IPPP2/443-641/13-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-641/13-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 27 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu badawczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu badawczego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut jest jednostką naukową. Usługi naukowo-badawcze świadczone przez Instytut zaliczane są do usług badawczo-rozwojowych, które posiadają obecnie klasyfikację - PKWIU 72.19.13, w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwaną dalej "ustawą o VAT".

Instytut realizuje: Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.3 Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe, Poddziałanie 1.3.1. Projekty rozwojowe

Projekt kluczowy jest realizowany przez Konsorcjum, w skład którego wchodzą Instytut P. oraz Instytut M. Pomiędzy Konsorcjum, a Ośrodek, będącym tzw. Instytucją wdrażającą, została zawarta w dniu 17 września 2009 r. umowa, której przedmiotem jest udzielenie dofinansowania Instytutowi, jako Beneficjentowi na realizację ww. projektu kluczowego wraz z Instytutem M. - uczestnikami Konsorcjum.

Okres trwania Projektu Kluczowego to: 1 października 2009 r. - 30 września 2013 r., a jego całkowita wartość wynosi 8 045 827,50 PLN. Projekt jest dofinansowany w 100% w odniesieniu do wydatków kwalifikowanych tj. wszystkich zakupów niezbędnych do jego realizacji. Finansowanie następuje w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i w 15% z budżetu Państwa w formie dotacji rozwojowej, o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Celem projektu jest opracowanie, skonstruowanie i wdrożenie do przemysłu innowacyjnego urządzenia laserowego do femtosekundowej mikroobróbki materiałów. Planowanym efektem końcowym jest opracowanie i wykonanie konstrukcyjnie zamkniętego urządzenia (prototypu) do laserowej mikroobróbki materiałów przeznaczonego do wdrożenia w produkcji baterii słonecznych. Proponowane urządzenie będzie nadawało się do zastosowania na etapie cięcia baterii słonecznych głównie w małych i średnich firmach produkcyjnych. Opracowana w ramach projektu dokumentacja techniczna i konstrukcyjna będzie podstawą do udzielenia licencji dla wytypowanej firmy umożliwiającej jej produkcję i sprzedaż tego urządzenia.

Powyższe cele Projektu Kluczowego zostały określone wskaźnikami rezultatów projektu do osiągnięcia przez uczestników Konsorcjum, w tym przez Instytutw okresie 2013-2018:

1.

Liczba wdrożeń powstałych w wyniku realizacji strategicznych programów badawczych - wartość docelowa 2 szt.;

2.

Liczba skomercjalizowanych wyników badań B+R -5 szt.;

3.

Liczba wynalazków zgłoszonych do ochrony patentowej, w tym zgłoszeń patentowych jako efekt realizacji projektu - wartość docelowa 2 szt.;

4.

Liczba bezpośrednio utworzonych miejsc pracy (EPC) - wartość docelowa 2 EPC;

5.

Liczba utworzonych nowych etatów badawczych (EPC) - wartość docelowa 2 EPC;

6.

Liczba publikacji powstałych w efekcie realizacji projektu - wartość docelowa 4 szt.;

7.

Liczba opublikowanych raportów zawierających wyniki realizacji projektu - 8 szt.;

8.

Liczba opracowanych nowych rozwiązań technologicznych - 2 szt.;

9.

Liczba przygotowanych zastosowań praktycznych gotowych do użycia - 3 szt.

Projekt jest realizowany zgodnie z:

1.

Przepisami prawa krajowego i wspólnotowego oraz zasadami polityk wspólnotowych, które są dla niego wiążące, w tym z przepisami dotyczącymi konkurencyjności, zamówień publicznych, ochrony środowiska oraz równouprawnienia kobiet i mężczyzn;

2.

Programem Operacyjnym innowacyjna Gospodarka 2007-2013 oraz szczegółowymi priorytetami programu;

3.

Wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego wydanymi na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) obowiązującymi na dzień dokonania odpowiedniej czynności;

4.

Umową, a w szczególności opisem Projektu zawartym we wniosku o dofinansowanie, który stanowi załącznik nr 2 do Umowy oraz ze wskazanym w Umowie terminem obejmującym okres kwalifikowalności.

Udzielenie Instytutowi oraz pozostałym partnerom Projektu wsparcia poprzez dofinansowanie nie stanowi pomocy publicznej w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. W tym celu Instytut, jako Beneficjent, podpisał zobowiązanie do rozpowszechniania wyników prowadzonych badań na równych zasadach rynkowych wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników, z uwzględnieniem przepisów o prawach autorskich i prawie własności przemysłowej. Realizując powyższy punkt umowy, uzyskane wyniki badań naukowych są rozpowszechniane przez Instytut poprzez ich publikowanie w czasopismach naukowych, prezentowanie na konferencjach naukowych i zagranicznych oraz na stronie internetowej Instytutu

Prawa autorskie do wyników badań naukowych, uzyskanych w trakcie realizacji Projektu, przysługują wyłącznie Instytutowi oraz Partnerom Projektu, w części odpowiadającej zadaniom, które każdy z podmiotów wykonywał w zakresie Projektu Kluczowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy mając na uwadze powyższy stan faktyczny, Instytutowi.przysługuje w całości prawo do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji opisanego Projektu, zarówno gdy w latach 2013-2018 nastąpi zakładana sprzedaż wyników projektu tj. licencji i patentów opodatkowana należnym podatkiem, z zastosowaniem 23% stawki VAT, jak i w przypadku, gdy sprzedaż opodatkowana nie zostanie zrealizowana, z przyczyn niezależnych od Instytutu.

2.

Zakładając pozytywną odpowiedź organu na pytanie 1, oraz biorąc pod uwagę, iż Instytut nie odliczał kwot podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług, w zakresie realizacji opisanego Projektu, czy powinien on jako podatnik podatku od towarów i usług dokonać korekt deklaracji podatkowych VAT, za okres opisany w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwota podatku naliczonego stanowi sumę kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cele lub rezultat takiej działalności. Zdaniem Wnioskodawcy, z literalnego brzmienia przytoczonego powyżej przepisu wynika fakt, że uznanie podmiotu za podatnika nie jest uzależnione od celu lub rezultatu jego działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona efekty w postaci osiągniętego zysku. Zatem w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, podatnikiem jest także podmiot prowadzący działalność generującą straty, a także podmiot, który nie dokonał żadnej sprzedaży. W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że podatnikiem jest także podmiot, który zadeklarował zamiar prowadzenia działalności gospodarczej i poczynił w tym celu określone nakłady pracy i środków, chociaż działalności gospodarczej jeszcze nie rozpoczął.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że opisany powyżej projekt badawczy doprowadzi do powstania dwóch urządzeń które będą wykorzystywane do prowadzenia akcji promocyjnej jednocześnie przez dwa ośrodki badawcze. Ostatecznym celem projektu jest wdrożenie opracowanego i skonstruowanego urządzenia do przemysłu, a w szczególności do produkcji baterii słonecznych. Opracowane urządzenie będzie oferowane przede wszystkim na rynku polskim. W tym celu zostanie wyłoniona firma, która podejmie się produkcji urządzenia na zeroką skalę. Firma ta wykupi od Konsorcjum licencję na produkcję i sprzedaż urządzenia.

Oznacza to, że konsekwencją przeprowadzonego programu może być sprzedaż praw licencyjnych lub patentów powstałych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej Instytutu P.

Instytut wraz z Instytutem M. zadeklarowały w Umowie zamiar dokonania wdrożeń programów operacyjnych oraz zgłoszeń patentowych do końca 2018 r. Nie można jednak w obecnej fazie realizacji Projektu Kluczowego przewidzieć rezultatów podejmowanych przez Instytut zadań badawczych.

Podsumowując, zdaniem Zainteresowanego, w opisanym powyżej stanie faktycznym spełnione są przesłanki ustawowe pozwalające na zgodne z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, obniżenie podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu Kluczowego "

Wnioskodawca dodaje, że w analogicznej sprawie występował już o interpretację do Ministra Finansów i otrzymał pozytywną opinię (Interpretacja IPPP1/443-494/13-2/IGo z dn. 17 czerwca 2013 r.).

Ad. 2

Instytut, uczestniczący w projekcie nie dokonywał przez lata 2009-2013 odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z jego realizacją. Było to konsekwencją wydanej przez Ministra Finansów Interpretacji indywidualnej z dnia 19 marca 2008 r. (znak IPPP1/443-779/07-4/GD), w której odmówił on Instytutowiprawa do pomniejszenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, uznając iż działalność badawczo-rozwojowa prowadzona przez Instytut nie stanowi świadczenia usług, w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT.

Zakładając, iż na obecny wniosek i zadane w nim pytanie 1 - sze Wnioskodawca otrzyma odpowiedź potwierdzającą prawo do pomniejszenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, musi on dokonać korekty rozliczeń podatku od towarów i usług za okres, w którym to prawo Instytutowi przysługiwało, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi "jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 I 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż wciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego."

Z treści powyżej zacytowanego przepisu Zainteresowany wnioskuje, że ewentualna korekta rozliczeń podatku naliczonego wynikającego z otrzymywanych faktur objęłaby deklaracje podatkowe VAT-7 składane przez Instytut począwszy od 2009 r. tj. od roku, w którym nastąpiły zakupy towarów i usług związane z ww. projektem naukowo-badawczym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (ust. 10 pkt 1 powołanego artykułu).

Przepisy art. 86 ust. 11 i ust. 13 ustawy o VAT wskazują dodatkowe terminy obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w sytuacji gdy podatnik nie dokonał tego obniżenia w terminie otrzymania faktury.

I tak, stosownie do ust. 11 ww. artykułu, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy o VAT).

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonywane są z zamiarem wykorzystania ich w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Istotna jest więc intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o VAT wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku. Prawo to może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy o VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył również mechanizmy, które nakazują podatnikowi korektę podatku naliczonego w przypadku, gdyby dokonane przez niego odliczenie podatku z tytułu zrealizowanych zakupów okazało się w przyszłości z różnych względów nieuzasadnione.

Ustawa o podatku od towarów i usług daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący jednostką naukową realizuje w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa: Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.3 Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe, Poddziałanie 1.3.1. Projekty rozwojowe - projekt kluczowy:". Projekt kluczowy jest realizowany przez Konsorcjum, w skład którego wchodzą: Instytut P. oraz Instytut M. Pomiędzy Konsorcjum, a Ośrodek, będącym tzw. Instytucją wdrażającą, została zawarta umowa, której przedmiotem jest udzielenie dofinansowania Instytutowi, jako Beneficjentowi na realizację ww. projektu kluczowego wraz z Instytutem M. - uczestnikami Konsorcjum.

Spodziewanym efektem projektu będzie opracowanie, skonstruowanie i wdrożenie do przemysłu innowacyjnego urządzenia laserowego do femtosekundowej mikroobróbki materiałów. Planowanym efektem końcowym jest opracowanie i wykonanie konstrukcyjnie zamkniętegourządzenia (prototypu) do laserowej mikroobróbki materiałów przeznaczonego do wdrożenia w produkci baterii słonecznych. Proponowane urządzenie będzie nadawało się do zastosowania na etapie cięcia baterii słonecznych głównie w małych i średnich firmach produkcyjnych. Opracowana w ramach projektu dokumentacja techniczna i konstrukcyjna będzie podstawą do udzielenia licencji dla wytypowanej firmy umożliwiającej jej produkcję i sprzedaż tego urządzenia. Oznacza to, że konsekwencją przeprowadzonego programu może być sprzedaż praw licencyjnych lub patentów powstałych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej Zainteresowanego.

Instytut P. wraz z instytutem M. zadeklarowały w Umowie zamiar dokonania wdrożeń programów operacyjnych oraz zgłoszeń patentowych do końca 2018 r. Nie można jednak w obecnej fazie realizacji Projektu Kluczowego przewidzieć rezultatów podejmowanych przez Instytut zadań badawczych.

Powyższe wskazuje, że efekty opisanego projektu będą w przyszłości generowały przychody podlegające opodatkowaniu.

Jak wskazano powyżej, dla określenia prawa do odliczenia istotny jest zamiar, z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w opisanej sprawie projekt realizowany jest z założeniem wykorzystania jego efektów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie spełniony będzie podstawowy warunek uprawniający podatnika do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując w przypadku realizacji projektu, którego wyniki są przeznaczone na sprzedaż, nabyte towary i usługi związane z realizacją tego projektu należy uznać za służące czynnościom opodatkowanym, nawet w przypadku gdy zakładana sprzedaż z przyczyn niezależnych od Podatnika nie zostanie zrealizowana. W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych (tekst jedn.: sprzedaż praw licencyjnych lub patentów powstałych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej), Wnioskodawcy będzie przysługiwało w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu zarówno, gdy do końca 2018 r. nastąpi sprzedaż wyników projektu jak i w przypadku, gdy sprzedaż nie zostanie zrealizowana z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy.

Ponadto, co również wynika z powołanych wyżej przepisów, biorąc pod uwagę, iż Wnioskodawca nie odliczał kwot podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług, w zakresie realizacji opisanego Projektu, powinien on jako podatnik podatku od towarów i usług dokonać korekt deklaracji podatkowych VAT-7, za okres opisany w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT. Podkreślić należy, że korekta podatku naliczonego za rok 2009 możliwa jest do dokonania do końca 2013 r., gdyż po tym czasie minie okres na jej sporządzenie zgodnie z ww. art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dwóch pytań należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl