IPPP2/443-575/10-4/IG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu budowy oczyszczalni ścieków oraz opodatkowanie podatkiem VAT udziału finansowego mieszkańców za wykonanie przyłącza kanalizacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-575/10-4/IG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu budowy oczyszczalni ścieków oraz opodatkowanie podatkiem VAT udziału finansowego mieszkańców za wykonanie przyłącza kanalizacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 5 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 września 2010 r. Nr IPPP2/443-575/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 30 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu budowy oczyszczalni ścieków i opodatkowania udziału finansowego mieszkańców za wykonanie przyłącza kanalizacyjnego -

* jest prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu budowy oczyszczalni ścieków oraz

* jest nieprawidłowe w zakresie opodatkowania udziału finansowego mieszkańców za wykonanie przyłącza kanalizacyjnego.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu budowy oczyszczalni ścieków i opodatkowania udziału finansowego mieszkańców za wykonanie przyłącza kanalizacyjnego, uzupełniony pismem z dnia 6 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 września 2010 r. Nr IPPP2/443-575/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 30 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wytwarzania wody i odprowadzania ścieków. Posiada własne wodociągi i w związku z tym obciąża mieszkańców za zużywaną wodę (ma zawarte umowy cywilno-prawne na dostarczanie wody zarówno z osobami fizycznymi jak i podmiotami posiadającymi osobowość prawną.

Ponadto od miesiąca lipca 2010 r. rozpoczęto budowę oczyszczalni ścieków i sieci wraz z przyłączami kanalizacyjnymi. Termin wykonania ustalono na dzień 31 sierpnia 2010 r. W związku z tym mieszkańcy na rzecz Gminy zobowiązali się do wpłaty kwoty 2.500 zł udziału finansowego w zamian za wykonanie przyłącza kanalizacyjnego (umowa o wykonanie przyłącza kanalizacyjnego).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu budowania nowego środka trwałego, jakim jest oczyszczalnia ścieków.

Czy udział finansowy mieszkańców jest opodatkowany podatkiem VAT, jeżeli tak to z jaką stawką (22% czy 7%).

Zdaniem wnioskodawcy budowa oczyszczalni ścieków należy do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zostały spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Całość prowadzonej inwestycji jest związana ze sprzedażą opodatkowaną Gminy. Gmina uważa, że przysługuje jej prawo do zwrotu podatku naliczonego w całości.

Wnioskodawca uważa, że wpłaty mieszkańców nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż nie mają bezpośredniego wpływu na świadczone usługi lub dostawy towaru, są to wpłaty na dokonywaną inwestycję.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu budowy oczyszczalni ścieków oraz nieprawidłowe w zakresie opodatkowania udziału finansowego mieszkańców za wykonanie przyłącza kanalizacyjnego.

Ad. 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wytwarzania wody i odprowadzania ścieków. Posiada własne wodociągi i w związku z tym obciąża mieszkańców za zużywaną wodę (ma zawarte umowy cywilno-prawne na dostarczanie wody zarówno z osobami fizycznymi jak i podmiotami posiadającymi osobowość prawną. Ponadto od miesiąca lipca 2010 r. rozpoczęto budowę oczyszczalni ścieków i sieci wraz z przyłączami kanalizacyjnymi. Termin wykonania ustalono na dzień 31 sierpnia 2010 r.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że zostały spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Całość prowadzonej inwestycji jest związana ze sprzedażą opodatkowaną Gminy. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości w związku z realizowaną inwestycją.

Ad. 2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem od podatku. Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przepis art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) stanowi, iż zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

Ponadto, jak wynika z treści unormowań prawnych zawartych w powołanej ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (określonych w art. 2 pkt 14 i 16 wymienionej ustawy) obowiązane jest - zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ww. ustawy - przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.

Natomiast osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy, na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci (określonych w art. 2 pkt 5 i 6) oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego (art. 2 pkt 19) i urządzenia pomiarowego (art. 2 pkt 15).

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, czyli tzw. sieci rozprowadzających. Nie jest natomiast zobowiązana do realizacji budowy przyłączy do sieci, gdyż powyższe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

Tym samym budowa przyłącza kanalizacyjnego nie mieści się w ramach zadań własnych gminy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż rozpoczęto budowę oczyszczalni ścieków i sieci wraz z przyłączami kanalizacyjnymi. Termin wykonania ustalono na dzień 31 sierpnia 2010 r. W związku z tym mieszkańcy na rzecz Gminy zobowiązali się do wpłaty kwoty 2.500 zł udziału finansowego w zamian za wykonanie przyłącza kanalizacyjnego. (umowa o wykonanie przyłącza kanalizacyjnego).

Z powyższego wynika, iż wpłaty dokonywane przez mieszkańców stanowią zapłatę za budowę przyłączy do sieci kanalizacyjnej, których koszt zobowiązana jest ponieść osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Usługi wykonania przyłączy do sieci kanalizacyjnej nieruchomości, które to usługi nie zostały wymienione w załącznikach do ustawy oraz w rozporządzeniu w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, jako korzystające z obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku, podlegają opodatkowaniu według stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionych stanach faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl