IPPP2/443-58/10-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-58/10-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 5 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanych zadań - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanych zadań.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 7 października 2008 r. i jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stanowi ono dobrowolne, samorządne, trwałe zrzeszenie osób fizycznych i osób prawnych; w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy na 2010 r. w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i w dniu 28 stycznia 2010 r. podpisano w tej sprawie umowę z Samorządem Województwa. Wartość umowy wynosi 236.193,64 zł co równocześnie stanowi 100 % wydatków kwalifikowalnych.

Podatek VAT został zaliczony jako wydatek kwalifikowalny. Celem realizowanej umowy jest:

1.

Zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy biura LGD, a tym samym zapewnienie właściwego procesu wdrażania realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju na terenie LGD poprzez uwzględnienie kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników, bieżących opłat I kosztów związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem biura.

2.

Utrzymanie strony internetowej LGD zawierającej aktualne informacje dotyczące Stowarzyszenia, jego działalności, obszaru objętego LSR oraz adresy kontaktowe biura LGD. Rozpowszechnienie informacji o działalności LGD i celach LSR, pomoc i doradztwo w zakresie przygotowania wniosków oraz przekazanie informacji o konkursach w ramach wdrażania LSR. Upowszechnienie informacji poprzez organizację spotkań seminaryjnych dla mieszkańców obszaru LGD.

3.

Szkolenie kadr biorących udział we wdrażaniu LSR, podnoszenie wiedzy i umiejętności pracowników biura LGD, członków zarządu oraz organu decyzyjnego poprzez organizacje przedsięwzięcia o charakterze edukacyjno - warsztatowym.

4.

Upowszechnienie wśród mieszkańców obszaru informacji dotyczących idei partnerstwa w ramach LGD oraz możliwości aktywizacji obszaru poprzez udział we wdrażaniu LSR, zwiększenie dostępu mieszkańców do wydarzeń kulturalnych i promocyjnych.

5.

Organizację spotkań mieszkańców, sołtysów, liderów lokalnych oraz członków organizacji pozarządowych, a także animowanie społeczności lokalnej poprzez szkolenia i doradztwo. Wszystkie nabyte w ramach umowy usługi oraz środki trwałe pozwalające na organizację biura będące bezpośrednim rezultatem wdrażania umowy będą bezpłatnie udostępniane mieszkańcom znajdującym się w obszarze działania Stowarzyszenia.

Zgodnie ze Statutem, Stowarzyszenie LGD jest organizacją non-profit.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania w odniesieniu do realizowanych zadań ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości czy części.

Zdaniem wnioskodawcy powołując się na art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póx. zm.) Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie jest podatnikiem podatku VAT, w związku z czym Lokalna Grupa Działania nie będzie mogła odzyskać w żaden sposób poniesionego podatku VAT, ponieważ ww. działanie nie będzie wykorzystane przez LGD na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza natomiast - na mocy art. 15 ust. 2 - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków tzn. wówczas gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania realizuje operację w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. LGD nie świadczy żadnych usług odpłatnych, nie jest podatnikiem VAT i nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

Uwzględniając treść powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz opisany stan faktyczny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie jest podatnikiem VAT, nie świadczy żadnych usług odpłatnych i nie wykonuje działalności opodatkowanej określonej w art. 5 Ustawy o VAT. W związku z powyższym realizując operację Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w ramach Osi 4.31 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą służyły Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc brak jest związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Warto zauważyć, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest warunkowane źródłem pochodzenia środków, z których finansowane jest nabycie przedmiotowych towarów i usług. W związku z powyższym Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanej operacji Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w ramach Osi 4.31 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl