IPPP2/443-685/12-2/DG - Określenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawianych przez kluby sportowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-685/12-2/DG Określenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawianych przez kluby sportowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawianych przez kluby sportowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawianych przez kluby sportowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Związek jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce. W ramach prowadzonej działalności statutowej P kieruje oraz koordynuje całokształtem działań związanych z uprawianiem i promocją piłki nożnej w Polsce, w szczególności poprzez organizowanie i prowadzenie ogólnokrajowego systemu rozgrywek mistrzowskich i pucharowych we wszystkich kategoriach wiekowych dla wyłonienia Mistrza Polski, zdobywcy Pucharu Polski, Pucharu Ligi oraz Superpucharu.

Część zadań organizacyjnych najwyższych szczebli rozgrywkowych Związek powierzył organizacjom zrzeszającym kluby sportowe, tj. E. S.A. oraz P. S.A. Udziałowcami wskazanych spółek są kluby sportowe występujące na danym szczeblu oraz P.

Udział w rozgrywkach organizowanych przez Związek biorą kluby sportowe posiadające sekcję piłki nożnej. Podstawę uczestnictwa w rozgrywkach stanowi posiadanie statusu członkowstwa w P, poparte spełnieniem wymogów dotyczących uzyskania licencji na grę w poszczególnych klasach rozgrywkowych.Tym samym, jedynie kluby sportowe będące członkami P, które uzyskały licencję na grę w danej klasie rozgrywkowej, mogą wystawiać swoje drużyny do udziału w tychże rozgrywkach.

Kluby sportowe oraz organizacje je zrzeszające są czynnymi podatnikami VAT, prowadzącymi działalność gospodarczą związaną ze sportem oraz organizacją imprez masowych o charakterze sportowym.

Spotkania piłkarskie rozgrywane przez kluby sportowe w ramach działalności gospodarczej związanej ze sportem oraz organizacją imprez masowych o charakterze sportowym, stanowią podstawowy element funkcjonowania organizowanych przez Związek rozgrywek piłkarskich, natomiast wyniki osiągane przez poszczególne kluby sportowe stanowią niezbędną część składową tychże rozgrywek. Brak udziału klubów piłkarskich, przejawiającego się w osiąganiu określonych wyników spotkań piłkarskich, uniemożliwiłby przeprowadzenie jakichkolwiek rozgrywek. W konsekwencji, Związek wykorzystuje wyniki osiągane przez kluby piłkarskie w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej do realizacji własnych zadań statutowych, z tytułu których działa w charakterze czynnego podatnika VAT.

Wyniki rozgrywek piłkarskich organizowanych lub współorganizowanych oraz nadzorowanych przez P są odpłatnie wykorzystywane przez podmioty prywatne zajmujące się profesjonalnym prowadzeniem zakładów bukmacherskich. Podmioty te, zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm., dalej: ustawa o grach) obowiązane są uzyskać od Związku (jako krajowego organizatora rozgrywek, których przedmiotem jest sportowe współzawodnictwo) zgodę na wykorzystywanie wyników rozgrywek. W tym celu zakłady bukmacherskie zawierają z P umowy, na podstawie których Związek za wynagrodzeniem wyraża zgodę na wykorzystywanie wyników, osiąganych przez kluby piłkarskie w ramach uczestnictwa w organizowanych przez P rozgrywkach piłkarskich.

W związku z faktem, że kluby piłkarskie biorą udział w rozgrywkach organizowanych przez P, a tym samym umożliwiają Związkowi osiąganie dochodów z udostępniania wyników tych rozgrywek zakładom bukmacherskim, P przekazuje klubom lub reprezentującym je organizacjom, jako wynagrodzenie z tego tytułu, ustaloną część wspomnianych dochodów. Kluby piłkarskie lub reprezentujące je podmioty dokumentują przedmiotowe transakcje fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Związek, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do uwzględnienia w swoich rozliczeniach kwoty podatku VAT naliczonego (pomniejszenia VAT należnego o kwotę podatku naliczonego), wynikającego z faktur VAT wystawianych przez kluby sportowe (we własnym imieniu lub przez działające na ich rzecz organizacje zrzeszające) z tytułu usług związanych z udostępnianiem podmiotom bukmacherskim wyników sportowych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Związku, posiada on prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez kluby (we własnym imieniu lub przez spółkę celową), z tytułu usług świadczonych przez nie na rzecz Związku w ramach wykonywanej przez te kluby działalności gospodarczej.

Związek jest czynnym podatnikiem VAT związanym więzami prawnymi (statutowymi) z klubami sportowymi świadczącymi na Jego rzecz usługi. Podmioty te (kluby sportowe oraz spółki celowe) są zarejestrowanymi podatnikami VAT, prowadzą działalność gospodarczą, a świadczone na rzecz Związku usługi dokumentują fakturami VAT.

W związku z powyższym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim usługi nabywane przez P są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Związek, działając jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, jest uprawniony do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur wystawianych przez kluby sportowe (spółki celowe).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi VAT i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca przewidział jednak sytuacje, w których prawo to jest wyłączone pomimo tego, że spełnione są ogólne przesłanki upoważniające do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;

7.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

W konsekwencji, w celu ustalenia czy Związek ma prawo odliczać podatek naliczony z faktur wystawianych przez kluby sportowe (spółki celowe) świadczące usługi określone w opisie stanu faktycznego, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy osoby te są podatnikami w rozumieniu ustawy o VAT uprawnionymi do wystawienia faktur VAT z tytułu świadczenia usług w ramach wykonywanej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15 tejże ustawy, są obowiązani wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Kluby piłkarskie oraz organizacje je zrzeszające (spółki celowe) wystawiające na Związek faktury VAT działają w charakterze zarejestrowanych podatników VAT z tytułu wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej związanej ze sportem oraz organizacją imprez masowych o charakterze sportowym. W konsekwencji, zobowiązane są dokumentować świadczenia (dostawę towarów lub świadczenie usług) wykonywane w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej, fakturą VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi natomiast, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że definicja odpłatnego świadczenia usług ma charakter otwarty, uzupełniający zakres opodatkowania podatkiem VAT. W konsekwencji, wskazana definicja realizuje zasadę powszechności opodatkowania podatkiem VAT, stanowiącej, iż każda czynność wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu tymże podatkiem.

Przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Pojęcie świadczenia należy interpretować zgodnie z jej cywilistycznym rozumieniem, czyli jako każde zachowanie na rzecz innej osoby. Na zachowanie składa się zarówno działanie, czyli wykonywanie, czynienie czegoś jak i zaniechanie - znoszenie określonych stanów, tolerowanie czegoś.

Nie ulega wątpliwości, iż świadczenia wynikające z działalności klubów sportowych przejawiające się w osiąganiu w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej określonych wyników sportowych, wykorzystywanych następnie przez Związek w celach zarobkowych, nie stanowią odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Stąd, w celu oceny prawidłowości wystawiania faktur przez kluby sportowe należy ocenić czy świadczenia wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego powinny zostać zakwalifikowane jako usługi w rozumieniu ustawy o VAT.

Przystępując do rozgrywek organizowanych przez P, kluby piłkarskie udzieliły zgody na udział w nich na ściśle określonych przez Związek warunkach (obowiązek członkowstwa oraz spełnienia warunków licencyjnych). Zasady organizacji rozgrywek wymagają od klubów sportowych czynnego udziału w postaci rozgrywania określonej liczby spotkań piłkarskich według ustalonego przez Związek terminarza. Elementem przedmiotowo istotnym rozgrywanych spotkań piłkarskich jest wynik, który decyduje o efekcie rozgrywek, przejawiającym się w określonej pozycji danego klubu w tabeli końcowej danych rozgrywek. Wyniki spotkań piłkarskich są ponadto powszechnym przedmiotem zakładów hazardowych.

W konsekwencji, profesjonalne podmioty bukmacherskie organizują zakłady, których przedmiotem są rozgrywki organizowane przez P. Z uwagi na regulacje ustawy o grach, w celu wykorzystywania wyników rozgrywek w ramach współzawodnictwa sportowego, zakłady bukmacherskie zobowiązane są do uzyskania zgody organizatora tychże rozgrywek, którym jest Związek. Stąd P uzyskuje zysk z tytułu udzielenia zgody na wykorzystywanie wyników stanowiących element usług świadczonych przez kluby sportowe.

Tematyka uznania uczestnictwa klubów sportowych w rozgrywkach piłkarskich za odpłatne świadczenie usług było przedmiotem rozważania przez Naczelny Sąd Administracyjny.

W wyroku z dnia 8 listopada 2011 r., sygn. akt. I FSK 1521/10, Sąd ten analizując charakter uzyskanych przez klub piłkarski wpłat z tytułu uczestnictwa w rozgrywkach pucharowych, wskazał, iż: " (...) Klub sportowy otrzymuje środki pieniężne od U w zamian za świadczenie usług sportowych w ramach turnieju Pucharu U. Z usługi sportowej świadczonej przez klub sportowy w ramach rozgrywek Pucharu U korzysta nie tylko kibic, ale również organizacja U, która określiła w regulaminie wynagrodzenie za udział w meczach Spółki oraz za awans do określonej fazy turnieju. Bez wątpienia wynagrodzenie pozostaje w ścisłym związku ze świadczonymi usługami sportowymi (...)".

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszego wniosku należy wskazać, iż kluby sportowe otrzymują środki pieniężne od Związku w zamian za świadczenie usług polegających na uczestnictwie w organizowanych rozgrywkach. Z usługi świadczonej przez klub sportowy w ramach rozgrywek organizowanych przez P korzysta nie tylko kibic, ale również organizator - P, który wypłaca klubom (bezpośrednio lub przez spółki celowe) wynagrodzenie za udział w kreowaniu osiąganych w ramach rozgrywek wyników, które następnie są przez Związek udostępniane firmom bukmacherskimi w zamian za wynagrodzenie, co niewątpliwie stanowi usługę opodatkowaną VAT. Wynagrodzenie klubów i organizacji je zrzeszających (spółek celowych) pozostaje w ścisłym związku ze świadczonymi przez kluby usługami. W efekcie należy uznać, iż kluby sportowe świadczą na rzecz P odpłatnie usługi opodatkowane VAT. Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do naruszenia zasady powszechności opodatkowania tymże podatkiem. Jednocześnie, w stosunku do usług wskazanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, mających na celu osiągnięcie przez kluby określonych zysków, nie znajdzie zastosowana zwolnienie wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

W konsekwencji należy uznać, iż jak wynika z przedstawionego w niniejszym wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, kluby sportowe (lub działające w ich imieniu spółki celowe), działając w charakterze podatników VAT, wystawiają na Związek faktury VAT dokumentujące świadczenie usług podlegających opodatkowaniu tymże podatkiem. Tym samym, w przedmiotowym stanie faktycznym nie znajduje zastosowania żadne z wyłączeń prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikające z treści art. 88 ust. 3a ustawy o VAT.

Jednocześnie, nabywane usługi są przez Związek wykorzystywane w celach zarobkowych związanych z podstawową działalnością statutową - organizacją poszczególnych szczebli rozgrywek piłki nożnej w Polsce. Jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego wyniki rywalizacji sportowej, osiągane przez kluby w ramach organizowanych przez P rozgrywek, wykorzystywane są przez profesjonalne zakłady bukmacherskie. Wykorzystanie wyników rywalizacji sportowej do celów opisanych w ustawie o grach wymaga w świetle art. 31 ust. 2 tej ustawy uzyskania zgody organizatora danych rozgrywek. W konsekwencji, Związek wykorzystuje usługi nabywane od klubów piłkarskich w celach zarobkowych, wynikających z umów zawieranych z profesjonalnymi zakładami bukmacherskimi, co stanowi usługę opodatkowaną VAT.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż przy nabyciu przez Związek przedmiotowych usług spełnione są przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT i jednocześnie nie zachodzą przypadki wyłączeń prawa do odliczenia określone w treści art. 88 ust. 3a ww. ustawy.

W konsekwencji, zdaniem P, ma on prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez kluby (we własnym imieniu lub przez spółkę celową), z tytułu świadczonych przez nie na rzecz Związku usług sportowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl