IPPP2/443-720/12-2/MM - Określenie stawki VAT właściwej dla dostawy budynku będącego w trakcie budowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-720/12-2/MM Określenie stawki VAT właściwej dla dostawy budynku będącego w trakcie budowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 30 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla dostawy budynku będącego w trakcie budowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla dostawy budynku będącego w trakcie budowy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczona odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej jako Wnioskodawca) na podstawie decyzji z dnia 1 września 2011 r., uzyskała pozwolenie na wybudowanie budynku z przeznaczeniem na apart-hotel. Wyżej wymienione pozwolenie na budowę obejmowało wybudowanie budynku aport-hotel z garażem podziemnym, ogrodzeniem, infrastrukturą i zagospodarowaniem terenu projektowanego działce o nr ew. 103, 101, 107, 104, 100 przy ulicy F.; kategoria obiektu budowlanego wg ustawy prawo budowlane - XIV.

W celu potwierdzenia prawidłowej klasyfikacji przedmiotowego budynku dla potrzeb podatku od towarów i usług Spółka wystąpiła ze stosownym wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. W odpowiedzi na złożony wniosek w dniu 8 lutego 2012 została wydana informacja potwierdzająca klasyfikację budynku. W informacji tej Urząd Statystyczny stwierdził, że:

"wymieniony w piśmie budynek, w którym przeważająca część powierzchni użytkowej (powyżej 50% całkowitej powierzchni użytkowej) przeznaczona będzie na cele mieszkalne (mieszkania w ilości powyżej dwóch), mieści się w grupowaniu PKOB grupa 112 klasa 1122 "Budynki o trzech i więcej mieszkaniach".

Zgodnie z planem architektonicznym budynek będzie składał się z czterech odrębnych części mieszkalnych - apartamentów. Powierzchnia niektórych z wyodrębnionych lokali nie będzie przekraczać 150 m#178;, a powierzchnia niektórych z wyodrębnionych lokali będzie przekraczać 150 m#178;.

Zgodnie z planem architektonicznym poszczególne części mieszkalne będą stanowiły zamkniętą całość składającą się z wysokiego standardu apartamentów mieszkalnych z zapleczem kuchennym oraz sanitarnym. Każdy z apartamentów będzie stanowił samodzielny lokal o charakterze mieszkalnym. W budynku części wspólne będzie stanowiła klatka schodowa z holem, basen, miejsca postojowe w garażu, strych, pralnia i suszarnia. W budynku nie będzie wyodrębnionych lokali usługowych ani użytkowych. W chwili obecnej budynek jest w trakcie budowy.

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży budynku będącego w trakcie budowy (rozpoczętej inwestycji), wraz z gruntem na którym budynek ten jest wznoszony, na rzecz spółki osobowej. Zgodnie z posiadanymi przez Wnioskodawcę informacjami nabywca budynku (spółka osobowa) zamierza dokończyć inwestycję zgodnie z wydanym pozwoleniem na budowę, to jest wznieść budynek mieszkalny i wyodrębnić w nim cztery lokale mieszkalne (apartamenty).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa budynku opisanego w stanie faktycznym będącego w trakcie budowy, wraz z gruntem na którym budynek ten jest wznoszony, na rzecz spółki osobowej, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z preferencyjną stawką 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Jak wynika z przepisu art. 41 ust. 12 VATU stawkę, o której mowa w ust. 2 (a wiec stawkę 8% w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.) stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zawiera przepis art. 41 ust. 12a VATU, w myśl którego to przepisu przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 VATU przez obiekty budownictwa mieszkaniowego "rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11". Dla kwalifikacji rozpoczętej budowy budynku decydujące znaczenie będzie miał przepis art. 41 ust. 12a VATU. Rozpoczęta budowa jest budową budynku wielorodzinnego, a więc nie jest budynkiem jednorodzinnym ani lokalem mieszkalnym. Tym samym, w przedmiotowym stanie faktycznym ograniczenia metrażowe wynikające z przepisu art. 41 ust. 12b VATU nie będą znajdowały zastosowania, ponieważ przedmiotem dostawy nie będzie lokal ani budynek jednorodzinny, ale budynek w trakcie procesu budowlanego. Rozstrzygające więc będzie, aby wznoszony budynek był budynkiem mieszkalnym, który spełniał będzie warunki uznania go za obiekt budownictwa mieszkaniowego objęty społecznym programem mieszkaniowym. Zastosowanie obniżonej stawki dla budownictwa mieszkaniowego z art. 41 ust. 12a VATU zostało wprowadzone na podstawie art. 98 Dyrektywy 2006/112 zezwalającej państwom członkowskim na wprowadzenie stawki obniżonej podatku od towarów i usług w stosunku do dostawy, budowy, remontu i przebudowy budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej. Przy czym przepisy Dyrektywy 2006/112 nie zawierają definicji budownictwa społecznego. Definicja ta została wprowadzona przez polskiego ustawodawcę, autonomicznie w ust. 12a art. 41 VATU, zgodnie z którym przez "budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12".

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne, Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy: Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112, Budynki zbiorowego zamieszkania - 113. Jak wynika z powoływanej w stanie faktycznym interpretacji Ośrodka Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi "wymieniony w piśmie budynek, w którym przeważająca część powierzchni użytkowej (powyżej 50% całkowitej powierzchni użytkowej) przeznaczona będzie na cele mieszkalne (mieszkania w ilości powyżej dwóch), mieści się w grupowaniu PKOB grupa 112 klasa 1122 "Budynki o trzech i więcej mieszkaniach" jest on więc budynkiem mieszkalnym.

Zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 r. "obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych". Tym samym w ocenie Wnioskodawcy w przypadku, gdy budowa budynku będzie kontynuowana po zmianie właściciela, w szczególności wznoszony budynek będzie budynkiem mieszkalnym przy dostawie budynku będącego w trakcie budowy powinna być stosowana taka sama stawka jak w przypadku, gdyby przedmiotem dostawy byłby gotowy budynek. Taka właśnie sytuacja ma miejsce w przedmiotowym stanie faktycznym. Nabywca budynku (spółka osobowa) zmierza odkupić budynek w celu dokończenia inwestycji zgodnie z wydanym pozwoleniem na budowę, to jest wznieść budynek mieszkalny. Po zakończeniu procesu budowlanego w budynku zostaną wyodrębnione lokale (apartamenty). Powierzchnia niektórych z wyodrębnionych lokali nie będzie przekraczać 150 m#178;, a niektórych z wyodrębnionych lokali będzie przekraczać 150 m#178;. Lokale te będą służyły zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, w ramach najmu jako tzw. apart-hotel. A powierzchnia użytkowa apartamentów wykorzystywanych do celów mieszkalnych będzie istotnie przewyższała połowę powierzchni użytkowej budynku. Stosownie do postanowień przepisu art. 29 ust. 5 VATU w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków albo budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli zatem dostawa budynków lub budowli korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku to z preferencji takiej lub też ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony. Z powyższym korespondują następujące interpretacje podatkowe wydane w kontekście podatkowania dostawy budynków będących w trakcie budowy, wraz z gruntem na którym budynek ten jest wznoszony: Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 maja 2011 r. ILPP1/443-226/11-4/MS; Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 5 marca 2012 r. IPTPP1/443-1022/11-4/IG; Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 marca 2012 r. IBPP1/443-1704/LG; Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 lutego 2012 r. ILPP1/443-1407/11/AW.

Reasumując powyższe dostawa budynku opisanego w stanie faktycznym będącego w trakcie budowy, wraz z gruntem na którym budynek ten jest wznoszony, na rzecz spółki osobowej, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z preferencyjną stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy o VAT stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Na mocy art. 41 ust. 12c ustawy o VAT w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Artykuł 2 pkt 12 ustawy o VAT zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą obiektami takimi są budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W związku z powyższym należy wskazać, iż prawo do zastosowania obniżonej do wysokości 8% stawki podatku VAT wystąpi wówczas, gdy inwestycja będzie uznana za obiekt budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12 ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Na podstawie PKOB przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych, będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) budynkiem w rozumieniu tej ustawy jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 r. obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

W związku z powyższym jeżeli obiekt budowlany rozpoczęty, którego budowa po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowana, może być klasyfikowany wg PKOB jako budynek, wtedy przy jego dostawie stosuje się stawkę podatku VAT właściwą dla dostawy budynku.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzyga natomiast przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT. Zgodnie z jego brzmieniem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej lub też ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca uzyskał pozwolenie na wybudowanie budynku z przeznaczeniem na apart-hotel. Wyżej wymienione pozwolenie na budowę obejmowało wybudowanie budynku aport-hotel z garażem podziemnym, ogrodzeniem, infrastrukturą i zagospodarowaniem terenu. W celu potwierdzenia prawidłowej klasyfikacji przedmiotowego budynku dla potrzeb podatku od towarów i usług Spółka wystąpiła ze stosownym wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. W odpowiedzi na złożony wniosek Zainteresowany uzyskał odpowiedź, że ww. budynek mieści się w grupowaniu PKOB grupa 112 klasa 1122 "Budynki o trzech i więcej mieszkaniach". Zgodnie z planem architektonicznym budynek będzie składał się z czterech odrębnych części mieszkalnych - apartamentów. Powierzchnia niektórych z wyodrębnionych lokali nie będzie przekraczać 150 m#178;, a powierzchnia niektórych z wyodrębnionych lokali będzie przekraczać 150 m#178;. Zgodnie z planem architektonicznym poszczególne części mieszkalne będą stanowiły zamkniętą całość składającą się z wysokiego standardu apartamentów mieszkalnych z zapleczem kuchennym oraz sanitarnym. Każdy z apartamentów będzie stanowił samodzielny lokal o charakterze mieszkalnym. W budynku części wspólne będzie stanowiła klatka schodowa z holem, basen, miejsca postojowe w garażu, strych, pralnia i suszarnia. W budynku nie będzie wyodrębnionych lokali usługowych ani użytkowych. W chwili obecnej budynek jest w trakcie budowy.

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży budynku będącego w trakcie budowy (rozpoczętej inwestycji), wraz z gruntem, na którym budynek ten jest wznoszony, na rzecz spółki osobowej. Zgodnie z posiadanymi przez Wnioskodawcę informacjami nabywca budynku (spółka osobowa) zamierza dokończyć inwestycję zgodnie z wydanym pozwoleniem na budowę, to jest wznieść budynek mieszkalny i wyodrębnić w nim cztery lokale mieszkalne (apartamenty).

Zatem w analizowanej sprawie przedmiotem dostawy będzie rozpoczęta budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego sklasyfikowanego w grupowaniu PKOB 112 w klasie 1122 - budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy stwierdzić, iż dostawa budynku mieszkalnego wielorodzinnego sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 11 będącego w trakcie budowy będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według obniżonej stawki podatku 8%. Bez znaczenia w tym momencie jest fakt, że niektóre z wyodrębnionych lokali znajdujących się w tym budynku przekraczać będą 150m#178; powierzchni użytkowej - w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany wyżej przepis art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, bowiem przedmiotem dostawy nie jest pojedynczy lokal mieszkalny.

Ponadto zaznaczyć należy, że okoliczności tej nie zmienia fakt, że wskazane czynności dotyczą obiektu znajdującego się na etapie prac budowlanych. O zastosowaniu właściwej stawki podatku przesądza każdorazowo całokształt okoliczności faktycznych i prawnych. W tym przypadku przedmiotem sprzedaży będzie budynek mieszkalny wielorodzinny w trakcie budowy, zatem zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku.

Preferencyjną stawką podatku w wysokości 8% będzie opodatkowany również, stosownie do zapisu art. 29 ust. 5 ustawy o VAT grunt, na którym posadowiony jest budynek mieszkalny wielorodzinny.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. Organ podatkowy nadmienia, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionej przez Spółkę klasyfikacji obiektu budowlanego. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniego grupowania nie są kompetentne organy podatkowe, gdyż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania statystycznego - w tym przypadku PKOB - spoczywa na Wnioskodawcy. W związku z powyższym, niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazane w zdarzeniu przyszłym grupowanie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl