IPPP2/443-506/14-2/MT/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-506/14-2/MT/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 30 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu otrzymanych faktur VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu otrzymanych faktur VAT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego z dniem 19 lipca 2013 i z tym dniem rozpoczęła swoją działalność w zakresie świadczenia usług firm centralnych (head offices) i holdingów oraz działalność związaną z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki, jak również działalność powiązaną wraz z działalnością usługową w zakresie informacji.

Wnioskodawca jest także czynnym podatnikiem podatku VAT.

Podatnik złożył wniosek o przyznanie dotacji w ramach Działania 1.4 Wsparcie na prace badawcze i rozwojowe oraz wdrożenie wyników tych prac, które jest finansowane w 35% przez UE i w 65% wkładem własnym ze środków obrotowych Spółki.

W ramach Działania 1.4 Wsparcie na prace badawcze i rozwojowe oraz wdrożenie wyników tych prac, powstają projekty badawcze i rozwojowe, realizuje się wsparcie projektów obejmujących przedsięwzięcia techniczne, technologiczne lub organizacyjne (badania przemysłowe i prace rozwojowe) prowadzone przez przedsiębiorców (samodzielnie lub we współpracy z jednostkami naukowymi), do momentu stworzenia prototypu. Warunkiem koniecznym otrzymania dofinansowania jest zobowiązanie wnioskodawcy do wdrożenia wyników prac B+R powstałych w trakcie realizacji projektu celowego.

Wdrożenie wyników tych prac może przybrać jedną z dwóch form, tj. wprowadzenie wyników prac B+R do własnej działalności gospodarczej wnioskodawcy lub wprowadzenie wyników tych prac do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy dzięki nabyciu ich od wnioskodawcy po zakończeniu realizacji projektu z działania 1.4 PO IG.

Napisanie wniosku z elementami biznesplanu, budżetu oraz przeprowadzenie procesu pozyskiwania środków zlecono firmie zewnętrznej, która za odpłatnością przeprowadziła kompleksowo cały proces, który zakończył się podpisaniem umowy o dofinansowanie. Koszty obsługi wniosku takie jak kontakt z instytucją pośredniczącą, konsultacje w zakresie prawidłowego prowadzenia dokumentacji projektu, nie kwalifikują się do refundacji w składanych wnioskach o płatność i są pokrywane ze środków własnych Spółki. W konsekwencji zaliczono wydatki na obsługę firmy doradczej w koszty uzyskania przychodu oraz odliczono podatek VAT naliczony w fakturach otrzymywanych od firmy doradczej, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wydatki stanowiące 65% wkład własny zaliczono do kosztów uzyskania przychodów Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przy założeniu, że Wnioskodawca świadczy jedynie usługi opodatkowane podatkiem VAT, wszelkie koszty poniesione na rzecz firm doradczych oraz realizację projektu (zarówno wydatki sfinansowane dotacją jak i wkładem własnym) i potwierdzone otrzymaną fakturą VAT stanowią podstawę do obniżenia podatku należnego Spółki o podatek naliczony na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem podatnika, Spółka w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie usług doradczych oraz fakturach dokumentujących wydatki pokryte z realizowanego projektu. Podatek VAT jest wydatkiem niekwalifikowanym w projekcie Spółki i pokryty jest on ze środków własnych. Podział dofinansowania 65% do 35% dotyczy jedynie kwoty netto wydatku, VAT zaś jest wydatkiem pokrywanym wyłącznie ze środków obrotowych spółki. Ponieważ, jak zaznaczono na wstępie, Spółka realizuje jedynie sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT to przysługiwało jej będzie prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zarówno dokumentujących usługi doradcze oraz realizację projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca nie ogranicza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku finansowania zakupów środkami z dotacji. Nawet gdy wydatek nie stanowi kosztów uzyskania przychodów przepisy zezwalają na odliczenie podatku VAT, gdyż usługi będące przedmiotem dotacji służą działalności opodatkowanej.

Jak zauważył w swej interpretacji z dnia 4 stycznia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/443-1709/10-4/TW "prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ usługi zakupione w ramach realizacji ww. programów są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, tj. jak wskazał Zainteresowany służą działalności opodatkowanej".

Reasumując, zdaniem Podatnika, faktury VAT dokumentujące realizację projektu oraz nabycie usług doradczych dają prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust, 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług. Realizacja Działania 1.4 zwiększa atrakcyjność i innowacyjność rozwiązań stosowanych w działalności Wnioskodawcy co w konsekwencji przekłada się na wzrost sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy o VAT.

Z powyższych przepisów wynika, ze prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązanie podatkowe). Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT, który rozpoczął swoją działalność w zakresie świadczenia usług firm centralnych i holdingów oraz działalność związaną z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki, jak również działalność powiązaną wraz z działalnością usługową w zakresie informacji. Podatnik złożył wniosek o przyznanie dotacji w ramach Działania 1.4 Wsparcie na prace badawcze i rozwojowe oraz wdrożenie wyników tych prac, które jest finansowane w 35% przez UE i w 65% wkładem własnym ze środków obrotowych Spółki. Wyniki prac zostaną wykorzystane do działalności gospodarczej Wnioskodawcy lub innego przedsiębiorcy po ich nabyciu od Spółki.

Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że wszelkie koszty Wnioskodawcy poniesione na rzecz firm doradczych oraz realizację projektu - zarówno wydatki sfinansowane dotacją jak i wkładem własnym - i potwierdzone fakturą VAT stanowią podstawę do obniżenia podatku należnego Wnioskodawcy o podatek naliczony. Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, realizuje on wyłącznie sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT, a wyniki realizacji projektu będą wykorzystane do działalności gospodarczej Wnioskodawcy lub po ich sprzedaży przez Spółkę przez inny podmiot gospodarczy. Ponadto Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem w omawianej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT od ww. wymienionych zakupów sfinansowanych dotacją i wkładem własnym, gdyż istnieje bezpośredni związek poniesionych kosztów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Reasumując, Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów na rzecz firm doradczych oraz realizację projektu sfinansowanych dotacją oraz wkładem własnym, ponieważ poniesione wydatki mają związek z wykonywanymi przez stronę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak zaistniałym stanie faktycznym należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie nadmienić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego jedynie w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z ww. działalnością. W pozostałym zakresie dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych (pyt. 1 i 3), tj. zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków, wydane zostało odrębne roztrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl