IPPP2/443-488/14-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-488/14-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 23 maja 2014 r. (data wpływu 28 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Instytutu (Wnioskodawca) jest prowadzenie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych oraz działalności leczniczo-usługowej ukierunkowanej na potrzeby zdrowotne dzieci i młodzieży. Realizując zadania związane z prowadzonymi badaniami naukowymi Wnioskodawca realizował projekt pt. "Europejski rejestr i sieć dla chorób metabolicznych o typie zespołu intoksykacji" - E-IMD ("European registry and Network for Intoxication type Metabolic Diseases - E-IMD"). Projekt realizowany był w ramach Drugiego Wspólnotowego Programu Działań w Dziedzinie Zdrowia (2008-2013). Wnioskodawca był jedną z trzynastu jednostek realizujących projekt E-IMD.

Przystąpienie do realizacji projektu odbyło się w następujący sposób. Koordynator projektu (Universitatsklinikum H. - UKL-HD z Niemiec), działając w imieniu wszystkich partnerów projektu złożył wniosek w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Konsumentów (The Executive Agency for Health and Consumers, EAHC). Projekt został pozytywnie oceniony i Agencja Wykonawcza przyznała dofinansowanie na realizację projektu E-IMD ze środków Komisji Europejskiej. Projekt realizowany był w okresie 1 stycznia 2011 r. - 30 kwietnia 2014 r. (40 miesięcy). Zadania Wnioskodawcy finansowane były ze środków Komisji Europejskiej (72,75% - wg zapisów w umowie grantowej) oraz ze środków własnych Instytutu (27,25% - wg zapisów w umowie grantowej).

Celem nadrzędnym projektu była promocja zdrowia wśród osób dotkniętych rzadko występującymi acyduriami organicznymi (OADs) lub zaburzeniami cyklu mocznikowego (UCDS).

Cele szczegółowe projektu to:

1. Stworzenie europejskiego rejestru pacjentów, opisującego przebieg choroby, epidemiologię, diagnostykę i strategie leczenia OADS i UCDS oraz dostarczenie informacji krajowym i europejskim organom opieki zdrowotnej. Rejestr UE opracowany na podstawie anonimowego zbierania danych poprzez chronioną hasłem stronę internetową opiera się na rutynowych parametrach w 15 państwach UE.

2. Dostarczenie europejskich protokołów terapeutycznych opartych na danych od pacjentów z OADS i UCDS. W oparciu o największą dostępną bazę danych pacjentów oraz systematyczne badanie piśmiennictwa, europejska grupa konsensusu opisuje najlepsze dostępne dowiedzione dane dotyczące rozpoznawania i leczenia chorób. Protokoły terapeutyczne zostały przetłumaczone na oficjalne języki UE, opublikowane na stronach internetowych E-IMD i służą jako szablony dla wytycznych krajowych oraz broszury informacyjne dla pacjentów.

Ogólnym zamierzonym wynikiem projektu było ulepszenie dostępu do szybkiej diagnozy i leczenia pacjentów z rzadko występującymi OADS i UCDS; filozofia E-IMD opiera się na założeniu, że wszyscy pacjenci we wszystkich Państwach Członkowskich powinni mieć takie samo prawo do najnowszych metod leczenia.

Wyniki szczegółowe wynikające z celów szczegółowych to:

* lepsze rozumienie historii naturalnej i wyników OADs i UCDs, które pozwala zidentyfikować warianty choroby i pacjentów o wysokim ryzyku niekorzystnego przebiegu choroby;

* osiągnięcie optymalizacji obecnych strategii leczenia;

* zmniejszenie niepełnosprawności i śmiertelności oraz promowanie zdrowia dla pacjentów z rzadko występującymi OADs i UCDs;

* stworzenie rejestru pacjentów z OADs i UCDs - podstawa do grupowych badań klinicznych i stworzenia nowych produktów dietetycznych oraz leków sierocych;

* rejestr OADs i UCDs został rozszerzony na inne IEM, w ten sposób promując budowanie wiedzy oraz proces harmonizacji i optymalizacji obecnych strategii stosownych w przypadku innych IEM;

* E-IMD dodał wiedzy państwom UE w dziedzinie wzmacniania statusu społeczności w międzynarodowych organizacjach i współpracy dotyczącej zdrowia ze strategicznymi partnerami i państwami;

* identyfikacja najlepszych dostępnych strategii diagnozowania i leczenia jest lepiej rozumiana i bardziej transparentna dla pacjentów i ekspertów, pomaga zharmonizować obecne podejście diagnostyczne i lecznicze do OADs i UCDs. W rezultacie ograniczony został czas potrzebny do postawienia diagnozy oraz zapewniony szybszy dostęp do leczenia i zmniejszony poziom śmiertelności i niepełnosprawności;

* niewystarczające lub nawet niebezpieczne strategie zostały zidentyfikowane; docelowo zniesione;

* niepewna wiedza lub jej brak w pewnych obszarach związanych z OADs i UCDs została zidentyfikowana bardziej szczegółowo, co pozwala zogniskować przyszłe badania naukowe;

* dostęp do sieci ekspertów i aktualnych, opartych na dowodach naukowych informacji dla pacjentów i profesjonalistów opieki zdrowotnej został znacznie ulepszony;

* czas potrzebny do znalezienia specjalistów medycyny metabolicznej, grup wsparcia pacjentów i aktualnych informacji na temat OADs i UCDs został skrócony;

* pozycja pacjentów i ich rodzin została wzmocniona.

Odbiorcami wyników projektu były i są:

1. Pacjenci z OADs i UCDs i ich rodziny;

2. Grupy wsparcia pacjentów;

3. Profesjonaliści opieki zdrowotnej;

4. Krajowe i europejskie władze opieki zdrowotnej

Rezultatem projektu E-IMD jest polepszenie stanu wiedzy na temat rzadko występujących acydurii organicznych (OADs) i zaburzeń cyklu mocznikowego (UCDS) przez gromadzenie danych klinicznych w europejskim rejestrze, które odbywa się poprzez promowanie w Europie zdrowia dzieci, młodzieży i dorosłych z rzadko występującymi OADS i UCDS. Dzięki rejestrowi współpracuje ze sobą efektywna i funkcjonalna sieć specjalistycznych centrów OAD i UCD składająca się z ekspertów ochrony zdrowia pracujących w publicznych szpitalach oraz laboratoriach. W trakcie prowadzenia rejestru grupa porównuje doświadczenia, omawia trudne przypadki i rozszerza obecny stan wiedzy. Pacjenci odnoszą korzyści w związku ze świadomością podmiotów świadczących usługi w Europie oraz wysokiej jakości opieką opartą o europejskie standardy i wytyczne. Informacje i wiedza jest przekazywana pacjentom, ich rodzicom, lekarzom oraz władzom rządowym w odpowiednim formacie. Zebrana wiedza w rejestrze opiera się na stronie Internetowej i pozwala nowym partnerom UE dołączyć do sieci, dzięki temu projekt obejmuje jak największą część populacji UE.

Wg wiedzy posiadanej na dzień dzisiejszy dostęp do wyników projektu E-IMD ma charakter bezpłatny, a Wnioskodawca występując w charakterze jednego z partnerów projektu nie przewiduje sprzedaży tych wyników w przyszłości i nie jest w stanie określić ich wartości początkowej. Wyniki projektu nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z realizacją zadań projektu przez Wnioskodawcę poniesione zostały m.in. następujące koszty:

1.

koszty wynagrodzenia członków zespołu realizującego projekt

2.

koszty delegacji służbowych - (głównie zagranicznych) tj. koszty podróży, zakwaterowania, diet personelu związanego z realizacją projektu

3.

koszty zakupu komputera i drukarki

4.

koszty pośrednie.

Część ww. kosztów (m.in. koszty zakwaterowania, koszty zakupu komputera i drukarki) udokumentowana została fakturami zawierającymi podatek VAT. Komputer i drukarka zakupione dla potrzeb realizacji projektu, nie będą służyć dalszej sprzedaży przez Wnioskodawcę.

Rozliczenia finansowe w projekcie odbywają się na podstawie udokumentowanych sprawozdań finansowych z faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowałnych w ramach projektu. Tak więc pozyskane środki są tylko pokryciem kosztów poniesionych na realizację projektu. Agencja Wykonawcza nie zleca Wnioskodawcy wykonania usługi, a jedynie finansuje zadania, których wyniki pozostają w dyspozycji Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie wykonuje świadczenia na rzecz innego podmiotu.

Zgodnie z zawartą umową dotyczącą realizacji projektu tytuł własności do wyników projektu, w tym prawa własności przemysłowej oraz intelektualnej, oraz prawa do raportów i innych dokumentów dotyczących projektu przysługują partnerom realizującym projekt, w tym Instytutowi. Instytut oraz pozostali partnerzy nadadzą Agencji Wykonawczej prawo do dowolnego wykorzystania wyników projektu według uznania Agencji, o ile nie powoduje to naruszenia jej zobowiązań dotyczących poufności lub obowiązujących praw własności przemysłowej i intelektualnej.

Agencja Wykonawcza nie kupuje od Wnioskodawcy wyników projektu, żąda jedynie sprawozdań rocznych. Zgodnie z zapisami w umowie środki finansowe przeznaczone na realizację projektu musiały być wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem (środki wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi).

Wnioskodawca prowadzi działalność mieszaną tj. opodatkowaną i zwolnioną i w konsekwencji rozlicza się w oparciu o strukturę sprzedaży. W strukturze sprzedaży Wnioskodawcy przeważa świadczenie usług korzystających ze zwolnienia, głównie są to usługi medyczne. Struktura sprzedaży określona procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2013 wynosi 3% (zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, wartość ta może ulec zmianie). Pozostałe 97% podatku zostanie poniesione ostatecznie, ponieważ związane będzie z działalnością zwolnioną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pt "Europejski rejestr i sieć dla chorób metabolicznych o typie zespołu intoksykacji" - (E-IMD) Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy obecnie nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego - poniesione przez niego wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Prace prowadzone w ramach projektu nie są usługą dla konkretnego odbiorcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycja ta musi być związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezsporny.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych oraz działalności leczniczo-usługowej ukierunkowanej na potrzeby zdrowotne dzieci i młodzieży. Realizując zadania związane z prowadzonymi badaniami naukowymi Zainteresowany realizował projekt pt. "Europejski rejestr i sieć dla chorób metabolicznych o typie zespołu intoksykacji". Celem nadrzędnym projektu była promocja zdrowia wśród osób dotkniętych rzadko występującymi acyduriami organicznymi (OADs) lub zaburzeniami cyklu mocznikowego (UCDS). Rezultatem projektu E-IMD jest polepszenie stanu wiedzy na temat rzadko występujących acydurii organicznych (OADs) i zaburzeń cyklu mocznikowego (UCDS) przez gromadzenie danych klinicznych w europejskim rejestrze, które odbywa się poprzez promowanie w Europie zdrowia dzieci, młodzieży i dorosłych z rzadko występującymi OADS i UCDS. Dostęp do wyników projektu E-IMD ma charakter bezpłatny, a Wnioskodawca występując w charakterze jednego z partnerów projektu nie przewiduje sprzedaży tych wyników w przyszłości i nie jest w stanie określić ich wartości początkowej. Wyniki projektu nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z realizacją zadań projektu przez Wnioskodawcę poniesione zostały m.in. koszty wynagrodzenia członków zespołu realizującego projekt, koszty delegacji służbowych, tj. koszty podróży, zakwaterowania, diet personelu związanego z realizacją projektu, koszty zakupu komputera i drukarki, koszty pośrednie. Rozliczenia finansowe w projekcie odbywają się na podstawie udokumentowanych sprawozdań finansowych z faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowałnych w ramach projektu. Tak więc pozyskane środki są tylko pokryciem kosztów poniesionych na realizację projektu. Agencja Wykonawcza nie zleca Wnioskodawcy wykonania usługi, a jedynie finansuje zadania, których wyniki pozostają w jego dyspozycji. Zainteresowany nie wykonuje świadczenia na rzecz innego podmiotu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Jak wskazano wyżej podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonania odliczenia, czyli sprzedażą generującą po stronie podatnika podatek należny. Analiza sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje, ponieważ nakłady finansowe związane z realizacją projektu pn. "Europejski rejestr i sieć dla chorób metabolicznych o typie zespołu intoksykacji" nie służą w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Wnioskodawcę. Zainteresowany w wyniku realizacji projektu nie wykonuje świadczenia usług na rzecz innych podmiotów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na podstawie przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego należy stwierdzić, że Zainteresowanemu, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl