IPPP2/443-646/09-2/IK - Określenie miejsca opodatkowania świadczonych przez spółkę usług pośrednictwa związanego z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów oraz sposobu dokumentowania tych czynności.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 21 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-646/09-2/IK Określenie miejsca opodatkowania świadczonych przez spółkę usług pośrednictwa związanego z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów oraz sposobu dokumentowania tych czynności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu 10 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania otrzymywanej prowizji oraz sposobu jej dokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania otrzymywanej prowizji oraz sposobu jej dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Spółka jest producentem i dystrybutorem wyrobów z surowców mineralnych. Klientami Spółki są firmy z branży papierniczej, z przemysłu spożywczego i agrotechnicznego oraz producenci farb i lakierów, tworzyw sztucznych, chemii budowlanej, szkła i ceramiki. Spółka produkuje i dystrybuuje kryjące pigmenty oraz wypełniacze na bazie węglanu wapnia i talku, napełniacze mineralne do produkcji wyrobów z PVC, gumy, tworzyw termoplastycznych i chemoutwardzalnych, spoiwa i surowce budowlane, w tym wypełniacze do betonu towarowego, kostki brukowej, galanterii betonowej i dachówek, tynków, spoiw, klejów i zapraw. Spółka dostarcza również na rynek minerały wykorzystywane w oczyszczalniach wody pitnej, przy odsiarczaniu spalin, neutralizacji kwaśnych ścieków, jak również, dla rolnictwa kredę nawozową i dolomit. W ofercie Spółki są również surowce dla przemysłu kosmetycznego, chemii gospodarczej i przemysłu farmaceutycznego. Spółka, oprócz sprzedaży własnych produktów, importuje bądź nabywa wewnątrzwspólnotowo produkty/towary handlowe od innych firm należących do Grupy O... i dystrybuuje te produkty/towary na rynku polskim. Tego typu produkty/towary stanowią uzupełnienie oferty handlowej Spółki.

W niektórych przypadkach Spółka jedynie pośredniczy w zawieraniu przez inne spółki transakcji z polskimi klientami, nie stając się stroną umowy kupna-sprzedaży/umowy dostawy, lecz świadcząc jedynie w imieniu i na rzecz innych dostawców usługi obejmujące poszukiwanie klientów, marketing, dostarczanie informacji o produktach, prezentowanie ofert, negocjowanie warunków umów, które to usługi w efekcie prowadzą do pozyskania przez firmę zagraniczną klienta w Polsce, przy czym szczegółowy zakres usług zależy od konkretnego przypadku (oprócz poszukiwania klientów świadczone są wszystkie bądź tylko niektóre z ww. usług). Z tytułu pozyskanych zamówień Spółka otrzymuje od podmiotu zagranicznego prowizję, liczoną zazwyczaj z uwzględnieniem wartości pozyskanych zamówień. Podmiotami wypłacającymi Spółce przedmiotową prowizję są:

a.

spółka mająca siedzibę poza terytorium UE (Szwajcaria), lecz zarejestrowana w dwóch krajach UE (Austria, Niemcy) jako podatnik podatku VAT i posługująca się przy transakcjach towarowych oraz przy wypłacie na rzecz Spółki prowizji numerem identyfikacyjnym VAT nadanym przez jedno z tych państw; podmiot ten dokonuje dostawy towarów z terytorium Włoch lub Niemiec na terytorium Polski, przy czym dokonując dostaw z terytorium Włoch posługuje się przy nich niemieckim numerem identyfikacyjnym VAT, zaś dokonując dostaw z terytorium Niemiec posługuje się numerem austriackim

b.

spółka mająca siedzibę na terytorium UE (Niemcy), zarejestrowana w tym kraju jako podatnik VAT i posługująca się przy transakcjach towarowych oraz przy wypłacie na rzecz Spółki prowizji niemieckim numerem identyfikacyjnym VAT, przy czym dostawy towarów dokonywane są przez ten podmiot z terytorium Niemiec na terytorium Polski

c.

spółka mająca siedzibę na terytorium UE (Niemcy), zarejestrowana w Belgii jako podatnik VAT i posługująca się przy transakcjach towarowych oraz przy wypłacie na rzecz Spółki prowizji belgijskim numerem identyfikacyjnym VAT, przy czym dostawy towarów dokonywane są przez ten podmiot z terytorium Belgii na terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywana prowizja, opisana w pkt a), b), c), powinna być rozpoznana przez Spółkę jako sprzedaż niepodlegającą opodatkowaniu w Polsce oraz w jaki sposób powinna zostać udokumentowana...

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 27 ust. 1 u.p.t.u., w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalność, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) u.p.t.u., w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Jednakże zgodnie z ust. 6, w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Zgodnie z art. 106 ust. 1 i 2 u.p.t.u. podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2. Przepis ten stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku w terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

W świetle powyższego zdaniem Spółki we wszystkich wyżej opisanych przypadkach, świadczone przez Spółkę usługi pośrednictwa, ściśle związane z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów, podlegać będą opodatkowaniu w państwie, którego numer identyfikacyjny VAT dla tej transakcji podał nabywca usługi, tj. odpowiednio w sytuacji opisanej w pkt a) - w Austrii bądź w Niemczech, w sytuacji opisanej w pkt b) - w Niemczech, w sytuacji opisanej w pkt c) -w Belgii. W związku z powyższym Spółka powinna wystawić w tym przypadku fakturę, o której mowa w § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, tj. fakturę zawierającą wszystkie dane, jakie powinna zawierać faktura krajowa, za wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl