IPPP2/443-499/12-2/AO - Możliwość prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dedykowanej (podłączonej pod taksometr).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-499/12-2/AO Możliwość prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dedykowanej (podłączonej pod taksometr).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dedykowanej (podłączonej pod taksometr)

* sprzedaży usług dodatkowych związanych z przewozem - jest prawidłowe

* sprzedaży towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dedykowanej (podłączonej pod taksometr) sprzedaży usług i towarów dodatkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w zakresie prowadzenia działalności ma m.in. usługi transportowe taksówkami osobowymi. Pytania w niniejszym wniosku o interpretację dotyczą sposobu ewidencji na kasie fiskalnej w taxi usług innych niż przewóz taksówką osobową. W ofercie Wnioskodawcy skierowanej do klienta oprócz przewozu osób taksówkami jest dodatkowa opłata za m.in: podstawienie samochodu typu VAN, typu Combi, przeniesienie bagażu, dowóz dziecka do szkoły. W przyszłych miesiącach Wnioskodawca planuje też oferować inne towary do sprzedaży w taksówce tj. napoje, słodycze, bilety.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy można ewidencjonować na kasie fiskalnej dedykowanej (podłączenie taksometru) do sprzedaży usług taxi dodatkowe usługi związane z przewozem tj. podstawienie samochodu typu VAN lub przewóz dziecka do szkoły.

2.

Czy można ewidencjonować na kasie fiskalnej dedykowanej do sprzedaży usług taxi (podłączonej pod taksometr) sprzedaż towarów w taxi np. woda mineralna, słodycze, bilety do kin.

Zdaniem Wnioskodawcy, w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.) nie został opisany przedstawiony przypadek - pytanie.

W związku z powyższym, ewidencjonowanie na jednej kasie różnego rodzaju usług i towarów nie jest zabronione. Wnioskodawca twierdzi, że na kasie fiskalnej, która jest zainstalowana i zafiskalizowana w samochodzie można wprowadzić dodatkowe usługi, towary.

Paragraf 5 ust. 6 ww. rozporządzenia określa minimalne wymogi dotyczące danych, które powinien zawierać paragon fiskalny drukowany w taksówce.

Kasa fiskalna technicznie pozwala na prowadzenie dodatkowych usług, towarów i stawek podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do sprzedaży usług dodatkowych związanych z przewozem uznaje się za prawidłowe natomiast w odniesieniu do sprzedaży towarów w taxi uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy, warunki prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy ich zastosowaniu oraz obowiązki podatników w tym zakresie określają m.in. przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem § 5 ust. 6 cyt. rozporządzenia paragon fiskalny drukowany przez kasę, o której mowa w ust. 5 tj. kasę o zastosowaniu specjalnym przeznaczoną do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami, z zastrzeżeniem § 7 ust. 2 pkt 1, powinien zawierać co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę podatnika oraz adres zamieszkania lub siedziby podatnika;

2.

dane identyfikujące taksówkę: numer rejestracyjny oraz numer boczny;

3.

datę wykonania usługi, z określeniem, w godzinach i minutach, czasu rozpoczęcia i zakończenia kursu;

4.

odległość przejechaną w czasie kursu;

5.

jednostkowe opłaty taryfowe wykorzystywane do wyceny kursu łącznie z opłatą za impuls;

6.

ilość impulsów i wartość usługi odnoszących się do poszczególnych taryf;

7.

wartość poszczególnych innych opłat taryfowych;

8.

dane wymienione w ust. 1 pkt 6 lit. b, c, h-I i n-o.

Paragon fiskalny to wydrukowany dla nabywcy przez kasę w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży (§ 2 pkt 11 ww. rozporządzenia).

W myśl § 5 ust. 8 ww. rozporządzenia w przypadku gdy ze szczególnymi formami obrotu, sprzedaży określonych towarów, świadczeniem określonych usług lub potrzebą współpracy kasy z innymi urządzeniami niezbędnymi do stosowania w danej dziedzinie obrotu jest związana konieczność wprowadzenia szczególnych dostosowań o charakterze konstrukcyjnym, funkcjonalnym lub programowym, kasa o zastosowaniu specjalnym powinna odpowiadać kryteriom, warunkom technicznym i warunkom stosowania kas równoważnym dla tej dziedziny zastosowań z wymienionymi w ust. 1-7 i w § 4 ust. 1 i 2 oraz w § 6, a potwierdzenie, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy, powinno potwierdzać ich spełnienie dla określonego rodzaju zastosowań.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług transportowych taksówkami osobowymi. W ofercie skierowanej do klienta oprócz przewozu osób taksówkami jest dodatkowa opłata m.in. za podstawienie samochodu typu VAN, typu Combi, przeniesienie bagażu, dowóz dziecka do szkoły. W przyszłych miesiącach Wnioskodawca planuje również oferować do sprzedaży w taksówce inne towary tj. napoje, słodycze, bilety. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że kasa fiskalna technicznie pozwala na prowadzenie dodatkowych usług, towarów i stawek podatku VAT.

Kasa o znaczeniu specjalnym służy do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami. Ustawodawca w niniejszym rozporządzeniu określił minimum jakie powinien zawierać paragon fiskalny drukowany przez kasę fiskalną o znaczeniu specjalnym przeznaczoną do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami. Ponadto brak jest regulacji ograniczających prowadzenie ewidencji sprzedaży innych usług związanych z przewozem osób i ładunków przy zastosowaniu takiej kasy rejestrującej. Jednakże zauważyć należy, iż elementem niezbędnym paragonu fiskalnego drukowanego przez kasę rejestrującą o zastosowaniu specjalnym przeznaczoną do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami jest np. data wykonania usługi oraz czas rozpoczęcia i zakończenia kursu a także odległość przejechana w czasie kursu. A zatem, z powyższego wynika, że sprzedaż usług dodatkowych związanych z przewozem osób i ładunków możliwa jest tylko wraz z kursem.

Ponadto zauważyć należy, że przepis jednoznacznie określa, że kasa o zastosowaniu specjalnym przeznaczona jest do ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami. Zatem z przepisu wyraźnie wynika, iż nie daje on prawa prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przy zastosowaniu niniejszej kasy.

W konsekwencji powyższego, z uwagi na brak jakichkolwiek przesłanek uniemożliwiających prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej o zastosowaniu specjalnym przeznaczonej do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami sprzedaży usług dodatkowych związanych z przewozem osób i ładunków stwierdzić należy, że wraz z kursem podatnik może dokonać sprzedaży usług dodatkowych, która to sprzedaż potwierdzona będzie paragonem drukowanym po zakończeniu kursu. Natomiast z uwagi na fakt, iż kasa fiskalna służąca prowadzeniu ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami jest kasą o zastosowaniu specjalnym, tj. służącym do ewidencji wyłącznie ww. usług, sprzedaż towarów w taxi nie może być ewidencjonowana przy użyciu tej kasy.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż wraz z przewozem osób i ładunków taksówkami Wnioskodawca będzie mógł ewidencjonować na kasie fiskalnej dedykowanej do sprzedaży usług taxi (podłączonej pod taksometr) sprzedaż usług dodatkowych związanych z przewozem tj. podstawienie samochodu typu VAN lub przewóz dziecka do szkoły. Jednakże dokonując sprzedaży towarów w taxi tj. woda mineralna, słodycze, bilety do kin Wnioskodawca nie może dokonywać ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej o zastosowaniu specjalnym przeznaczonej do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl