IPPP2/443-514/13-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-514/13-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wyodrębnionych działalności za zorganizowane części przedsiębiorstwa-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wyodrębnionych działalności za zorganizowane części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka działająca pod firmą Sp. z o.o. ("Spółka"), będąca czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą w dwóch obszarach, tj.:

* produkcja i sprzedaż drzwi wewnętrznych w okleinach naturalnych i laminatach, specjalistycznych drzwi technicznych (pożarowych, dymoszczelnych i akustycznych), ślusarki aluminiowej, stolarki okiennej i drzwiowej pcv - ("Działalność 1"),

* wynajem/dzierżawa nieruchomości będących własnością Spółki - ("Działalność II")

Każdy z wyżej wymienionych obszarów działalności gospodarczej stanowi od 2011 r. odrębny rodzaj działalności gospodarczej określony jako Działalność I i Działalność II. Obszary te zostały wydzielone przez Spółkę i są całkowicie niezależne od siebie.

Również w strukturze organizacyjnej Spółka dokonała wyodrębnienia pracowników w ramach każdej z działalności. W Spółce utworzono zatem zespoły pracownicze odpowiedzialne za prowadzenie odrębnie Działalności I i Działalności II. Za każdy z zespołów odpowiada inna osoba kierująca, każda z nich z osobna odpowiedzialna jest bezpośrednio przed zarządem Spółki, Zarząd Spółki składa się z dwóch osób. Prezes zarządu Spółki jest jednocześnie dyrektorem przedsiębiorstwa Spółki, a wiceprezes jest jednocześnie dyrektorem handlowym. Prezes zarządu Spółki nadzoruje:

* głównego księgowego (obecnie nie ma dyrektora finansowego);

* dyrektora technicznego - któremu podlegają działy produkcji, głównego mechanika, technologii:

* samodzielne stanowisko (jednoosobowe d/s kadr i płac);

* samodzielne stanowisko d/s kontroli wewnętrznej (1/2 etatu);

* administratora nieruchomości K.,

Należy także dodać, że administratorowi nieruchomości K. bezpośrednio podlega konserwator obiektów K. oraz samodzielne stanowisko ds. rozliczeń nieruchomości K.

Każda z ww. działalności posiada własny rachunek bankowy.

W odniesieniu do spraw księgowych w planie kont Spółki od 2011 r. doszło do wyodrębnienia pozycji dotyczących prowadzenia Działalności I i Działalności II. Od tego czasu rozliczenia księgowe są prowadzone w taki sposób, że możliwe jest zidentyfikowanie przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów odpowiadających Działalności I i Działalności II. W oparciu o zmodyfikowany system finansowo-księgowy jest zatem możliwe prowadzenie dla każdej z działalności odrębnej sprawozdawczości finansowej (tekst jedn.: sporządzania odrębnych rachunków zysków, strat oraz bilansów) oraz sprawozdawczości zarządczej (tekst jedn.: generowanie raportów dotyczących danej działalności).

Zarówno Działalność I jak i Działalność II jest prowadzona przy wykorzystaniu różnych znaków towarowych (logo), które zostały zgłoszone do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej.

W najbliższym czasie każda z działalności będzie posiadać odrębną domenę internetową i odrębne strony internetowe w których znajdą się informacje o tych działalnościach jak również odrębnie prowadzona będzie ich reklama.

Spółka prowadzi działalność stanowiącą działalność produkcyjną w nieruchomości położonej przy ul. P. w W., gdzie też mieści się siedziba Spółki. Jest to nieruchomość zabudowana budynkami przemysłowymi, magazynowymi i biurami. Z Działalnością I związany jest cały szereg składników majątkowych takich jak wyposażenie biura, maszyny i urządzenia produkcyjne, zobowiązania i należności. W związku z prowadzeniem Działalności I Spółka osiąga przychód z tytułu sprzedaży wyprodukowanych drzwi wewnętrznych w okleinach naturalnych i laminatach, specjalistycznych drzwi technicznych (pożarowych, dymoszczelnych i akustycznych), ślusarki aluminiowej, stolarki okiennej i drzwiowej PCV.

Działalność II prowadzona jest natomiast w ramach dwóch nieruchomości położonych przy ul. K. w W. Pierwsza z nieruchomości o powierzchni 0,1878 ha, to nieruchomość zabudowana budynkiem produkcyjnym. Nieruchomość tą w całości dzierżawi podmiot trzeci. Druga nieruchomość o powierzchni 3,4136 ha w całości jest przeznaczona pod wynajem. Do chwili obecnej Spółka w ramach tej nieruchomości zawarła kilkanaście umów dzierżawy. W związku z prowadzeniem Działalności II Spółka osiąga zatem przychód z tytułu czynszów z najmu i dzierżawy. Do składników majątkowych związanych z prowadzeniem Działalności II (ujęte w ewidencji środków trwałych) zaliczyć można: grunty przy ulicy K. 6 i 9, hale produkcyjne, suszarnie i kotłownie, magazyny i warsztaty, budynek administracyjny, garaże, ogrodzenie, sieci ciepłownicze, kanalizacyjne, wodne, drogi wewnętrzne, place, parkingi, sieci komputerowe, drukarki, urządzenia i maszyny, centrala telefoniczna, telefony, system dozoru tv, stacja uzdatniania wody, meble, oprogramowanie, wiaty, hala produkcyjna, kotłownia, warsztaty mechaniczne, magazyn techniczny, hale magazynowe.

Z Działalnością II związane są także zobowiązania, w szczególności dotyczące nieruchomości przy ul. K. w W. Zobowiązania te dotyczą zawartych umowy dzierżawy oraz umowy najmu. Z Działalnością II związane są również należności.

Podsumowując, należy zauważyć, że do Działalności I i do Działalności II zostały przypisane środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne umożliwiające samodzielne funkcjonowanie w ramach każdej z działalności. W przyszłości planowane jest przez Wnioskodawcę dokonanie podziału Spółki Wnioskodawcy na dwie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, gdzie przedmiotem działalności pierwszej spółki będzie Działalność 1, a przedmiotem działalności drugiej spółki (wydzielonej) będzie Działalność II. W związku z faktem, iż w przyszłości planowany jest podział Spółki na zasadach określonych w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, co będzie wiązało się z przeniesieniem na istniejącą już spółkę kapitałową (spółka wydzielona) Działalności II, w spółce dzielonej pozostanie natomiast majątek opisany jako Działalność I. Istotnym jest fakt, iż wydzielenie nastąpi z kapitału zapasowego spółki dzielonej bez obniżenia jej kapitału zakładowego. Kapitał zakładowy spółki wydzielonej zostanie podwyższony ze środków zgromadzonych na kapitale zapasowym spółki dzielonej, bez unicestwiania udziałów należących do udziałowców (będących osobami fizycznymi) spółki dzielonej. Udziałowcy spółki dzielonej poza udziałami w spółce wydzielonej nie uzyskają w związku z podziałem żadnych innych korzyści majątkowych (np. dopłat).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego wyodrębnienie Działalności I i wyodrębnienie Działalności II stanowi każde z osobna zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, każdy z wyodrębnionych obszarów działalności gospodarczej (wyodrębnienie jako Działalność I i Działalność II) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa ("zorg") na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT): "ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".

Zgodnie z powyższym do czynienia z "zorg" mamy, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

a.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;

b.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

c.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

d.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze

W związku z tym, że ustawodawca nie definiuje w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest indywidualne rozpatrzenie każdego z przypadków.

"Zorg" nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby "zorg" stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach:

* organizacyjnej,

* finansowej,

* funkcjonalnej.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy "zorg" stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

W opisywanym stanie faktycznym bezsprzecznie mamy do czynienia z pełnym wyodrębnieniem organizacyjnym. Każda z działalności prowadzona jest:

* w specjalnych zespołach wyodrębniono pracowników zajmujących się jednym rodzajem działalności:

* na czele zespołów pracowników stoją dyrektorzy przyporządkowani do jednego rodzaju działalności:

* każda z działalności opiera się na innych grupach składników majątkowych i związanych z nimi praw materialnych:

* każda z działalności może stanowić funkcjonalną całość w ramach odrębnego przedsiębiorstwa:

* do każdej z działalności przyporządkowano inne znaki towarowe w ramach, których jest prowadzona dana działalność.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Każda z działalności:

* ma założony własny rachunek bankowy;

* w planie kont wyodrębniono każdą z działalności w ten sposób, że bez problemów można zidentyfikować przychody, koszty oraz aktywa i pasywa odpowiadające Działalności I i Działalności II.

W tym kontekście należy zaznaczyć, iż system finansowo księgowy Spółki będzie umożliwiałewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na ustalenie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań wynikających z każdej z działalności, w oderwaniu od ogółu przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań Spółki. Dodatkowo, będzie również możliwe prowadzenie dla każdej z działalności odrębnej sprawozdawczości finansowej (tekst jedn.: sporządzanie odrębnych rachunków zysków i strat oraz bilansów) oraz sprawozdawczości zarządczej (tekst jedn.: generowanie raportów dotyczących danej działalności).

Powyższe okoliczności potwierdzają jednoznacznie, iż każda z działalności będzie spełniała warunek wyodrębnienia finansowego.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. "Zorg" musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa- - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 lipca 2010 r., sygn. IBPB1/423-96/08-4/MB).

Każda z wyodrębnionych w Spółce działalności może stanowić odrębną całość. Każda z działalności mogłaby być bowiem samodzielnym przedmiotem działalności w spółce. Zastosowane wyodrębnienie ma w przyszłości być pomocne, o ile oczywiście taka będzie wola wspólników, do podziału spółki na dwie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Obie działalności posiadają zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Alokowane w ramach Działalności I i Działalności II składniki materialne i niematerialne, zobowiązania, jak również personel są ze sobą funkcjonalnie powiązane, umożliwiając prowadzenie każdej działalności odrębnie. Oznacza to również, iż przy prowadzeniu danej działalności, nie będzie konieczne wykorzystywanie składników majątkowych nieprzypisanych do niej (tekst jedn.: wykorzystywanych przy prowadzeniu drugiej działalności Spółki).

Podsumowując należy podkreślić, że "zorg" nie jest dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze, dlatego też na podstawie przytoczonego stanu faktycznego Działalność I i Działalność II powinna stanowić odrębne "zorg" w ramach przedsiębiorstwa prowadzonego przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosowanie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

W tym miejscu wskazać należy iż niniejszej interpretacji rozpoznano wniosek Strony dotyczący podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl