IPPP2-443-489/11-3/AK - Zwolnienie z VAT odsprzedaży usług w zakresie opieki medycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-489/11-3/AK Zwolnienie z VAT odsprzedaży usług w zakresie opieki medycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT odsprzedaży usług w zakresie opieki medycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT odsprzedaży usług w zakresie opieki medycznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, która prowadzi działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej "ustawa o VAT"). Działalność ta, prowadzona jest w oparciu o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego - rejestru przedsiębiorców, prowadzonego przez Sąd Rejestrowy.

Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej są wysoko wyspecjalizowane usługi doradczo-konsultingowe, świadczone na rynku farmaceutycznym, a związane w szczególności z rejestracją produktów leczniczych oraz produktów leczniczych weterynaryjnych, przygotowywaniem dokumentacji rejestracyjnej dla wszystkich kategorii oraz postaci produktów leczniczych, oceną jakości tej dokumentacji, świadczeniem usług outsourcingowych w zakresie procesów rejestracyjnych oraz dokonywaniem kwalifikacji i weryfikacji wytwórców kontraktowych. Działając na rynku usług, które adresowane są dla podmiotów sektora farmaceutycznego, Wnioskodawca realizuje zadania na rzecz kilkudziesięciu podmiotów.

W celu prowadzenia przywołanej działalności Wnioskodawca zatrudnia, na podstawie umów o pracę, kilkunastu pracowników, odznaczających się niejednokrotnie specjalistyczną wiedzą i bogatym doświadczeniem zawodowym.

Niezależnie od powyższego - w celu zapewnienia skutecznej i szybkiej realizacji zleconych Wnioskodawcy projektów, które odznaczają się dużym stopniem specjalizacji i skomplikowania - Wnioskodawca współpracuje na stałe z gronem współpracowników (ekspertów zewnętrznych), prowadzących indywidualną pozarolniczą działalność gospodarczą. Wnioskodawca podkreśla, że przywołani współpracownicy, niejednokrotnie ze względu na swoją wiedzę z zakresu prawa farmaceutycznego oraz farmacji, jak również niejednokrotne uznanie w branży farmaceutycznej, nie byli zainteresowani podpisaniem z Wnioskodawcą umów o pracę.

W związku z powyższym relacje prawne, łączące Wnioskodawcę ze współpracownikami (ekspertami zewnętrznymi), zostały ukształtowane w oparciu o umowy o stałej współpracy, na mocy których Wnioskodawca zleca ekspertom wykonanie określonych czynności, związanych bezpośrednio z realizowanymi przez niego projektami.

W celu zabezpieczenia sił wytwórczych, a pośrednio interesów majątkowych Spółki, a także zagwarantowania terminowości w realizacji zleconych Wnioskodawcy projektów, wykupił On na rzecz pracowników, w prywatnej poradni medycznej o statusie zakładu opieki zdrowotnej, abonament medyczny (pakiet świadczeń zdrowotnych), związany ze świadczeniem przez lekarzy i lekarzy dentystów, pielęgniarki, położne oraz inne zawody medyczne usług w zakresie opieki medycznej, które służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu oraz poprawie zdrowia ludzi. Przywołany abonament ma na celu zagwarantowanie pracownikom większej (niż ma to miejsce w publicznym systemie opieki zdrowotnej) dostępności do usług medycznych, świadczonych nie tylko przez lekarzy pierwszego kontaktu, ale również specjalistów z zakresu poszczególnych dziedzin medycyny. Celem ubezpieczenia jest również maksymalne skrócenie terminu oczekiwania przez pracowników na wizytę u danego lekarza (specjalisty), co w istocie przekłada się na jakość i sposób funkcjonowania Spółki Wnioskodawcy. Należy bowiem wskazać, że wykonując czynności doradczo-konsultingowe na hermetycznym rynku usług farmaceutycznych, który odznacza się dużym stopniem profesjonalizmu i wyspecjalizowania, Wnioskodawca nie może sobie pozwolić na przedłużające się okresy absencji pracowników, które mogłyby wpłynąć niekorzystnie na terminowość i jakość świadczonych przez niego usług.

Z tych samych względów możliwość przystąpienia do abonamentu medycznego (pakietu usług medycznych) Wnioskodawca zaoferował współpracownikom (ekspertom zewnętrznym), z którymi łączą go umowy o stałej współpracy. W odróżnieniu jednak od pracowników, w odniesieniu do których to Wnioskodawca pokrywa koszty przywołanego ubezpieczenia, współpracownicy, którzy zdecydowali się na przystąpienie do abonamentu medycznego (pakietu usług medycznych), jego koszt ponoszą samodzielnie. W tym celu Wnioskodawca refakturuje na rzecz współpracowników koszty abonamentu medycznego, który został przez Wnioskodawcę nabyty w jego imieniu, aczkolwiek na rzecz pracowników oraz współpracowników (ekspertów zewnętrznych).

W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że nie dolicza do ww. refaktur żadnych dodatkowych marż, prowizji czy kosztów. Opisanym czynnościom nie towarzyszy więc jakakolwiek działalność zarobkowa Wnioskodawcy, a korzyści płynące z objęcia abonamentem medycznym także współpracowników (ekspertów zewnętrznych) są obopólne. Przywołani współpracownicy nabywają bowiem abonament po cenie niższej aniżeli cena, po jakiej jest sprzedawany dla nabywców jednostkowych (wykupując pakiet abonamentów Wnioskodawca otrzymał od usługodawcy - prywatnej poradni medycznej o statusie zakładu opieki zdrowotnej - rabat). Dla Wnioskodawcy objęcie dodatkowym ubezpieczeniem medycznym także stale współpracujących z nim - na podstawie umów o współpracy - ekspertów zewnętrznych, oznacza z kolei zabezpieczenie sił wytwórczych, a co za tym idzie - zdolności spółki do terminowego wywiązywania się z przekazanych jej zleceń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym stanem faktycznym Wnioskodawca, odsprzedając współpracującym z nim - na podstawie umów o stałej współpracy - współpracownikom (ekspertom zewnętrznym), zakupione we własnym imieniu, aczkolwiek na rzecz ww. współpracowników i pracowników abonamenty medyczne (pakiety usług w zakresie opieki medycznej), ma prawo stosować zwolnienie od podatku od towarów i usług, wystawiając współpracownikom (ekspertom zewnętrznym) refaktury na przywołane abonamenty (wystawiając faktury VAT ze stawką "zw").

Zdaniem wnioskodawcy w procesie refakturowania, który towarzyszy odsprzedaży współpracującym z nim - na podstawie umów o stałej współpracy - współpracownikom (ekspertom zewnętrznym), zakupionych przez Wnioskodawcę na rzecz jego pracowników i przywołanych współpracowników, abonamentów medycznych - pakietów usług w zakresie opieki medycznej, świadczonych przez lekarzy i lekarzy dentystów, pielęgniarki, położne, psychologów oraz przedstawicieli innych zawodów medycznych, ma prawo stosować zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Powyższe wynika z treści art. 43 ust. 1 pkt 19a) ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 (usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej) i pkt 19 (usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów: lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej, medycznych, psychologa), jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 19a) ustawy o VAT wskazuje więc, następujące przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług:

1.

nabycie przez podatnika usług od określonych w pkt 18 i 19 art. 43 ust. 1 ustawy o VAT podmiotów, tj. np. zakładów opieki zdrowotnej;

2.

nabycie przez podatnika ww. usług we własnym imieniu;

3.

nabycie przez podatnika ww. usług na rzecz osób trzecich.

Mając na względzie powyższe i przy uwzględnieniu dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 19a) ustawy o VAT Wnioskodawca wskazuje, że:

1.

Abonament medyczny, obejmujący pakiety usług w zakresie opieki medycznej, Wnioskodawca nabył od prywatnej poradni medycznej o statusie zakładu opieki zdrowotnej, wypełniając tym samym dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy o VAT;

2.

Przywołane usługi w zakresie opieki medycznej, nabyte przez Wnioskodawcę, świadczone są w ramach wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa oraz przedstawicieli innych zawodów medycznych;

3.

Abonament medyczny, obejmujący pakiety usług w zakresie opieki medycznej, Wnioskodawca nabył we własnym imieniu, czego dowód stanowią wystawiane na jego rzecz, przez prywatną poradnię medyczną o statusie ZOZ, faktury;

4.

Abonament medyczny, obejmujący pakiety usług w zakresie opieki medycznej, Wnioskodawca nabył na rzecz osób trzecich, tj. pracowników, celem zabezpieczenia sił wytwórczych, a pośrednio interesów majątkowych spółki;

5.

Abonament medyczny, obejmujący pakiety usług w zakresie opieki medycznej, Wnioskodawca nabył również na rzecz współpracujących z nim - na podstawie umów o stałej współpracy - współpracowników (ekspertów zewnętrznych), którzy w odróżnieniu od pracowników zobligowani zostali do samodzielnego ponoszenia kosztów tych świadczeń na podstawie wystawianych refaktur;

6.

Wnioskodawca refakturuje na rzecz współpracujących z nim - na podstawie umów o stałej współpracy - współpracowników (ekspertów zewnętrznych), koszty abonamentu medycznego, który obejmuje pakiety usług w zakresie opieki medycznej. Wnioskodawca nie dolicza jednak do ww. refaktur żadnych dodatkowych marż, prowizji czy kosztów;

7.

Art. 43 ust. 1 pkt 19a) ustawy o VAT nie ogranicza podmiotowo osób, pomiędzy którymi przywołane nabycie w imieniu własnym, ale na rzecz osób trzecich, ma nastąpić, wyłącznie do relacji pracodawca - pracownik w niniejszym punkcie jest mowa o podatniku i osobie trzeciej, a więc zapis ten może dotyczyć również relacji Wnioskodawca - stały współpracownik Wnioskodawcy.

W związku z powyższym i zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy o VAT, wystawiając przywołane refaktury (tj. odsprzedając współpracownikom zakupione abonamenty medyczne obejmujące pakiety usług w zakresie opieki medycznej), Wnioskodawca zastosuje wynikające z treści art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, a zawarte w fakturach wystawionych pierwotnie Wnioskodawcy przez prywatną poradnię medyczną o statusie ZOZ, zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca podkreśla, że podejmowane przez Niego, a opisane w niniejszym wniosku czynności, pozostają w zgodzie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 19a) ustawy o VAT.

Z tego względu, w ocenie Wnioskodawcy, może on refakturować koszty abonamentów medycznych obejmujących usługi w zakresie opieki medycznej na rzecz współpracujących z nim ekspertów zewnętrznych, stosując przy tym stawkę podatku "zw".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...),

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy podkreślić, iż aby uznać jakieś zdarzenie za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, musi występować stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli obie strony muszą się zobowiązać do określonego działania, bądź powstrzymywania się od dokonania czynności.

W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których beneficjentem świadczenia jest inny podmiot niż ten, który jest bezpośrednio obciążany przez wykonawcę usługi, bądź dostawcę towaru.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. W art. 43 ust. 1 cyt. ustawy prawodawca również zawarł zamknięty katalog zwolnień. Ponieważ zwolnienia stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, przepisy dotyczące zwolnień winny być interpretowane w sposób ścisły.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej. Od podatku zwolnione są także, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18a) cyt. ustawy usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz zakładów opieki zdrowotnej na ich terenie.

Z kolei na mocy art. 43 ust. 1 pkt 19 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a.

lekarza i lekarza dentysty,

b.

pielęgniarki i położnej,

c.

medycznych, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.),

d.

psychologa.

Analiza przedmiotowych przepisów wskazuje, iż zwolnienie od podatku VAT usług w zakresie opieki medycznej od 1 stycznia 2011 r. ma charakter podmiotowo - przedmiotowy. Z tego względu oprócz przedmiotu transakcji istotny jest również status podmiotu świadczącego daną usługę. Ze zwolnienia korzystają usługi służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez zakłady opieki zdrowotnej bądź przez określonych przedstawicieli zawodów medycznych. Obejmuje zatem tylko świadczenia medyczne wykonywane w określonym celu (przedmiot) przez określone osoby (podmioty).

Powyższe oznacza, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, jeżeli:

1.

służą one profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia,

2.

wykonywane są przez zakłady opieki zdrowotnej, lub

3.

wykonywane są przez lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarki, położne oraz osoby wykonujące inne zawody medyczne, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.), psychologów, lub

4.

wykonywane są przez podmioty działające w ramach spółek osobowych, w składzie których większość jest przedstawicielami zawodów medycznych lub które zatrudniają takie osoby.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 19a) cyt. ustawy, zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19.

Wyjaśnić należy, iż według art. 18d ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, osoba wykonująca inny zawód medyczny to osoba, która na podstawie odrębnych przepisów uprawniona jest do udzielania świadczeń zdrowotnych, oraz osoba legitymująca się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.

Zwrócić należy uwagę, iż od dnia 1 lipca 2011 r. ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) została uchylona i zastąpiona ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654), tym samym z dniem 1 lipca 2011 r. zmianie uległa również treść art. 43 ust. 1 pkt 18, pkt 18a i pkt 19, w których to przepisach wyrażenia "zakłady opieki zdrowotnej" zastąpione zostały przez wyrażenia: "działalność lecznicza".

Jednocześnie zgodnie z art. 6 ww. ustawy z dnia 18 marca 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r. podatnik może stosować zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18a, 19, 19a i 22 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, iż w związku z wprowadzeniem omówionych zmian w zakresie usług opieki medycznej, w art. 6 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. wprowadzono przepis przejściowy umożliwiający podatnikom, na zasadzie prawa wyboru, stosowanie zwolnień wprowadzonych tą ustawą w zakresie art. 43 ust. 1 pkt 18a, 19, 19a ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. Wskazane przepisy działają zatem również ze skutkiem wstecznym, do zdarzeń zaistniałych przed dniem 1 kwietnia 2011 r. lecz po dniu 1 stycznia 2011 r.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że ustawodawca zawęził zwolnienie od tego podatku dla usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia uzależniając je: od formy organizacyjnej podmiotu świadczącego powyższe usługi (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy) oraz od zawodu osób wykonujących te usługi (art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy).

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że Spółka jest jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, która prowadzi działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej są wysoko wyspecjalizowane usługi doradczo-konsultingowe, świadczone na rynku farmaceutycznym, a związane w szczególności z rejestracją produktów leczniczych oraz produktów leczniczych weterynaryjnych, przygotowywaniem dokumentacji rejestracyjnej dla wszystkich kategorii oraz postaci produktów leczniczych, oceną jakości tej dokumentacji, świadczeniem usług outsourcingowych w zakresie procesów rejestracyjnych oraz dokonywaniem kwalifikacji i weryfikacji wytwórców kontraktowych.

W celu prowadzenia przywołanej działalności Wnioskodawca zatrudnia, na podstawie umów o pracę, kilkunastu pracowników. Wnioskodawca współpracuje również na stałe z gronem współpracowników (ekspertów zewnętrznych), prowadzących indywidualną pozarolniczą działalność gospodarczą. Relacje prawne, łączące Wnioskodawcę ze współpracownikami (ekspertami zewnętrznymi), zostały ukształtowane w oparciu o umowy o stałej współpracy, na mocy których Wnioskodawca zleca ekspertom wykonanie określonych czynności, związanych bezpośrednio z realizowanymi przez niego projektami.

Wnioskodawca wykupił na rzecz pracowników, w prywatnej poradni medycznej o statusie zakładu opieki zdrowotnej, abonament medyczny (pakiet świadczeń zdrowotnych), związany ze świadczeniem przez lekarzy i lekarzy dentystów, pielęgniarki, położne oraz inne zawody medyczne usług w zakresie opieki medycznej, które służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu oraz poprawie zdrowia ludzi. Możliwość przystąpienia do abonamentu medycznego (pakietu usług medycznych) Wnioskodawca zaoferował współpracownikom (ekspertom zewnętrznym), z którymi łączą go umowy o stałej współpracy. W odróżnieniu jednak od pracowników, w odniesieniu do których to Wnioskodawca pokrywa koszty przywołanego ubezpieczenia, współpracownicy, którzy zdecydowali się na przystąpienie do abonamentu medycznego (pakietu usług medycznych), jego koszt ponoszą samodzielnie. W tym celu Wnioskodawca refakturuje na rzecz współpracowników koszty abonamentu medycznego, który został przez Wnioskodawcę nabyty w jego imieniu, aczkolwiek na rzecz pracowników oraz współpracowników (ekspertów zewnętrznych). Do ww. refaktur nie dolicza żadnych dodatkowych marż, prowizji czy kosztów.

Z powyższych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich (pracowników i współpracowników), bierze udział w świadczeniu usługi zwolnionej, tj. usługi w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nabywanej od podmiotu wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy, tj. od zakładu opieki zdrowotnej.

Ustawodawca mocą art. 43 ust. 1 pkt 19a) zwolnił od podatku świadczenie usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu poprawie zdrowia, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19, tj. zakładów opieki zdrowotnej, a także lekarzy i lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych, osób wykonujących zawody medyczne w rozumieniu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz psychologów.

Z powyższego wynika więc, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku podlegają usługi w zakresie opieki medycznej świadczone przez zakłady opieki zdrowotnej lub świadczone w ramach wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej i innych zawodów medycznych, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, a także psychologów - również w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniodawcą usługi, a pacjentem istnieje trzeci podmiot (pośrednik), który nabywa usługę medyczną od świadczeniodawcy i przekazuje je osobie trzeciej. Powyższe oznacza, że ustawodawca objął zwolnieniem od podatku VAT również przekazywane współpracownikom przez podmioty na rzecz których świadczą usługi, nabywane przez nich w ramach tzw. pakietów medycznych, usługi w zakresie opieki medycznej.

Zatem odnosząc się do przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że Spółka od dnia 1 stycznia 2011 r. może zastosować zwolnienie od podatku VAT z tytułu odsprzedaży współpracownikom (kontrahentom zewnętrznym) pakietów świadczeń zdrowotnych nabywanych od zakładu opieki zdrowotnej.

Biorąc zatem pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż Spółka kupując abonament medyczny (uprawniający do korzystania z opieki medycznej świadczonej przez zakład opieki zdrowotnej) we własnym imieniu ale na rzecz osób trzecich (pracowników i współpracowników) i przenosząc koszty tego abonamentu na współpracowników na podstawie wystawianej im faktury VAT, ma prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 19a cyt. ustawy.

Na podstawie art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur oraz dane, które powinny zawierać zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360). Zgodnie z § 5 ust. 7 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r., w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy (...), poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5 wskazuje się również przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca wystawiając faktury VAT na rzecz współpracowników (ekspertów zewnętrznych), dokumentujące sprzedaż usług w zakresie opieki medycznej świadczonych przez zakład opieki zdrowotnej, winien na fakturze VAT, wystawionej w oparciu o art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, wskazywać, iż stosuje zwolnienie od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl