IPPP2/443-701/11-2/KOM - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących bieżące i przyszłe wydatki związane z funkcjonowaniem i budową sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-701/11-2/KOM Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących bieżące i przyszłe wydatki związane z funkcjonowaniem i budową sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących bieżące i przyszłe wydatki związane z funkcjonowaniem i budową sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej (Pyt. 1 i 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących bieżące i przyszłe wydatki związane z funkcjonowaniem i budową sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (Wnioskodawca) jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną. Do 30 czerwca 2010 r. Urząd Gminy był zarejestrowany w US w S. jako czynny podatnik VAT. Faktury za wynajem lokali, sprzedaż wody, odbiór ścieków były wystawiane na Urząd Gminy. Deklaracja VAT-7 także była wystawiana na Urząd Gminy. 23 czerwca 2010 r. dokonano wyrejestrowania w US w S. Urzędu Gminy jako czynnego podatnika VAT z datą 1 lipca 2010 r. i z tą właśnie datą zarejestrowano Gminę jako czynnego podatnika VAT.

W konsekwencji tego działania, począwszy od m-ca lipca 2010 r. wszystkie faktury VAT dotyczące: sprzedaży wody odbiorcom indywidualnym z wodociągu gminnego, odbioru ścieków od mieszkańców gminy, najmu lokali mieszkalnych i użytkowych są wystawiane na Gminę jako sprzedającego, a także deklaracje VAT też są składane przez Gminę, a nie Urząd.

Urząd Gminy ma zawartą umowę z bankiem na obsługę bankową głównego rachunku budżetu, na który wpływają wpłaty od mieszkańców za sprzedaż wody, odbiór ścieków, wpłaty za najem lokali, różnego rodzaju subwencje i dotacje, należne gminie podatki czy różnego rodzaju opłaty.

Zgodnie z prowadzonym rejestrem sprzedaży należna kwota podatku VAT dla US jest przelewana z głównego rachunku budżetu (umowa zawarta między Urzędem Gminy a Bankiem), na złożony rachunek pomocniczy na Gminę tzw. subkonto (umowa zawarta dla tego rachunku pomiędzy Gminą a Bankiem) tylko po to, by do US należny podatek VAT za dany miesiąc był przelany z r-ku bankowego Gminy, a nie z r-ku bankowego Urzędu - dla zachowania zgodności między deklaracją i przelewem (tzn. deklaracja VAT-7 składana przez Gminę i przelew z r-ku bankowego Gminy, a nie z r-ku bankowego Urzędu).

Gmina jest w 99,9% zwodociągowana i w 46% skanalizowana. Od kilkunastu lat Gmina realizowała sukcesywnie, na miarę swoich możliwości finansowych inwestycje polegające na budowie wodociągu gminnego, towarzyszących mu hydroforniach oraz budowie kanalizacji oraz towarzyszącej jej oczyszczalni ścieków. Gmina nigdy nie występowała do US o zwrot podatku VAT naliczonego w związku z budowanymi wodociągami czy kanalizacją.

Wybudowanie wodociągu gminnego i sieci kanalizacyjnej spowodowało, że gmina dostarcza wodę indywidualnym mieszkańcom gminy na podstawie zawartych umów. Gmina następnie wystawi im faktury VAT za usługę dostawy wody, a należny z tytułu tej sprzedaży podatek VAT Gmina odprowadza do US.

Analogicznie Gmina postępuje w przypadku korzystania mieszkańców gminy z gminnej sieci kanalizacyjnej - na podstawie zawartych indywidualnych umów z mieszkańcami Gmina odbiera od nich ścieki, wystawia f-ry VAT, a należy podatek VAT odprowadza w obowiązujących terminach do US.

Na terenie Gminy nie ma żadnego zakładu budżetowego, któremu Gmina powierzyłaby rozliczenia gospodarki komunalnej. Zarówno budowę sieci wodociągowej, jak i kanalizacyjnej oraz wszelkie rozliczenia wynikające ze sprzedaży wody i odbioru ścieków na rzecz mieszkańców prowadzone są wyłącznie przez samą Gminę.

W 2011 r. Gmina zamierza wybudować dalszą część sieci kanalizacyjnej w miejscowościach, które jeszcze jej nie posiadają. Obecnie Gmina jest po przetargu, wykonawca został wyłoniony w trybie ustawy - Prawo Zamówień Publicznych. Umowa na zadanie " Budowa sieci.... " została zawarta pomiędzy Gminą a Przedsiębiorstwem...- Wykonawcą. Za wykonane prace polegające na budowie sieci kanalizacyjnej wykonawca będzie wystawiał na Gminę faktury VAT.

Powyższa inwestycja będzie finansowana ze środków własnych gminy oraz pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pożyczkę gmina będzie spłacała wg harmonogramu, zgodnie z zawartą umową. Po całkowitym zakończeniu budowy tego zadania, dokonaniu odbioru końcowego, Gmina w 2012 r. będzie składała do Urzędu Marszałkowskiego "wnioski o płatność" na refundację poniesionych wydatków-zgodnie z zawartą umową o przyznanie pomocy w ramach działania "Podstawowe usługi dla Gospodarki i Ludności Wiejskiej" objętego PROW. Jednak refundacji podlegają tylko wydatki w kwotach netto. Podatek VAT w PROW jest kosztem niekwalifikowanym.

Gmina oprócz wydatków na inwestycje, ponosi bieżące wydatki związane z prawidłowym funkcjonowaniem hydroforni i oczyszczalni ścieków, takie jak: opłaty za energię, zakupy części zamiennych, opłaty za badanie wody, opłaty za nadzór eksploatacyjny systemu do rozliczania wpłat mieszkańców za wodę i ścieki, opłaty za wywóz osadu z oczyszczalni ścieków i inne. Do chwili obecnej Gmina, a wcześniej Urząd Gminy, nigdy nie występowała do US o zwrot podatku VAT naliczonego od bieżących wydatków związanych z funkcjonowaniem hydroforni i oczyszczalni ścieków.

Ponadto dla przejrzystości sprawy Wnioskodawca informuje, że 24 kwietnia 2006 r. Urząd Gminy wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi o nadanie symbolu PKWiU dla usługi "Budowa trzech przepompowni ścieków...".

GUS zaklasyfikował to zadanie jako "Roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów kanalizacyjnych (łącznie z pracami pomocniczymi)" i nadał PKWiU- 45.21.41-00.20.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z budowaną siecią kanalizacyjną w 2011 r., zawartego w fakturach VAT, które wykonawca będzie wystawiał Gminie, a Gmina dokona zapłaty wykonawcy w kwotach brutto, w terminach wynikających z umowy.

2.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od dokonanych zakupów i usług związanych z bieżącym funkcjonowaniem oczyszczalni ścieków i hydroforni-stacji uzdatniania wody, takich jak: opłaty za energię, zakupy części zamiennych, opłaty za badanie wody, opłaty za nadzór eksploatacyjny systemu do rozliczania wpłat mieszkańców za wodę i ścieki, opłaty za wywóz osadu z oczyszczalni ścieków i inne.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1) Wnioskodawcy w związku z budowaną siecią kanalizacyjną w 2011 r. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż Gmina spełnia następujące warunki:

1.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a skutkiem poniesienia wydatków na wybudowanie kolejnego odcinka kanalizacji w gminie, będzie podłączenie się kolejnych mieszkańców gminy do sieci kanalizacyjnej i odbiór od nich ścieków do gminnej oczyszczalni ścieków, co jest czynnością opodatkowaną. Reasumując realizowana inwestycja będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.

3.

Budowa sieci kanalizacyjnej zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Do ww. usługi będzie doliczony podatek VAT i Wnioskodawca ureguluje zobowiązanie wobec wykonawcy w kwocie brutto.

4.

Wnioskodawca nie powierzył zadań z zakresu rozliczenia gospodarki komunalnej żadnemu zakładowi budżetowemu. Zarówno budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, jak i wszelkie rozliczenia wynikające ze sprzedaży wody i odbioru ścieków na rzecz mieszkańców, prowadzone są wyłącznie przez samego Wnioskodawcę.

Ad.2) Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od dokonanych zakupów i opłaconych usług niezbędnych do bieżącego funkcjonowania oczyszczalni ścieków i hydroforni-stacji uzdatniania wody, takich jak: opłaty za energię, zakupy części zamiennych, opłaty za badanie wody, opłaty za nadzór eksploatacyjny systemu do rozliczania wpłat mieszkańców za wodę i ścieki, opłaty za wywóz osadu z oczyszczalni ścieków i inne, dlatego że sieć wodociągowa i sieć kanalizacyjna nie może funkcjonować bez hydroforni i oczyszczalni ścieków - są to ich części składowe, a poprzez to ich funkcjonowanie, służą sprzedaży opodatkowanej. Nie byłoby dostawy mieszkańcom wody z wodociągu gminnego i odbioru ścieków, gdyby była wybudowana tylko sama sieć wodociągowa czy sama sieć kanalizacyjna bez hydroforni i oczyszczalni ścieków. Zarówno, tak jak sieć wodociągowa nie może funkcjonować bez hydroforni, tak sieć kanalizacyjna nie może funkcjonować bez oczyszczalni ścieków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. Pyt.1) i 2) Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego art. 15 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadki te nie mają w przedmiotowej sprawie zastosowania).

Ustawodawca zapewnił zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, a od lipca 2010 r. jest też czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizuje i będzie realizował w latach następnych prace budowlane związane z rozbudową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie Gminy. Wnioskodawca już ponosi wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem istniejącej oczyszczalni ścieków i hydroforni, a także wnosi opłaty za energię, zakup części zamiennych, opłaty za badanie wody, opłaty za nadzór eksploatacyjny systemu do rozliczania wpłat mieszkańców za wodę i ścieki, opłaty za wywóz osadu z oczyszczalni ścieków i inne. Będzie również dokonywał zakupów towarów i usług służących do realizacji dalszego etapu rozbudowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w następnych rejonach gminy. Wnioskodawca zamierza wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie rozbudowy tej sieci w ramach działania "Podstawowe usługi dla Gospodarki i Ludności Wiejskiej" objętego PROW. Wybudowana sieć wodno-kanalizacyjna w Gminie jest i będzie nadal wykorzystywana w działalności gospodarczej, jaką jest świadczenie usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków mieszkańcom gminy, a więc służy i będzie służyć w przyszłości sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca już wykorzystuje istniejącą infrastrukturę wodno-kanalizacyjną świadcząc usługę doprowadzania wody i odprowadzania ścieków, do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zamierza to również czynić w przyszłości, gdy wybudowany zostanie następny etap inwestycji. Istnieje zatem związek obecnych wydatków i planowanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1, w terminach wynikających z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pyt. nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.

Organ podatkowy informuje, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 3 i 4, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul.1-go Maja 10.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl