IPPP2/443-492/12-2/MM - Określenie stawki podatku od towarów i usług właściwej dla dostawy nieruchomości przez gminę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-492/12-2/MM Określenie stawki podatku od towarów i usług właściwej dla dostawy nieruchomości przez gminę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2012 r. (data wpływu 25 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy działki nr 1/129 (pytanie nr 1) - jest nieprawidłowe;

* zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy działki nr 1/124 (pytanie nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwych stawek podatku VAT dla dostawy działek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik - Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, działającą na podstawie przepisów ustawy, której zadaniem jest m.in. gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa zbędnymi dla potrzeb jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej. Podatnik gospodaruje przekazaną mu przez Ministra Obrony Narodowej nieruchomością Skarbu Państwa położoną w G przy ul. L i ul. M, oznaczoną w ewidencji gruntów odpowiednio jako działki. o powierzchni 0,8385 ha i nr 1/...4 o powierzchni 0,0112 ha, uregulowane w księdze wieczystej KW nr...... prowadzonej przez Sąd Rejonowy - V Wydział Ksiąg Wieczystych.

Działka nr 1/..4 stanowi część pasa drogowego ulicy L - chodnik o nawierzchni utwardzonej płytami betonowymi, rodzaj użytków dr - drogi. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 27 kwietnia 2011 r., teren działki 1/..4 oznaczony jest symbolem I.... - tereny dróg publicznych - ulice klasy zbiorczej. Działka nr 1/..9 położona w rejonie ul. M. stanowi ogólnodostępny park miejski zabudowany obiektami małej architektury parkowej (ogrodzenie z siatki stalowej w ramkach stalowych na słupkach z rur stalowych na cokole betonowym, murek betonowy z czapką z płytek chodnikowych oraz opaska z płytek chodnikowych, murek betonowy z kręgów lastrykowych, schody betonowe, chodniki z płyt betonowych na podsypce piaskowej, chodnik o nawierzchni asfaltowej, krawężniki betonowe, ławki parkowe z elementów stalowych i drewnianych, kosze na śmieci z elementów stalowych), rodzaj użytków Bz - tereny rekreacyjno - wypoczynkowe. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 27 kwietnia 2011 r., teren działki 1/129 oznaczony jest następującymi symbolami: 16ZP - teren zieleni urządzonej, 1KD- Z - tereny dróg publicznych - ulice klasy zbiorczej, 3KD-L - tereny drogi publicznej - ulica klasy lokalnej, 12KD-T + A - teren zajezdni tramwajowej oraz pętli autobusowej.

Podatnik zamierza zawrzeć z Gminą Miasta umowę bezprzetargowej sprzedaży opisanej powyżej nieruchomości - na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.). Wartość rynkowa prawa własności nieruchomości, ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego wynosi dla działki nr 1/..9 -715.458,00 zł, natomiast dla działki nr 1/..4 - 11.338,00 zł. Po uwzględnieniu nakładów Gminy na utworzenie elementów małej architektury parkowej oraz na zabiegi pielęgnacyjne roślin, zgodnie ze złożonym przez Gminę oświadczeniem cenę sprzedaży działki nr 1/129 strony ustaliły na 425,162,00 zł, natomiast działki nr 1/124, po odjęciu poniesionych przez Gminę nakładów na wybudowanie, utrzymanie oraz remont chodnika, na 5.641,00 zł Łączna cena sprzedaży działek nr 1/129 i 1/124 wynieść ma 430.803,00 zł. Dodatkowo decyzją Prezesa Agencji wydaną na podstawie art. 68 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami została udzielona bonifikata w wysokości 50% od ceny sprzedaży. 2. Ustalona z zastosowaniem bonifikaty cena netto sprzedaży nieruchomości wynosi 215.401,50 zł.

Zgodnie z zarządzeniem Prezydenta z dnia 8 marca 2012 r. nabycie nieruchomości następuje na realizację celu publicznego należącego do zadań własnych Gminy, odpowiednio: nieruchomości przy ul. M - pod ogólnodostępny park miejski oraz budowę pętli tramwajowej, nieruchomości przy ul. L - pod pas drogowy drogi publicznej ul. L. w G.

W protokole zdawczo-odbiorczym przedmiotowej nieruchomości spisanym dnia 27 listopada 2000 r. przez Rejonowy Zarząd Infrastruktury z Agencją nieruchomość została określona jako niezabudowana. Czynność przekazania - przejęcia nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenia, zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Gminę nakłady na nieruchomość ponosiła Gmina. Grunty i obiekty budowlane nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. nie były przedmiotem najmu, dzierżawy ani innych umów o podobnym charakterze.

Agencja i Gmina Miasta są czynnymi podatnikami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dostawa działki nr 1/....9 stanowiącej w części ogólnodostępny park miejski zabudowany obiektami małej architektury parkowej a w części przeznaczona pod budowę pętli tramwajowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czy też jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, art. art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy dostawa działki nr 1/...4 zabudowanej chodnikiem o nawierzchni utwardzonej płytami betonowymi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego w przypadku działki nr 1/..9 mamy do czynienia z dostawą terenu zabudowanego. Na terenie działki urządzony jest ogólnodostępny park miejski z typową dla parków zabudową w postaci obiektów małej architektury parkowej. Na gruncie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane opisane obiekty znajdujące się na terenie parku należy zakwalifikować jako obiekty małej architektury (art. 3 pkt 4). Z powyższych względów nie znajduje zatem zastosowania zwolnienie od podatku wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, albowiem przepis ten dotyczy wyłącznie terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Nie znajduje także zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Obiekty budowlane posadowione na terenie działki nr 1/..9 nie mogą być uznane ani za budynki (art. 3 pkt 2 Prawa budowlanego) ani za budowle (art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego). Z tych samych względów nie ma zastosowania zwolnienie od podatku wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego należy uznać, że opisana dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%.

2.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że grunt podlegający sprzedaży należy traktować jako grunt zabudowany, albowiem jest na nim posadowiona budowla stanowiąca część pasa drogowego drogi publicznej (chodnik). Do tego rodzaju dostawy mają zastosowanie przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku dochodowym od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich: a) wybudowaniu lub b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (art. 2 pkt 14 ustawy).

Zdaniem Podatnika dostawa działki nr 1/..4 zabudowanej chodnikiem dokonana będzie w warunkach pierwszego zasiedlenia, albowiem grunt zabudowany tym chodnikiem nie był przedmiotem transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w szczególności nie był oddany do odpłatnego lub nieodpłatnego korzystania osobom trzecim. W konsekwencji zwolnienie od opodatkowania tej transakcji na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nie znajdzie zastosowania.

Z kolei art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy przewiduje zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 w przypadku spełnienia następujących przesłanek: a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że oba powyższe warunki zostały spełnione, a zatem dostawa działki nr 1/..4 korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki i budowle reguluje art. 29 ust. 5 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. Jeśli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku, to z preferencji takiej lub ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek (budowla lub ich część) jest posadowiony.

W świetle powyższego przedmiotowa dostawa działki nr 1/...4 korzystała będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy działki nr 1/..9 (pytanie nr 1);

* prawidłowe w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy działki nr 1/..4 (pytanie nr 2).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Należy wskazać, że zgodnie z objaśnieniami zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 1-4 ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

2.

a) budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku;

3.

budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

3.

a) obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego;

4.

obiekcie małej architektury - należy przez to rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności:

a.

kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,

b.

posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,

c.

użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki;

Z powyższego wynika, że budowlą, w myśl prawa budowlanego, jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury.

W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: "Budynki" i "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej". Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB w sekcji "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej" można wyróżnić klasę 2112 - Ulice i drogi pozostałe, do której zalicza się: drogi na obszarach miejskich i zamiejskich, w tym: skrzyżowania, węzły komunikacyjne i parkingi, np.: drogi, ulice, aleje, ronda, drogi gruntowe, drogi boczne, drogi dojazdowe, drogi wiejskie i leśne, ścieżki dla pieszych, ścieżki rowerowe, ścieżki do jazdy konnej, drogi i strefy dla pieszych, wraz z: instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, nasypami, rowami, słupkami bezpieczeństwa, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi.

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ustawy o VAT (art. 41-85). Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

W art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu a nie jego klasyfikacją gleboznawczą.

Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy, ustawa ta określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Natomiast art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę. W przypadku jego braku zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.

Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 ustawy, w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium".

Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych (art. 9 ust. 4 ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, której zadaniem jest m.in. gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa zbędnymi dla potrzeb jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej. Podatnik gospodaruje przekazaną mu przez Ministra Obrony Narodowej nieruchomością Skarbu Państwa położoną w G. oznaczoną w ewidencji gruntów odpowiednio jako działki nr 1/..9 z obrębu. o powierzchni 0,8385 ha i nr 1/..4 z obrębu. o powierzchni 0,0112 ha. Działka nr 1/124 stanowi część pasa drogowego - chodnik o nawierzchni utwardzonej płytami betonowymi. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, teren działki 1/..4 oznaczony jest symbolem I KDZ - tereny dróg publicznych - ulice klasy zbiorczej. Działka nr 1/..9 położona w rejonie stanowi ogólnodostępny park miejski zabudowany obiektami małej architektury parkowej (ogrodzenie z siatki stalowej w ramkach stalowych na słupkach z rur stalowych na cokole betonowym, murek betonowy z czapką z płytek chodnikowych oraz opaska z płytek chodnikowych, murek betonowy z kręgów lastrykowych, schody betonowe, chodniki z płyt betonowych na podsypce piaskowej, chodnik o nawierzchni asfaltowej, krawężniki betonowe, ławki parkowe z elementów stalowych i drewnianych, kosze na śmieci z elementów stalowych). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, teren działki 1/..9 oznaczony jest następującymi symbolami: 16ZP - teren zieleni urządzonej, 1KD- Z - tereny dróg publicznych - ulice klasy zbiorczej, 3KD-L - tereny drogi publicznej - ulica klasy lokalnej, 12KD-T + A - teren zajezdni tramwajowej oraz pętli autobusowej.

Podatnik zamierza zawrzeć z Gminą Miasta umowę bezprzetargowej sprzedaży opisanej powyżej nieruchomości. Czynność przekazania - przejęcia nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenia, zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Gminę nakłady na nieruchomość ponosiła Gmina. Grunty i obiekty budowlane nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. nie były przedmiotem najmu, dzierżawy ani innych umów o podobnym charakterze.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stoi na stanowisku, że sprzedaż opisanej we wniosku działki nr 1/..9 nie będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT. Zgodzić się należy z twierdzeniem Wnioskodawcy, że nieruchomość ta w zakresie w jakim stanowi ogólnodostępny park miejski zabudowany obiektami małej architektury nie będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, bowiem obiekty budowlane posadowione na terenie działki nie mogą być uznane ani za budynki, ani za budowle, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT. W myśl ww. przepisów prawa budowlanego obiekty te stanowią obiekty małej architektury (art. 3 pkt 4 ustawy prawo budowlane), dla których ustawa o VAT nie przewidziała preferencyjnej stawki podatku. W konsekwencji dostawa części działki nr 1/..9 w zakresie, w jakim stanowi ogólnodostępny park miejski, będzie opodatkowana stawką podstawową podatku VAT w wysokości 23%.

Natomiast w stosunku do części nieruchomości nr 1/..9, w jakiej stanowi grunt przeznaczony pod budowę pętli tramwajowej dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT należy przyjąć, że jest to grunt niezabudowany, bowiem nie jest zabudowany budynkiem, budowlą lub obiektem małej architektury. Stosowanie do cytowanego powyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z treści wniosku wynika, że część działki nr 1/..9 zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod budowę zajezdni tramwajowej oraz pętli autobusowej. Zatem ta część nieruchomości, w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT nie będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT, bowiem jest to grunt przeznaczony pod zabudowę. W konsekwencji dostawa części działki nr 1/..9 w zakresie, w jakim stanowi teren przeznaczony pod budowę pętli tramwajowej, będzie opodatkowana stawką podstawową podatku VAT w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 z uwagi na odmienne uzasadnienie należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do pytania nr 2 tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Treść przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wskazuje, że nieruchomość o nr 1/..4 należy zakwalifikować jako teren zabudowany, bowiem posadowiona jest na nim budowla stanowiąca część pasa drogowego drogi publicznej (chodnik). Kwestie opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części zostały uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się natomiast dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl art. 43 ust. 7a ustawy o VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ustawowej definicji "pierwszego zasiedlenia" wynika, że pod tym pojęciem należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po wybudowaniu lub ulepszeniu, wynoszącym co najmniej 30% wartości początkowej.

Niewątpliwie przez czynności opodatkowane należy rozumieć nie tylko dostawę, ale również najem, dzierżawę, leasing lub podobne czynności (umowy), które w rozumieniu przepisów ustawy stanowią odpłatne świadczenie usług. Z kolei pod pojęciem oddania do użytkowania należy rozumieć przekazanie budynków, budowli lub ich części ich nabywcy lub użytkownikowi do korzystania w sposób zgodny z zakresem przekazanych do nich praw. Nabywca, na rzecz którego przeniesiono prawo do rozporządzania nieruchomością jak właściciel może w sposób dowolny dysponować tą nieruchomością, tj. może ją sprzedać, używać na własne potrzeby lub przekazać do użytkowania np. na podstawie umów najmu lub dzierżawy.

Podkreślić przy tym należy, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt, a następnie obiekt ten po wybudowaniu zostanie oddany do użytkowania na własne potrzeby tego podatnika (i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych) nie oznacza to, że obiekt taki został zasiedlony. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Innymi słowy, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objecie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika, które następuje jednak w wykonaniu czynności opodatkowanej.

Zatem należy przyjąć, że planowana dostawa przez Wnioskodawcę działki gruntu o nr 1/..4 nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem dostawa tej działki będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia - grunt ten nie był przedmiotem transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w szczególności nie był przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

W związku z tym należy przeanalizować zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Aby przepis ten znalazł zastosowanie muszą być spełnione dwa warunki łącznie: w stosunku do nieruchomości nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Przy czym drugiego warunku nie stosuje się, jeżeli nieruchomość w stanie ulepszonym była wykorzystywana przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej przez 5 lat.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stoi na stanowisku, że przyszła dostawa działki gruntu nr 1/..4 będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, bowiem w stosunku do tej działki nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy (Wnioskodawcy) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz Zainteresowany nie ponosił nakładów na ulepszenia.

Należy również podkreślić, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowana jest dostawa budynków, budowli lub ich części na nim posadowionych.

Oznacza to, że w sytuacji, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części jest opodatkowana, to również dostawa gruntu, z którym te obiekty są trwale związane, jest opodatkowana, jeśli natomiast dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona z opodatkowania, zwolnieniem objęta jest również dostawa gruntu, z którym te obiekty są trwale związane.

Zatem, skoro dla dostawy działki nr 1/124 zabudowanej budowlą w postaci chodnika zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, również dostawa gruntów, na których te budowle są trwale posadowione, będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl