IPPP2/443-499/09-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-499/09-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług związanych z produkcją filmów wraz z przeniesieniem prawa majątkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług związanych z produkcją filmów wraz z przeniesieniem prawa majątkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi polegające na wykonaniu utworów audiowizualnych (opracowywanie polskich wersji językowych w formie lektorskiej, pełnego dubbingu i napisów - filmów, seriali i programów telewizyjnych). Zgodnie z Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, usługi świadczone przez Spółkę należą do grupowania 92.11 Klasyfikacji, tj. są to usługi związane z produkcją filmów i taśm wideo takie jak dubbing, napisy, opracowanie polskich wersji językowych w formie lektorskiej. Spółka świadczy usługi wykonania utworu audiowizualnego zarówno na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terenie Polski, jak również na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium innego kraju Wspólnoty oraz na rzecz podmiotów z terytorium państw trzecich. Utwory audiowizualne wykonywane przez Spółkę podlegają ochronie prawa autorskiego i każda tego rodzaju usługa w konsekwencji prowadzi do przeniesienia praw autorskich do wykonanego utworu. Usługi świadczone przez Spółkę co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ zostały wyłączone ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 (poz. 11 pkt 5a zał. Nr 4 do ustawy) - jeśli są wykonywane na terytorium kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z tym, iż Spółka świadczy usługi w dziedzinie kultury, polegające na przeniesieniu praw autorskich do utworu będącego przedmiotem świadczonej usługi również na rzecz podmiotów posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego oraz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa wspólnoty Spółka ma pytanie - czy przepis art. 27 ust. 4 pkt 1 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług określający miejsce świadczenia usługi, a co za tym idzie miejsce jej opodatkowania stanowi lex specialis w stosunku do art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) i ma zastosowanie do świadczonych przez Spółkę ww. usług, a w konsekwencji świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahentów zagranicznych usługi nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem świadczenia usługi polegającej na wykonaniu dzieła audiowizualnego, która to usługa wiąże się z przeniesieniem praw autorskich do dzieła, w przypadku świadczenia usługi na rzecz podatnika posiadającego siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium innego kraju Wspólnoty, albo na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej czy jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego - jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Oznacza to, że usługi świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahentów zagranicznych nie będą w Polsce podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wynika, iż przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zaliczenie danej usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania wg PKWiU w odniesieniu do świadczonych przez siebie usług, jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Opinie są wydawane na wniosek podmiotu. Zatem jedynie w przypadku prawidłowego zakwalifikowania usługi do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danej usługi.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 powoływanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, chyba że ustawodawca jednoznacznie dane towary lub usługi wyłączył, zwolnił z tego opodatkowania lub przydzielił stosowanie stawek obniżonych.

Natomiast, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, gdzie pod pozycją 11 zostały wymienione usługi ex PKWiU 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem, m.in.: usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługi zaklasyfikowane przez Podatnika do grupowania PKWiU 92.11.32 związane z kulturą zostały wyłączone ze stosowania zwolnienia podatkowego w podatku od towarów i usług, tym samym nie korzystają z preferencji podatkowych i w tym zakresie od dnia 1 czerwca 2005 r., kiedy to dodano do poz. 11 załącznika nr 4 pkt 5a i 5b, zgodnie z art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90, poz. 756) podlegają opodatkowaniu 22% - podstawową stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie usługi w dziedzinie kultury, polegające na przeniesieniu praw autorskich do utworu będącego przedmiotem świadczonej usługi, realizowane są na terytorium kraju, jak również na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium innego kraju Wspólnoty oraz na rzecz podmiotów z terytorium państw trzecich.

Na podstawie art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Stosownie do postanowień art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy, w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz usług podobnych do tych usług, takich jak targi i wystawy, a także usług pomocniczych do tych usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 27 ust. 3 pkt 1 i 2 w zw. z art. 4 pkt 1 ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych mniemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

* miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, lub miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, przepis ust. 3 stosuje się m.in. do usług: sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw.

Zatem w świetle cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi polegające na wykonaniu utworów audiowizualnych wraz z przeniesieniem autorskiego prawa majątkowego do tego utworu wykonane na rzecz podatników mających swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, albo na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej czy jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego - nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Miejscem świadczenia przedmiotowych usług, jest zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy, miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl