IPPP2/443-65/13-2/KOM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-65/13-2/KOM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (tekst jedn.: Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu 23 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku w zakresie od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o przyznanie pomocy finansowej z zakresu małych projektów PROW 2007-2013 w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" na realizację projektu pn. "........".

OSP zamierza przeznaczyć środki własne oraz pozyskane z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na zakup instrumentów oraz elementów umundurowania. W roku 2013 orkiestra zamierza zakupić instrumenty dęte: dwie tuby, puzon, saksofon oraz elementy umundurowania: kurtki, koszule, krawaty, sznury do koszul, czapki.

Środki finansowe przeznaczone na realizację ww. wniosku OSP pozyskuje ze środków własnych organizacji. W ramach OSP działa orkiestra dęta. Orkiestra prowadzi naukę gry na instrumentach dętych dzieci i młodzieży, bierze udział w uroczystościach gminnych, lokalnych, a także występuje na festynach i konkursach.

Przychody, jakie uzyskuje to ewentualnie otrzymywane nagrody, które nie podlegają VAT. Uzyskane przychody są wykorzystywane na cele statutowe.

Celem działania OSP jest integracja i aktywizacja społeczności lokalnej oraz promowanie kultury i tradycji regionalnych, a także obrzędów i zwyczajów miejscowej ludności.

Zakup instrumentów dętych oraz zakup elementów umundurowania jest związany z nauką gry, która prowadzona jest nieodpłatnie oraz występami artystycznymi.

Zakupione instrumenty dęte i elementy umundurowania w wyniku realizacji projektu pozostaną wyłącznie własnością OSP i będą wykorzystywane jedynie na potrzeby orkiestry dętej. Działalność OSP związana z realizacją projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT, OSP nie stanie się podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków krajowych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 OSP przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma On możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 PROW).

OSP nie jest i nigdy nie była czynnym podatnikiem VAT, co wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cytowanym przepisie ustawy VAT.

Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.

OSP nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT, zrealizowany projekt nie będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej.

W związku z powyższym nie przysługuje prawo do odliczenia VAT-u naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Ochotnicza Straż Pożarna podpisała umowę przyznania pomocy ze środków Unii Europejskiej na projekt pn. "......" z zakresu "Małych projektów" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Ochotnicza Straż Pożarna zamierza zrealizować przedsięwzięcie polegające na zakupie instrumentów dętych: dwóch tub, puzonu, saksofonu oraz elementów umundurowania typu: kurtki, koszule, krawaty, sznury do koszul, czapki.

W ramach OSP działa orkiestra dęta, która prowadzi naukę gry na instrumentach dętych dzieci i młodzieży, bierze udział w uroczystościach gminnych, lokalnych, a także występuje na festynach i konkursach. Zakup instrumentów dętych oraz zakup elementów umundurowania jest związany z nauką gry, która prowadzona jest nieodpłatnie oraz występami artystycznymi. Zakupione te pozostaną wyłącznie własnością OSP i będą wykorzystywane jedynie na potrzeby orkiestry dętej. Działalność OSP związana z realizacją projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT. OSP nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny i nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Przychody, jakie uzyskuje OSP to ewentualnie otrzymywane nagrody, które nie podlegają VAT i które są wykorzystywane na cele statutowe.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny i nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, tym samym nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujący podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. ".......". Tym samym nie będzie On miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl