IPPP2/443-537/14-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-537/14-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* możliwości wystawienia zbiorczej faktury VAT RR oraz prawa do wystawienia kilku faktur VAT RR - jest prawidłowe;

* sposobu wystawienia zbiorczych faktur VAT RR - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia zbiorczej faktury VAT RR oraz sposobu jej wystawienia.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: "Związek") jest stowarzyszeniem hodowców działającym jako rolnicze zrzeszenie branżowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno - zawodowych organizacjach rolników, działającą w zakresie zadań statutowych wg obowiązującego prawa hodowlanego zgodnie z ustawą z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich. Zgodnie ze statutem, do podstawowych zadań Związku należy:

1.

prowadzenie ksiąg hodowlanych, oceny wartości użytkowej zwierząt oraz selekcji materiału zarodowego,

2.

organizowanie szkoleń i doradztwa,

3.

reprezentowanie interesów hodowców bydła ras mięsnych,

4.

zwiększanie jakości i produkcyjności zwierząt ras mięsnych poprzez realizację programów hodowlanych.

W związku z prowadzoną działalnością Związek nabywa od rolników ryczałtowych usługę ważenia zwierząt. Faktura jest wystawiana na podstawie protokołu określania masy ciała, który zawiera daty poszczególnych ważeń. W przypadku jednego ważenia Związek wystawia jedną fakturę VAT RR w dniu ważenia. W przypadku kilku ważeń Związek wystawia zbiorczą fakturę dokumentującą ważenia wykonane w przedziale czasowym określonym w protokole określania masy ciała, np. jeśli zważono zwierzęta 1, 5,15,22 maja Związek wystawia fakturę 22 maja z informacją w pozycji data sprzedaży: 22 maja. W sytuacji, gdy Związek otrzyma w tym samym miesiącu od tego samego rolnika ryczałtowego kolejny protokół określania masy ciała zwierząt, wystawia kolejną fakturę VAT RR dokumentującą nabycie usługi ważenia, np. jeśli zwierzęta zważono 23, 26 i 29 maja faktura VAT RR wystawiana jest w dniu 29 maja z datą sprzedaży 29 maja.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy wystawienie jednej faktury VAT RR do kilku dostaw dokonanych w danym miesiącu jest zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami o podatku od towarów i usług.

2. Czy można wystawić kilka faktur VAT RR każdą do więcej niż jednej dostawy usług dokonanych w tym samym miesiącu.

3. Czy wystawiając jedną fakturę VAT RR do kilku dostaw prawidłowym jest umieszczenie jako daty sprzedaży daty nabycia ostatniej usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów o podatku od towarów i usług nabywca usług rolnych może wystawiać faktury VAT RR do kilku dostaw.

W przypadku Związku nabywane usługi związane są z hodowlą zwierząt niemożliwe jest zaplanowanie wycieleń w gospodarstwach, w taki sposób, aby uzyskać całkowitą pewność co do terminów urodzeń, a co za tym idzie do ilości ważeń, które zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami muszą odbyć się w określonych dniach życia zwierzęcia. Do końca każdego miesiąca ani rolnik ryczałtowy ani Związek nie ma wiedzy, czy sporządzony w danym momencie protokół określania masy ciała jest ostatnim w miesiącu, czy nie.

Z rolnikami ryczałtowymi zostały zawarte umowy określające termin płatności na 60 dni, płatność dokonywana jest na rachunek bankowy rolnika po wystawieniu faktury. Tak więc stosowany przez Związek sposób oraz terminy wystawiania faktur VAT RR jest logiczny, uzasadniony i nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

* prawidłowe - w zakresie możliwości wystawienia zbiorczej faktury VAT RR oraz prawa do wystawienia kilku faktur VAT RR;

* nieprawidłowe - w zakresie sposobu wystawienia zbiorczych faktur VAT RR.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy o VAT przez produkty rolne rozumie się przez to towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy (art. 2 pkt 21 ustawy o VAT).

W pozycji 35 załącznika nr 2 do ustawy o VAT zostały wymienione usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt (...).

Szczególne zasady dotyczące wystawiania faktur VAT RR zostały uregulowane w przepisie art. 116 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Zgodnie z powołanym przepisem faktura VAT RR nie jest wystawiana przez sprzedawcę, ale przez nabywcę. Podatnik podatku od towarów i usług nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą zakup tych produktów. Oryginał faktury przekazywany jest sprzedawcy, czyli rolnikowi ryczałtowemu.

W świetle z art. 116 ust. 2 ustawy o VAT faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;

3.

numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;

4.

datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;

5.

nazwy nabytych produktów rolnych;

6.

jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;

7.

cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

8.

wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

9.

stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;

10.

kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;

11.

wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;

13.

czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: "Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług" (art. 116 ust. 3 ustawy o VAT).

Ponadto w myśl art. 118 ustawy o VAT przepisy art. 115, art. 116 ust. 1-3 i ust. 5-10 oraz art. 117 stosuje się odpowiednio w przypadku wykonywania przez rolnika ryczałtowego usług rolniczych na rzecz podatników podatku, którzy rozliczają ten podatek.

Należy zatem wskazać, że faktura VAT RR, o której mowa w art. 116 ust. 2 ustawy o VAT potwierdza sprzedaż produktów rolnych oraz usług rolniczych dokonaną przez rolnika ryczałtowego na rzecz podatnika podatku od towarów i usług.

Przepisy szczególne dotyczące zasad wystawiania faktur VAT RR nie zawierają odrębności względem zwykłych faktur w zakresie terminu ich wystawiania. W związku z tym do faktur VAT RR stosuje się zasady ogólne wystawiania faktur, które od 1 stycznia 2014 r. regulowane są przez przepisy art. 106a-106q ustawy o VAT. W myśl art. 106i ust. 1 ustawy o VAT fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8. W świetle tego przepisu podatnik ma czas na wygenerowanie faktury do 15. dnia miesiąca po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów albo wykonano usługę.

W przepisach obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. brak jest normatywnych podstaw do wystawienia zbiorczej faktury, tj. takiej, która dokumentuje więcej niż jedną dostawę towaru / świadczenie usług dokonane w okresie rozliczeniowym. Nie zmienia to faktu, że żaden przepis ustawy o VAT nie zabrania wystawiania faktur VAT do więcej niż jednej dostawy / świadczenia usługi. Zatem przepis art. 106i ust. 1 ustawy o VAT, który ma zastosowanie również do terminu wystawiania faktur VAT RR obejmuje również te faktury, które dotyczą więcej niż jednej transakcji, dokonanej w danym miesiącu z kontrahentem.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nabywa od rolników ryczałtowych usługę ważenia zwierząt. Faktura jest wystawiana na podstawie protokołu określania masy ciała, który zawiera daty poszczególnych ważeń. W przypadku jednego ważenia Zainteresowany wystawia jedną fakturę VAT RR w dniu ważenia. W przypadku kilku ważeń Wnioskodawca wystawia zbiorczą fakturę dokumentującą ważenia wykonane w przedziale czasowym określonym w protokole określania masy ciała, z wykazaniem w pozycji daty sprzedaży daty ostatniego nabycia usługi ważenia.

Z uwagi na opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że Zainteresowany, zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 106i ust. 1 ustawy o VAT, ma prawo zarówno do wystawienia jednej zbiorczej faktury VAT RR lub kilku faktur w danym okresie rozliczeniowym, które dokumentowałyby więcej niż jedną usługę ważenia zwierząt.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że wystawiona faktura VAT RR powinna spełniać wymogi określone w art. 116 ust. 2 ustawy o VAT, w szczególności pkt 4 tego artykułu, tj. określać datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury. Tym samym w sytuacji przedstawionej we wniosku na fakturze zbiorczej VAT RR powinny być podane wszystkie daty poszczególnych zdarzeń (konkretne daty nabycia usług ważenia zwierząt).

Ponadto tut. Organ podatkowy stwierdza, że powołany wyżej przepis art. 116 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT nie posługuje się terminem "daty sprzedaży", a jedynie datą nabycia usług rolniczych i datą wystawienia faktury VAT RR. Przepisy obowiązującej ustawy o VAT nie precyzują, że data wystawienia faktury VAT RR powinna być tożsama z datą ostatniego nabycia usługi rolniczej. Zatem faktura VAT RR powinna zawierać daty nabycia usług ważenia zwierząt oraz datę jej wystawienia, która zgodnie z art. 106i ust. 1 ustawy o VAT nie może być późniejsza niż 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano usługi rolnicze ważenia zwierząt.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ na fakturach VAT RR, zgodnie z art. 116 ust. 2 ustawy o VAT nie umieszcza się "daty sprzedaży", a "datę wystawienia faktury" oraz wszystkie daty nabycia usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl