IPPP2/443-654/13-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-654/13-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku i terminu realizacji tego prawa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku i terminu realizacji tego prawa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi od 2008 r. jednoosobową działalność gospodarczą - kancelarię i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedaż usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest w 100% opodatkowana podatkiem VAT, nie występują przypadki sprzedaży zwolnionej od podatku VAT.

W 2011 r. Wnioskodawca wspólnie z małżonkiem podpisali ze Spółdzielnią Mieszkaniową jako osoby fizyczne umowę wstępną na zakup lokalu mieszkalnego i przynależnej do niego komórki i dwóch miejsc postojowych w garażu podziemnym. Małżonkowie są we wspólnocie majątkowej. Wnioskodawca za zgodą małżonka podjął decyzję o przeznaczeniu w całości lokalu mieszkalnego wraz z komórką i dwoma miejscami postojowymi na cele prowadzenia działalności gospodarczej kancelarii. W czerwcu 2013 r. po wpłacie ostatniej raty wynikającej z harmonogramu płatności stanowiącego załącznik do zawartej umowy na zakup lokalu mieszkalnego małżonkowie wystąpili do Spółdzielni Mieszkaniowej o przekazanie faktur zaliczkowych oraz faktury końcowej potwierdzających dokonanie płatności w celu umożliwienia odliczenia naliczonego podatku VAT. W wyniku tego wystąpienia Spółdzielnia Mieszkaniowa przekazała faktury zaliczkowe potwierdzające dokonane w latach 2011 - 2013 wpłaty zgodnie z harmonogramem. Oddanie lokalu mieszkalnego wraz z ostatecznym rozliczeniem oraz zawarciem aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości planowane jest w sierpniu 2013 r.

Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą rozlicza się z Urzędem Skarbowym z podatku dochodowego oraz podatku VAT w okresach kwartalnych. Faktury wystawiane były przez Spółdzielnię Mieszkaniową w okresie od kwietnia 2011 r. do kwietnia 2013 r. Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z faktur zaliczkowych i nie był w ich posiadaniu do dnia 10 czerwca 2013 r. Faktury potwierdzające dokonanie płatności zostały przekazane przez Spółdzielnię Mieszkaniową Wnioskodawcy w dniu 10 czerwca 2013 r. na wniosek Wnioskodawcy. Faktury zostały wystawione przez Spółdzielnię Mieszkaniową jako sprzedawcę, zaś jako nabywca wskazany jest Wnioskodawca - osoba fizyczna B. P. oraz numer NIP B. P. jako osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. W związku z faktem, iż Wnioskodawca zamierza w nabywanym lokalu mieszkalnym prowadzić działalność gospodarczą w całości opodatkowaną podatkiem VAT i przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca zamierza w najbliższym okresie rozliczeniowym tj. II kwartale 2013 r. odliczyć w całości naliczony podatek VAT wynikający z otrzymanych w dniu 10 czerwca 2013 r. od Spółdzielni Mieszkaniowej faktur VAT sprzedaży lokalu mieszkalnego, komórki i dwóch miejsc postojowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w związku z przeznaczeniem przez Wnioskodawcę kupowanego od Spółdzielni Mieszkaniowej przez obojga małżonków lokalu mieszkalnego wraz z komórką i dwoma miejscami postojowymi w garażu podziemnym do celów prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę w całości opodatkowanej podatkiem VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego w związku z zakupem lokalu mieszkalnego, komórki dwóch miejsc postojowych.

2. Czy w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę w dniu 10 czerwcu 2013 r. faktur zaliczkowych VAT wystawianych przez Spółdzielnię Mieszkaniową prawidłowe będzie obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT od wszystkich otrzymanych w dniu 10 czerwca 2013 r. faktur w rozliczeniu za II kwartał 2013 r., niezależnie od faktu, że faktury te były wystawiane przez Spółdzielnię Mieszkaniową we wcześniejszych okresach tj. 27 kwietnia 2011 r., 30 września 2011 r., 16 grudnia 2011 r., 31 maja 2012 r., 31 sierpnia 2012 r., 31 grudnia 2012 r. i 30 kwietnia 2013 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1)

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego w związku z zakupem mieszkania, komórki i dwóch miejsc postojowych ponieważ mieszkanie, komórka i garaże będą w całości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca jest płatnikiem VAT i nie prowadzi sprzedaży zwolnionej od opodatkowanie podatkiem VAT. Lokal mieszkalny będzie biurem właściwym, w którym będą świadczone usługi i przyjmowani klienci, komórka będzie wykorzystywana jako archiwum, a garaże będą służyć Wnioskodawcy, klientom, ewentualnie pracownikom, którzy mogą zostać zatrudnieni.

Ad 2)

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w momencie, w którym podatnik otrzymał fakturę, ewentualnie gdy tego nie zrobił może obniżyć kwotę podatku należnego za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych po otrzymaniu faktury VAT. Jako, że Wnioskodawca rozlicza się z podatku VAT w okresie kwartalnym, to wszystkie otrzymane faktury w czerwcu 2013 r., które zostały wystawione przez Spółdzielnię Mieszkaniową w okresie od kwietnia 2011 r. do kwietnia 2013 r. Wnioskodawca będzie mógł rozliczyć w rozliczeniu za II kwartał 2013 r. tj. do dnia 25 lipca 2013 r. lub jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych tj. najpóźniej do 25 stycznia 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy).

Co do zasady, zgodnie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

W myśl ust. 11 art. 86 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wskazanych powyżej, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Stosownie do zapisu art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności-art. 99 ust. 3 ustawy.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi od 2008 r. jednoosobową działalność gospodarczą - kancelarię i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, Sprzedaż usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest w 100% opodatkowana podatkiem VAT, nie występują przypadki sprzedaży zwolnionej od podatku VAT. W 2011 r. Wnioskodawca wspólnie z małżonkiem podpisali ze Spółdzielnią Mieszkaniową jako osoby fizyczne umowę wstępną na zakup lokalu mieszkalnego i przynależnej do niego komórki i dwóch miejsc postojowych w garażu podziemnym. Małżonkowie są we wspólnocie majątkowej. Wnioskodawca za zgodą małżonka podjął decyzję o przeznaczeniu w całości lokalu mieszkalnego wraz z komórką i dwoma miejscami postojowymi na cele prowadzenia działalności gospodarczej - kancelarii. Faktury wystawiane były przez Spółdzielnię Mieszkaniową w okresie od kwietnia 2011 r. do kwietnia 2013 r. Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT z faktur zaliczkowych, nie był w ich posiadaniu do dnia 10 czerwca 2013 r. Faktury potwierdzające dokonanie płatności zostały przekazane przez Spółdzielnię Mieszkaniową Wnioskodawcy w dniu 10 czerwca 2013 r. na wniosek Wnioskodawcy. Faktury zostały wystawione przez Spółdzielnię Mieszkaniową jako sprzedawcę, zaś jako nabywca wskazany jest Wnioskodawca - osoba fizyczna B.P. oraz numer NIP B.P. jako osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.

Uwzględniając powyższe w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku z faktur wystawionych przez spółdzielnie mieszkaniową, dokumentujących zaliczki wpłacone na zakup lokalu mieszkalnego i przynależnej do niego komórki oraz dwóch miejsc postojowych w garażu podziemnym. Jak wskazano we wniosku lokal mieszkalny przeznaczony będzie na biuro, w którym będą świadczone usługi i przyjmowani klienci, komórka będzie wykorzystywana jako archiwum, a garaże będą służyć Wnioskodawcy, klientom, ewentualnie pracownikom. W przedmiotowej sprawie są spełnione przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary wykorzystywane będą do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca dla potrzeb podatku od towarów i usług składa deklaracje kwartalne. W dniu 10 czerwca 2013 r. Wnioskodawca otrzymał od spółdzielni mieszkaniowej faktury, które zostały wstawione w okresie od kwietnia 2011 r. do kwietnia 2013 r. Oznacza to więc, że Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w deklaracji VAT-7K za II kwartał 2013 r., zgodnie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy. Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w deklaracji VAT-7K za II kwartał 2013 r., zgodnie z zapisem art. 86 ust. 11 ustawy, może dokonać odliczenia podatku w następnych okresach rozliczeniowych tj. w deklaracjach VAT-7 K za III lub IV kwartał 2013 r.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl