IPPP2/443-652/12-2/RR - VAT w zakresie zwolnienia z podatku usług polegających na prowadzeniu zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa oraz sposobu opodatkowania dodatkowego wynagrodzenia otrzymanego przez spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-652/12-2/RR VAT w zakresie zwolnienia z podatku usług polegających na prowadzeniu zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa oraz sposobu opodatkowania dodatkowego wynagrodzenia otrzymanego przez spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług polegających na prowadzeniu zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa oraz sposobu opodatkowania dodatkowego wynagrodzenia otrzymanego przez Spółkę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług polegających na prowadzeniu zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa oraz sposobu opodatkowania dodatkowego wynagrodzenia otrzymanego przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

1.

Ogólne informacje na temat działalności Domu Maklerskiego

Spółka S.A. wykonuje działalność maklerską w zakresie określonym w art. 69 ust. 2 oraz ust. 4 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r.

Zgodnie z ustawą o obrocie instrumentami finansowymi oraz Regulaminem świadczenia usług maklerskich Dom Maklerski prowadzi dla klientów rachunki, na które składają się: rachunki papierów wartościowych oraz związane z nimi rachunki pieniężne.

Podstawowymi obszarami działalności Domu Maklerskiego jest świadczenie następujących usług:

1.

prowadzenie rachunków oraz usługi dodatkowe z tym związane;

2.

wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie;

3.

prowadzenie depozytów papierów wartościowych w postaci niematerialnej;

4.

prowadzenie rejestru papierów wartościowych na koncie sponsora emisji;

5.

dystrybucja jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych;

6.

przeprowadzanie subskrypcji akcji;

7.

obsługa wypłat dywidend;

8.

przeprowadzanie wykupu akcji.

2.

Transakcje będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji

Przedmiotem niniejszego wniosku jest rozliczenie dotyczące świadczenia przez Spółkę usług związanych ze zbywaniem i odkupywaniem jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.

Spółka zawarła umowę, w imieniu których działało towarzystwo funduszy inwestycyjnych. Usługi te obejmowały wykonywanie, w imieniu i na rzecz Funduszy, następujących czynności faktycznych i prawnych:

1.

przyjmowanie od uczestników Funduszy i osób wyrażających chęć uczestnictwa w Funduszach m.in. zleceń nabycia, odkupienia lub konwersji Funduszy, a także przyjmowanie od Klientów Funduszy zleceń, dyspozycji i innych oświadczeń oraz dokumentów związanych z uczestnictwem w Funduszach;

2.

przekazywanie zleceń, o których mowa w pkt 1 powyżej, do podmiotu trzeciego, pełniącego funkcję agenta transferowego, prowadzącego rejestr uczestników Funduszy;

3.

przyjmowanie wpłat na nabycie jednostek uczestnictwa Funduszy;

4.

dokonywanie wypłat z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa Funduszy;

5.

informowanie o Funduszach według zasad określonych w umowie;

6.

rozpatrywanie reklamacji zgłoszonych przez klientów w związku z obsługą dokonywaną za pośrednictwem Spółki;

7.

przechowywanie i archiwizowanie zleceń przyjętych przez Spółkę.

W ramach wykonywania czynności opisanych powyżej, Spółka zobowiązana była do:

1.

oferowania swoim klientom oraz Klientom Funduszy nabycia jednostek uczestnictwa, informowania klientów o zasadach uczestnictwa w Funduszach oraz umieszczenia informacji o Funduszach we wszystkich punktach obsługi klienta uczestniczących w powadzeniu dystrybucji oraz na stronie Internetowej Spółki;

2.

prowadzenia dystrybucji we wszystkich POK-ach Spółki;

3.

wspólnego z Funduszami skoordynowania prac nad optymalizacją procedur prowadzenia dystrybucji;

4.

wspólnego z Funduszami dołożenia starań na rzecz zredukowania ryzyka występowania przypadków przestępczych możliwych w związku z prowadzeniem dystrybucji.

Zgodnie z umową, wynagrodzenie za prowadzenie dystrybucji jednostek uczestnictwa Funduszu określone było jako suma dwóch kwot:

1.

kwoty stanowiącej równowartość opłaty manipulacyjnej uiszczanej przez klienta od wpłaty na nabycie jednostek uczestnictwa, dokonywanej na konta w Funduszach przypisane do Spółki (tekst jedn.: konta otwarte za pośrednictwem Spółki);

2.

kwoty stanowiącej pewien procent wartości aktywów netto (dalej: "WAN") przypisanych do Spółki (tekst jedn.: zgromadzonych za pośrednictwem Spółki).

Wynagrodzenie, o którym mowa w punkcie 2, płacone było okresowo, a jego wysokość - jak wyjaśniono powyżej - była zależna od aktualnej (średnio ważonej w danym okresie) kwoty WAN zgromadzonych za pośrednictwem Spółki. Wynagrodzenie to było więc należne również w hipotetycznej sytuacji, gdyby Spółka w danym okresie nie pozyskała nowych aktywów dla Funduszy.

W okresie obowiązywania umowy, na skutek reorganizacji działalności maklerskiej, Spółka zlikwidowała sieć POK. W związku z tym strony umowy zawarły porozumienie, w którym;

1.

postanowiono, że umowa zostanie rozwiązana z upływem terminu wyznaczonego w Porozumieniu;

2.

Spółka oświadczyła, że z tytułu wykonywania umowy otrzymała do dnia wejścia w życie Porozumienia wszelkie należne wynagrodzenie i że ani aktualnie, ani w przyszłości nie będzie występować z żadnymi roszczeniami związanymi z umową;

3.

TFI zobowiązało się wypłacać Spółce, po dniu rozwiązania umowy, wynagrodzenie od wartości aktywów netto (WAN) Funduszy zgromadzonych do dnia rozwiązania umowy na kontach przypisanych do Spółki. Sposób kalkulacji wynagrodzenia był więc zbliżony do sposobu kalkulacji części wynagrodzenia należnego Spółce w okresie obowiązywania umowy (punkt 2 powyżej).

Wynagrodzenie ustalone w treści Porozumienia jest i będzie wypłacane Spółce po dniu rozwiązania umowy. Wynagrodzenie to nie odnosi się do żadnych czynności wykonywanych przez Spółkę po tym dniu. Wartość wynagrodzenia jest obliczana jako pewien procent WAN Funduszy zgromadzonych za pośrednictwem Spółki jeszcze w okresie trwania umowy.

Opisane wyżej usługi będą przez Spółkę świadczone także w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy świadczenie opisanych we wniosku usług polegających na prowadzeniu zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa Funduszy podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT.

2.

Czy wynagrodzenie otrzymywane przez Spółkę na podstawie Porozumienia, czyli po dniu rozwiązania umowy, stanowi dodatkowe wynagrodzenie za czynności opisane w umowie, a więc również podlega zwolnieniu z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1)

Świadczenie opisanych we wniosku usług polegających na prowadzeniu zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa Funduszy podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Ad 2)

Wynagrodzenie otrzymywane przez Spółkę na podstawie Porozumienia, czyli po dniu rozwiązania umowy, stanowi dodatkowe wynagrodzenie za czynności opisane w umowie, a więc również podlega zwolnieniu z VAT.

Uzasadnienie stanowiska:

1.

Uwagi ogólne

Przepisy art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz ust. 13 ustawy o VAT wprowadzają zwolnienie z opodatkowania VAT dla szerokiej grupy usług, które można zbiorczo określić mianem usług finansowych. W odniesieniu do pytania Domu Maklerskiego zawartych w niniejszym wniosku szczególnie istotna jest treść art. 43 ust. 1 pkt 40 i 41 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 zwolnione z opodatkowania VAT są usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, zwalnia z opodatkowania VAT również usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, a także usługi pośrednictwa w tym zakresie. Jednocześnie ze zwolnienia uregulowanego w tym przepisie nie korzystają usługi przechowywania instrumentów finansowych oraz usługi zarządzania tymi instrumentami.

W celu określenia zakresu stosowania art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, należy odwołać się do definicji instrumentów finansowych określonej w art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie ze wspomnianą definicją, pojęcie to obejmuje papiery wartościowe i instrumenty niebędące papierami wartościowymi. Wyjaśnienie sformułowania papiery wartościowe zawarte jest w art. 3 pkt 1 lit. a) i b) wymienionej ustawy. Przepisy te stanowią, że do papierów wartościowych zalicza się m.in. akcje, prawa poboru, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, obligacje, certyfikaty inwestycyjne. Natomiast katalog instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi określa art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. a-i), zgodnie z którym do tej grupy zalicza się, m.in. kontrakty terminowe, swapy walutowe, opcje na kursy walut.

2.

Usługi świadczone przez Spółkę jako usługi kompleksowe

W ocenie Spółki, opisane w stanie faktycznym wniosku czynności zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa stanowią element kompleksowej usługi finansowej. Z ekonomicznego punktu widzenia czynności te stanowią jedną całość - ich celem jest zapewnienie kompleksowej obsługi klientów TFI związanej ze zbywaniem i odkupywaniem jednostek uczestnictwa w Funduszach. Czynności dodatkowe, takie jak informowanie o Funduszach, rozpatrywanie reklamacji, itp., nie stanowią celu samego w sobie, ani dla usługodawcy (Spółki), ani dla usługobiorcy (Funduszy). Czynności te należy więc uznać za element jednej, kompleksowej usługi.

Fakt, że wymienione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego czynności stanowią usługę kompleksową, podkreślony jest również przez okoliczność, że wynagrodzenie należne Spółce określane jest w sposób zbiorczy, bez podziału na kwoty dotyczące poszczególnych czynności.

3.

Zwolnienie z VAT dla świadczenia usług polegających na prowadzeniu zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa funduszy Inwestycyjnych

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, do instrumentów finansowych zaliczane są m.in. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania. Stosownie zaś do art. 3 pkt 3 ww. ustawy, przez tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania rozumie się wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe reprezentujące prawa majątkowe przysługujące uczestnikom instytucji wspólnego inwestowania, w tym w szczególności jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. Niewątpliwie zatem wykonywane przez Spółkę czynności stanowią usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe. Usługi te, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

Należy zaznaczyć, że kwestia zwolnienia z VAT dla usług związanych z usługami dotyczącymi jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych była przedmiotem analizy Trybunatu Sprawiedliwości UE. W wyroku z 13.12 2000 r. w sprawie C-235/00 (CSC Financial Services) TSUE wskazał, że zwolnienia wynikające z art. 13 część B VI Dyrektywy (obecnie art. 135 Dyrektywy 2006/112/UE) dotyczą transakcji, które skutkują rzeczywistym przekazaniem funduszy albo pociągają za sobą zmiany o charakterze prawnym lub finansowym. W opisanym stanie faktycznym Spółka działa w imieniu i na rzecz Funduszy, przyjmując zlecenia nabycia, odkupienia lub konwersji jednostek uczestnictwa. Spełniony jest zatem warunek, aby transakcje podlegające zwolnieniu z VAT skutkowały rzeczywistym przekazaniem funduszy lub pociągały za sobą zmiany o charakterze prawnym lub finansowym.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że usługi realizowane przez Spółkę podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych dotyczących omawianego zagadnienia. Przykładowo, w interpretacji z 24 listopada 2011 r. (sygn. ILPP2/443-1238/11-2/AKr) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że usługi polegające m.in. na przyjmowaniu zleceń dokonywania operacji (nabycia lub zbycia jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych i przekazywania ich dalej odpowiednim podmiotom w imieniu i na rachunek funduszy zarządzanych przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych, podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT.

Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 28 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPP2/443-78/11-4/KG) rozpatrywał kwestię opodatkowania VAT szeregu usług świadczonych na rzecz instytucji finansowej, w tym usług polegających na przyjmowaniu zleceń i oświadczeń woli związanych z uczestnictwem w funduszach inwestycyjnych. Organ podatkowy potwierdził, że usługi te podlegają zwolnieniu z VAT.

W związku z powyższym należy uznać, że stanowisko Spółki odnośnie do zwolnienia z VAT świadczonych przez nią usług opisanych w niniejszym wniosku jest prawidłowe.

4.

Kwoty otrzymywane po rozwiązaniu umowy jako dodatkowe wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług zwolnionych z VAT.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, po rozwiązaniu umowy Spółka w dalszym ciągu otrzymuje tę część wynagrodzenia, która ustalana jest jako pewien procent wartości aktywów netto wpłaconych przez Klientów za pośrednictwem Spółki i utrzymywanych w Funduszach w danym okresie rozliczeniowym. Zdaniem Spółki, kwoty otrzymywane na podstawie Porozumienia stanowią dodatkowe wynagrodzenie Spółki z tytułu wykonania usług w okresie obowiązywania umowy, nie zaś wynagrodzenie za odrębne świadczenie wykonywane już po rozwiązaniu umowy. Świadczą o tym następujące okoliczności:

1.

wynagrodzenie wynikające z Porozumienia jest należne Spółce, ponieważ realizowała ona na rzecz Funduszy usługi polegające na dystrybucji jednostek uczestnictwa Funduszy. Gdyby Spółka nie zawarła stosownej umowy z Funduszami, to nie przysługiwałoby jej ani wynagrodzenie określone w umowie, ani wynagrodzenie określone w Porozumieniu.

2.

należy także zauważyć, że jeszcze w trakcie obowiązywania umowy jeden z elementów wynagrodzenia należnego Spółce (wypłacanego okresowo) był kalkulowany jako pewien procent aktualnej wartości aktywów netto pozyskanych przy udziale Spółki - bez względu na to, kiedy te aktywa zostały pozyskane. Wynagrodzenie to było więc należne również w hipotetycznej sytuacji, gdyby Spółka w danym okresie nie pozyskała nowych aktywów dla Funduszy.

Dokładnie taki sam sposób wynagrodzenia stosowany jest po dniu rozwiązania umowy. Chodzi więc o wynagrodzenie za wcześniej pozyskane aktywa, a więc wynagrodzenie bezpośrednio związane z realizowaniem przez Spółkę usług w okresie obowiązywania umowy.

3.

potwierdzeniem faktu, że wynagrodzenie należne Spółce dotyczy usług wykonanych przed rozwiązaniem umowy jest także sposób kalkulacji wynagrodzenia. Jego wysokość jest bowiem bezpośrednio uzależniona od wartości aktywów netto utrzymywanych przez Klientów na rachunkach przypisanych do Spółki. Jest to więc wynagrodzenie, które premiuje Spółkę za to, że aktywa przez nią pozyskane są utrzymywane przez Klientów Funduszy przez dłuższy okres.

4.

po rozwiązaniu umowy Spółka nie była zobowiązana do wykonywania żadnych czynności ani do określonych zachowań względem Funduszy. Nie jest więc możliwe uznanie, że wynagrodzenie wypłacane po rozwiązaniu umowy dotyczy usług, które również po tej dacie zostały wykonane. Niewątpliwie więc wynagrodzenie uzyskiwane przez Spółkę po rozwiązaniu umowy odnosić się musi do czynności wykonanych w trakcie obowiązywania umowy. W przeciwnym razie należałoby uznać, że Spółka otrzymuje wynagrodzenie nie wykonując żadnego świadczenia wzajemnego. Tymczasem taka interpretacja nie może być uznana za prawidłową w świetle oceny całokształtu stosunków umownych między Spółką a Funduszami.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że kwoty należne Spółce po rozwiązaniu umowy stanowią dodatkowe wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług objętych umową. Zatem wynagrodzenie to dotyczy usług zwolnionych z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad 1)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, rozumie się w myśl art. 8 ust. 1 ustawy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przy czym, w myśl art. 43 ust. 14 ustawy, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Jak wynika z przepisu art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 16 ustawy, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 41 nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

1.

tytuł prawny do towarów;

2.

tytuł własności nieruchomości;

3.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4.

udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5.

prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 ww. ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentami finansowymi są:

1.

papiery wartościowe;

2.

niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

d.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e.

opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,

f.

niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g.

instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h.

kontrakty na różnicę,

i.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

W art. 3 pkt 3 ww. ustawy wskazano, iż przez tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania rozumie się wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe reprezentujące prawa majątkowe przysługujące uczestnikom instytucji wspólnego inwestowania, w tym w szczególności jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje działalność maklerską. Dom Maklerski prowadzi dla klientów rachunki, na które składają się: rachunki papierów wartościowych oraz związane z nimi rachunki pieniężne. Podstawowymi obszarami działalności Domu Maklerskiego jest świadczenie następujących usług: prowadzenie rachunków oraz usługi dodatkowe z tym związane; wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie; prowadzenie depozytów papierów wartościowych w postaci niematerialnej; prowadzenie rejestru papierów wartościowych na koncie sponsora emisji; dystrybucja jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych; przeprowadzanie subskrypcji akcji; obsługa wypłat dywidend; przeprowadzanie wykupu akcji.

Spółka zawarła umowę na świadczenie usług na rzecz funduszy inwestycyjnych, w imieniu których działało towarzystwo funduszy inwestycyjnych. Usługi te obejmowały wykonywanie, w imieniu i na rzecz Funduszy, następujących czynności faktycznych i prawnych: przyjmowanie od uczestników Funduszy i osób wyrażających chęć uczestnictwa w Funduszach zleceń nabycia, odkupienia funduszy lub konwersji Funduszy; przekazywanie zleceń, o których mowa powyżej, do podmiotu trzeciego, pełniącego funkcję agenta transferowego, prowadzącego rejestr uczestników Funduszy; przyjmowanie wpłat na nabycie jednostek uczestnictwa Funduszy; dokonywanie wypłat z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa Funduszy; informowanie o Funduszach według zasad określonych w umowie; rozpatrywanie reklamacji zgłoszonych przez klientów w związku z obsługą dokonywaną za pośrednictwem Spółki; przechowywanie i archiwizowanie zleceń przyjętych przez Spółkę.

W ramach wykonywania czynności opisanych powyżej, Spółka zobowiązana była do: oferowania swoim klientom oraz Klientom Funduszy nabycia jednostek uczestnictwa, informowania klientów o zasadach uczestnictwa w Funduszach oraz umieszczenia informacji o Funduszach we wszystkich punktach obsługi klienta uczestniczących w powadzeniu dystrybucji oraz na stronie internetowej Spółki; prowadzenia dystrybucji we wszystkich POK-ach Spółki; wspólnego z Funduszami skoordynowania prac nad optymalizacją procedur prowadzenia dystrybucji; wspólnego z Funduszami dołożenia starań na rzecz zredukowania ryzyka występowania przypadków przestępczych możliwych w związku z prowadzeniem dystrybucji.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uwzględniając wyżej powołane przepisy prawne, w ocenie tut. Organu świadczenie przez Spółkę usługi związane ze zbywaniem i odkupywaniem jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych stanowią usługi pośrednictwa w obrocie instrumentami finansowymi, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że świadczenie opisanych we wniosku usług polegających na prowadzeniu zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa Funduszy podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z podatku usług polegających na prowadzeniu zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa - należało uznać za prawidłowe.

Ad 2)

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jak wynika z opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, zgodnie z umową, wynagrodzenie za prowadzenie dystrybucji jednostek uczestnictwa Funduszu określone była jako suma dwóch kwot:

1.

kwoty stanowiącej równowartość opłaty manipulacyjnej uiszczanej przez klienta od wpłaty na nabycie jednostek uczestnictwa, dokonywanej na konta w Funduszach przypisane do Spółki (tekst jedn.: konta otwarte za pośrednictwem Spółki);

2.

kwoty stanowiącej pewien procent wartości aktywów netto przypisanych do Spółki (tekst jedn.: zgromadzonych za pośrednictwem Spółki).

Wynagrodzenie, o którym mowa w punkcie 2, płacone było okresowo, a jego wysokość była zależna od aktualnej (średnio ważonej w danym okresie) kwoty WAN zgromadzonych za pośrednictwem Spółki. Wynagrodzenie to było więc należne również w hipotetycznej sytuacji, gdyby Spółka w danym okresie nie pozyskała nowych aktywów dla Funduszy.

W okresie obowiązywania umowy, na skutek reorganizacji działalności maklerskiej, Spółka zlikwidowała sieć POK. W związku z tym strony umowy zawarły porozumienie, w którym;

1.

postanowiono, że umowa zostanie rozwiązana z upływem terminu wyznaczonego w Porozumieniu;

2.

Spółka oświadczyła, że z tytułu wykonywania umowy otrzymała do dnia wejścia w życie Porozumienia wszelkie należne wynagrodzenie i że ani aktualnie, ani w przyszłości nie będzie występować z żadnymi roszczeniami związanymi z umową;

3.

TFI zobowiązało się wypłacać Spółce, po dniu rozwiązania umowy, wynagrodzenie od wartości aktywów netto (WAN) Funduszy zgromadzonych do dnia rozwiązania umowy na kontach przypisanych do Spółki. Sposób kalkulacji wynagrodzenia był więc zbliżony do sposobu kalkulacji części wynagrodzenia należnego Spółce w okresie obowiązywania umowy (punkt 2 powyżej).

Wynagrodzenie ustalone w treści Porozumienia jest i będzie wypłacane Spółce po dniu rozwiązania umowy. Wynagrodzenie to nie odnosi się do żadnych czynności wykonywanych przez Spółkę po tym dniu. Wartość wynagrodzenia jest obliczana jako pewien procent WAN Funduszy zgromadzonych za pośrednictwem Spółki jeszcze w okresie trwania umowy.

Z zapisów zawartego Porozumienia wynika, że wobec Wnioskodawcy towarzystwo funduszy inwestycyjnych zobowiązało się wypłacać, po dniu rozwiązania umowy wynagrodzenie. Wynagrodzenie to nie odnosi się do żadnych czynności wykonywanych przez Spółkę po dniu zawarcia Porozumienia, tylko łączy się ono ze zgromadzonymi przez Spółkę aktywami w trakcie trwania umowy. Stwierdzić zatem należy, że przedmiotowe wynagrodzenie odnosi się do czynności jakie były wykonywane przez Spółkę w trakcie obowiązywania umowy. Wysokość analizowanego wynagrodzenia uzależniona jest od wartości aktywów netto Funduszy zgromadzonych do dnia rozwiązania umowy na kontach przypisanych do Wnioskodawcy. W konsekwencji jest ono zapłatą należności wobec Wnioskodawcy za świadczenie polegające na dystrybucji jednostek uczestnictwa Funduszy, które zostały pozyskane przez Spółkę i są utrzymane przez klientów Funduszy na dalszy okres. Tym samym stwierdzić należy, że przedmiotowe wynagrodzenie otrzymywane przez Spółkę na podstawie Porozumienia, czyli po dniu rozwiązania umowy, stanowi dodatkowe wynagrodzenia za czynności opisane w umowie, zatem jako wynagrodzenie za świadczenie usług o charakterze pośrednictwa w obrocie instrumentami finansowymi jakimi są usługi związane ze zbywaniem i odkupywaniem jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych podlegające zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy - należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl