IPPP2/443-619/10-4/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-619/10-4/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia charakteru czynności wypłacanych premii pieniężnych oraz sposobu dokumentowania udzielonych premii pieniężnych oraz rabatów -

* jest prawidłowe w zakresie nieuznania otrzymanej premii pieniężnej za wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Spółkę usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT

oraz

* jest nieprawidłowe w zakresie sposobu dokumentowania udzielonych premii pieniężnych oraz rabatów.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2010 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia charakteru czynności wypłacanych premii pieniężnych oraz sposobu dokumentowania udzielonych premii pieniężnych oraz rabatów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa artykułów gospodarstwa domowego. Głównymi klientami Spółki są markety oraz hurtownie. Spółka zawiera z klientami umowy handlowe, w których określone są zasady współpracy obowiązujące w danym okresie.

1.

Z jednym z klientów Spółka zawarła umowę, która przewiduje wypłatę premii pieniężnej. Warunkiem przyznania premii pieniężnej jest zrealizowanie określonego obrotu netto w ciągu okresu rozliczeniowego, którym jest jeden rok.Premia rozliczana jest po zakończeniu każdego miesiąca na podstawie obrotów netto osiągniętych w minionym miesiącu pomnożonych przez% określony w umowie. Premia dokumentowana jest notami księgowymi wystawianymi przez klienta - odbiorcę towarów. Po zakończeniu roku następuje ostateczne rozliczenie z tytułu premii. Premia pieniężna nie jest żadną formą wynagrodzenia za jakiekolwiek zobowiązanie odbiorcy (zamawiającego) do dokonywania zakupów w Spółce ani do posiadania pełnego asortymentu towarów Spółki, gdyż taki stosunek zobowiązaniowy nie istnieje. Wypłacane premie nie mają związku z jakimkolwiek świadczeniem klienta wobec Spółki. Wszelkie czynności marketingowo-promocyjne wykonywane przez klienta na rzecz Spółki stanowią odrębny przedmiot umowy i są rozliczane odrębnie na podstawie faktur VAT.

2.

Spółka zawarła z klientem Umowę, w której zobowiązuje się do udzielania rabatu potransakcyjnego na określonych warunkach. Rabat potransakcyjny w zawartej umowie jest zdefiniowany jako udzielony przez Dostawcę (Spółkę) rabat kwotowy od obrotu za dany okres i w wysokości określonej w załączniku do niniejszej umowy.

Zamawiający (odbiorca) wystawia notę obciążeniową na "kwotę rabatu potransakcyjnego lub retrospektywnego". Nota stanowi wezwanie do wystawienia przez Spółkę faktury korygującej dokumentującej udzielony rabat.

W związku z faktem, iż Spółka korzysta z systemu ERP SAP i system ten w swej standardowej funkcjonalności nie wspomaga wystawiania zbiorczych faktur korygujących VAT zawierających wszystkie zbiorcze pozycje korygowanych faktur, Spółka nie ma możliwości wystawiania takich dokumentów. Spółka ma możliwość dokumentować udzielone rabaty poprzez wystawianie zbiorczych faktur korygujących kwotowo (w jednej pozycji) odnoszących się do konkretnych faktur sprzedaży wystawionych w okresie, za jaki udzielony jest rabat. Załącznikiem do faktury będzie zestawienie wszystkich korygowanych faktur do których został udzielony rabat. Kwota na zestawieniu pomnożona przez procent rabatu jest zgodna z wystawioną fakturą.

Spółka nadmienią, iż jedna faktura sprzedaży zawiera między 30 a 50 pozycji. Wystawienie jednej faktury zbiorczej do 400 faktur sprzedaży mogłoby zawierać conajmniej 12 000 pozycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wypłacane premie pieniężne są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czy należna premia może być dokumentowana w formie not obciążeniowych wystawionych przez Odbiorcę. Czy należna premia powinna być rozliczana fakturą korygującą wystawianą przez Spółkę dokumentującą udzielone rabaty.

2.

Spółka wnosi o potwierdzenie, że przyjęty przez nią sposób dokumentowania rabatów potransakcyjnych oraz retrospektywnych będzie prawidłowy. Czy na fakturze korygującej rabat powinien być wskazany w stosunku do każdej pozycji z faktury oddzielnie, czy wystarczający jest zapis, że rabat dotyczy wszystkich pozycji na fakturze i załączenie zestawienia faktur.

Ad 1)

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołując się na wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r. I FSK 94/06 wypłata premii pieniężnej jest neutralna dla celów VAT, ponieważ nie wiąże się z nią żadna usługa świadczona przez nabywcę. Brak jest bowiem odrębnego stosunku prawnego pomiędzy kontrahentami tworzącego jakiekolwiek zobowiązanie, które mogłoby być podstawą świadczenia usług.

Jedynym warunkiem jaki musi spełnić Spółka jest zakupienie towarów w odpowiednim okresie rozliczeniowym na łączną wartość przekraczającą limit przewidziany w Umowie. Premia jest wówczas kalkulowana jako odpowiedni procent wartości towarów zakupionych w danym okresie rozliczeniowym. Jeśli w danym okresie rozliczeniowym wartość zakupionych towarów nie przekroczy ustalonego w Umowie limitu, wówczas premia pieniężna nie zostanie klientowi wypłacona.

Zdaniem Spółki premie pieniężne powinny być dokumentowane notami księgowymi wystawianymi przez klienta.

Ad 2)

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót, jak stanowi ust. 4 art. 29 ustawy o VAT, zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W związku z powyższym, na podstawie § 13 ust. 1 Ministerstwa Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337, z 2009 r. Dz. U. Nr 222, poz. 1760) Spółka zamierza wystawiać fakturę korygującą w jednej kwocie, których sprzedaż została udokumentowana wieloma fakturami VAT. Na fakturze zostanie umieszczony zapis "dotyczy wszystkich pozycji".

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać conajmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4

b.

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego

Zdaniem Spółki, rabat na fakturze korygującej może być określony zbiorczo w stosunku do wszystkich towarów, ponieważ takie określenie wyczerpuje znamiona podania kwoty. Wyjaśnienie poszczególnych pozycji do załącznika: nr faktury, numer klienta, wartość faktury netto, data wystawienia faktury, numer zamówienia, numer klienta płatnika. Podsumowanie zestawienia: wartość netto faktur z danego okresu minus faktury korygujące wystawione do ww. faktur daje kwotę obrotu od którego naliczony jest rabat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie nieuznania otrzymanej premii pieniężnej za wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Spółkę usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz

za nieprawidłowe w zakresie sposobu dokumentowania udzielonych premii pieniężnych oraz rabatów.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Według art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których otrzymują tzw. premie pieniężne od dostawców. Skutki podatkowe dotyczące wypłaconych premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały otrzymane, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz dostawcy itp.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zawarła z jednym z klientów umowę, która przewiduje wypłatę premii pieniężnej. Warunkiem przyznania premii pieniężnej jest zrealizowanie określonego obrotu netto w ciągu okresu rozliczeniowego, którym jest jeden rok. Premia rozliczana jest po zakończeniu każdego miesiąca na podstawie obrotów netto osiągniętych w minionym miesiącu pomnożonych przez procent określony w umowie. Premia pieniężna nie jest żadną formą wynagrodzenia za jakiekolwiek zobowiązanie odbiorcy (zamawiającego) do dokonywania zakupów w Spółce ani do posiadania pełnego asortymentu towarów Spółki, gdyż taki stosunek zobowiązaniowy nie istnieje. Wypłacane premie nie mają związku z jakimkolwiek świadczeniem klienta wobec Spółki. Wszelkie czynności marketingowo-promocyjne wykonywane przez klienta na rzecz Spółki stanowią odrębny przedmiot umowy i są rozliczane odrębnie na podstawie faktur VAT.

Zatem, wypłacane premie pieniężne są bezpośrednio związane ze zrealizowanym obrotem w określonym przedziale czasowym. W zamian za wypłacenie premii nie ma miejsca świadczenie innych usług i nie ma też innych zobowiązań. Jej realizacja następuje po zakończeniu każdego miesiąca.

W takim kształcie sprawy, premie nie stanowią zapłaty za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji wynagrodzenie to nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podkreślić zatem należy, że stanowisko Wnioskodawcy zaprezentowane w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, iż wypłata premii pieniężnej jest neutralna dla celów VAT, ponieważ nie wiąże się z nią żadna usługa świadczona przez nabywcę, należy uznać za prawidłowe.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z wielkością osiągniętego obrotu i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności, to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na: przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Odnosząc się do powyższego, należy stwierdzić, że premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę na rzecz odbiorcy można przyporządkować do konkretnych dostaw, bowiem obrót ustalony jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (rok). Wypłata premii odnosi się do całości zakupów zrealizowanych przez Kontrahenta u Wnioskodawcy w konkretnym okresie rozliczeniowym.

Jeżeli zatem - tak jak to ma miejsce w rozpatrywanej sprawie - rabat stanowi konkretna kwota pieniędzy, od zrealizowanych obrotów przez Wnioskodawcę w określonym przedziale czasowym, to nie można racjonalnie twierdzić, że procent ten nie jest związany z określoną dostawą towaru. Procent z danej liczby zawsze jest bowiem konkretną i policzalną kwotą bez względu na fakt, czy jest obliczany od sumy poszczególnych kwot wynikających ze zrealizowanego obrotu, czy od kwoty pojedynczej faktury dokumentującej dostawę towaru. Tym samym, jeżeli dostawca udziela rabatu po zakończeniu danego roku i ustaleniu wielkości zrealizowanych obrotów - to rabat ten w naturalny sposób łączy się z konkretną i dokonaną dostawą towaru w tym okresie i stanowi rabat o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej odbiorcy, zsumowane muszą być poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie rozliczeniowym objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Reasumując, w sytuacji gdy Wnioskodawca wypłaca odbiorcy premię z tytułu dokonanych zakupów, stwierdzić należy, że otrzymane wynagrodzenia nie są zapłatą za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, lecz stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, Wnioskodawca udzielając po wystawieniu faktury VAT rabatu, powinien - według § 13 ust. 1 cyt. rozporządzenia - wystawić fakturę korygującą, uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia, ponieważ odbiorca nie dokonuje bowiem odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz Wnioskodawca dokonuje zmniejszenia podstawy opodatkowania wynikającej z dostawy towarów. W powyższej sytuacji właściwe jest jedynie wystawianie faktur korygujących przez Wnioskodawcę; zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż należne premie pieniężne należy dokumentować notą księgową uznano za nieprawidłowe.

Nadmienić należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie dotyczą jedynie wystawiania faktur przez podatników tego podatku. Kwestie dotyczące not obciążeniowych reguluje ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, na podstawie upoważnienia Ministra Finansów zawartego w rozporządzeniu z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) umocowany jest tylko do wydawania interpretacji w zakresie prawa podatkowego (ustawa o rachunkowości nie mieści się w tym zakresie).

Z opisu kolejnego zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł z klientem Umowę, w której zobowiązuje się do udzielania rabatu potransakcyjnego na określonych warunkach. Rabat potransakcyjny w zawartej umowie jest zdefiniowany jako udzielony przez dostawcę (Spółkę) rabat kwotowy od obrotu za dany okres i w wysokości określonej w załączniku do niniejszej umowy. Spółka dokumentuje udzielony rabat poprzez wystawienie zbiorczych faktur korygujących kwotowo (w jednej pozycji) odnoszących się do konkretnych faktur sprzedaży wystawionych w okresie, za jaki udzielony jest rabat. Załącznikiem do faktury będzie zestawienie wszystkich korygowanych faktur do których został udzielony rabat.

Biorąc powyższe pod uwagę, odnosząc się do powołanych regulacji prawnych § 13 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług stwierdzić należy, iż przepisy prawa podatkowego nie stanowią wprost o możliwości wystawienia zbiorczej faktury korygującej. Jednocześnie brak jest w przepisach przeciwwskazań do takiego postępowania o ile taka zbiorcza faktura korygująca dokumentuje prawidłowo zaklasyfikowaną przez Wnioskodawcę czynność i zawiera wszystkie wymagane przepisami elementy. Dlatego Spółka może wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dla kilku wystawionych faktur. Na takiej zbiorczej fakturze powinny być podane wszelkie informacje dotyczące pierwotnych faktur, które pozwolą jednoznacznie stwierdzić, których faktur, pozycji i kwot przedmiotowa zbiorcza faktura korygująca dotyczy.

Dopuszczalne jest również, jak twierdzi Wnioskodawca, załączenie do faktury zestawienia wszystkich korygowanych faktur do których został udzielony rabat.

Jedna zbiorcza faktura korygująca może zatem dotyczyć różnych wcześniej wystawionych dla danego kontrahenta faktur VAT, obrót dla każdej z tych faktur może być w wyniku korekty zmniejszony, jednakże musi to wyraźnie wynikać z treści faktury korygującej, czyli jaka faktura jest korygowana i w jakim dokładnie zakresie, tj. jakiego towaru dokładnie dotyczy i w jakiej kwocie.

Nie ma także przeszkód, by dodatkowo na ww. fakturach korygujących przedstawiać kwoty rabatu dla poszczególnych rodzajów towarów w łącznej wartości, o jaką w okresie roku obniżono obrót danym towarem.

Zbiorcza faktura korygująca musi jednak odpowiadać wymogom wynikającym z § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem niewystarczającym jest wystawianie jednej zbiorczej faktury korygującej, na której jest umieszczony zapis "dotyczy wszystkich pozycji", gdyż z tego rodzaju wystawionej faktury powinny wynikać informacje jaka faktura jest korygowana i w jakim dokładnie zakresie, tj. jakiego towaru dokładnie dotyczy i w jakiej kwocie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl