umożliwiających wystawienie faktury VAT RR, należy uznać, że nie ma przeszkód aby transakcja doszła do skutku i została udokumentowana w sposób inny niż poprzez wystawienie faktury.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca w swoim stanowisku uznał, że obowiązek wystawienia faktury VAT jest uzależniony od tego czy rolnik żąda zryczałtowanego podatku i wystawienia faktury czy też nie, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl