IPPP2/443-55/14-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-55/14-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy-przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie treści faktury stwierdzającej otrzymanie przez Wnioskodawcę należności przed wykonaniem usługi (pytanie nr 1 wniosku) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie treści faktury stwierdzającej otrzymanie przez Wnioskodawcę należności przed wykonaniem usługi.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi sprzedaż usług abonamentowych obejmujących usługi Sportowe, Wodne (Aqua) i Fitness. Formą sprzedaży są karnety wstępu z podziałem na ww. grupy usług. Karnety są dostępne osobno jak i w pakietach. Usługi występujące w pakietach są limitowane ważnością pakietu (karnetów) lub ilością wejść w ramach pakietu. Nie monitoruje się i nie limituje się rodzaju usług używanych, dostępnych w pakiecie. Klient sam decyduje z jakiej usługi korzysta, a z jakiej nie. Spółka oferuje możliwość skorzystania z dostępnych w ramach pakietu usług, i tak użytkownik może skorzystać w 100% z usług aqua lub wg swojego uznania. Nie ma możliwości przewidzenia na dzień sprzedaży usługi proporcji wykorzystania poszczególnych karnetów abonamentowych wchodzących w skład Pakietu.

Opłata za pakiety i karnety wnoszona jest w formie przedpłaconego abonamentu (z góry).

Sytuacja ta jest analogiczna do firm świadczących abonamentowe usługi łącznie, np firmy TV kablowej, świadczącej w ramach pakietu usługi: TV kablowej, telefonicznej i internetu. Klient dostaje możliwość skorzystania z abonamentów w proporcjach dowolnie przez siebie ustalonych.

Spółka występowała o interpretację indywidualną dla przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., następnie wystąpiła z wnioskiem i otrzymała potwierdzenie poprawności stanowiska Wnioskodawcy zgodnie z otrzymaną interpretacją.

Spółka biorąc pod uwagę charakter oferowanych usług, posiłkując się przytoczoną analogią oraz w zgodzie z ustawą o podatku od towarów i usług, będzie chciała wystawiać faktury VAT dla swoich klientów w następującej formie:

Mając na uwadze fakt, że karnety wchodzące w skład pakietów, opodatkowane są różnymi stawkami podatku VAT, na fakturze Spółka zamierza umieścić trzy rodzaje karnetów (stanowiące części składowe pakietu), z odpowiednimi stawkami podatku i wszelkimi informacjami do poprawnego wystawienia faktury.

Szkic faktury:

FAKTURA VAT

{wszelkie wymagane dane formalne}

Lp 1.) Abonament (karnet) ze stawką 8%,

Lp 2.) Pozostałe pozycje opodatkowane 23%.

LP n.) Pozostałe pozycje opodatkowane 23%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedając usługi abonamentowe, poprawne jest umieszczenie jako kolejnych pozycji na fakturze tych usług z przynależnymi im stawkami podatku VAT, w ramach sprzedaży pakietu zawierającego kilka karnetów opodatkowanych z osobna różnymi stawkami VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na podstawie powołanej ustawy, zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy.

Podstawowa stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosić będzie 23% w 2014 r.

Zgodnie z art. 41. ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku numer 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8% w 2014 r., z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 w brzmieniu ustawy VAT przed 1 stycznia 2014 r. Spółka obowiązana jest wykazać na fakturze VAT podstawę opodatkowania wartość netto, stawkę podatku VAT, wartość podatku i kwotę należności, datę dostawy, wykonania usługi lub otrzymania zapłaty. Potwierdza to dodany art. 106e (punkty 6, 8 do 15) ustawy wyliczający elementy niezbędne przy wystawianiu faktury dokumentującej sprzedaż i art. 106i ust. 1 i 2.

Biorąc pod uwagę charakter sprzedawanej usługi (abonament przedpłacony), Spółka ma, w myśl art. 106 ust. 3 w brzmieniu ustawy VAT przed 1 stycznia 2014, obowiązek wystawienia faktury nawet przy niewykonanej usłudze, oraz przy częściowej płatności. Podobne uregulowania dotyczące otrzymanej przedpłaty i obowiązku wystawienia faktury opisuje dodany art. 106i ust. 2.

W przypadku Spółki przedpłata wynosić będzie 100% co, zdaniem Wnioskodawcy, wyczerpuje art. 106i ust. 2 ustawy, podobnie jak to miało miejsce z art. 106 w brzmieniu ustawy VAT przed 1 stycznia 2014 r.

Mając na uwadze odmienne sklasyfikowanie abonamentu obiekty; oraz pozostałych abonamentów (wg PKWiU, ustawy o VAT obowiązującej), oraz zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy, w powiązaniu z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, art. 41 ust. 2 ustawy, mając na uwadze podział sprzedawanych usług na usługi wymienione w Załączniku numer 3 do ustawy oraz pozostałe, nie wymienione, opodatkowane zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, Spółka obowiązana jest wystawić fakturę VAT w dniu otrzymania przedpłaty, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca po miesiącu w którym dokonano przedpłaty (art. 106i ust. 2), wykazując przedmiot opodatkowania, co w tym przypadku obliguje do wystawienia faktury obejmującej pozycje:

Lp 1.) Abonament (karnet) ze stawką 8%, oraz Lp 2.) Pozostałe pozycje opodatkowane 23%;

Lp n.) Pozostałe pozycje opodatkowane 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 8 ust. 1 przywołanej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 i pkt 4 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy, faktura powinna zawierać m.in:

1.

datę wystawienia;

2.

kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem;

Natomiast elementy jakie powinna zawierać faktura zaliczkowa są wymienione w art. 106f ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, faktura, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, powinna zawierać m.in.:

1.

dane, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;

2.

otrzymaną kwotę zapłaty;

3.

kwotę podatku wyliczoną według wzoru:

gdzie:

k. p. - oznacza kwotę podatku,

ZB - oznacza kwotę otrzymanej całości lub części zapłaty,

SP - oznacza stawkę podatku;

4. dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, cenę jednostkową netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług bez kwoty podatku, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku.

Z przepisu tego wynika, że faktura zaliczkowa powinna zawierać m.in. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi. Oznacza to, że w fakturze zaliczkowej powinny znaleźć się informacje dotyczące przedmiotu planowanej sprzedaży, który został określony w zamówieniu lub umowie.

Zauważyć również należy, że stopień szczegółowości określenia towaru lub usługi na fakturze ma m.in. istotne znaczenie dla określenia preferencyjnej stawki podatku VAT (niższej niż 23%) lub zwonienia od podatku. Z nazwy powinno niejako wynikać, że towar czy usługa kwalifikuje się do preferencyjnego opodatkowania lub zwolnienia. W przypadku towarów opodatkowanych w stawce 23% dopuszczalne jest podanie nazwy ogólniejszej, jednakże zawsze adekwatnej do danego przedmiotu sprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić sprzedaż usług abonamentowych obejmujących usługi Sportowe, Wodne i Fitness. Formą sprzedaży są karnety wstępu z podziałem na ww. grupy usług. Karnety są dostępne osobno jak i w pakietach. Usługi występujące w pakietach są limitowane ważnością pakietu (karnetów) lub ilością wejść w ramach pakietu. Klient sam decyduje z jakiej usługi korzysta, a z jakiej nie. Spółka oferuje możliwość skorzystania z dostępnych w ramach pakietu usług. I tak użytkownik może skorzystać w 100% z usług Aqua lub wg swojego uznania. Nie ma możliwości przewidzenia na dzień sprzedaży usługi proporcji wykorzystania poszczególnych karnetów abonamentowych wchodzących w skład pakietu. Opłata za pakiety i karnety wnoszona jest w formie przedpłaconego abonamentu (z góry). Przedpłata ta będzie wynosić 100%. Karnety, wchodzące w skład pakietów, opodatkowane są różnymi stawkami podatku VAT. Na fakturze Spółka zamierza umieścić trzy rodzaje karnetów (stanowiące części składowe pakietu), z odpowiednimi stawkami podatku i wszelkimi informacjami do poprawnego wystawienia faktury.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności oraz wskazanych przepisów prawa pozwala stwierdzić, że zaproponowane przez Wnioskodawcę we wniosku rozwiązanie kwestii dokumentacji przedmiotowej sprzedaży świadczonych przez Niego usług jest zgodne z powołanymi wyżej przepisami. Z treści wniosku jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż usług w formie karnetów - są to usługi Sportowe, Wodne i Fitness. Usługi te są dostępne osobno jak i w pakietach, przy czym każdy pakiet zawiera kilka karnetów, które z osobna są opodatkowane właściwymi stawkami podatku VAT - 23% lub 8%. Zatem z treści faktur zaliczkowych wystawianych przez Wnioskodawcę w sposób precyzyjny wynika jakie usługi są przedmiotem zawartej umowy - są nimi, w przypadku sprzedaży jednostkowej, karnety wstępu z podziałem na ww. grupy usług opodatkowane właściwymi stawkami podatku VAT, a w przypadku sprzedaży większej ilości usług - są to pakiety, w skład którego wchodzi kilka karnetów opodatkowanych z osobna właściwymi stawkami podatku VAT. Zatem zachowana jest w tym konkretnym przypadku zasada, że im szerszy jest asortyment w danej grupie usługowej, tym większego stopnia szczegółowości wymaga określenie nazwy usługi z tej grupy w celu prawidłowej identyfikacji zamawianych przez nabywcę usług.

Należy zatem stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji nie odniósł się merytorycznie do kwestii zastosowania właściwych stawek dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem Wnioskodawca w przedmiotowym wniosku nie przedstawił pytania oraz stanowiska w tym zakresie.

W części dotyczącej pozostałych pytań zawartych we wniosku tj. pytania nr 2 i nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl