IPPP2/443-54/14-4/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-54/14-4/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 10 lutego 2014 r. (data wpływu 12 lutego 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 30 stycznia 2014 r. nr IPPP2/443-54/14-2/MM o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesienia nakładów finansowych związanych z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesienia nakładów finansowych związanych z realizacją projektu. Wskazany wniosek zawierał braki w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. W związku z tym tut. Organ podatkowy pismem z 30 stycznia 2014 r. znak IPPP2/443-54/14-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w dniu 31 grudnia 2013 r. złożyła do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie wniosek o dofinansowanie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Priorytet: I Oś- "Gospodarka wodno-ściekowa" działanie: 1.1. Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tyś RLM na zadanie pn. "Przebudowa i rozbudowa miejskiej oczyszczalni ścieków".

Podmiotem odpowiedzialnym za wdrożenie przedsięwzięcia jest beneficjent, czyli Gmina. Eksploatacja infrastruktury technicznej powstałej w ramach projektu powierzona zostanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Właścicielem całości infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu zostanie Gmina. Zadania własne Gminy w zakresie produkcji i zaopatrzenia w wodę oraz usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych realizuje obecnie Samorządowy Zakład Budżetowy pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

Przedmiotowy projekt realizowany będzie w mieście C., gmina C., powiat przasnyski, województwo mazowieckie, na terenie aglomeracji C. Aglomeracja C. została ujęta w KPOŚK z 2010 r. W załączniku 1. zgodnie z zapisami zawartymi w ww. dokumencie oraz w rozporządzeniu wojewody w sprawie utworzenia aglomeracji C., Aglomeracja ta obejmuje miasto C.

W niniejszym wniosku występują następujące rodzaje wydatków kwalifikowanych:

* zakup terenu pod inwestycję - wartość brutto 60 000,00;

* opracowanie urbanistyczne - wartość brutto 282,90;

* przygotowanie projektu - obejmuje wykonanie dokumentacji technicznej i kosztorysowej wraz z przeprowadzeniem prac studialnych, ekspertyz, badań geologicznych, archeologicznych - wartość brutto 127 703,44;

* przygotowanie studium wykonalności - wartość brutto 19 630,00;

* opracowanie mapy aglomeracji - wartość brutto 3 628,50;

* roboty budowlane - obejmuje roboty budowlane związane z likwidacją obiektów, które nie będą użytkowane, modernizacja obiektów istniejących oraz budową nowych obiektów - wartość brutto 17 942 548,04;

* nadzór inwestorski - obejmuje koszty związane z zapewnieniem odpowiedniego, zgodnego z prawem, nadzoru nad prowadzonymi robotami budowlanymi - wartość brutto 358 850,96;

* promocja - obejmuje ustawienie tablicy pamiątkowej, koszt ulotek informacyjnych, ogłoszeń w lokalnej prasie oraz zakup materiałów promocyjnych (długopisów) - wartość brutto 9 000,00;

Mając na uwadze kryteria zawarte w wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z dnia 21 czerwca 2011 r., zaplanowane koszty związane z przygotowaniem projektu można uznać w całości za kwalifikowane. Projekt jest zgodny z zapisami studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego. Dla przedmiotowego projektu uzyskano pozwolenie na budowę. Wykonawca robót budowlanych zostanie wyłoniony w postępowaniu przetargowym.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Nakłady finansowe związane z realizacją inwestycji pn. "Rozbudowa i przebudowa miejskiej oczyszczalni ścieków" nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca informuje, że Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, który obecnie jest zarządzającym oczyszczalnią ścieków wystawia faktury VAT i odlicza od nich podatek VAT. Po zrealizowaniu inwestycji ZGK będzie rozliczał się na dotychczasowych zasadach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wnioskowaną inwestycją Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT od nakładów finansowanych z wnioskowanego dofinansowania projektu pn. "Rozbudowa i przebudowa miejskiej oczyszczalni ścieków".

Stanowisko Wnioskodawcy:

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę i kanalizację, usuwania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Zainteresowany podjął decyzję o realizacji inwestycji współfinansowanej ze środków funduszy strukturalnych, w związku z czym konieczne stało się określenie zakresu kosztów projektu, w szczególności kosztów kwalifikowalnych podlegających refinansowaniu.

W myśl art. 7 ust. 1 lit. d rozporządzenia nr 1080/2006, w latach 2007-2013 wydatkami kwalifikowanymi do wsparcia w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie jest podlegający zwrotowi podatek od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Oznacza to, że warunkiem zaliczenia podatku VAT do kosztów projektu poddanych refinansowaniu jest brak prawa do jego odliczenia przez beneficjenta. W momencie podejmowania decyzji o budowie inwestycji Gmina, działając jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonuje je jako jedno z tzw. zadań własnych. Gmina nie dokonała obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poniesionego w cenie nabywanych towarów i usług. W konsekwencji powyższego, na bazie obowiązujących przepisów o VAT w odniesieniu do takich czynności zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku pozbawiające Gminę prawa do odliczenia, w konsekwencji czego, przy realizacji inwestycji podatek VAT powinien zostać zaliczony do kosztów kwalifikowanych projektu.

Wobec powyższego, przy obecnym stanie rzeczy stanowisko o kwalifikowalności podatku od towarów i usług należy uznać za odpowiadające rzeczywistości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycja ta musi być związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezsporny.

Z treści opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina w ramach zadań własnych realizuje projekt pn. "Rozbudowa i przebudowa miejskiej oczyszczalni ścieków". Podmiotem odpowiedzialnym za wdrożenie przedsięwzięcia jest Wnioskodawca. Eksploatacja infrastruktury technicznej powstałej w ramach projektu powierzona zostanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Właścicielem całości infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu zostanie Gmina. Zadania własne Gminy C. w zakresie produkcji i zaopatrzenia w wodę oraz usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych realizuje obecnie Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Z uzupełnienia do wniosku wynika, że nakłady finansowe związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nakładów finansowych niezbędnych do realizacji projektu.

Jak wskazano wyżej podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonania odliczenia, czyli sprzedażą generującą po stronie podatnika podatek należny. Analiza sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje, ponieważ nakłady finansowe związane z realizacją projektu pn. "Rozbudowa i przebudowa miejskiej oczyszczalni ścieków" nie będą służyły w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Gminę. Opodatkowana sprzedaż usług doprowadzenia wody i odprowadzenia ścieków generująca podatek należny będzie występowała po stronie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej jako odrębnego podatnika podatku VAT.

Na podstawie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego należy stwierdzić, że Gminie, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie przysługuje i nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych nakładów finansowych związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym, a także z uwagi na treść art. 14b § 3 ww. ustawy, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl