IPPP2/443-614/11-3/MM - Określenie stawki VAT właściwej dla usług realizacji telenoweli fabularnej wraz z przekazaniem praw autorskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-614/11-3/MM Określenie stawki VAT właściwej dla usług realizacji telenoweli fabularnej wraz z przekazaniem praw autorskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług realizacji telenoweli fabularnej wraz z przekazaniem praw autorskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług realizacji telenoweli fabularnej wraz z przekazaniem praw autorskich. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 24 maja 2011 r. wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

21 sierpnia 1997 r. Wnioskodawca / Sp. z o.o. / w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zawarł umowę z T. S.A., w ramach której rozpoczął realizację telewizyjnej telenoweli fabularnej pt: "k...". Telenowela ta realizowana jest na zamówienie telewizji i stanowi element ramówki Programu, początkowo w wymiarze 3 odcinki, a od czterech lat 5 odcinków tygodniowo. Do 1 maja 2004 r. w myśl obowiązujących przepisów produkcja zwolniona była z podatku VAT. Dlatego Wnioskodawca wystawiał T. S.A. faktury na kwoty netto. Po zmianie przepisów w tym zakresie, począwszy od 1 maja 2004 r. Wnioskodawca zaczął wystawiać faktury z naliczonym podatkiem VAT w wysokości 22%, a następnie po sporządzeniu deklaracji VAT -7 właściwe kwoty odprowadzał do Urzędu Skarbowego.

Obecnie przedmiotem kontrowersji jest interpretacja pozycji nr 164 zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług załącznika określającego usługi objęte preferencyjną stawką VAT. Pozycja ta została dodana ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226,poz. 1476) i dotyczy usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 59. 11. 1 - "Usługi związane z filmami nagraniami video i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie programów telewizyjnych (nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych)", co według T. S.A. diametralnie zmieniło sytuację prawno - podatkową niektórych form telewizyjnych dostarczanych przez niezależnych producentów audiowizualnych.

W związku z komunikatem T. S.A. skierowanym do podmiotów współpracujących z tą telewizją Wnioskodawca (Sp. z o.o.) wystąpił z pismem z dnia 26 stycznia 2011 r. do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o zaklasyfikowanie do PKWiU usług prowadzonych przez Wnioskodawcę, w szczególności zaś produkcji telenoweli fabularnej "K...". W dniu 11 lutego 2011 r. Wnioskodawca otrzymał odpowiedź, że "wymienione w piśmie kompleksowe usługi polegające na produkcji serialu - telenoweli na zlecenie, obejmujące jego realizację, zdjęcia, montaż i udźwiękowienie mieszczą się w grupie PKWiU 59.11.11.0".

Jednocześnie na wyraźne żądanie T. SA, która posiłkowała się opiniami biura prawnego w tym zakresie, wskazującymi że produkcja programów telewizyjnych, w tym również seriali i telenowel, objęta jest preferencyjną stawką VAT, począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca wystawiał T. S.A. faktury za realizację telenoweli "K..." z naliczonym podatkiem w wysokości 8%.

W następnych tygodniach okazało się jednak, że stosowanie owej preferencyjnej stawki VAT nie jest tak jednoznaczne jak to wynikało z pierwotnego pisma T. S.A. Szczególnie stanowisko Izby w tej kwestii było odmienne. Dlatego Wnioskodawca zwraca się o wydanie interpretacji indywidualnej w tej sprawie, aby na przyszłość pozostawać w zgodzie z przepisami prawno - skarbowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z faktem zakwalifikowania usługi realizacji telenoweli fabularnej "K..." do grupowania PKWiU 59.11.11.0 należy stosować stawkę VAT 8% czy 23%.

2.

Czy do usługi sprzedaży praw do tego serialu (autorskich i zależnych) należy stosować stawkę VAT 8% czy 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy do usługi realizacji telenoweli fabularnej zakwalifikowanej do grupowania PKWiU 59.11.11.0 oraz do usługi przeniesienia praw do tej telenoweli należy stosować jednolitą stawkę 23%. W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w pozycji 164, jako objęte preferencyjną stawką 8% (zgodnie z art. 146a tej ustawy) wymienione zostały usługi zakwalifikowane do grupowania ex 59.11.1 Usługi związane z Filmami, nagraniami i programami telewizyjnymi wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych (z wyłączeniem usług reklamowych i promocyjnych).

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli przyjąć, że telenowela fabularna jest przede wszystkim filmem, a nie programem telewizyjnym, nie powinna ona korzystać z preferencyjnej stawki VAT i być objętą stawką w wysokości 23%. Jeśli zaś przyjąć, że telenowela jest częścią programu telewizyjnego, a zatem sama też jest programem telewizyjnym, właściwa stawka VAT powinna wynosić 8%. Rozstrzygnięcie tej kwestii przez Urząd Skarbowy pozwoli Wnioskodawcy wystawiać faktury z właściwą stawką VAT i ewentualnie dokonać właściwej korekty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy również zauważyć, że treść art. 5a ustawy o VAT stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zawarł umowę z T. S.A., w ramach której rozpoczął realizację telewizyjnej telenoweli fabularnej pt: "K...". Telenowela ta realizowana jest na zamówienie telewizji i stanowi element ramówki Programu, początkowo w wymiarze 3 odcinki, a od czterech lat 5 odcinków tygodniowo. Do 1 maja 2004 r. w myśl obowiązujących przepisów produkcja zwolniona była z podatku VAT. Dlatego Wnioskodawca wystawiał T. S.A. faktury na kwoty netto. Po zmianie przepisów w tym zakresie, począwszy od 1 maja 2004 r. Wnioskodawca zaczął wystawiać faktury z naliczonym podatkiem VAT w wysokości 22%, a następnie po sporządzeniu deklaracji VAT -7 właściwe kwoty odprowadzał do Urzędu Skarbowego.

Obecnie przedmiotem kontrowersji jest interpretacja pozycji nr 164 zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług załącznika określającego usługi objęte preferencyjną stawką VAT. Pozycja ta została dodana ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) i dotyczy usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 59. 11. 1 - "Usługi związane z filmami nagraniami video i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie programów telewizyjnych (nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych)", co według T. S.A. diametralnie zmieniło sytuację prawno - podatkową niektórych form telewizyjnych dostarczanych przez niezależnych producentów audiowizualnych.

W związku z komunikatem T. S.A. skierowanym do podmiotów współpracujących z tą telewizją Wnioskodawca wystąpił z pismem do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o zaklasyfikowanie do PKWiU usług prowadzonych przez Wnioskodawcę, w szczególności zaś produkcji telenoweli fabularnej "K...". W dniu 11 lutego 2011 r. Wnioskodawca otrzymał odpowiedź, że "wymienione w piśmie kompleksowe usługi polegające na produkcji serialu - telenoweli na zlecenie, obejmujące jego realizację, zdjęcia, montaż i udźwiękowienie mieszczą się w grupie PKWiU 59.11.11.0".

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do zastosowania właściwej stawki podatku VAT w zakresie świadczenia usługi realizacji telenoweli fabularnej oraz usługi sprzedaży praw do tego serialu (autorskich i zależnych).

W ocenie Zainteresowanego do usługi realizacji telenoweli fabularnej zakwalifikowanej do grupowania PKWiU 59.11.11.0 oraz do usługi przeniesienia praw do tej telenoweli należy stosować jednolitą stawkę 23%.

W kwestii wysokości opodatkowania usług polegających na produkcji telenoweli fabularnej wraz z usługą przeniesienia praw do tej telenoweli należy wskazać, że na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 164 wymieniono usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie programów telewizyjnych z zastrzeżeniem, że pozycja ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych.

W konsekwencji możliwość zastosowania wspomnianej wyżej preferencyjnej stawki VAT zależy zasadniczo od tego, czy usługi produkcyjne świadczone przez Wnioskodawcę mogą zostać zaklasyfikowane jako produkcja programów telewizyjnych w rozumieniu ustawy.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż ani ustawa ani rozporządzenia do niej wydane nie definiują pojęcia produkcji programów telewizyjnych.

W związku z tym, iż ani w ustawie, ani w PKWiU nie ma legalnej definicji programu telewizyjnego, należy dokonać jej wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226) (obowiązującym do dnia 22 maja 2011 r.) programem (telewizyjnym lub radiowym) jest uporządkowany zestaw audycji radiowych lub telewizyjnych, reklam i innych przekazów, regularnie rozpowszechniony, pochodzący od jednego nadawcy. Natomiast pod pojęciem audycji (telewizyjnej lub radiowej) rozumie się część programu radiowego lub telewizyjnego, stanowiąca odrębną całość ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo (art. 4 pkt 5).

Biorąc pod uwagę powyższe definicje, programem telewizyjnym, będzie jedynie uporządkowany zestaw audycji telewizyjnych, reklam i innych przekazów wyprodukowanych przez sprzedawcę, którego produkcja będzie korzystała z preferencyjnej stawki (8%), na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca występuje w roli świadczącego usługę polegającą na produkcji telenoweli fabularnej, których nabywcą jest telewizja. Zatem Wnioskodawca jest jedynie zleceniobiorcą usług produkcji tej telenoweli - nie świadczy usług związanych z nadawaniem tej telenoweli.

Natomiast zgodnie z art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226) (obowiązującym od dnia 23 maja 2011 r.) programem jest usługa medialna stanowiąca uporządkowany zestaw audycji, przekazów handlowych lub innych przekazów, rozpowszechniany w całości, w sposób umożliwiający jednoczesny odbiór przez odbiorców w ustalonym przez nadawcę układzie; Audycją z kolei jest, w myśl art. 4 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji jest ciąg ruchomych obrazów z dźwiękiem lub bez niego (audycja audiowizualna) albo ciąg dźwięków (audycja radiowa), stanowiący, ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo, odrębną całość w stworzonym przez dostawcę usługi medialnej programie lub katalogu audycji udostępnianych publicznie, zwanym dalej "katalogiem";

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy w ich obecnym brzmieniu programem telewizyjnym będzie jedynie uporządkowany zestaw audycji, przekazów handlowych lub innych przekazów, rozpowszechniany w całości, którego produkcja będzie korzystała z preferencyjnej stawki (8%), na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca występuje jedynie w roli świadczącego usługę produkcji telenoweli fabularnej, a więc pewnego wycinka uporządkowanego zestawu audycji. Dlatego też telenowela ta nie może być uznana na gruncie obowiązujących przepisów ustawy o radiofonii i telewizji jako program telewizyjny, której produkcja mogłaby korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT.

Odnosząc się zastosowania właściwej stawki podatku VAT do świadczonej usługi sprzedaży praw autorskich i zależnych do telenoweli fabularnej tut. Organ podatkowy nadmienia, iż w tym zakresie należy zwrócić uwagę na zagadnienie usług kompleksowych. Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Zatem biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie przy świadczeniu przez Wnioskodawcę usług polegających na produkcji telenoweli fabularnej oraz usług polegających na przeniesieniu praw autorskich i zależnych do tej telenoweli mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową objętą jedną stawką podatku VAT, bowiem czynność przeniesienia praw autorskich do tej telenoweli, zgodnie z zapisami zawartej pomiędzy stronami umowy, jest zdeterminowana jej produkcją - innymi słowy usługa produkcji telenoweli implikuje usługę przeniesienia praw autorskich do niej na rzecz Telewizji.

Z związku z powyższym usługa polegająca na produkcji telenoweli fabularnej (wraz ze sprzedażą praw autorskich i zależnych do tego serialu), pomimo, iż mieści się w grupowaniu PKWiU 59.11.11.0 (zarówno w stanie prawnym obowiązującym do dnia 22 maja 2011 r., jak i obecnie) nie korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, bowiem efektem prac Wnioskodawcy nie jest program telewizyjny w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji. W konsekwencji właściwą stawką podatku VAT dla świadczonych usług związanych z produkcją telenoweli fabularnej (wraz ze sprzedażą praw autorskich i zależnych do niej) jest podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż do świadczonych usług realizacji telenoweli fabularnej wraz z przeniesieniem praw do niej należy stosować stawkę 23%, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów lub usług.

W przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), w szczególności zaklasyfikowania danych usług do właściwego grupowania PKWiU przedmiotowa interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl