IPPP2/443-640/09-2/AZ - Określenie stawki podatku VAT w przypadku świadczenia przez podatnika usług rekreacyjnych w postaci organizacji zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany ze świadczonymi usługami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-640/09-2/AZ Określenie stawki podatku VAT w przypadku świadczenia przez podatnika usług rekreacyjnych w postaci organizacji zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany ze świadczonymi usługami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 9 czerwca 2009 r.), uzupełnionego pismem z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług rekreacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług rekreacyjnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegająca między innymi na organizowaniu zajęć dla dzieci w wieku od 1,5 roku do 4 lat. Zajęcia organizowane są w formie mini przedszkola, klubu maluszka oraz zajęć adaptacyjnych. W ramach zajęć dzieci uczą się piosenek, słuchają bajek, malują, rysują oraz lepią z masy solnej. Realizowany jest program dydaktyczny - dzieci poznają kolory, pory roku, kształty zwierząt oraz bawią się w ogródku.

W ramach niektórych zajęć dzieci uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych. Realizowany jest program edukacyjny typu przedszkolnego. Na zajęciach adaptacyjnych dla dwulatków dzieci uczą się zabawy w grupie oraz oswajają się z salą przedszkolną i nawiązują kontakt z rówieśnikami.

Na wszystkie zajęcia Spółka sprzedaje karnety miesięczne. Możliwe jest również opłacenie jednorazowego uczestnictwa w zajęciach (w przypadku wolnych miejsc po wykupieniu karnetów).

Działalność Spółki została potraktowana jako edukacyjna, a tym samym zwolniona z podatku VAT. Dla potwierdzenia prawidłowości dokonanej klasyfikacji zwrócono się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o podanie PKWiU dla usług opisanych powyżej.

Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi zakwalifikował opisane powyżej usługi jako usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 92.72.12- 00.00).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaką stawką podatku VAT należy zastosować do sprzedaży usług opisanych powyżej... Czy Podatnikowi przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego związanego z tymi usługami o podatek naliczony dotyczący zakupów dokonanych na potrzeby świadczenia tych usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z załącznikiem Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu (PKWiU ex 92.72) podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7%.

Spółka powinna opodatkować wyżej wymienione usługi 7% stawką VAT, ze względu na to, że opłaty za zajęcia są opłatami za uczestniczenie w zajęciach. Są to więc opłaty za wstęp na zajęcia. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów pod redakcją profesora Jerzego Bralczyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005) wstęp to: "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Spółce przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego związanego z tymi usługami o podatek naliczony dotyczący zakupów dokonanych na potrzeby świadczenia tych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 powołanej ustawy podstawowa stawka podatku VAT wynosi 22%. Jej obniżenie jest możliwe tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa lub też przepisy wykonawcze do ustawy.

Usługi świadczone przez Stronę są sklasyfikowane według PKWiU 92.72.12-00.00 jako "usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy jako "usługi rekreacyjne pozostałe -wyłącznie w zakresie wstępu" stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego PWN wstęp to możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestnictwa w czymś. Zatem wykupienie karnetów wstępu na zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym, które będą realizowane w formie wspólnych zabaw muzycznych, ruchowych, plastycznych, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00 "usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane", wypełnia dyspozycję zawartą w załączniku Nr 3 do ustawy, a Podmiot świadczący te usługi ma prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Jednocześnie ustawodawca określił zwolnienie dla tych usług w załączniku Nr 4 poz. 11 w zakresie w jakim te usługi te są świadczone przez podmioty, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągają, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Tylko w przypadku spełnienia ww. warunku podatnik ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku. Natomiast Wnioskodawca jest podmiotem, który ma na celu systematyczne dążenie do osiągania zysków, które mogą (ale nie muszą) być przeznaczone na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Wobec powyższego w sytuacji gdy podatnik za świadczenie usług rekreacyjnych, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00 pobiera opłaty, a celem jego działalności jest osiągnięcie zysku, podlegają one opodatkowaniu 7 % stawką podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

A zatem, w świetle powyższego Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany ze świadczonymi usługami.

Podkreślić należy, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, tut. organ w wydanej interpretacji odniósł się wyłącznie do klasyfikacji statystycznych podanych przez Wnioskodawcę we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl