IPPP2-443-495/11-3/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-495/11-3/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wypłacania premii pieniężnych za czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i sposobu dokumentowania ich wypłaty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wypłacania premii pieniężnych za czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i sposobu dokumentowania ich wypłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. jest dystrybutorem elektronicznych systemów zabezpieczeń. Spółka zamierza ustanowić na terenie kraju kilkunastu autoryzowanych Dystrybutorów swoich produktów i podpisać z nimi stosowną umowę regulującą prawa i obowiązki każdej ze Stron.

Z przedmiotowej umowy wynika, iż Dystrybutor zobowiązany jest między innymi:

* posiadać zapas magazynowy produktów, umożliwiający bieżącą realizację zamówień swych klientów,

* realizować w kolejnych okresach rozliczeniowych minimalne ustalone wysokości zakupów oraz uzgodnione z V. plany sprzedaży,

* prowadzić sprzedaż w imieniu własnym i na własny rachunek,

* aktywnie promować produkty będące przedmiotem umowy dystrybucji na obszarze swojego działania,

* dołożyć wszelkich starań aby w pierwszej kolejności oferować klientom produkty będące przedmiotem umowy dystrybucji,

* zapewnić wsparcie techniczne swoim klientom w zakresie dystrybuowanego produktu oraz profesjonalnej obsługi,

* stosować rekomendowane przez V. ceny detaliczne,

* prezentować produkty będące przedmiotem umowy dystrybucji na "słupku ekspozycyjnym" wypożyczonym dystrybutorowi,

* terminowo regulować swoje zobowiązania w stosunku do V.

W wyniku zawartej umowy między Stronami oraz w wyniku wywiązywania się Dystrybutora z powyższych zobowiązań, Dystrybutor będzie miał prawo zakupu produktów V w cenach uwzględniających specjalny rabat.

Natomiast jedynie z tytułu osiągnięcia przez Dystrybutora określonych planów obrotów z V. oraz terminowych płatności, Dystrybutor ma prawo do otrzymania bonusa kwartalnego uzależnionego od stopnia realizacji uzgodnionego pomiędzy Stronami planu obrotu (szczegóły dotyczące wysokości bonusa kwartalnego prezentuje załącznik nr 1 umowy o dystrybucji).

Bonus kwartalny zostanie rozliczony na podstawie noty księgowej, którą Dystrybutor wystawi i prześle do V. w terminie 14 dni od dnia otrzymania od V. informacji odnośnie wartości należnego za dany okres rozliczeniowy bonusu kwartalnego, przy czym V. ma prawo niewypłacenia bonusu kwartalnego w momencie występowania w dniu rozliczenia bonusu przeterminowanych płatności Dystrybutora względem V.,

Powyżej przedstawiono główne założenia współpracy między Stronami natomiast wszystkie prawa i obowiązki każdej ze Stron prezentuje załączona do niniejszego wniosku umowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy autoryzowany Dystrybutor produktów V. ma prawo do dokumentowania należnego bonusa kwartalnego za zrealizowanie określonego poziomu obrotu poprzez wystawienie noty księgowej.

Czy bonus kwartalny, który Spółka zamierza wypłacać autoryzowanemu Dystrybutorowi nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług u każdej ze Stron.

Zdaniem Wnioskodawcy, bonus kwartalny uzyskiwany za osiągnięcie określonego poziomu obrotów z Dystrybutorem oraz terminowe płatności nie jest świadczeniem usług.

W świetle powyższego dystrybutor powinien wystawić Spółce notę księgową dokumentującą należy bonus kwartalny, w konsekwencji czego czynność ta zarówno u Dystrybutora jak i u Spółki nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.

Przykłady takiego stanowiska odnajdujemy w indywidualnych interpretacjach wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, np. z dnia 23 czerwca 2010 r. nr IPPP1/443-341/10-4/ISz, czy z dnia 16 lipca 2009 r. nr IPPP3-443-396/09-4/JF, Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 czerwca 2010 r. nr ITPP1/443-254/10/MS, a także Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 lipca 2010 r. nr ILPP1/443-306/07/10-S/BD, który stwierdził: " (...) premia pieniężna, którą Spółka planuje wypłacać kontrahentowi z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów w przyjętym okresie rozliczeniowym oraz terminowego regulowania należności nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług u kontrahenta Spółki, bowiem w takim przypadku nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Jednocześnie przedmiotowa premia nie powinna być dokumentowana fakturami VAT wystawionymi przez kontrahenta (...)"

Również w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 Naczelny Sąd Administracyjny orzekł: "Osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem wypłacana temu nabywcy towarów przez sprzedawcę premia (bonus) za uzyskanie tegoż pułapu obrotów nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia za świadczenie usług)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - nie będące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Według art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka będąca dystrybutorem elektronicznych systemów zabezpieczeń, zamierza ustanowić na terenie kraju kilkunastu autoryzowanych Dystrybutorów swoich produktów i podpisać z nimi stosowną umowę regulującą prawa i obowiązki każdej ze Stron.

Z przedmiotowej umowy wynika, iż Dystrybutor zobowiązany jest między innymi: posiadać zapas magazynowy produktów, umożliwiający bieżącą realizację zamówień swych klientów; realizować w kolejnych okresach rozliczeniowych minimalne ustalone wysokości zakupów oraz uzgodnione ze Spółką plany sprzedaży; prowadzić sprzedaż w imieniu własnym i na własny rachunek; aktywnie promować produkty będące przedmiotem umowy dystrybucji na obszarze swojego działania; dołożyć wszelkich starań aby w pierwszej kolejności oferować klientom produkty będące przedmiotem umowy dystrybucji; zapewnić wsparcie techniczne swoim klientom w zakresie dystrybuowanego produktu oraz profesjonalnej obsługi; stosować rekomendowane przez Spółkę ceny detaliczne; prezentować produkty będące przedmiotem umowy dystrybucji na "słupku ekspozycyjnym" wypożyczonym dystrybutorowi; terminowo regulować swoje zobowiązania w stosunku do Spółki.

W wyniku zawartej umowy między Stronami oraz w wyniku wywiązywania się Dystrybutora z powyższych zobowiązań, Dystrybutor będzie miał prawo zakupu produktów Volty w cenach uwzględniających specjalny rabat.

Natomiast jedynie z tytułu osiągnięcia przez Dystrybutora określonych planów obrotów z V. oraz terminowych płatności, Dystrybutor ma prawo do otrzymania bonusa kwartalnego uzależnionego od stopnia realizacji uzgodnionego pomiędzy Stronami planu obrotu (szczegóły dotyczące wysokości bonusa kwartalnego prezentuje załącznik nr 1 umowy o dystrybucji).

Bonus kwartalny zostanie rozliczony na podstawie noty księgowej, którą Dystrybutor wystawi i prześle do V. w terminie 14 dni od dnia otrzymania od V. informacji odnośnie wartości należnego za dany okres rozliczeniowy bonusu kwartalnego, przy czym V. ma prawo niewypłacenia bonusu kwartalnego w momencie występowania w dniu rozliczenia bonusu przeterminowanych płatności Dystrybutora względem V., Zatem w sytuacji przedstawionej we wniosku bonus kwartalny będzie przyznawany w związku z realizacją na rzecz Spółki przez Dystrybutorów określonych zobowiązań, natomiast jego wysokość będzie uzależniona od osiągniętych planów obrotu w określonym czasie.

W sytuacji gdy umowa przewiduje dodatkowe zobowiązania Kontrahentów, będzie mieć miejsce świadczenie przez nich usług na rzecz Spółki. Czynność ta, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT po stronie Dystrybutorów.

Nieprawidłowe jest zatem twierdzenie Spółki, iż w tym przypadku wypłatę premii pieniężnej na rzecz Dystrybutora należy traktować jako czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz dokumentować notą księgową. Spółka błędnie traktuje zobowiązania Dystrybutorów do świadczeń dodatkowych na rzecz Spółki jako czynnik mający wpływ tylko na ustalenie cen sprzedaży produktów oferowanych poprzez przydzielanie przyznawanych z góry rabatów już przy zakupie towarów od Spółki. Aby wypracować określony w umowie plan obrotu uprawniający do otrzymania kwartalnego bonusu, Dystrybutorzy muszą świadczyć również inne usługi dodatkowe wskazane w stanie faktycznym wniosku. Jak wynika bowiem z okoliczności przedstawionych przez Spółkę, Dystrybutor ma prawo do otrzymania bonusa kwartalnego uzależnionego od stopnia realizacji uzgodnionego pomiędzy stronami planu obrotu.

Zatem uznać należy, iż wypłata bonusa kwartalnego jest wynikiem zachowania Kontrahentów w stosunku do Spółki, która jest podmiotem wypłacającym przedmiotowe bonusy. Zachowania te polegają na posiadaniu zapasu magazynowego produktów, umożliwiającego bieżącą realizację zamówień swych klientów; realizowaniu w kolejnych okresach rozliczeniowych minimalnych ustalonych wysokości zakupów oraz uzgodnionych ze Spółką planów sprzedaży; prowadzeniu sprzedaży w imieniu własnym i na własny rachunek; aktywnym promowaniu produktów będących przedmiotem umowy dystrybucji na obszarze swojego działania; dołożeniu wszelkich starań aby w pierwszej kolejności oferować klientom produkty będące przedmiotem umowy dystrybucji; zapewnieniu wsparcia technicznego swoim klientom w zakresie dystrybuowanego produktu oraz profesjonalnej obsługi; stosowaniu rekomendowanych przez Spółkę cen detalicznych; prezentowaniu produktów będących przedmiotem umowy dystrybucji na "słupku ekspozycyjnym" wypożyczonym dystrybutorowi; terminowym regulowaniu swoich zobowiązań w stosunku do Spółki. W opisanej sytuacji dochodzi więc do świadczenia odpłatnej usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez Dystrybutorów na rzecz Wnioskodawcy, za co otrzymują określone w umowie wynagrodzenie.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, że premia pieniężna wypłacana przez Wnioskodawcę Dystrybutorom za wykonywanie świadczeń wskazanych we wniosku jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę, którą kontrahenci Wnioskodawcy winni dokumentować fakturą VAT, wystawioną zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać również należy, iż wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do wniosku dokumentów. Analiza załączników dołączonych do wniosku lub do uzupełnienia wniosku nie mieści się bowiem w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym, a także z uwagi na treść art. 14b § 3 ww. ustawy, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl