IPPP2/443-538/10-4/KOM - Brak prawa do odliczenia przez stowarzyszenie podatku VAT naliczonego w związku z modernizacją budynku OSP.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-538/10-4/KOM Brak prawa do odliczenia przez stowarzyszenie podatku VAT naliczonego w związku z modernizacją budynku OSP.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 22 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 11 sierpnia 2010 r.) będącym odpowiedzią na pismo z 29 lipca 2010 r. znak IPPP2/443-538/10-2/KOM, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2010 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 11 sierpnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z przedsięwzięciem pn. "Rozbudowa i przebudowa budynku OSP C. oraz wykonanie ogrodzenia i utwardzenie placu manewrowego przy strażnicy OSP w C.", OSP, która jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w KRS i jest Pozarządową Jednostką Organizacyjną pożytku publicznego wystąpiła o dotowanie tej inwestycji do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 i wniosek został oceniony pozytywnie. Jednostka OSP w C. wymienione zadanie realizuje zgodnie ze statutem. OSP jest stowarzyszeniem pożytku publicznego, które nie ma możliwości dokonania odliczenia bądź zwrotu podatku VAT oraz nie ma możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów.

W uzupełnieniu do wniosku napisano, że OSP jest osobą prawną partycypującą w programie rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013, który współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rolnego. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT. W ramach planowanych robót budowlanych np: budowa budynku, ogrodzenia, utwardzenie placu, które stanowić będą koszty refundowane z UE, występuje podatek VAT. Roboty te nie będą podlegały opodatkowaniu, nie będą generowały przychodu. Roboty, o których mowa będą realizowane w okresie programowania 2007 - 2013. Prowadzona przez OSP działalność nie jest działalnością dochodową generującą przychody. Stowarzyszenie prowadzi wyłącznie działalność statutową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Stowarzyszenie "OSP w C." podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, OSP w C. nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Prowadzi wyłącznie działalność statutową i realizując działanie w programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT zgodnie z art. 15 i następnymi ustawy z 2004 r. o podatku od towarów i usług. Prowadzona działalność nie jest działalnością dochodową generującą przychód. Stowarzyszenie pożytku publicznego nie ma możliwości dokonania odliczenia bądź zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje pod warunkiem spełnienia określonych warunków tzn. prawo to przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług oraz w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania ich do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że OSP w C. zamierza realizować projekt pn. "Rozbudowa i przebudowa budynku OSP C. oraz wykonanie ogrodzenia i utwardzenie placu manewrowego przy strażnicy OSP w C.", w ramach którego dokona m.in. budowy budynku, ogrodzenia, utwardzenia placu, ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. OSP w C. nie jest płatnikiem i podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki na realizację przedmiotowego projektu objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prowadzona przez OSP działalność nie generuje żadnych przychodów, jest działalnością wyłącznie statutową.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jednoznacznie stwierdza, że prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług oraz tylko w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego, podstawową zasadą płynącą z powyższego przepisu, istotną dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, jest istnienie związku tego podatku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika tego podatku. Prawo to nie przysługuje w zakresie wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających temu podatkowi.

Uwzględniając treść powołanych przepisów oraz treść wniosku stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. W przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT. OSP w C. nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz zakupione w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując, ze względu na fakt, iż realizowany przez Wnioskodawcę projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych - nie będzie więc spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w wydatkach poniesionych na realizację przedmiotowego projektu zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Końcowo wskazać należy, iż tut. Organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają odrębne przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl