IPPP2/443-653/09-2/AZ - Możliwość rezygnacji z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług pośrednictwa finansowego w postaci sprzedaży kantorowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-653/09-2/AZ Możliwość rezygnacji z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług pośrednictwa finansowego w postaci sprzedaży kantorowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 1998 r. prowadzi biuro turystyczne oraz kantor wymiany walut (PKD 2007 - 66.19.Z). W związku z kantorowym przekroczeniem limitu obrotów zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży kasą fiskalną, zainstalowano w kantorze wymiany walut kasę fiskalną (drukarkę fiskalną podłączoną do programu KANTOR), którą Wnioskodawca rejestruje sprzedaż kantorową do chwili obecnej. Od 1998 r. sprzedaż kantorowa stanowi 99,975 % ogólnej sprzedaży. Wnioskodawca zamierza zrezygnować z rejestrowania sprzedaży kantorowej kasą fiskalną (drukarką fiskalną).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz. U. Nr 245 lub jakiegokolwiek innego Wnioskodawca może zrezygnować z rejestrowania sprzedaży kantorowej przy pomocy kasy (drukarki) fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie kantoru wymiany walut zalicza się do usług pośrednictwa finansowego (zgodnie z PKWiU) i na podstawie § 2 w związku z pozycją 14 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), sprzedaż ta jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228 poz. 1510) zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W myśl § 2 pkt 2 cytowanego rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia się do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 14 ww. załącznika do cyt. rozporządzenia, jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania zostały wymienione usługi pośrednictwa finansowego - PKWiU 65 - 67.

Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. był wyższy niż 70%.

Zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2009 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2008 r. (§ 3 ust. 6 rozp.).

Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników.

Należy zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, przedmiotem działalności Wnioskodawcy od 1998 r. jest prowadzenie biura turystycznego oraz kantoru wymiany walut. W związku z "kantorowym" przekroczeniem limitu obrotów, Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie obrotów przy pomocy kasy rejestrującej. Od 1998 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży kantorowej w obrotach ogółem na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej wynosi 99,975%. Prowadzenie kantoru zalicza się do usług pośrednictwa finansowego, w związku z tym Wnioskodawca zainteresowany jest możliwością odstąpienia od obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Zdaniem tut. organu, § 2 pkt 2 wyżej powołanego rozporządzenia Ministra Finansów zwalnia Podatnika z obowiązku ewidencjonowania usług pośrednictwa finansowego, do których - jak twierdzi Wnioskodawca - należy prowadzenie kantoru, a zatem dalsze użytkowanie kasy rejestrującej z tego tytułu jest zbędne.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe, zaznaczając jednak, że niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że Wnioskodawca będzie wykonywał tylko i wyłącznie czynności objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

W przypadku rozpoczęcia przez Wnioskodawcę wykonywania jakichkolwiek czynności, które nie byłyby objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej wówczas zobowiązany jest on do ewidencjonowania obrotu z tytułu tych czynności na kasie rejestrującej.

Podkreślić należy, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, tut. organ w wydanej interpretacji odniósł się wyłącznie do klasyfikacji statystycznych podanych przez Wnioskodawcę we wniosku.

Ponadto, należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2009 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl