IPPP2/443-573/13-3/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-573/13-3/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 14 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku naliczania podatku należnego VAT od części usługi marketingowej, która odpowiada wartości nagród zakupionych przez Organizatora - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku naliczania podatku należnego VAT od części usługi marketingowej, która odpowiada wartości nagród zakupionych przez Organizatora

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej jako "Spółka") należy do międzynarodowej Grupy X. zajmującej się produkcją i sprzedażą wyrobów elektroniki użytkowej. Produkty marki są sprzedawane w ponad 120 krajach na 5 kontynentach. Grupa posiada własną sieć ośrodków zajmujących się prowadzeniem badań produkcyjnych, marketingowych i dystrybucyjnych.

Podstawowa działalność Spółki jest skoncentrowana na dystrybucji sprzętu AGD i urządzeń elektronicznych ("Towary") na terytorium Polski. Spółka zajmuje się dostawami krajowymi Towarów za pośrednictwem następujących kanałów dystrybucji:

a.

sieci sprzedaży,

b.

operatorzy na rynku telefonów komórkowych,

c.

firmy instalatorskie.

Wymienione wyżej podmioty nabywają własność Towarów na własne ryzyko i sprzedają te Towary klientom ostatecznym (określani razem jako "potencjalny Klient"), tzn. osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej jak również klientom instytucjonalnym, w tym spółkom oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.

Dostawy krajowe Towarów są opodatkowane 23% stawką podatku VAT.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej angażuje się w działania marketingowe, których celem jest zwiększenie zapotrzebowania na Towary w grupie potencjalnych Klientów ("Konkurs"). Działania marketingowe polegają na organizacji konkursów, których organizatorem jest niepowiązany ze Spółką podmiot świadczący usługi marketingowe (zwany dalej "Organizatorem").

Sponsorem Konkursu jest Spółka.

Konkurs jest organizowany w celu promocji wiedzy o najnowocześniejszych technologiach audiowizualnych. Konkurs jest ogłaszany i prowadzony przez Organizatora na łamach serwisu internetowego, w ramach szerszego programu wspierania marki Spółki i ma charakter lojalnościowy i jest skierowany publicznie do potencjalnych Klientów. Konkurs jest organizowany i emitowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez Organizatora. Konkurs nie jest grą hazardową w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm.). Organizator jest składającym przyrzeczenie publiczne w rozumieniu art. 919 kodeksu cywilnego.

Przystąpienie do Konkursu jest równoznaczne z akceptacją przez uczestnika Konkursu Regulaminu Konkursu. Uczestnikami Konkursu mogą być osoby pełnoletnie i mające pełną zdolność do czynności prawnych. Osoby niepełnoletnie lub ubezwłasnowolnione biorą udział w Konkursie za zgodą rodzica lub opiekuna prawnego. Uczestnikami Konkursu mogą być osoby fizyczne, które mogą się wylegitymować paragonem zakupu Towaru w czasie trwania Konkursu w jednej z sieci handlowych na terenie kraju. Uczestnikami Konkursu nie mogą być osoby nabywające towar w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej, właściciele, zarządzający, pracownicy ani osoby pozostające w stosunku zlecenia lub w innym stosunku prawnym, do którego stosuje się przepisy o zleceniu, w ramach Organizatora oraz patronów merytorycznych Konkursu oraz członkowie rodzin wskazanych osób do drugiego stopnia pokrewieństwa.

Warunkami udziału w Konkursie jest łącznie:

a.

zakup, na terenie Rzeczpospolitej Polskiej Towaru w sieciach sprzedaży na terenie kraju.

b.

zarejestrowanie się na Stronie www. za pomocą dostępnego tam formularza i funkcjonalności Strony we wskazanym w regulaminie okresie poprzez podanie własnych, prawdziwych, danych osobowych, oraz zarejestrowanie dowodu zakupu Towaru (paragonu lub faktury), i udzielenie zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Administratora danych;

c.

udzielenie odpowiedzi na pytanie konkursowe za pomocą aplikacji formularza konkursowego dostępnej na Stronie, o której mowa poniżej, w okresie wskazanym w regulaminie konkursu.

Warunkiem uzyskania Przywilejów w ramach niniejszego Konkursu jest udzielenie odpowiedzi na pytanie konkursowe, w czasie trwania Konkursu, przed wyczerpaniem puli nagród, oraz podanie prawidłowo, wszystkich wymaganych danych osobowych zawartych w formularzu, oraz wymaganych danych dowodu (paragonu lub faktury oraz numeru seryjnego) zakupu Towaru, który pokazuje się zawsze w momencie wpisania odpowiedzi na pytanie, a także wyrażenie chęci odebrania nagrody poprzez zaznaczenie wskazanych dwóch pól w formularzu dostępnym na Stronie.

Każdy uczestnik Konkursu w trakcie trwania całego Konkursu może wygrać daną nagrodę tylko jeden raz. W zależności od postanowień regulaminu Konkursu:

a.

przywilejami w ramach niniejszego Konkursu jest możliwość nabycia Nagrody w cenie promocyjnej 1 zł za wspieranie i lojalność wobec marki Towarów,

b.

nagrody mogą być wydawane przez Organizatora bez wynagrodzenia. Nagrodami są rzeczy (inne niż Towary) lub gry komputerowe lub kupony pieniężne / bony Sodexho / przedpłacone karty płatnicze bonus oraz wartość ewentualnego podatku dochodowego od Nagród przyznawane przy zakupie Towarów.

Ilość Nagród tego typu jest ograniczona. Nagrody nie podlegają wymianie na gotówkę ani na inne nagrody. Niedopuszczalne jest również odstąpienie prawa do Nagrody na rzecz osób trzecich. Wysyłka nagrody następuje Pocztą Polską lub kurierem w ciągu określonego czasu od dnia poinformowania uczestnika Konkursu o przyznaniu Nagrody.

W celu wyrażenia chęci otrzymania nagrody, uczestnik Konkursu zobowiązany jest do potwierdzenia zamiaru odbioru Nagrody ("Wyrażam chęć otrzymania nagrody") poprzez zaznaczenie wskazanych dwóch pól w formularzu dostępnym na Stronie. Brak oświadczenia będzie uznany za odstąpienie od udziału w Konkursie przez zwycięzcę Konkursu. W przypadku wygrania nagrody w Konkursie przez osobę niepełnoletnią lub ubezwłasnowolnioną nagrodę odbiera przedstawiciel ustawowy lub prawny takiej osoby.

Organizator świadczy na rzecz Spółki usługę marketingową polegającą na organizacji i obsłudze Konkursu. Spółka otrzymuje fakturę na której znajduje się cena za usługę marketingową. Elementy składowe/kalkulacyjne wpływające na cenę usługi marketingowej to suma nakładów (w szczególności usług związanych z organizacją oraz obsługą Konkursu jak również wartość Nagród zakupionych przez Organizatora na swoją rzecz po cenie rynkowej) oraz odpowiedniej marży zysku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyniku zawarcia i wykonania niniejszej umowy Spółka ma obowiązek naliczania podatku należnego VAT od tej części usługi marketingowej, która odpowiada części składowej tej usługi o wartości (i) rzeczy (innych niż Towary) lub (ii) gier komputerowych lub (iii) kuponów pieniężnych / bonów Sodexho / przedpłaconych kart płatniczych bonus lub (iv) wartości podatku dochodowego od Nagród... (we wniosku pytanie nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy,

Podstawa prawna: Art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Zdaniem Spółki, Spółka nie ma obowiązku naliczania podatku należnego VAT od części składowej usługi marketingowej, która odpowiada wartości i) rzeczy (innych niż Towary) lub ii) gier komputerowych lub (iii) kuponów pieniężnych / bonów Sodexho i przedpłaconych kart płatniczych bonus lub iv) wartości podatku dochodowego od Nagród.

Zdaniem Spółki, Spółka nie ma obowiązku pozyskiwania informacji o tym, jaka jest wartość Nagród, które stanowią część składową usługi marketingowej, w szczególności i) rzeczy (innych niż Towary) lub ii) gier komputerowych lub (iii) kuponów pieniężnych / bonów Sodexho / przedpłaconych kart płatniczych bonus lub iv) wartości podatku dochodowego od Nagród. Takie informacje nie wynikają z faktury wystawianej przez Organizatora na Spółkę w związku z wykonaniem postanowień niniejszej umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zauważyć należy, iż jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dla uznania, iż dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast "odpłatny" to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że ustawa zrównuje nieodpłatne przekazanie towarów z dostawą towarów w przypadku, gdy następuje wydanie towarów, towary będące przedmiotem tego nieodpłatnego wydania należą do przedsiębiorstwa podatnika oraz jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca nabywa od Organizatora usługę marketingową polegającą na organizacji i obsłudze Konkursu. Przywilejem w ramach Konkursu, zgodnie z postanowieniami regulaminu Konkursu, jest możliwość nabycia Nagrody w cenie promocyjnej 1 zł lub nagrody mogą być wydawane przez Organizatora bez wynagrodzenia. Nagrodami są rzeczy (inne niż Towary) lub gry komputerowe lub kupony pieniężne / bony Sodexho / przedpłacone karty płatnicze bonus oraz wartość ewentualnego podatku dochodowego od Nagród przyznawane przy zakupie Towarów. Zakupu Nagród dokonuje Organizator na swoją rzecz, a ich wartość stanowi element kalkulacyjny usługi marketingowej.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia obowiązku naliczania podatku należnego VAT od tej części usługi marketingowej, która odpowiada części składowej tej usługi o wartości (i) rzeczy (innych niż Towary) lub (ii) gier komputerowych lub (iii) kuponów pieniężnych / bonów Sodexho / przedpłaconych kart płatniczych bonus lub (iv) wartości podatku dochodowego od Nagród.

W przedmiotowej sprawie w zależności od postanowień regulaminu Konkursu uczestnik ma przywilej nabycia Nagrody w cenie promocyjnej 1 zł lub Nagrody wydawane są bez wynagrodzenia. Przedmiotowe Nagrody w postaci (i) rzeczy (innych niż Towary) lub (ii) gier komputerowych lub (iii) kuponów pieniężnych / bonów Sodexho / przedpłaconych kart płatniczych bonus lub (iv) wartości podatku dochodowego od Nagród nabywa na swoją rzecz Organizator. Następnie po spełnieniu warunków udziału w Konkursie i wyrażeniu chęci otrzymania nagrody przekazuje je uczestnikom Konkursu. Zatem nagrody przekazywane w celu zwiększenia zapotrzebowania na Towary w grupie potencjalnych Klientów Wnioskodawcy nie są własnością Spółki. Towary te są nabywane przez Organizatora na Jego rzecz, który następnie w ramach obowiązków wynikających z zawartej umowy dokonuje ich przekazania na rzecz uczestników Konkursu. Zatem to Organizator na swoją rzecz nabywa Nagrody i przenosi prawo do rozporządzania przedmiotowymi nagrodami jak właściciel. W konsekwencji powyższego, nie można uznać, że Wnioskodawca dokonuje przekazania nagród należących do jego przedsiębiorstwa. Tym samym, nie można też uznać, że spełniona jest podstawowa przesłanka warunkująca konieczność naliczenia podatku VAT przez Wnioskodawcę.

Reasumując stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie może być podmiotem zobowiązanym do naliczania podatku należnego VAT z tytułu przeniesienia na uczestników Konkursu prawa do rozporządzania nagrodami w postaci (i) rzeczy (innych niż Towary) lub (ii) gier komputerowych lub (iii) kuponów pieniężnych / bonów Sodexho / przedpłaconych kart płatniczych bonus lub (iv) wartości podatku dochodowego od Nagród.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. Organ zauważa, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie opodatkowania wydań Nagród u Wnioskodawcy w sytuacji przedstawionej we wniosku. Interpretacja ta nie dotyczy opodatkowania wydań towarów przez Organizatora i nie wywołuje dla Organizatora skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

Ponadto tut. Organ wskazuje, iż w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wartości usług marketingowych świadczonych przez Organizatora na rzecz Spółki i fakturowanych na Spółkę (w szczególności od tej części usługi marketingowej, która odpowiada wartości nagród zakupionych przez Organizatora) wniosek został rozpatrzony odrębnie.

Ponadto w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl