IPPP2/443-503/09-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-503/09-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U.Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji oraz prawidłowości wystawienia faktury wewnętrznej i odprowadzenia VAT należnego "zawartego" w kwocie otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji oraz prawidłowości wystawienia faktury wewnętrznej i odprowadzenia VAT należnego "zawartego" w kwocie otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie dystrybucji i promocji filmów. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku spółka dystrybuowała film polski. Po wyprodukowaniu kopii filmowych spółka rozpoczęła dystrybucję filmu w kinach. Kopie filmu stanowią własność spółki i przekazywane były kinom w ramach usługi dystrybucji filmowej wyłącznie w celu wyświetlania a następnie zwracane spółce. Przychodem spółki z tytułu zawartych z kinami umów na wyświetlanie filmu (w ramach tych umów podmiot wyświetlający - kino-nabywało prawo do wyświetlania filmu w kinie a kopie filmu były przekazywane kinom celem wyświetlania - (dalej usługa dystrybucji)) był procentowy udział Spółki we wpływach netto ze sprzedaży biletów przez kina. Następnie Spółka zawarła z P... umowę o udzielenie dofinansowania w formie dotacji na przedsięwzięcie z zakresu dystrybucji i promocji filmu. Przedmiotem tej umowy było udzielenie przez P..... dotacji na częściowe refinansowanie kosztów produkcji 115 sztuk kopii filmu. Tytułem otrzymanej dotacji spółka wystawiła fakturę wewnętrzną obliczyła i odprowadziła do urzędu skarbowego VAT należny traktując otrzymaną dotację jako kwotę brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana z P... dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy w związku z tym spółka postąpiła prawidłowo wystawiając fakturę wewnętrzną i odprowadzając należny podatek VAT "zawarty" w kwocie otrzymanej dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, po ponownej analizie stanu faktycznego, orzecznictwa organów skarbowych i wojewódzkiego sądu administracyjnego należy stwierdzić, iż spółka odprowadzając VAT od kwoty dotacji błędnie przyjęła, iż kwota dotacji ma bezpośredni wpływ na cenę usługi dystrybucji i w związku z tym dotacja otrzymana z P... winna być opodatkowana podatkiem VAT. Spółka również nieprawidłowo założyła, iż fakt uzyskania przez nią wyższego dochodu z dystrybucji filmu wskutek otrzymanej dotacji ma wpływ na kwestię opodatkowania dotacji podatkiem od towarów i usług. Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) dotacja taka podlega opodatkowaniu o ile ma bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Nadto kryterium dochodowości nie ma znaczenia dla zastosowania tego przepisu. Samo otrzymanie dotacji przez spółkę nie stanowi zdarzenia podatkowego, gdyż nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną usługi. Nie można stwierdzić, iż dotacja stanowiła składnik ceny usługi dystrybucji. Ceny biletów kinowych, których wysokość ma wpływ na przychód spółki z tytułu ceny za usługę dystrybucji nie zmieniły się na skutek uzyskanej dotacji. Ponadto przedmiotem dotacji nie było dofinansowanie usługi dystrybucji a jedynie częściowe refinansowanie kosztów produkcji kopii filmu. Kwota dotacji nie była uzależniona od wartości usługi dystrybucji. W oparciu o powyższe nie istnieje związek otrzymanej dotacji z ceną świadczonej przez spółkę usługi dystrybucji, w każdym razie nie jest on bezpośredni w rozumieniu przepisu art. 29 ustawy. Unormowanie zawarte w powołanym wyżej przepisie będzie odnosić się jedynie do dotacji lub dopłat o podobnym charakterze, które mają charakter przedmiotowy dla określonych podatników tj. gdy dotyczą dofinansowania dla dostawcy konkretnego towaru lub usługodawcy konkretnej usługi. Ponadto, aby można mówić o "dotacji bezpośrednio związanej z ceną" powinna ona odpowiadać w całości lub w części wynagrodzeniu z tytułu wykonywanej przez podatnika usługi bądź dostawy towaru. W przedmiotowej sprawie środki pochodzące z dotacji nie były przeznaczone na dofinansowanie usługi. Wobec powyższego, kwota dotacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służące pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawarła z P... umowę o udzielenie dofinansowania w formie dotacji na przedsięwzięcie z zakresu dystrybucji i promocji filmu. Przedmiotem tej umowy było udzielenie dotacji na częściowe refinansowanie kosztów produkcji 115 sztuk kopii filmu.

Ze względu na fakt, iż nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną usługi, a także, że dotacja nie stanowi składnika ceny usługi dystrybucji, ponieważ ceny biletów kinowych, których wysokość ma wpływ na przychód spółki z tytułu ceny za usługę dystrybucji nie zmieniły się na skutek uzyskanej dotacji należy stwierdzić, że otrzymana dotacja jako niezwiązana z dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie będzie stanowić obrotu (podstawy opodatkowania), o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym przedmiotowa dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie ma zatem potrzeby wystawiania faktur wewnętrznych a także odprowadzania podatku należnego. Faktury wewnętrzne dokumentują bowiem zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, czynności wymienione w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz import usług, a także zwrócone kwoty dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego takie czynności w przedmiotowej sprawie nie miały miejsca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl