IPPP2/443-585/12-2/DG - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu otrzymanych w formacie PDF oraz zasady archiwizowania faktur elektronicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-585/12-2/DG Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu otrzymanych w formacie PDF oraz zasady archiwizowania faktur elektronicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu otrzymanych w formacie PDF oraz ich archiwizowania w sposób elektroniczny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu otrzymanych w formacie PDF oraz ich archiwizowania w sposób elektroniczny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. dokonuje w toku działalności sprzedaży i zakupów towarów i usług. Transakcje te są dokumentowane fakturami VAT, które wystawiane są i przesyłane w formie papierowej za pośrednictwem kuriera lub poczty, bądź wręczane osobiście. Wskazane dokumenty archiwizowane są w formie papierowej i aby usprawnić przepływ dokumentacji Wnioskodawca rozważa zmianę stosowanych dotychczas rozwiązań w zakresie archiwizacji oraz zmianę sposobu przyjmowania faktur od dostawców.

Z kontrahentami, którzy będą przesyłać faktury drogą elektroniczną w postaci pliku PDF dołączonego do e-maila, będą zawarte porozumienia o akceptacji formy dostarczenia ww. faktur oraz będą określone procedury gwarantujące autentyczność i integralność faktur zakupu.

Spółka wyznaczy adres e-mail, na który będą przesyłane przez dostawców i przechowywane e-maile z otrzymanymi w formacie PDF, jako załączniki fakturami zakupu. Dokument wysłany w formacie PDF zapewnia autentyczność pochodzenia i integralność swojej treści. Faktury zakupu w formacie PDF są zabezpieczone przed modyfikacją zawartych w nich danych.

E-maile z otrzymanymi fakturami zakupu w formie załącznika formatu PDF przechowywane będą przez podmiot przez okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Po otrzymaniu e-maila z fakturą w formacie PDF osoba odpowiedzialna dokona exportu faktury zakupu w pliku o formacie PDF do programu służącego akceptacji przez osoby odpowiedzialne faktur zakupu w formie elektronicznej, który jest zintegrowany z programem księgowym, dzięki czemu odszukanie danej faktury oraz odtworzenie jej obrazu będzie możliwe w każdej chwili. Faktury zakupu w formacie PDF przechowywane w systemie służącym do akceptacji faktur zawierają dane takie jak: data wystawienia faktury, data płatności, numer faktury, nazwa dostawcy, NIP, wartość netto, VAT, brutto, datę wprowadzenia do systemu oraz konto księgowe, na które zostanie zaksięgowane w systemie księgowym.

Faktury zakupu w formacie PDF są sprzężone z systemem księgowym, a więc będą przechowywane do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, co spowoduje bardzo łatwe ich odszukanie a organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami bezzwłoczny dostęp do faktur oraz przetwarzania danych w nich zawartych.

Elektroniczny system archiwizacji umożliwi Spółce wydrukowanie kopii faktury, której treść będzie identyczna z otrzymaną od dostawcy. Ponadto regulacje prawne nie nakładają na Wnioskodawcę obowiązku przechowywania faktur w określonej formie i sposób przechowywania faktur będzie zapewniać łatwe odszukanie i bezzwłoczny dostęp do faktur będących przedmiotem ewentualnej kontroli uprawnionych organów oraz zapewni autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktur do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy faktury otrzymywane w formacie nieedytowalnym PDF w okolicznościach przedstawionych powyżej będą uprawniały Spółkę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur zakupu, na równi z odliczeniem na podstawie faktur otrzymywanych w formie papierowej.

2.

Czy w przypadku wprowadzenia wyżej opisanego systemu archiwizowania faktur zakupowych, Spółka uprawniona będzie do archiwizacji tychże faktur zakupowych jedynie w sposób elektroniczny i zaprzestania w postaci papierowej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Faktury otrzymywane przez Spółkę w formacie PDF w okolicznościach przedstawionych powyżej będą uprawniały Spółkę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur na równi z odliczeniem na podstawie faktur otrzymywanych w formie papierowej.

Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady wystawiania i przechowania jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360), natomiast podstawowym aktem regulującym zasady przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661). Faktury zakupu otrzymywane od kontrahentów na adres e-mail, na który przesyłane byłyby faktury w formacie PDF, uniemożliwiającym jakiekolwiek zmiany w przesłanej fakturze zakupu od dostawcy a następnie byłyby archiwizowane i przechowywane przez okres do upływu terminu przedawnienia podatkowego. Do wskazanego adresu e-mail, na który przesyłane byłyby faktury od dostawców, dostęp miałyby wyznaczone osoby, na wyznaczonych stanowiskach zabezpieczonych w sposób uniemożliwiający dostęp osobom trzecim. Powyższe spełnia wymogi określone przepisami prawa i potwierdza fakt, że faktury otrzymywane od dostawców w sposób określony stanowią faktury elektroniczne w rozumieniu przepisów rozporządzenia w sprawie faktur. Przed rozpoczęciem przyjmowania faktur w formie jak wskazano powyżej Spółka przekaże każdemu dostawcy, z którym uzgodni wymienioną metodę przesyłania faktur akceptację, o której mowa w rozporządzeniu w sprawie faktur. W związku z tym, że faktury wymienione powyżej spełniają wymogi określone w rozporządzeniu w sprawie faktur elektronicznych, będą stanowiły dla Spółki podstawę do obniżenia podatku VAT należnego o naliczony wynikający z tych faktur na równi z fakturami otrzymywanymi w formie papierowej.

Ad. 2

Zdaniem Spółki w przypadku wprowadzenia elektronicznego systemu archiwizowania faktur zakupowych będzie on uprawniony do archiwizacji tychże faktur jedynie w sposób elektroniczny i zaprzestania ich archiwizacji w postaci papierowej. Elektroniczny system archiwizacji umożliwi Spółce wydrukowanie kopii faktury zakupu, której treść będzie identyczna z otrzymaną od kontrahenta. W związku ze zwiększającą się ilością faktur zakupu i liczbą dostawców, których ilość wynosi kilkanaście tysięcy rocznie, ich archiwizacja z każdym miesiącem staje się trudniejsza. W związku z powyższym Spółka zamierza archiwizację faktur zakupowych prowadzić w sposób elektroniczny, tj. faktury zakupowe będą przechowywane w formie plików PDF (w postaci obrazu, co uniemożliwi zmianę danych na tychże fakturach zakupu). Nowe oprogramowanie jest sprzężone z programem księgowym, dzięki czemu odszukanie danej faktury oraz odtworzenie jej obrazu będzie możliwe w każdej chwili. Faktury zakupu (elektroniczne obrazy w formie plików PDF) będą przechowywane do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Elektroniczne obrazy faktur zakupu będą zapisywane w formacie PDF, będą przechowywane do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360). Dodatkowo należy podkreślić, że żaden przepis nie wskazuje, że archiwizować można jedynie papierową kopię faktury. Oznacza to, że normodawca nie zastrzegł formy drukowanej jako jedynej możliwej do przechowywania. W podobnych sprawach wypowiadał się NSA (I FSK 1169/08), który w uzasadnieniu wyroku wskazał, że polskie regulacje nie zawierają jednoznacznych rozstrzygnięć, że kopie faktur należy przechowywać w formie papierowej, więc wsparł się na dyrektywie 2006/112/WE, z której można wywnioskować, że "kopia faktury może być przechowywana w formie papierowej bądź elektronicznej. Nie ma zatem normatywnych przeciwwskazań do istnienia systemu wysyłania" (w tym przypadku otrzymywania) i przechowywania faktur, polegającego na wysyłaniu" (tu otrzymaniu)"faktury w formie papierowej oraz przechowywaniu jej kopii w formie elektronicznej, z gotowością wydrukowania jej na każde żądanie uprawnionego organu. NSA podkreślił, że za taką wykładnią przemawiają także względy celowościowe, jak ekologiczne czy ekonomiczne. Inny wyrok WSA w Poznaniu z dnia 8 października 2010 r. wskazuje na fakt, iż informacje znajdujące się na fakturze nabywcy powinny być identyczne w zakresie treści ze znajdującymi się na fakturze przechowywanej u wystawcy co dla Spółki oznacza, że faktury papierowe zostały zrównane z ich elektronicznymi obrazami, dzięki czemu nabywca jest upoważniony przechowywać jedynie elektroniczne wersje przesłanych mu papierowych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12,16 i 18 (ust. 10 pkt 1 wym. artykułu).

Przepisy art. 86 ust. 11 i ust. 13 ustawy wskazują dodatkowe terminy obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w sytuacji gdy podatnik nie dokonał tego obniżenia w terminie otrzymania faktury.

Z ww. przepisów wynika, iż podstawą do odliczenia podatku naliczonego są otrzymane przez podatnika faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Kwestię wystawiania i przechowywania faktur VAT reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy.

Zgodnie z dyspozycją wyrażoną w § 19 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Stosownie do ust. 2 ww. paragrafu przepisu ust. 1 nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Sposób i warunki przysyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661) wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

W myśl § 3 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją". Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

Zgodnie z treścią § 4 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Przepis § 2 ust. 2 rozporządzenia stanowi, iż ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

* autentyczności pochodzenia faktury - rozumie się przez to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;

* integralności treści faktury - rozumie się przez to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Jak wynika z § 2 ust. 2 rozporządzenia, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

* bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

* elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Wymienione metody zapewnienia przedmiotowych cech faktur są tylko przykładowym wyliczeniem, co oznacza, że podatnik będzie mógł zastosować inne, dowolne środki zapewnienia autentyczności i integralności faktury, w tym m.in. przesyłania faktur w formie pliku PDF stanowiącego załącznik do e-maila skierowanego do odbiorcy faktury.

§ 6 ww. rozporządzenia wskazuje, iż faktury przesłane drogą elektroniczną są przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:

1.

autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;

2.

łatwe ich odszukanie;

3.

organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur.

Faktury przesłane w formie elektronicznej mogą być przechowywane w formie elektronicznej poza terytorium kraju pod warunkiem zapewnienia organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostępu on-line do tych faktur (§ 7).

Natomiast z § 8 wynika, iż faktury przesłane w formie elektronicznej i przechowywane w tej formie udostępniane są organowi podatkowemu i organowi kontroli skarbowej w trybie umożliwiającym tym organom bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.

Koniecznym zatem jest stworzenie metod gwarantujących spełnienie powyższych wymogów, które jednak ma określić sam podatnik.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż za fakturę elektroniczną, a tym samym dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego tej faktury, należy uznać taki dokument, co do którego zapewniona jest tożsamość wystawcy (sprzedawcy) oraz nienaruszalność treści i został przesłany drogą elektroniczną po uprzedniej akceptacji odbiorcy (nabywcy) co do takiej formy przesyłania faktur.

Należy również wskazać, iż zgodnie z art. 112 ustawy, podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Stosownie zaś do § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. podatnicy są obowiązani przechowywać oryginały i kopie faktur oraz faktur korygujących, a także duplikaty tych dokumentów do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Podatnicy przechowują faktury, faktury korygujące, a także duplikaty tych dokumentów, w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:

1.

autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;

2.

łatwe ich odszukanie;

3.

organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej umożliwiający tym organom również przetwarzanie danych w nich zawartych.

Autentyczność pochodzenia, o której mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Integralność treści, o której mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Powyższe przepisy nie narzucają obowiązku drukowania przez odbiorcę faktur otrzymanych drogą elektroniczną. Tym samym również prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur nie jest uwarunkowane wydrukowaniem otrzymanych faktur w formie elektronicznej aczkolwiek prawodawca dopuszcza dowolny sposób przechowywania faktur, w tym również w postaci papierowej przy zachowaniu warunków określonych w ww. przepisach.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka podpisze porozumienie z kontrahentami, którzy będą przesyłać faktury drogą elektroniczną w postaci pliku PDF dołączonego do e-maila, o akceptacji formy dostarczenia ww. faktur oraz będą określone procedury gwarantujące autentyczność i integralność faktur zakupu.

Spółka wyznaczy adres e-mail, na który będą przesyłane przez dostawców i przechowywane e-maile z otrzymanymi w formacie PDF, jako załączniki, fakturami zakupu. Dokument wysłany w formacie PDF zapewnia autentyczność pochodzenia i integralność swojej treści. Faktury zakupu w formacie PDF są zabezpieczone przed modyfikacją zawartych w nich danych.

E-maile z otrzymanymi fakturami zakupu w formie załącznika formatu PDF przechowywane będą przez podmiot przez okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Po otrzymaniu e-maila z fakturą w formacie PDF osoba odpowiedzialna dokona exportu faktury zakupu w pliku o formacie PDF do programu służącego akceptacji przez osoby odpowiedzialne faktur zakupu w formie elektronicznej, który jest zintegrowany z programem księgowym, dzięki czemu odszukanie danej faktury oraz odtworzenie jej obrazu będzie możliwe w każdej chwili.

Faktury zakupu w formacie PDF będą przechowywane do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, co spowoduje bardzo łatwe ich odszukanie a organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami bezzwłoczny dostęp do faktur oraz przetwarzania danych w nich zawartych.

Elektroniczny system archiwizacji umożliwi Spółce wydrukowanie kopii faktury, której treść będzie identyczna z otrzymaną od dostawcy.

Sposób przechowywania faktur będzie zapewniać łatwe odszukanie i bezzwłoczny dostęp do faktur będących przedmiotem ewentualnej kontroli uprawnionych organów oraz zapewni autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktur do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Podkreślić należy, iż faktury elektroniczne traktowane są dla potrzeb dokumentowania transakcji podobnie jak faktury VAT w formie papierowej. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. wskazuje jedynie zasady wystawiania, przechowywania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej. Natomiast wszelkie inne zasady dotyczące tzw. "zwykłych" faktur VAT, które stosuje się odpowiednio do faktur elektronicznych reguluje rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem otrzymywanie faktur i faktur korygujących drogą elektroniczną w formacie PDF jest równoważne w skutkach podatkowych z otrzymaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści przedmiotowych faktur, o której mowa w cyt. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r.

W przedstawionych okolicznościach Spółka będzie otrzymywała faktury w postaci pliku PDF droga elektroniczna. Strony określą procedury gwarantujące autentyczność i integralność treści faktur. Faktury w takim samym formacie będą przechowywane do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zintegrowany system księgowy umożliwi odszukanie faktury w każdej chwili. Treść faktury będzie identyczna z otrzymana od dostawcy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy również stwierdzić, iż wobec spełnienia przez faktury, które będą otrzymywane przez Wnioskodawcę, warunków określonych w ww. ustawie o podatku od towarów i usług, rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. / § 21 w szczególności / i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. / w szczególności § 2, § 3 i § 4 /, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach i fakturach korygujących otrzymanych drogą elektroniczną w formacie PDF, w zakresie, w jakim towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i nie zaistnieją okoliczności skutkujące brakiem prawa do odliczenia (np. zawarte w art. 88 ustawy o VAT).

Z uwagi na to, iż faktury będą przez Spółkę przechowywane w sposób określony w § 6 rozporządzenia z dn. 17 grudnia 2010 r. (Spółka zapewni autentyczność i integralność treści w okresie do upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego), zatem faktury mogą być archiwizowane wyłącznie w sposób elektroniczny bez konieczności przechowywania w wersji papierowej.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, iż przedstawione przez Spółkę otrzymywanie faktur dotyczących zakupów w formacie PDF, będzie umożliwiało Spółce realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, na równi z odliczeniem podatku na podstawie faktur otrzymanych w formie papierowej oraz sposób archiwizacji faktur w formie elektronicznej - należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl