IPPP2/443-643/10-4/KOM - Prowadzenie ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej w przypadku zapłaty za usługi medyczne w całości kartą płatniczą lub przelewem na rachunek bankowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-643/10-4/KOM Prowadzenie ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej w przypadku zapłaty za usługi medyczne w całości kartą płatniczą lub przelewem na rachunek bankowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem (data wpływu 27 września 2010 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 14 września 2010 r. znak IPPP2/443-643/10-2/KOM (skutecznie doręczonym w dniu 17 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej w sytuacji, gdy zapłata będzie następować w całości przelewem lub kartą płatniczą na rachunek bankowy Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka świadczy usługi medyczne na rzecz firm i osób indywidualnych, Obecnie sprzedaż usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie jest ewidencjonowana za pomocą kas ponieważ świadczone usługi korzystają ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1797), pozycja 26 załącznika czynności zwolnionych z obowiązku ewidencji. Zwolnienie to będzie obowiązywało do dnia 30 kwietnia 2011 r. zgodnie z zapisem Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930). Po tej dacie Spółka będzie zobowiązana swoje usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ewidencjonować za pomocą kas rejestrujących. Sprzedaż świadczonych usług na rzecz wymienionych osób odbywa się w centrach medycznych prowadzonych przez Spółkę, gdzie pobierana jest opłata za każdą usługę w formie gotówkowej lub za pomocą karty płatniczej/kredytowej i poprzez umowy abonamentowe, za które zapłata następuje za pośrednictwem przelewu bankowego lub przekazu pocztowego. Spółka nie planuje wcześniejszego niż od 1-szego maja 2011 r. ewidencjonowania sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej za pośrednictwem kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka po wprowadzeniu ewidencjonowania sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kas rejestrujących będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki, jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczy (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących poz. 37 załącznika czynności zwolnionych obowiązku ewidencjonowania).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z załącznikiem czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania poz. 37 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930) ma on prawo do skorzystania z tego zwolnienia tylko do tych usług, za które zapłata będzie następowała za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki, ponieważ z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy. Bez znaczenia również będzie data powstania operacji gospodarczej w księgach Spółki, tj. bez względu na to, czy otrzymana płatność po dniu 30-stego kwietnia 2011 r. będzie dotyczyła transakcji uwidocznionej w księgach Spółki przed dniem 1-szym stycznia 2011 r. (np. za pomocą faktury VAT), czy też w okresie od 1-szego stycznia 2011 r. do 30-tego kwietnia 2011 r. to Spółka będzie mogła takiej zapłaty nie ewidencjonować za pomocą kas rejestrujących po ich obowiązkowym wdrożeniu od 1-szego maja 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1797). Na podstawie zapisów zawartych w § 2 pkt 2 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolniono z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 26 tego załącznika wymieniono świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85).

Jak wskazuje analiza grupowania statystycznego oznaczonego symbolem PKWiU 85, zakres przedmiotowy usług w zakresie ochrony zdrowia jest szeroki i obejmuje usługi świadczone przez szpitale, usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie, usługi stomatologiczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe (w tym usługi położnych, pielęgniarek, fizykoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi, usługi pogotowia ratunkowego, usługi świadczone przez laboratoria medyczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług medycznych. Usługi te świadczone są dla osób fizycznych oraz firm. Usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie były i nie są ewidencjonowane za pomocą kasy, gdyż świadczone usługi korzystają ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia i poz. 26 załącznika czynności zwolnionych z obowiązku ewidencji. W tym miejscu należy się zgodzić z Wnioskodawcą, że o ile świadczone przez niego usługi medyczne, zaliczane są do usług ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85), to nie ma on obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży tych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 i poz. 26 zał. do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1797).

Należy jednak zauważyć, że istotą zapytania Wnioskodawcy jest to, czy w myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930), które zacznie obowiązywać w dniu 1 stycznia 2011 r., będzie mu przysługiwało zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki, jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczy.

Jak zaznaczono wyżej, od 1 stycznia 2011 r. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników regulować będzie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

* do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;

* do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Z treści ww. załącznika wynika, że ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej nie będą mogły korzystać już m.in. usługi medyczne, tak więc nowe grupy podatników (w tym Wnioskodawca), dla których przewidziano od 1 maja 2011 r. kasy fiskalne, będą mogły korzystać z obowiązującego obecnie zwolnienia tylko do końca kwietnia 2011 r.

W części II załącznika do rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 37 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek bankowy podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

- przy czym: powyższe nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Nie wystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W rozpatrywanej sprawie wszystkie te warunki zostaną spełnione. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy wpłaty od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za wykonywane usługi następują w formie gotówkowej lub za pomocą karty płatniczej/kredytowej oraz poprzez umowy abonamentowe, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a z ewidencji oraz dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie transakcji będą dotyczyć (tylko tych wpłat dotyczy zapytanie Wnioskodawcy). Spółka nie planuje wcześniejszego niż od 1-szego maja 2011 r. ewidencjonowania sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej za pośrednictwem kas rejestrujących.

Odnosząc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe do powołanych powyżej przepisów należy uznać, iż Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rejestrowania przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych, tylko w przypadku, gdy klient dokonuje w całości zapłaty za zakupioną usługę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy, a z ewidencji oraz dowodów dokumentujących dokonaną transakcję jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji wpłata dotyczyła. Pozostałe wpłaty dokonywane bezpośrednio gotówką, będą podlegały ewidencji na kasie rejestrującej. W takim przypadku bowiem, nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do korzystania ze zwolnienia określonego § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z pkt 37 załącznika do rozporządzenia. Zatem podatnik z chwilą przekroczenia kwoty obrotu w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zobowiązany będzie do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Wnioskodawca z dniem 1 maja 2011 r. będzie zobowiązany do zainstalowania kasy rejestrującej, o ile przekroczy limit 40.000 zł określony w § 3 ust. 1 pkt 2 rozp., ponieważ usługi medyczne, które świadczy na rzecz firm i osób indywidualnych, na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930) zostały wyłączone ze zwolnienia z obowiązku ewidencji ich sprzedaży na kasie rejestrującej.

Końcowo tut. Organ pragnie nadmienić, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl