IPPP2/443-612/11-6/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-612/11-6/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 17 czerwca 2011 r. nr IPPP2/443-612/11-2/KG oraz pismem z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 25 lipca 2011 r. nr IPPP2/443-612/11-4/KG, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług polegających na wybudowaniu i wykończeniu budynku mieszkalnego oraz wykonaniu zieleni na placu - jest nieprawidłowe,

* opodatkowania podatkiem VAT robót polegających na wykonaniu infrastruktury towarzyszącej (drogi, chodniki) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług polegających na wybudowaniu i wykończeniu budynku mieszkalnego oraz robót polegających na wykonaniu infrastruktury towarzyszącej (drogi, chodniki, zieleń na placu).

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r., data nadania 30 czerwca 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 17 czerwca 2011 r. nr IPPP2/443-612/11-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 29 czerwca 2011 r.) oraz pismem z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r., data nadania 3 sierpnia 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 25 lipca 2011 r. nr IPPP2/443-612/11-4/KG (skutecznie doręczonym w dniu 29 lipca 2011 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (Wnioskodawca) prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży okien, drzwi, klamek, parapetów (zakup od producentów), a także usługową w zakresie usług budowlano-montażowych. Spółka podpisała umowę na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami na parterze, garażem podziemnym przy ul. B. w W., wraz z wjazdem na teren posesji. Jest to budowa budynku mieszkalnego od podstaw.

Powierzchnia całkowita wewnątrz budynku: 10.277,48 m 2

Powierzchnia użytkowa mieszkań: 4.816,01 m 2

Powierzchnia użytkowa usług: 384,85 m 2

Powierzchnia użytkowa garaży: 3.080,00 m 2

Powierzchnia użytkowa komórki lokatorskie: 416,00 m 2

Powierzchnia użytkowa schowki rowerowe: 95,48 m 2

Pomieszczenia techniczne: 187,00 m 2.

Nieruchomość składa się z 71 lokali mieszkalnych (61,31% udziałów), 5 lokali usługowych, 86 miejsc parkingowych (38,69% udziałów).

Miejsca parkingowe w dwukondygnacyjnym garażu podziemnym, lokale usługowe, komórki lokatorskie, schowki rowerowe sprzedawane będą z VAT 23%.

Według pozwolenia na budowę, budynek został zakwalifikowany do kategorii XIII/XVII jako budynek mieszkalny z usługami i infrastrukturą towarzyszącą, co według PKOB zalicza się do grupy 112 klasy 1122.

Pismem z dnia 2 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż usługi wykonania placu zieleni sklasyfikowane są pod symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. 81.30.10.0 jako usługi związane z zagospodarowaniem terenu zieleni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką opodatkować roboty budowlane polegające na wybudowaniu i wykończeniu budynku mieszkalnego (stan obecny: budowa od podstaw), gdzie znajdują się lokale użytkowe i miejsca parkingowe.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Budynki mieszkalne wielorodzinne stałego zamieszkania sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budownictwa w dziale 11, grupa 112, klasa 1122.

Zarówno w ustawie jak i w rozporządzeniu o podatku od towarów i usług wyłączono możliwość zastosowania stawki 8% do robót związanych z lokalami użytkowymi znajdującymi się w budynkach mieszkalnych. Według Spółki, roboty budowlane w budynku mieszkalnym, w którym znajdują się lokale użytkowe oraz miejsca postojowe będą opodatkowane stawką 8% tylko w części mieszkalnej. Natomiast w części użytkowej będzie miała zastosowanie stawka właściwa dla tych usług - 23%.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług na infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu (drogi, chodniki, zieleń na placu) należy zastosować stawkę w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług polegających na wybudowaniu i wykończeniu budynku mieszkalnego oraz wykonaniu zieleni na placu - uznaje się za nieprawidłowe,

* opodatkowania podatkiem VAT robót polegających na wykonaniu infrastruktury towarzyszącej (drogi, chodniki) - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 176 załącznika nr 3, stanowiącego "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku 7%", wymieniono usługi z grupowania PKWiU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni".

Na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to zgodnie z art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o VAT - budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część "mieszkaniowa" budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2 cyt. ustawy).

W powołanej wyżej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie budowy i remonty budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Powyższe potwierdzają przepisy art. 146 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., obniżoną do 7% stawką VAT objęte były roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumiało się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy obejmowała:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki VAT do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu ustała z dniem 31 grudnia 2007 r. Poczynając od dnia 1 stycznia 2008 r. wszedł w życie cyt. wyżej przepis art. 41 ust. 12 ustawy. Zatem, preferencyjna stawka podatku obecnie nie znajduje zastosowania do robót budowlano - montażowych, remontów czy też robót konserwacyjnych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

W obowiązującym stanie prawnym, opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT podlegają jedynie roboty budowlane polegające na wykonaniu prac związanych z infrastrukturą wewnątrz budynku mieszkalnego, stanowiących jego integralną część. Natomiast roboty budowlane związane z infrastrukturą towarzyszącą, przeprowadzone poza bryłą budynku objęte są stawką podatku w wysokości 23%.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami na parterze, garażem podziemnym, wraz z wjazdem na teren posesji. Jest to budowa budynku mieszkalnego od podstaw. Ponadto jak wskazuje Wnioskodawca, umowa przewiduje także wykonanie infrastruktury towarzyszącej tj. dróg, chodników, zieleni na placu. Według pozwolenia na budowę, budynek został zakwalifikowany do kategorii XIII/XVII jako budynek mieszkalny z usługami i infrastrukturą towarzyszącą, co według PKOB zalicza się do grupy 112 klasy 1122.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca powziął wątpliwości odnośnie sposobu opodatkowania podatkiem VAT przedmiotowych robót. Spółka wyraziła zdanie, iż roboty budowlane w budynku mieszkalnym, w którym znajdują się lokale użytkowe oraz miejsca postojowe będą opodatkowane stawką 8% tylko w części mieszkalnej. Natomiast w części użytkowej będzie miała zastosowanie stawka właściwa dla tych usług - 23%. W stosunku natomiast do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (drogi, chodniki, zieleń na placu) należy zastosować stawkę w wysokości 23%.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca, świadcząc usługę budowlaną polegającą na wybudowaniu całego budynku mieszkalno-usługowego, gdzie ponad połowa powierzchni użytkowej będzie wykorzystana na cele mieszkaniowe, będzie mógł skorzystać z zapisu art. 41 ust. 12a ustawy wprost. Zatem w stosunku do budowy przedmiotowego budynku sklasyfikowanego w PKOB w kategorii 1122 (Dział 11), zastosowanie ma preferencyjna stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ustawy. Wskazać w tym miejscu należy, iż przedmiotem zawartej umowy jest budowa budynku jako całości, sklasyfikowanego w PKOB 1122, zatem stawka podatku VAT o której mowa powyżej będzie miała zastosowanie do całości wykonanych robót, zarówno związanych z lokalami mieszkalnymi, jak i lokalami użytkowymi, bez konieczności wyliczania proporcji udziału powierzchni lokali użytkowych w ogólnej powierzchni budynku.

Ze złożonego wniosku wynika ponadto, iż Wnioskodawca w ramach zawartej umowy zobowiązany jest wykonać usługi związane z zagospodarowaniem terenu zieleni, sklasyfikowane zgodnie z PKWiU 2008 pod symbolem 81.30.10.0. Zauważyć należy, iż ww. usługa, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i w związku z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, korzysta z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT prac budowlanych dotyczących budynku mieszkalnego oraz usług związanych z wykonaniem zieleni na placu, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania podatkiem VAT robót wykonywanych poza bryłą budynku, tj. prac związanych z wybudowaniem infrastruktury towarzyszącej (dróg, chodników), należy wskazać, iż nie zostały wymienione jako korzystające z preferencyjne stawki podatku, w związku z czym prace te należy opodatkować podatkiem VAT w wysokości 23%. W związku z powyższym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż prace te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, a zatem stanowisko Wnioskodawcy należało w powyższym zakresie uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl