IPPP2/443-49/12-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-49/12-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług

* jest prawidłowe w zakresie wyłączenia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy anten telewizyjnych;

* jest nieprawidłowe w zakresie wyłączenia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy dekoderów do odbioru telewizji cyfrowej DVB-T.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy anten telewizyjnych i dekoderów do odbioru telewizji cyfrowej DVB-T. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 201 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-49/12-2/AK z dnia 22 lutego 2012 r. (data doręczenia 27 lutego 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca rozpoczął z dniem....07.2011 r. działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności gospodarczej jest wykonywanie instalacji elektrycznych. W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza zajmować się także sprzedażą na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dekoderów do odbioru telewizji satelitarnej.

W uzupełnieniu z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) Wnioskodawca wskazał, iż będzie dokonywał sprzedaży dekoderów do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T o symbolu PKWiU 26.40.20.0 oraz sprzedaży anten telewizyjnych o symbolu PKWiU 26.30.40.0 na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W świetle obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących Wnioskodawca ma wątpliwość czy rozpoczęcie sprzedaży dekoderów do odbioru telewizji satelitarnej oraz anten telewizyjnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest objęta wyłączeniem z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących na podstawie § 4 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930).

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie § 4 pkt 5 lit. a) ww. rozporządzenia transakcje sprzedaży anten telewizyjnych (w tym: służące także do odbioru telewizji satelitarnej) oraz dekoderów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej należy traktować jako sprzedaż towarów wyłączonych z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

* za prawidłowe w zakresie wyłączenia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy anten telewizyjnych oraz

* za nieprawidłowe w zakresie wyłączenia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy dekoderów do odbioru telewizji cyfrowej DVB-T.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 111 ust. 8 cyt. ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu - do określonej przepisami wysokości obrotów.

W § 2 oraz w załączniku do ww. rozporządzenia wymienione zostały rodzaje czynności, które mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Podobnie § 3 ww. rozporządzenia określa grupy podatników, którym przysługuje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania uzyskiwanych obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak wynika z treści § 4 pkt 5 lit. a) ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90).

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż będzie dokonywał sprzedaży dekoderów do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T o symbolu PKWiU 26.40.20.0 oraz sprzedaży anten telewizyjnych o symbolu PKWiU 26.30.40.0 na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojęć:, oraz, stąd też należy je identyfikować według pojęć zawartych w słownikach oraz według klasyfikacji statystycznych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.Zgodnie z internetową Encyklopedią PWN (www.encyklopedia.pwn.pl) pod pojęciem należy rozumieć "urządzenie lub układ elektroniczny do dekodowania informacji; obecnie ma zwykle postać układu scalonego lub stanowi integralną część układów złożonych (pamięci, mikroprocesorów); w niektórych zastosowaniach zwany deszyfratorem".

Od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). § 1 ww. Rozporządzenia stanowi, iż wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Przedmiotowa klasyfikacja, w sekcji C - Produkty przetwórstwa przemysłowego, w dziale 26 - Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne, wyróżnia m.in. grupy:

* PKWiU 26.3 - "Sprzęt telekomunikacyjny" obejmujący pozycję oznaczoną symbolem PKWiU 26.30.40.0 "Anteny i reflektory antenowe wszelkich typów i części do nich; części do urządzeń nadawczych dla radiofonii i telewizji oraz kamer telewizyjnych" oraz

* PKWiU 26.4 - "Elektroniczny sprzęt powszechnego użytku" obejmujący pozycję oznaczoną symbolem PKWiU 26.40.20.0 "Odbiorniki telewizyjne, nawet zawierające odbiorniki radiowe lub aparaturę do zapisu lub odtwarzania dźwięku lub obrazu".

Ponadto zauważyć należy, iż zgodnie z wyjaśnieniami do ww. Rozporządzenia, klasa o PKWiU 26.30 obejmuje także komunikacyjne modemy i sprzęt transmisyjny, cyfrowe przełączniki telekomunikacyjne, urządzenia komunikacyjne do przesyłania danych (np. pomosty, routery, przejścia). Natomiast klasa ta nie obejmuje m.in. elektronicznego sprzętu powszechnego użytku, sklasyfikowanego w 26.40.

W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano również, iż klasa 26.40 obejmuje także elektroniczny sprzęt audio i wideo do użytku domowego, w pojazdach samochodowych, do systemów nagłaśniających i wzmocnienia instrumentów muzycznych. Natomiast klasa ta nie obejmuje m.in. urządzeń nadawczo-odbiorczych, sklasyfikowanych w 26.30.11.0Jak wynika z powyższego, dekodery nie są sklasyfikowana jako anteny, co oznacza, iż nie są one tożsame.

Jak wynika z cyt. § 4 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., wyłączona z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących jest m.in. sprzedaż anten, sklasyfikowanych wyłącznie w PKWiU 26. Wyłączenie to nie obejmuje natomiast dostawy dekoderów, które należą do grupowania PKWiU 26.40.20.0. obejmującego odbiorniki telewizyjne, a więc sprzęt telewizyjny, którego dostawa nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż dostawa anten, sklasyfikowanych w PKWiU 26.30.40 będzie wyłączona z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, natomiast sprzedaż dekoderów sklasyfikowanych w PKWiU 26.40.20.0 nie będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl