IPPP2/443-669/09-4/ASZ - Zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży przez województwo nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym oraz lokali mieszkalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-669/09-4/ASZ Zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży przez województwo nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym oraz lokali mieszkalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 19 czerwca 2009 r. (data wpływu 25 czerwca 2009 r.) uzupełnione wnioskiem aktualizacyjnym z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu 10 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

*

określonym przy dostawach 1, 2, 3 i 4 - za prawidłowe

*

w zakresie uznania czynności wydania nieruchomości w zamian za zwrot zwaloryzowanego odszkodowania - za prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

I. W listopadzie 2008 r. Województwo. przeprowadziło przetarg na sprzedaż nieruchomości zabudowanej. W wyniku przetargu wyłoniony został nabywca nieruchomości. W protokole z przetargu stwierdzono, że sprzedaż nieruchomości jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 43 ust. 2 pkt 1 (towar używany) i art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym na dzień przetargu). Wadium wpłacone przez firmę wyłonioną jako nabywca, w dniu rozstrzygnięcia przetargu przekształciło się w zaliczkę na poczet ceny sprzedaży, co zostało udokumentowane fakturą wystawioną w listopadzie 2008 r., w której jako podstawę zwolnienia z podatku VAT wskazano ww. przepisy. Umowę sprzedaży, w formie aktu notarialnego, zawarto w styczniu 2009 r.

Własność nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży, Województwo. nabyło nieodpłatnie z mocy prawa, z dniem 1 stycznia 1999 r. na podstawie art. 60 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformującej administrację publiczną. W dacie nabycia i później, aż do kwietnia 2008 r. nieruchomość pozostawała w faktycznym władaniu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, którego organem założycielskim jest Sejmik Województwa. Zespół ten władał nieruchomością bez tytułu prawnego. W kwietniu 2008 r. Zarząd Województwa przekazał nieruchomość do administrowania (w drodze chwały) gospodarstwu pomocniczemu U. Marsz. Gospodarstwo to nie wynajmowało i nie wydzierżawiało nieruchomości innym podmiotom i nie ponosiło nakładów na ulepszanie nieruchomości.

Uzupełnienie do wniosku z dnia 19 czerwca 2009 r., zgodnie z wezwanie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2009 r., sygnatura ....:

Ad. 1: przedmiotem sprzedaży była nieruchomość zabudowana; na dzień sprzedaży dla nieruchomości tej brak było obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;, nieruchomość położona jest na terenie przewidzianym na funkcje usług zdrowia, z dopuszczeniem funkcji towarzyszących funkcji podstawowej;

Ad. 2: przedmiotem sprzedaży było prawo własności nieruchomości zabudowanej;

Ad. 3: w odniesieniu do nieruchomości nie przysługiwało przy jej nabyciu prawo obniżenia podatku należnego o naliczony - Woj. nabyło nieruchomość nieodpłatnie z mocy prawa; na nieruchomości nie były dokonywane nakłady na ulepszenie w wysokości, o której mowa w art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

Ad. 4: nie dotyczy;

Ad. 5: przed sprzedażą części budynku były przedmiotem umów najmu na rzecz osób trzecich.

II W marcu 2009 r. Z. Województwo. postanowił dokonać na rzecz Miasta M. ewentualnej sprzedaży nieruchomości zabudowanej, z jednoczesnym udzieleniem bonifikaty, w maksymalnej wysokości 80 % wartości nieruchomości, ustalonej w operacie szacunkowym.

Własność nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży, Województwo nabyło nieodpłatnie z mocy prawa z dniem 1 stycznie 1999 r. na podstawie art. 60 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformującej administrację publiczną.

W dacie nabycia i później, aż do 2004 r., nieruchomość pozostawała we władaniu, a następnie w trwałym zarządzie O.E.I. i Z.K. (zakładu budżetowego), którego organem założycielskim jest S. W. Jednostka ta na podstawie umowy najmu z dnia 1 lutego 2002 r. wynajęła na rzecz pracownika, na czas trwania umowy o pracę, lokal mieszkalny o powierzchni 40 m2, znajdujący się w budynku położonym na przedmiotowej nieruchomości. Umowa ta została rozwiązana z dniem 30 czerwca 2004 r.

Na podstawie uchwały z dnia 27 lipca 2004 r. Zarządu Województwa, nieruchomość została przekazana do administrowania gospodarstwu pomocniczemu U. nie wynajmował i nie wydzierżawiał nieruchomości innym podmiotom oraz nie ponosił nakładów na ulepszenie nieruchomości.

Uzupełnienie do załącznika Nr 1 do wniosku z dnia 19 czerwca 1009 r., zgodnie z Wezwaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2009 r., sygnatura...

Ad. 1. przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym, zgodnie z wypisem z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wydanym przez Burmistrza Miasta M. dnia 4 sierpnia 2009 r., teren, na którym znajduje się opisana nieruchomość, oznaczony jest symbolem strefa II i zapisano dla niego następujące przeznaczenie: teren zabudowy mieszkaniowej indywidualnej;

Ad. 2. przedmiotem sprzedaży jest sprzedaż prawa własności zabudowanej nieruchomości;

Ad. 3. przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało prawdo obniżenia podatku należnego o naliczony, Województwo. nabyło prawo własności nieruchomości nieodpłatnie z mocy oprawa z dniem 1 stycznia 1999 r. na odstawie art. 60 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, na ulepszenie nieruchomości nie były ponoszone nakłady w wysokości, o której mowa w art. 2 pkt 14b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

Ad. 4. nie dotyczy;

Ad. 5. część budynku znajdującego się na nieruchomości była przedmiotem najmu na rzecz osoby fizycznej.

III. Województwo. pozostaje właścicielem nieruchomości, nabytej nieodpłatnie z mocy prawa dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 60 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformującej administrację publiczną - zabudowanej budynkami mieszkalnymi. W dacie nabycia, nieruchomość pozostawała w faktycznym władaniu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, którego organem założycielskim jest S. W 2006 r. Zarząd Województwa. przekazał w drodze uchwały nieruchomość do administrowania gospodarstwu pomocniczemu U.

Część lokali mieszkalnych w budynku wynajmowana jest na rzecz osób fizycznych, zgodnie z umowami najmu zawartymi z samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej (po przejęciu nieruchomości do administrowana przez gospodarstwo pomocnicze U. Marsz., do umów najmu sporządzono stosowne aneksy, zgodnie z którymi zmieniona została m.in. Strona umowy - z SPZOZ na Zarząd Nieruchomości..). Pozostałe lokale mieszkalne, pomimo iż pierwotnie były przedmiotem najmu, pozostają obecnie niezamieszkałe.

Zarząd Nieruchomości. pełni rolę administratora budynków mieszkalnych, co wiąże się z czerpaniem pożytków z tytuł zawartych umów najmu, ale także ponoszeniem wszelkich wydatków związanych z utrzymywaniem nieruchomości.

Zgodnie z podjętą uchwałą, Zarządu Województwa. postanowił przeznaczyć lokale do sprzedaży. Lokale obciążone umowami najmu zostaną sprzedane na rzecz ich dotychczasowych najemców, natomiast lokale wolne, będą przedmiotem sprzedaży w trybie postępowania przetargowego.

Uzupełnienie do załącznika Nr 2 do wniosku z dnia 19 czerwca 2009 r. zgodnie z Wezwaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2009 r., sygnatura....

Ad. 1 brak planu zagospodarowania przestrzennego zgodnie z przyjętym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, nieruchomość na której znajdują się lokale mieszkalne przeznaczone do sprzedaży położona jest na terenie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej;

Ad. 2 przedmiotem sprzedaży będą lokale mieszkalne wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku i działce gruntu;

Ad. 3 Województwo. nabyło przedmiotową nieruchomość nieodpłatnie, przy jej nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, na lokale mieszkalne nie były dokonywanie nakłady w wysokości, o której mowa w art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.);

Ad. 4 nie dotyczy;

Ad. lokale mieszkalne były, lub do dnia dzisiejszego pozostają przedmiotem najmu na rzecz osób fizycznych.

IV Województwo. pozostaje właścicielem nieruchomości, nabytej nieodpłatnie z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 60 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną - zabudowane budynkami mieszkalnymi. W dacie nabycia, nieruchomość pozostawała w faktycznym władaniu samodzielnego publicznego zakład u opieki zdrowotnej, którego organem założycielskim jest S. W 2006 r. Zarząd Województwa. przejął w drodze uchwały nieruchomość do administrowania gospodarstwu pomocniczemu U.

Lokale, znajdujące się w budynku, pełniły rolę tzw. pokoi hotelowych, tzn. były okazjonalnie udostępniane na zasadach odpłatności, bez zawierania kiedykolwiek umowy najmu. W chwili obecnej pozostają one niezamieszkałe.

Zarząd Nieruchomości. pełni rolę administratora tych lokali, co wiąże się z ponoszeniem wszelkich wydatków związanych z ich utrzymywaniem.

Zgodnie z podjętą uchwałą, Zarządu. Województwa. postanowił przeznaczyć ww. lokale do sprzedaży w trybie postępowania przetargowego.

Uzupełnienie do załącznika nr 3 do wniosku z dnia 19 czerwca 2009 r., zgodnie z Wezwaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2009 r., sygnatura....

Ad. 1 brak planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z przyjętym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, nieruchomość na której znajdują się lokale mieszkalne przeznaczone do sprzedaży położona jest na terenie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej;

Ad. 2 przedmiotem sprzedaży będą lokale mieszkalne wraz z udziałem częściach wspólnych budynku i działce gruntu;

Ad. 3 Województwo. nabyło przedmiotową nieruchomość nieodpłatnie. Przy jej nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Na lokale mieszkalne nie były dokonywane nakłady w wysokości, o której mowa w art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.);

Ad. 4 nie dotyczy;

Ad. 5 lokale mieszkalne pełniły rolę tzw. pokoi hotelowych i nigdy nie były obciążone umowami najmu; w chwili obecnej pozostają niezamieszkałe.

V. Decyzją wydaną w grudniu 2008 r., Prezydent Miasta R. orzekł o zwrocie, na rzecz osoby fizycznej, prawa własności nieruchomości położonej w R. przy ul. X. Jednocześnie osoba, na rzecz której został dokonany zwrot nieruchomości, została zobowiązana do zwrotu zwaloryzowanego odszkodowania na rzecz Województwa. Przedmiotowa nieruchomość została w 1973 r. zakupiona przez Skarb Państwa od małżeństwa S., w trybie art. 6 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczenia nieruchomości (Dz. U. z 1974 r. Nr 10, poz. 64). Nieruchomość została wywłaszczona z przeznaczeniem pod budowę szpitala. W myśl art. 136 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.), poprzedni właściciel lub jego spadkobierca mogą zażądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub jej części, jeżeli stosownie do art. 137 ustawy, stała się ona zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Na tej podstawie spadkobierca byłych właścicieli wystąpił o zwrot ww. nieruchomości. Na dzień wydania decyzji o zwrocie nieruchomość stanowiła własność Województwa. Województwo. nabyło tę nieruchomość od Skarbu Państwa, nieodpłatnie z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. W toku przeprowadzonego postępowania ustalono, że w związku z niezrealizowaniem inwestycji w ustawowym terminie, spełnione zostały przesłanki do uznania nieruchomości za zbędną na cel wywłaszczenia i Prezydent Miasta R. orzekła o jej zwrocie na rzecz spadkobiercy byłych właścicieli. W decyzji o zwrocie dokonano rozliczeń między Województwem. a osobą, na rzecz której nastąpił zwrot, w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. W styczniu 2009 r. spadkobierca byłych właścicieli wpłacił na rachunek U. kwotę odpowiadającą wysokości zwaloryzowanego odszkodowania.

Uzupełnienie do załącznika nr 4 do wniosku z dnia 19 czerwca 2009 r., zgodnie z wezwanie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2009 r., sygnatura,.

Ad. 1: nieruchomość będąca przedmiotem postępowania o zwrot wywłaszczonej nieruchomości w dniu wydania decyzji o zwrocie była niezabudowana; na nieruchomości znajdowała się część podmurówki ogrodzenia zaprojektowanego dla budynku liceum oraz nieczynne słupy oświetleniowe; w dniu wydania decyzji brak było dla nieruchomości obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, teren nieruchomości przewidziany jest pod usługi miastotwórcze;

Ad. 2: decyzja o zwrocie dotyczyła prawa własności nieruchomości;

Ad. 3: nie dotyczy - nieruchomość niezabudowana;

Ad. 4: nie dotyczy;

Ad. 5: nie dotyczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż nieruchomości opisanej we wniosku będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT czy też będzie zwolniona z tego podatku i na jakiej podstawie,.

2.

Czy w świetle przepisów znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług oraz w związku z przedstawionymi powyżej informacjami dotyczącymi nieruchomości, W. zobowiązane będzie odprowadzić podatek VAT od ceny sprzedaży tej nieruchomości w przypadku ewentualnej jej sprzedaży, czy też sprzedaż ta zwolniona będzie od tego podatku,.

3.

Czy fakt, iż lokal mieszalny był lub pozostaje obciążony umową najmu, świadczy o spełnieniu definicji "pierwszego zasiedlenia", w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), a tym samym jego sprzedaż będzie zwolniona z podatku VAT,.

Czy w przypadku ewentualnego braku zwolnienia z podatku VAT przy sprzedaży lokali mieszkalnych, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10, sprzedaż nieruchomości będzie mogła zostać zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy,.

4.

Czy okazjonalne udostępnianie tzw. pokoi hotelowych na zasadach odpłatności (bez zawierania umowy najmu) świadczy o spełnieniu definicji "pierwszego zasiedlenia", z rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), a tym samym ich sprzedaż będzie zwolniona z podatku VAT,.

Czy w przypadku ewentualnego braku zwolnienia z podatku VT przy sprzedaży lokali, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10, sprzedaż nieruchomości będzie mogła zostać zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy,.

5.

Czy zwrot wywłaszczonej nieruchomości w zamian za zwrot zwaloryzowanego odszkodowania należy traktować jako odpłatną dostawę która opodatkowana jest podatkiem VAT, czy tez czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług,.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Według oceny U. Mar., do dnia sprzedaży nieruchomości nie doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż nieruchomości będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy.

2.

W opinii U, z definicji pierwszego zasiedlenia (art. 2 pkt 14 ustawy podatku od towarów i usług) wynika, iż przez pierwsze zasiedlenie uważa się nie tylko oddanie budynku, budowli lub ich części do użytkowania pierwszemu nabywcy, ale również oddanie takiego budynku, budowli lub ich części do użytkowania pierwszemu użytkownikowi.

W konsekwencji oddanie budynku lub jego części w najem, dzierżawę, leasing stanowi pierwsze zasiedlenie w rozumieniu ww. ustawy i powoduje, iż po upływie 2 lat od wynajęcia (wydzierżawienia, wydania leasingobiorcy) dostawa budynku, budowli (lub ich części) może być zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W ocenie U., sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy (w przypadku, gdy zawarta umowa najmu ww. lokalu mieszkalnego o powierzchni 40 m2 będzie traktowana jako "pierwsze zasiedlenie" w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT), bądź na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, gdyż przy nabywaniu nieruchomości sprzedający nie miał prawa do odliczenia podatku VAT, a nieruchomość nie była modernizowana.

3.

Z definicji pierwszego zasiedlenia (art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) wynika, iż przez pierwsze zasiedlenie uważa się nie tylko oddanie budynku, budowli lub ich części do użytkowania pierwszemu nabywcy, ale również oddanie takiego budynku, budowli lub ich części do użytkowania pierwszemu użytkownikowi. A zatem wydaje się, iż oddanie budynku, budowli lub ich części w najem (dzierżawę itp.), stanowi pierwsze zasiedlenie w rozumieniu ustawy i powoduje, że po upłynie 2 lat od wynajęcia (wydzierżawienia itp.), sprzedaż budynku, budowli lub ich części jest zwolniona od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.

4.

Mając na uwadze brzmienie art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, okazjonalne udostępnianie lokali mieszkalnych jako tzn. pokoi hotelowych wydaje się nie spełniać definicji "pierwszego zasiedlenia". Wskazany sposób nabycia tych lokali przez Województwo. (z mocy prawa na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformującej administrację publiczną) stanowi, iż było to nabycie, w związku z którym nie przysługiwało W. prawo do odliczenia podatku. W konsekwencji dostawa takich lokali będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy - przy założeniu, że w ciągu 5 lat przed dokonaniem sprzedaży nie były ponoszone wydatki na ulepszenie tych lokali, przekraczające 30 % ich wartości początkowej.

5.

W ocenie U., zwrot wywłaszczonej nieruchomości w zamian za zwrot zwaloryzowanego odszkodowania nie jest czynnością, która podlega podatkowi VAT. W związku z tym nie została wystawiona faktura VAT i nie został naliczony podatek VAT od wpłaconej kwoty. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług określa w art. 5, jakie czynności podlegają podatkowi VAT. Zalicza się do nich odpłatna dostawę towarów. Przez dostawę rozumie się m.in. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa, prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie (art. 7 ust. 1 pkt 1). Zwrot wywłaszczonej nieruchomości w zamian za zwrot zwaloryzowanego odszkodowania stanowi odmienny przypadek od opisanego w tym przepisie. Nie jest to nabycie nieruchomości za odszkodowaniem, ale zwrot nieruchomości, która w przeszłości została nabyta w takim trybie. Decyzją o zwrocie nieruchomości przywrócony został stan sprzed wywłaszczenia - nastąpiło przywrócenie własności poprzedniemu właścicielowi (jego spadkobiercy), który zobowiązany jest zwrócić otrzymane wcześniej odszkodowanie.

Na tle przedstawionych zdarzeń stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli - mocą art. 29 ust. 5 ustawy - z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, iż do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienie od podatku oraz obniżone stawki.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;"

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a) dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 7a ww. ustawy warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Ad. 1

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedmiotem sprzedaży była nieruchomość zabudowaną budynkiem, który W. nabyło nieodpłatnie z mocy prawa, z dniem 1 stycznia 1999 r. na podstawie art. 60 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformującej administrację publiczną. W dacie nabycia i później, aż do kwietnia 2008 r. nieruchomość pozostawała w faktycznym władaniu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, którego organem założycielskim jest S. Zespół ten władał nieruchomością bez tytułu prawnego. W kwietniu 2008 r. Z. W. przekazał nieruchomość do administrowania (w drodze chwały) gospodarstwu pomocniczemu U. Mar. Gospodarstwo to nie wynajmowało i nie wydzierżawiało nieruchomości innym podmiotom i nie ponosiło nakładów na ulepszanie nieruchomości.

Postawiono pytanie - Czy sprzedaż nieruchomości opisanej we wniosku będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT czy też będzie zwolniona z tego podatku i na jakiej podstawie.

Stanowisko Wnioskodawcy o tym, że do dnia sprzedaży nieruchomości nie doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie jest słuszne.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług przez pierwsze zasiedlenie rozumie się sprzedaż po wybudowaniu lub ulepszeniu obiektu budowlanego pierwszemu nabywcy, zaś w powstałej sytuacji przedmiotem sprzedaży jest budynek, nabyty nieodpłatnie przez W. (a więc nie wybudowany, budynek, jak podano nie był także ulepszany). Sprzedaż nieruchomości będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nie dochodzi w tym przypadku do pierwszego zasiedlenia.

Stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe, z tym że zwolnienie nastąpi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, a nie jak sugerował Wnioskodawca na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Ad. 2

Przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym.

Przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony. Województwo. nabyło prawo własności nieruchomości nieodpłatnie, z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. na podstawie art. 60 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformującej administrację publiczną. Na ulepszenie nieruchomości nie były ponoszone nakłady w wysokości, o której mowa w art. 2 pkt 14b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Część budynku znajdującego się na nieruchomości była przedmiotem najmu na rzecz osoby fizycznej.

Postawiono pytanie: Czy Województwo. zobowiązane będzie odprowadzić podatek VAT od ceny sprzedaży tej nieruchomości w przypadku ewentualnej jej sprzedaży, czy też sprzedaż ta zwolniona będzie od tego podatku.

Sprzedaż tej nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy (w przypadku, gdy zawarta umowa najmu ww. lokalu mieszkalnego o powierzchni 40 m2 będzie traktowana jako "pierwsze zasiedlenie" w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT), bądź na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, gdyż przy nabywaniu nieruchomości sprzedający nie miał prawa do odliczenia podatku VAT, a nieruchomość nie była modernizowana, jest prawidłowe. Przy czym, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług przez pierwsze zasiedlenie rozumie się sprzedaż po wybudowaniu lub ulepszeniu obiektu budowlanego pierwszemu nabywcy, zaś w powstałej sytuacji przedmiotem sprzedaży jest budynek, nabyty nieodpłatnie przez W. (a więc nie wybudowany, budynek, jak podano nie był także ulepszany). Z tego też powodu działania podjęte przez U. W. w stosunku do przedmiotowej nieruchomości nie spełniają definicji pierwszego zasiedlenia. Co prowadzi do tego, iż sprzedaż nieruchomości będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ad. 3

Przedmiotem sprzedaży będą lokale mieszkalne wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku i działce gruntu. Województwo. nabyło przedmiotową nieruchomość nieodpłatnie. Przy jej nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Na lokale mieszkalne nie były dokonywane nakłady w wysokości, o której mowa w art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.);

Lokale mieszkalne były, lub do dnia dzisiejszego pozostają przedmiotem najmu na rzecz osób fizycznych.

Postawiono pytanie: Czy fakt, iż lokal mieszalny był lub pozostaje obciążony umową najmu, świadczy o spełnieniu definicji "pierwszego zasiedlenia", w rozumieniu przepisów ustawy..., a tym samym jego sprzedaż będzie zwolniona z podatku VAT.

Sprzedaż lokali mieszkalnych korzystać będzie ze zwolnienia o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Umowy najmu są stosunkiem zobowiązaniowym, a użyte w definicji ustawowej określenie użytkowania zgodnie z kodeksem cywilnym dotyczy użytkowania, jako ograniczonego prawa rzeczowego. W związku z tym przedmiotowe umowy najmu nie wchodzą w zakres definicji pierwszego zasiedlenia.

Niemniej jednak rozważania na temat sprzedaży ww. lokali tytułem dokonania czynności w ramach pierwszego zasiedlenia w omawianym stanie prawnym związanym z nabyciem tych nieruchomości (a nie ich wybudowaniem bądź modernizacją przez dokonującego sprzedaży) jest bezprzedmiotowe.

Stanowisko Wnioskodawcy w przedstawione kwestii uznaje się za prawidłowe, z tym, że przedmiotowe zwolnienie nastąpi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ad. 4

Przedmiotem sprzedaży będą lokale mieszkalne wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku i działce gruntu. Województwo. nabyło przedmiotową nieruchomość nieodpłatnie. Przy jej nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Na lokale mieszkalne nie były dokonywane nakłady w wysokości, o której mowa w art. 2 pkt 15 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.);

Postawiono pytanie: Czy okazjonalne udostępnianie tzw. pokoi hotelowych na zasadach odpłatności (bez zawierania umowy najmu) świadczy o spełnieniu definicji "pierwszego zasiedlenia", w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Stanowisko Wnioskodawcy o tym, iż dostawa takich lokali będzie zwolniona od podatku VAT uznaje się za prawidłowe, z tym, że powyższe zwolnienie nastąpi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Sprzedaż tych lokali podlegać będzie zwolnieniu o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż dostawa ta nie nastąpi w wykonaniu zbycia w warunkach dokonania pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług przez pierwsze zasiedlenie rozumie się sprzedaż po wybudowaniu lub ulepszeniu obiektu budowlanego pierwszemu nabywcy, zaś w powstałej sytuacji przedmiotem sprzedaży jest budynek, nabyty nieodpłatnie przez W. (a więc nie wybudowało go, budynek, jak podano nie był także ulepszany). Nadmienić należy, iż okazjonalne udostępnianie lokali nie wypełnia definicji "pierwszego zasiedlenia". Z tego też powodu działania podjęte przez U. W. w stosunku do przedmiotowej nieruchomości nie spełniają definicji "pierwszego zasiedlenia".

Ad. 5

Przedmiotem czynności będzie zwrot wywłaszczonej nieruchomości w zamian za zwrot zwaloryzowanego odszkodowania.

W kwestii dotyczącej opodatkowania czynności zwrotu wywłaszczonych nieruchomości, należy zwrócić uwagę na przepis art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie, z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z treści przepisu art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) wynika, iż powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponad gminnym w zakresie gospodarki nieruchomościami. Jednocześnie w ust. 4 powołanego przepisu wskazano, iż ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat. Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów tejże ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta (Prezydent Miasta.), wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze. W myśl art. 142 powołanej ustawy o gospodarce nieruchomościami, o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości, zwrocie odszkodowania, w tym także nieruchomości zamiennej oraz o rozliczeniach z tytułu zwrotu i terminach zwrotu orzeka starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, w drodze decyzji. W świetle przedstawionych uregulowań starosta jako organ władzy publicznej w zakresie, w jakim realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa - w przedmiotowej sprawie ustawą o gospodarce nieruchomościami, objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności wykonywane, zatem w ramach zadań ustawowych przez starostę nie będą podlegały ustawie o podatku od towarów i usług. W tym zakresie stanowisko Jednostki jest, więc prawidłowe.

Stanowisko Wnioskodawcy o tym, iż czynności taka nie jest wymieniona w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu VAT uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego (stanu faktycznego) zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl