IPPP2/443-513/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-513/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 17 marca 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług świadczonych przez dystrybutorów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach otrzymanych od dystrybutorów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług świadczonych przez dystrybutorów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach otrzymanych od dystrybutorów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podmiotem zagranicznym, polskim podatnikiem VAT czynnym, prowadzącym na terytorium Polski dystrybucję produktów ropopochodnych, w tym olejów i smarów silnikowych, hydraulicznych, płynów eksploatacyjnych itp. Produkty oferowane przez Spółkę są dostarczane do magazynu zlokalizowanego w Polsce, a następnie są sprzedawane bezpośrednio na rzecz polskich odbiorców, którymi są dystrybutorzy i tzw. klienci bezpośredni. W odniesieniu do części dystrybutorów dostawy produktów realizowane są bezpośrednio z terytorium innych państw członkowskich UE.

W związku z dystrybucją produktów na terytorium Polski, Spółka dąży do rozbudowania i wzmocnienia sieci dystrybucyjnej, poszerzenia bazy klientów i odbiorców swoich produktów oraz poprawy rozpoznawalności i renomy marki swoich produktów. W tym celu wykorzystuje istniejącą już sieć odbiorców swoich produktów, zlecając im stałe realizowanie dodatkowych czynności związanych z dystrybucją i promocją produktów.

Na podstawie umów zawartych z dystrybutorami, Spółka nabywa od nich usługi, na które składają się:

* dokonywanie zakupów produktów wymienionych w załączniku do umowy w określonych ilościach;

* promowanie sprzedaży produktów Spółki na terytorium Polski (np. aktywne poszukiwanie nowych nabywców detalicznych i hurtowych, dostarczanie nabywcom materiałów reklamowych, przedstawianie im ofert promocyjnych, merchandising);

* udzielanie informacji na rzecz nabywców i potencjalnych nabywców odnośnie zastosowania i cech technicznych produktów;

* kreowanie pozytywnego wizerunku marek produktów Spółki (m.in. uczestnictwo w targach i imprezach o charakterze handlowo-promocyjnym, organizowanie imprez okolicznościowych oraz szkoleniowo-technicznych dla nabywców, zamieszczanie reklam wizualnych na środkach transportu.

Zgodnie z opinią klasyfikacyjną, wydaną w dniu 12 lutego 2008 r. przez Urząd Statystyczny w Łodzi, opisane we wniosku usługi winny być klasyfikowane w następujący sposób:

1.

PKWiU 50.50.10-00.00 "Usługi w zakresie handlu detalicznego paliwami do pojazdów samochodowych";

2.

PKWiU 52.48.3 "Usługi w zakresie wyspecjalizowanego handlu detalicznego produktami nieżywnościowymi, gdzie indziej niesklasyfikowane";

3.

PKWiU 51.5 "Usługi w zakresie handlu hurtowego nierolniczymi półproduktami, odpadami i złomem".

Z pisma Urzędu Statystycznego wynika, iż działania podejmowane przez dystrybutorów w zakresie aktywnego wspierania sprzedaży produktów nie są przedmiotem odrębnej klasyfikacji i mieszczą się w ww. grupowaniach. Ponadto, odmienna klasyfikacja niektórych z usług opisanych we wniosku miałaby zastosowanie, gdyby były one świadczone na odrębne zlecenie. Sytuacja taka jednak nie ma miejsca w rozpatrywanej sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy opisane we wniosku usługi świadczone przez dystrybutorów podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, czyli zgodnie z art. 27 ustawy o VAT, miejscem ich świadczenia jest Polska.

2.

Jeśli odpowiedź na powyżej postawione pytanie jest twierdząca, czy Spółce, jako podatnikowi czynnemu VAT, dokonującemu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT wystawionych przez dystrybutorów.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane we wniosku usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Tym samym, Spółce, jako podatnikowi VAT dokonującemu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce (odpłatna dostawa towarów), przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT, wystawionych przez dystrybutorów w związku z wykonaniem przedmiotowych usług.

Czynności wykonywane przez dystrybutorów, w tym zobowiązanie do nabywania produktów Spółki oraz aktywna promocja sprzedaży tych produktów (poprzez działania promocyjne, udzielanie informacji o produktach oraz budowanie pozytywnego ich wizerunku), skutkują istotnymi korzyściami po stronie Spółki. Korzyści te wyrażają się przede wszystkim zwiększeniem poziomu sprzedaży produktów Spółki. W związku z osiąganymi dzięki działaniom dystrybutorów korzyściami, działania te winny być, w ocenie Spółki, postrzegane jako świadczenie na Jej rzecz. Jednocześnie, Spółka wynagradza dystrybutorów za ich działania, co oznacza, iż spełnione są przesłanki, by uznać działania dystrybutorów za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające, co do zasady, opodatkowaniu.

Natomiast z art. 27 ustawy o VAT wynika, że przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Przepis ten wprowadza generalną zasadę, zgodnie z którą, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. W przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejscem świadczenia usługi jest miejsce stałego zamieszkania.

Jednocześnie art. 27 ustawy, wprowadza szereg wyjątków od powyższej reguły ogólnej, które jednak, w ocenie Wnioskodawcy, nie znajdują zastosowania wobec usług świadczonych przez dystrybutorów. Zatem, usługi świadczone przez dystrybutorów nie są usługami wymienionymi w art. 27 ust. 2 i 4, a tym samym nie mają do nich zastosowania reguły szczególne, dotyczące miejsca świadczenia, określone w tych przepisach.

Podsumowując, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy, biorąc pod uwagę, że dystrybutorzy są podmiotami mającymi siedziby bądź miejsca zamieszkania na terytorium Polski, miejsce świadczenia dla wykonywanych przez nich usług jest Polska. Z tego względu, usługi opisane we wniosku podlegają opodatkowaniu w Polsce, zaś dystrybutorzy są zobowiązani do dokumentowania wykonanych usług za pomocą faktur z wykazanym w nich podatkiem VAT, obliczonym z zastosowaniem właściwej stawki tego podatku.

Uzasadniając swoje stanowisko odnośnie drugiego zapytania Wnioskodawca podnosi, że skoro usługi świadczone przez dystrybutorów podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, a Spółka jest polskim podatnikiem VAT czynnym, dokonującym czynności opodatkowanych w Polsce, to przysługuje Jej pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT wystawionych przez dystrybutorów. W analizowanej sytuacji spełnione są bowiem wszelkie warunki umożliwiające odliczenie podatku naliczonego, określone w art. 86 ustawy, tj. Spółka wykorzystuje nabywane od dystrybutorów usługi dla potrzeb dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Ponadto, w analizowanym przypadku nie mają zastosowania ograniczenia prawa do odliczenia określone w art. 88 ustawy, w szczególności w art. 88 ust. 3a pkt 2. Jak bowiem Spółka wykazała, faktury wystawiane przez dystrybutorów dokumentują usługi, których miejscem świadczenia jest Polska, a więc usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22%. Z tego względu, faktury te nie są fakturami, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, tj. nie dokumentują one czynności zwolnionych bądź niepodlegających opodatkowaniu. Konsekwentnie, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na takich fakturach na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanego przepisu wynika, że każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie Spółka zleca polskim odbiorcom swoich produktów (dystrybutorom) - na podstawie zawartych z nimi umów - stałe realizowanie dodatkowych czynności związanych z dystrybucją i promocją towarów. Czynności wykonywane przez dystrybutorów, w tym zobowiązanie do nabywania produktów Spółki oraz aktywna promocja sprzedaży tych produktów (poprzez działania promocyjne, udzielanie informacji o produktach oraz budowanie pozytywnego ich wizerunku), skutkują istotnymi korzyściami po stronie Spółki, wyrażającymi się przede wszystkim zwiększeniem poziomu sprzedaży produktów Spółki. Jednocześnie, Spółka wynagradza dystrybutorów za ich działania. Wynagrodzenie takie jest w rzeczywistości zapłatą za świadczone przez dystrybutorów usługi, które podlegają opodatkowaniu.

Treść wniosku wskazuje, iż przedmiotowe transakcje odbywają się pomiędzy podatnikami zarejestrowanymi w Polsce, tj. polskimi odbiorcami produktów Spółki, a Wnioskodawcą, będącym wprawdzie podmiotem zagranicznym, ale zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny w Polsce i dokonującym na terytorium kraju czynności podlegających opodatkowanych.

Stosownie do dyspozycji art. 27. ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1, ustawodawca wprowadził szereg wyjątków (wymienionych w art. 27 ust. 2-6 oraz art. 28 ustawy), określających inne, niż wynikające z reguły ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że czynności świadczone przez kontrahentów Spółki (zwanych dystrybutorami) nie mieszczą się w katalogu wyjątków wymienionych w art. 27 ust. 2 - 6 oraz art. 28 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego będzie tu miała zastosowanie zasada ogólna wynikająca z przepisu art. 27 ust. 1 ustawy.

Podmiotami świadczącymi usługi na rzecz Spółki są Jej kontrahenci mający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, bądź miejsce stałego zamieszkania na terytorium Polski. Zatem należy uznać, że przedmiotowe usługi są świadczone na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, co z kolei powoduje, iż podlegają one opodatkowaniu na terytorium kraju. Dystrybutorzy - o ile są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług - są zobowiązani udokumentować wykonanie tych usług fakturą VAT. Bowiem, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę VAT stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasady obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do postanowień art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc bezpośredni i bezsporny związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. W tym zakresie Spółka wskazała, że nabywane od dystrybutorów usługi związane są z wykonywaniem przez Nią czynnościami podlegającymi opodatkowaniu na terytorium kraju.

Powołany we wniosku przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, wyłącza możliwość obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego na podstawie otrzymanej faktury, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Jednakże przepis ten nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, gdyż - jak wykazał Wnioskodawca - świadczone przez dystrybutorów usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i zostały przez nich udokumentowane fakturami VAT, zawierającymi podatek należny wg stawki 22%.

Zatem, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach wystawionych przez dystrybutorów, o ile oczywiście poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl