IPPP2/443-712/10-4/AO - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-712/10-4/AO Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 14 września 2010 r.), przekazanym do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku (data wpływu 20 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 października 2010 r. (data wpływu 3 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 27 października 2010 r. (data wpływu 3 listopada 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organ z dnia 21 października 2010 r. znak sprawy IPPP2/443-712/10-2/AO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie powstało jako Lokalna Grupa Działania (LGD) na podstawie art. 15 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu i rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z późn. zm.) i będzie realizowało lokalną strategię rozwoju opracowaną przez siebie zgodnie z ww. ustawą.

Stowarzyszenie zostało wpisane do KRS dnia 9 października 2008 r. przez Sąd Rejonowy, Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Transze dotacji przekazywane będą na podstawie wniosku beneficjenta o płatność. Koszty funkcjonowania LGD będą finansowane ze środków otrzymanych na podstawie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "funkcjonowanie lokalnej grupy działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660 z późn. zm.) oraz ze składek członkowskich.

Zgodnie z § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia VAT zalicza się do kosztów kwalifikowanych na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit "e". Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, co do zasady. Gdyby z prowadzonej działalności Stowarzyszenie uzyskało przychody inne niż pomoc - refundacja kosztów i składki członkowskie, to zostaną one przeznaczone na cele statutowe, a ich kwota nie przekroczy 40 tys. zł rocznie.

LGD, w ramach środków przyznanych na 2010 r., zaplanowała następujące operacje: utrzymanie biura LGD wraz z zapewnieniem środków finansowych na wypłatę należnych wynagrodzeń, badanie nad obszarem objętym LSR, informowanie o obszarze działania LGD oraz LSR, szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR, wydarzenia o charakterze promocyjnym oraz szkolenia lokalnych liderów.

W zakresie utrzymania biura Wnioskodawca planuje rozdysponowanie środków finansowych na pokrycie bieżących kosztów administracyjnych. Ponadto, w ramach tej operacji, przewidziana jest także wypłata wynagrodzeń dla członków rady i zarządu LGD oraz pokrycie kosztów podróży służbowych.

W ramach operacji związanej z badaniem obszaru LSR przewidziane jest zatrudnienie ekspertów i usługi ksero. Na działania i wydarzenia informacyjno-promocyjne składa się przygotowanie, wydruk i dystrybucja materiałów informacyjnych i promocyjnych, tłumaczenia, publikacje w prasie, gadżety reklamowe oraz teczki promocyjne.

W ramach szkolenia kadr biorących udział we wdrożeniu LSR przewidziane są szkolenia i kursy dla pracowników LGD, wizyty studyjne zagraniczne oraz dwudniowe szkolenia dla członków organów LGD. Na wydarzenia o charakterze promocyjnym oraz szkolenia lokalnych liderów składać się będą: konferencja, szkolenia dla beneficjentów oraz spotkania aktywizujące społeczność lokalną.

Zakres obowiązków członków zarządu, za które są wynagradzani, określa regulamin pracy zarządu LGD. Swoje obowiązki członkowie zarządu będą wykonywać na posiedzeniach zwoływanych okresowo, ale nie rzadziej niż raz na kwartał oraz w siedzibie zarządu, którą jest biuro LGD. Przewidziane godzinowe zaangażowanie w wykonywane obowiązki każdego z członków zarządu wynosi:

* udział w posiedzeniach (przewidziane 8 posiedzeń w ciągu 12 m-cy trwające średnio 3 godz. każde) 24 godzin.

* praca w biurze: 1 raz w miesiącu (przez 12 m-cy) po 2 godziny = 24 godzin. Łącznie dla trzech członków zarządu 144 godzin.

* godzinowe zaangażowanie każdego członka zarządu w wykonywane obowiązki w ciągu 12 m-cy wynosi 48 godzin.

Opis zadań wymienionych w zestawieniu rzeczowo-finansowym załączonym do wniosku o przyznanie pomocy na rok 2010 w ramach działania 431 Funkcjonowanie Lokalnych Grup Działania nabywanie umiejętności i aktywizacja na 12 miesięcy:

1.

wynagrodzenie członków rady LGD wraz z pochodnymi 12 posiedzeń x 3 900 zł = 46 800 zł,

2.

wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla 3 pracowników biura LGD przez 12 m-cy: dyrektor biura - pół etatu (12 x 2 861,30 zł = 34 335,60 zł); kierownik biura 1 etat (12 x 2 946,60 zł = 35 359,20); księgowa 1 etat (12 x 2 946,60 zł = 35 359,20) razem 105 054 zł,

3.

wynagrodzenie wraz z pochodnymi dla 3 członków zarządu LGD: prezes (12 m-cy x 1 300 zł = 15 600 zł); pierwszy wiceprezes (12 m-cy x 1 000 zł = 12 000 zł.); drugi wiceprezes (12 m-cy x 1 000 zł = 12 000 zł). łącznie 39 600 zł,

4.

umowy zlecenia związane z doradztwem prawnym (5 000 zł) oraz inne (22 000 zł). łącznie 27 000 zł,

5.

podróże służbowe pracowników LGD do UM, MRiRW, ARiMR oraz do beneficjentów. 150 x 70 zł = 10 500 zł,

6.

podróże służbowe członków organów LGD w związku z pełnionymi funkcjami 140 szt x 70 zł = 9 800 zł,

7.

nocleg członków organów LGD z tytułu podróży służbowych 39 szt x 250 zł = 9 740 zł,

8.

energia elektryczna 12 m-cy x 30 zł = 360 zł,

9.

energia cieplna 12 m-cy x 45 zł = 540 zł,

10.

woda 12 x 5 zł = 60 zł,

11.

internet bezprzewodowy 12 m-cy x 280 zł = 3 360 zł,

12.

usługi telekomunikacyjne 12 m-cy x 75 zł = 900 zł,

13.

usługi telefonii komórkowej (2 telefony) 12 m-cy x 200 zł = 2 400 zł,

14.

sprzątanie 12 m-cy x 125 zł = 1 500 zł,

15.

prowadzenie r-ku bankowego 12 m-cy x 25 zł = 300 zł,

16.

zakup materiałów biurowych 3 komplety x 2 940 zł = 8 822 zł,

17.

zakup oprogramowania do tworzenia i edycji grafiki 2 500 zł,

18.

zakup aparatu fotograficznego cyfrowego 1 szt 2 100 zł,

19.

zakup myszy komputerowych 4 szt x 50 = 200 zł,

20.

zakup krzeseł 3 szt x 200 zł = 600 zł,

21.

zakup szafy do przechowywania dokumentów 1 szt 300 zł,

22.

zakup ekranu przenośnego 1 szt 1 000 zł,

23.

zakup telefonów komórkowych 2 szt x 200 zł = 400 zł,

24.

roczne ubezpieczenie sprzętu 500 zł,

25.

utrzymanie domeny (hosting) 12 m cy x 250 zł = 3 000 zł,

26.

aktualizacja strony i przeróbki 2 500 zł,

27.

opłaty niezbędne do uzyskania zaświadczeń i wyciągów, itp. 600 zł,

28.

wynagrodzenie ekspertów 8 x 700 zł = 5 600 zł,

29.

usługi ksero wykonywane przez firmy zewnętrzne 2 000 zł,

30.

przygotowanie, wydruk i dystrybucja materiałów informacyjnych i promocyjnych (ulotki A5, broszury A4, biuletyn A4, płyty cd, itp.) 11 000 zł,

31.

tłumaczenia językowe 3 000 zł,

32.

publikacje w prasie służące promocji programu LGD 3 000 zł,

33.

gadżety reklamowe służące informacji i promocji osi leader - zakup i dystrybucja 5 000 zł,

34.

teczki promocyjne 1 000 szt x 2,50 zł = 2 500 zł,

35.

szkolenia i kursy dla pracowników LGD 4 000 zł,

36.

wizyty studyjne zagraniczne - wymiana doświadczeń 6 szt x 1 500 = 9 000 zł,

37.

dwudniowe szkolenie dla członków organów LGD (dla 12 osób) 5 000 zł,

38.

konferencja 7 szt x 2 562 zł = 17 935 zł,

39.

organizacja szkolenia dla beneficjentów działania "Tworzenie i Rozwój Mikroprzedsiębiorstw" oraz "Różnicowanie działalności" 4 szt x 1 000 zł = 4 000 zł,

40.

spotkania aktywizujące społeczność lokalną szt 7 x 1 000 zł = 7 000 zł.

Część ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu, realizując projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu dotyczącego funkcjonowania grupy.

Zdaniem Stowarzyszenia zwrot podatku VAT nie będzie przysługiwał ponieważ LGD nie jest podatnikiem VAT, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał.

Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowanym na podstawie § 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania 431 "funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wskazuje powyższe, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług. Przy czym art. 86 ust. 1 cyt. ustawy odwołuje się do definicji podatnika zawartej w art. 15 ustawy, zgodnie z którym podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi podatku od towarów i usług skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania ich do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizował lokalną strategię rozwoju opracowaną przez siebie zgodnie z ustawą z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu i rozwoju obszarów wiejskich. W ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Koszty funkcjonowania LGD będą finansowane ze środków otrzymanych na podstawie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "funkcjonowanie lokalnej grupy działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz ze składek członkowskich.

LGD, w ramach środków przyznanych na 2010 r., zaplanowała następujące operacje: utrzymanie biura LGD wraz z zapewnieniem środków finansowych na wypłatę należnych wynagrodzeń, badanie nad obszarem objętym LSR, informowanie o obszarze działania LGD oraz LSR, szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR, wydarzenia o charakterze promocyjnym oraz szkolenia lokalnych liderów.

Część ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że nie jest podatnikiem VAT, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Podstawową zasadą płynącą z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, istotną dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, jest istnienie związku tego podatku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika tego podatku.

Uwzględniając treść powołanych przepisów oraz treść wniosku należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia kwoty podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu dotyczącego funkcjonowania grupy. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i część wydatków w ramach realizowanego projektu objęta podatkiem od towarów i usług nie będzie wykorzystywaną do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa odliczenia podatku VAT naliczonego poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu dotyczącego funkcjonowania grupy. Tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowych przesłanek warunkujących prawo do odliczenia, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż tut. Organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych, bowiem kwestię tę rozstrzygają odrębne przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl