IPPP2-443-60/10-2/IZ - Sprzedaż towaru w opakowaniach zwrotnych a podstawa opodatkowania VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-60/10-2/IZ Sprzedaż towaru w opakowaniach zwrotnych a podstawa opodatkowania VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 8 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kaucji w przypadku braku zwrotu butelek od klienta detalicznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kaucji w przypadku braku zwrotu butelek od klienta detalicznego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny:

Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka prowadzi sklep branży spożywczej. W asortymencie sprzedaży znajduje się również sprzedaż piwa w butelkach kaucjonowanych. Dostawcy, w przypadku dostawy piwa w butelkach kaucjonowanych zwrotnych, obciążają Wnioskodawcę ceną wyłącznie za towar, tzn. piwo. Ewidencjonowanie pobierania od klientów i zwracania klientom kaucji za butelki zwrotne odbywa się poza funkcjami fiskalnymi kasy rejestrującej. W tym celu są wykorzystywane możliwości kasy pozwalające na rejestrację opakowań zwrotnych przy użyciu klawiszy "wydanie opakowań" i "przyjęcie opakowań". Opakowania zwrotne w momencie wydania nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, dlatego też możliwe jest wykonanie operacji niefiskalnej, jaką jest zwrot lub wydanie opakowania w trakcie operacji fiskalnej - sprzedaży w kasie rejestrującej. Operacje dokonywane w związku z wydaniem opakowań zwrotnych prowadzone podczas sprzedaży nie są drukowane bezpośrednio po ich wykonaniu, ale po zakończeniu części fiskalnej paragonu. Kwoty operacji w związku z wydawaniem opakowań zwrotnych nie są zapisywane do pamięci fiskalnej, są rozliczane w części niefiskalnej raportu dziennego. Z raportu niefiskalnego opakowań zwrotnych wynika łączne przyjęcie opakowań zwrotnych.

Rozliczenie dostarczonych butelek zwrotnych przy dostawie towaru:

1.

obowiązuje wymiana 1 za 1,

2.

w przypadku mniejszej ilości oddanych dostawcy butelek, dostawca obciąża sklep fakturą VAT (rozliczenie należności z tego tytułu). Dostawca obciąża sklep ceną netto plus 22 % stawka VAT. Sklep obciąża się ceną brutto zawierającą podatek VAT - traktuje to jako wartość kaucji za butelkę. Tymi fakturami Spółka koryguje podstawy opodatkowania i podatek VAT (ustawa o VAT nie przewiduje zwolnienia dla sprzedaży opakowań, które nie zostaną zwrócone. Ich dostawa podlega opodatkowaniu stawką 22 %).

3.

w przypadku większej ilości oddanych dostawcy butelek, Spółka obciąża dostawcę na zasadach jak wyżej.

4.

ewidencja opakowań zwrotnych prowadzona jest przez Spółkę przy pomocy dokumentów "PT" i "ZW".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób udokumentować i jaki dokument wystawić w przypadku braku zwrotu butelek od klienta detalicznego, od którego uprzednio Spółka pobrała kaucję przy zakupie piwa w butelce kaucjonowanej.

Zdaniem Spółki, z uwagi na brak szczegółowych postanowień w ustawie o VAT jak i w rozporządzeniu w przypadku braku zwrotu butelki od klienta detalicznego i rozliczenia tych butelek z dostawcą na Spółce nie ciąży obowiązek podatkowy i tym samym Spółka nie ma obowiązku naliczania podatku VAT z tytułu braku zwrotu butelki kaucjonowanej przez klienta detalicznego.

Zdaniem Spółki ustawodawca nie określił zasad postępowania dla sprzedawców detalicznych w takich przypadkach. Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, iż nie chodzi tu o sprzedaż butelek, a wyłącznie o pobieraną kaucję od klienta, która literalnie nie podlega podatkowi VAT - jest on w niej zawarty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Kaucja - według Słownika języka polskiego (PWN, W-wa 1996 r.), jest to suma pieniężna złożona jako gwarancja dotrzymania zobowiązania i stanowiąca odszkodowanie w razie niedopełnienia zobowiązania.

W świetle powyższej definicji należy stwierdzić, iż wydanie opakowania zwrotnego w zamian za kaucję nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 5 ustawy. Kaucja nie jest formą odpłatności, nie jest własnością otrzymującego, gdyż w przypadku wypełnienia zobowiązania podlega zwrotowi. Skoro więc wydanie opakowań zwrotnych w zamian za kaucję nie jest sprzedażą w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi sklep branży spożywczej. Od klientów detalicznych Strona pobiera kaucje przy zakupie piwa w butelce kaucjonowanej. Z treści złożonego wniosku, wynika także, że nie wszystkie butelki są przez klientów detalicznych zwracane.

Stosownie do § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury dokumentującej sprzedaż.

W § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia postanowiono, iż fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań, o których mowa w ust. 1, wystawia się nie później niż 7 dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60. dnia od dnia wydania opakowań.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega pobranie kaucji za opakowania, ale wydanie tych opakowań. Dotyczy to jednak tylko sytuacji, w których opakowania nie zostaną zwrócone w określonym umową terminie. Opakowania te podlegają wówczas opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. tak jak dostawa towarów, a ich wydanie należy udokumentować fakturą VAT.

Wartość wydanych opakowań stanowi obrót zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, w myśl którego podstawą opodatkowania jest obrót (...), obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (...).

W ocenie Strony, zarówno z przepisów ustawy, jak i rozporządzeń wydanych na jej podstawie nie wynika obowiązek podatkowy dotyczący rozliczenia braku zwrotu butelek (opakować zwrotnych) od klienta detalicznego.

Tut. Organ nie podziela w tym zakresie stanowiska Wnioskodawcy.

Na wstępie zauważyć należy, iż z analizy wyżej powołanego § 16 rozporządzenia wynika, że ustawodawca uzależnił termin wystawienia faktury dokumentującej kwotę należności z tytułu niezwróconych opakowań zwrotnych nie tylko od daty upływu terminu do ich zwrotu wynikającego z zawartej umowy, ale także, gdy terminu tego nie ma w zawartej umowie, od daty ich wydania.

Również z faktu, iż ustawodawca nakłada na podatników obowiązek wystawienia faktury dokumentującej dostawę niezwróconych opakowań zwrotnych nie można wywieść, iż przepis ten nie dotyczy opakowań niezwróconych przez klienta detalicznego. Należy bowiem zauważyć, iż co do zasady, zgodnie z brzemieniem art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy podatku od towarów i usług dokumentują swoją sprzedaż fakturami. Jednakże podatnicy, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy obowiązani są dokumentować osiągany obrót i kwoty podatku za pomocą kasy rejestrującej. Podatnicy, o których mowa w art. 111 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę tylko na żądanie nabywcy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca sprzedał towar w opakowaniach zwrotnych, pobierając za opakowania kaucję, a opakowania te nie zostały zwrócone przez nabywców, to należy uznać, iż dla celów opodatkowania podatkiem VAT nastąpiła dostawa tych opakowań zwrotnych, przez którą zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pobrana kaucja stanowi kwotę należną z tytułu dostawy towaru (opakowania), która stanowi dla Wnioskodawcy obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Ze złożonego wniosku wynika, że Strona ewidencjonuje pobieranie od klientów i zwracanie klientom kaucji za butelki zwrotne poza funkcjami fiskalnymi kasy rejestrującej. W tym celu są wykorzystywane możliwości kasy pozwalające na rejestrację opakowań zwrotnych przy użyciu klawiszy "wydanie opakowań" i "przyjęcie opakowań".

Z powyższego wynika zatem, iż Strona jest w stanie ustalić zarówno, ile w danym miesiącu (okresie rozliczeniowym) wydano opakowań zwrotnych i ile tych opakowań przyjęto od klientów. Ponadto Wnioskodawca może prowadzić dodatkową ewidencję dotyczącą przyjmowanych opakowań zwrotnych, w sposób z którego wynikałoby, ile opakowań w danym miesiącu zostało zwróconych. Dane z ewidencji w powiązaniu z danymi uzyskanymi spoza fiskalnej części funkcji kasy zawierające dane sumaryczne o obrocie z tytułu pobranej kaucji (łącznie wydanie i łączne przyjęcie opakowań zwrotnych w danym miesiącu umożliwią Podatnikowi prawidłowe rozliczenie podatku od towarów i usług, tj. skorygowanie podstawy opodatkowania in plus, w sytuacji, gdy opakowania nie zostaną zwrócone. Dokumentowanie należności za niezwrócone przez klienta detalicznego butelki nie wymaga tym samym wystawienia dodatkowego dokumentu.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług jak i rozporządzenia wydane na jej podstawie nie przewidują zwolnienia z podatku dla sprzedaży opakowań zwrotnych. Stawką właściwą dla sprzedaży, jest stawka podstawowa w wysokości 22 %, określona w art. 41 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w niniejszej sprawie uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl