IPPP2/443-480/14-4/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-480/14-4/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) na wezwanie tutejszego Organu z dnia 17 lipca 2014 r. nr IPPP2/443-480/14-2/RR o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla:

* usług konserwacji przewodów kominowych i instalacji gazowych wykonywanych w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe,

* czynności polegających na wyłącznym sprawdzeniu przewodów kominowych i instalacji gazowych w celu sporządzenia i wydania protokołu z okresowej kontroli stanu technicznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi konserwacji przewodów kominowych i instalacji gazowych wykonywanych w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz czynności polegających na wyłącznym sprawdzeniu przewodów kominowych i instalacji gazowych w celu sporządzenia i wydania protokołu z okresowej kontroli stanu technicznego. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) na wezwanie tutejszego Organu z dnia 17 lipca 2014 r. nr IPPP2/443-480/14-2/RR (data doręczenia 21 lipca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka planuje rozszerzyć swoją ofertę dla Wspólnot Mieszkaniowych o:

* sprawdzanie przewodów kominowych w celu ich udrożnienia i oczyszczenia,

* udrażnianie oraz czyszczenie przewodów kominowych oraz po zakończeniu tych czynności sporządzenie oraz wydanie protokołu zgodnego z przepisami prawa budowlanego, o których mowa w art. 62 ust. 1 punkt 1 litera c Prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 62 ust. 1 punkt 1 litera c Prawa budowlanego: obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli:

1.

okresowej, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego:

a.

instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych).

Dotychczas spółka w swojej ofercie posiadała wykonywanie (sporządzała oraz wydawała protokoły) przeglądów:

1.

przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych),

2.

instalacji gazowych,

3.

indywidualnych przewodów kominowych (spalinowych),

4.

instalacji wentylacji kotłowni wspólnej, dla których stosuje 23% stawkę VAT.

Odrębnym zleceniem mogło być, np. udrażnianie, czyszczenie pionu kominowego, dla którego stosowano obniżoną 8% stawkę VAT.

Spółka planuje rozszerzenie swojej oferty dla Wspólnot Mieszkaniowych łącząc wykonywanie zarówno okresowych przeglądów opisanych powyżej oraz czynności konserwacyjnych (czyszczenie, udrażnianie, uszczelnianie).

W wyniku takiego działania Spółka będzie świadczyć usługi:

1.

sprawdzania przewodów kominowych w celu ich udrożnienia i oczyszczenia oraz w celu sporządzenia oraz wydania Wspólnocie Mieszkaniowej protokołu z okresowej kontroli polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego zgodnie z art. 62 ust. 1 punkt 1 litera c Prawa budowlanego.

2.

sprawdzania instalacji gazowych w celu ich uszczelnienia oraz w celu sporządzenia oraz wydania Wspólnocie Mieszkaniowej protokołu z okresowej kontroli polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego zgodnie z art. 62 ust. 1 punkt 1 litera c Prawa budowlanego.

Z pisma z dnia 23 lipca 2014 r., stanowiącego uzupełnienie do złożonego wniosku wynika, że:

1. S - przeglądy budowlane Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Świadczone przez Stronę usługi są czynnościami służącymi bieżącemu utrzymaniu odpowiedniego stanu technicznego w zakresie kontrolowanych instalacji bądź przewodów kominowych. W opinii Wnioskodawcy bieżące utrzymanie stanu technicznego m.in. poprzez wykonanie usług, które Strona zamierza świadczyć mieści się w definicji konserwacji.

3. Wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie będzie przekraczać 50% tej podstawy.

4. Usługi będące przedmiotem zapytania mają być świadczone w budynkach mieszkalnych klasyfikacja budynków:

* PKOB 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne

* PKOB 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe

* PKOB 113 - budynki zbiorowego zamieszkania

5. Z praktyki rynkowej wynika, że przewody kominowe, a w szczególności ich wloty nie s.ą regularnie czyszczone przez mieszkańców. W ramach proponowanej przez Stronę usługi Spółka zamierzam połączyć (wykonać jednocześnie) wykonanie przeglądu z oczyszczeniem i udrożnieniem przewodów kominowych. Ponadto z praktyki rynkowej wynika, ze mieszkańcy nie konserwują zaworów instalacji gazowych. W ramach proponowanej usługi Wnioskodawca zamierza połączyć (wykonać jednocześnie) wykonanie przeglądu z bieżącą konserwacją i ewentualnym doszczelnieniem zaworów instalacji gazowej w lokalach mieszkalnych. Po wykonanej usłudze Spółka zamierza wydać protokół z przeprowadzonych czynności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w przypadku kiedy Spółka będzie świadczyć uługi:

1.

sprawdzania przewodów kominowych w celu ich udrożenia i oczyszczenia oraz w celu sporządzenia oraz wydania Wspólnocie Mieszkaniowej protokołu z okresowej kontroli polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego zgodnie z art. 62 ust. 1 punkt 1 litera c Prawa budowlanego,

2.

sprawdzania instalacji gazowych w celu ich uszczelnienia oraz w celu sporządzenia oraz wydania Wspólnocie Mieszkaniowej protokołu z okresowej okntrolo polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego zgodnie z art. 62 ust. 1 punkt 1 litera c Prawa budowlanego

- może zastosować obniżoną 8% stawkę VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

W przypadku wykonywania usług:

1.

sprawdzania przewodów kominowych w celu ich udrożnienia i oczyszczenia oraz w celu sporządzenia oraz wydania Wspólnocie Mieszkaniowej protokołu z okresowej kontroli polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego zgodnie z art. 62 ust. 1 punkt 1 litera c Prawa budowlanego.

2.

sprawdzania instalacji gazowych w celu ich uszczelnienia oraz w celu sporządzenia oraz wydania Wspólnocie Mieszkaniowej protokołu z okresowej kontroli polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego zgodnie z art. 62 ust. 1 punkt 1 litera c Prawa budowlanego

- należy zastosować obniżoną 8% stawkę VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie usług konserwacji przewodów kominowych i instalacji gazowych wykonywanych w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz nieprawidłowe w zakresie czynności polegających na wyłącznym sprawdzeniu przewodów kominowych i instalacji gazowych w celu sporządzenia i wydania protokołu z okresowej kontroli stanu technicznego.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak wynika z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Na mocy § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719), obowiązującego od 1 stycznia 2014 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

* obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

* lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont - § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2013 r.

Na mocy § 3 ust. 3 cyt. rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2013 r., przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego treścią przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja, zgodnie z definicją słownikową, to unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN).

Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 zpóżn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy - Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Ponadto obniżona do 8% stawka podatku ma zastosowanie m.in. do usług konserwacyjnych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, że Spółka planuje rozszerzyć swoją ofertę dla Wspólnot Mieszkaniowych o sprawdzanie przewodów kominowych w celu ich udrożnienia i oczyszczenia oraz udrażnianie oraz czyszczenie przewodów kominowych a po zakończeniu tych czynności sporządzenie oraz wydanie protokołu zgodnego z przepisami prawa budowlanego, o których mowa w art. 62 ust. 1 punkt 1 litera c Prawa budowlanego. Spółka planuje rozszerzenie swojej oferty dla Wspólnot Mieszkaniowych łącząc wykonywanie zarówno okresowych przeglądów opisanych powyżej oraz czynności konserwacyjnych (czyszczenie, udrażnianie, uszczelnianie). W wyniku takiego działania Spółka będzie świadczyć usługi sprawdzania przewodów kominowych w celu ich udrożnienia i oczyszczenia oraz w celu sporządzenia oraz wydania Wspólnocie Mieszkaniowej protokołu z okresowej kontroli polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego zgodnie z art. 62 ust. 1 punkt 1 litera c Prawa budowlanego oraz sprawdzania instalacji gazowych w celu ich uszczelnienia oraz w celu sporządzenia oraz wydania Wspólnocie Mieszkaniowej protokołu z okresowej kontroli polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego zgodnie z art. 62 ust. 1 punkt 1 litera c Prawa budowlanego. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a świadczone przez Stronę usługi są czynnościami służącymi bieżącemu utrzymaniu odpowiedniego stanu technicznego w zakresie kontrolowanych instalacji bądź przewodów kominowych. W opinii Wnioskodawcy bieżące utrzymanie stanu technicznego m.in. poprzez wykonanie usług, które Strona zamierza świadczyć mieści się w definicji konserwacji. Wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie będzie przekraczać 50% tej podstawy. Usługi mają być świadczone w budynkach mieszkalnych klasyfikacja budynków: PKOB 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, PKOB 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, PKOB 113 - budynki zbiorowego zamieszkania. W ramach proponowanej przez Stronę usługi Spółka zamierzam połączyć (wykonać jednocześnie) wykonanie przeglądu z oczyszczeniem i udrożnieniem przewodów kominowych. Ponadto z praktyki rynkowej wynika, ze mieszkańcy nie konserwują zaworów instalacji gazowych. W ramach proponowanej usługi Wnioskodawca zamierza połączyć (wykonać jednocześnie) wykonanie przeglądu z bieżącą konserwacją i ewentualnym doszczelnieniem zaworów instalacji gazowej w lokalach mieszkalnych. Po wykonanej usłudze zamierzamy wydać protokół z przeprowadzonych czynności.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla świadczonych usług sprawdzania przewodów kominowych w celu ich udrożnienia i oczyszczenia oraz w celu sporządzenia oraz wydania Wspólnocie Mieszkaniowej protokołu z okresowej kontroli oraz sprawdzania instalacji gazowych w celu ich uszczelnienia oraz w celu sporządzenia oraz wydania Wspólnocie Mieszkaniowej protokołu z okresowej kontroli.

Jak wynika z art. 62 ust. 1 pkt 1 lit. c Prawo budowlane, obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych).

Zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli okresowej, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki obiektu budowlanego oraz jego otoczenia; kontrolą tą powinno być objęte również badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów.

Jak wskazano we wniosku, Spółka ma zamiar świadczyć usługi sprawdzania przewodów kominowych w celu ich udrożnienia i oczyszczenia oraz w celu sporządzenia oraz wydania Wspólnocie Mieszkaniowej protokołu z okresowej kontroli oraz sprawdzania instalacji gazowych w celu ich uszczelnienia oraz w celu sporządzenia oraz wydania Wspólnocie Mieszkaniowej protokołu z okresowej kontroli. Usługi mają być świadczone w budynkach mieszkalnych. Usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć mieszczą się w definicji konserwacji a wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie będzie przekraczać 50% tej podstawy.

Po uwzględnieniu powyższych okoliczności sprawy oraz przywołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do świadczonych przez Stronę usług konserwacyjnych polegających na sprawdzaniu przewodów kominowych wraz z ich udrożnieniem i oczyszczeniem jak i usług konserwacyjnych polegających na sprawdzaniu instalacji gazowych wraz z ich uszczelnieniem wykonanych w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w dziale 11 PKOB - będą podlegać opodatkowaniu według stawki obniżonej do wysokości 8%, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast wydanie opinii o stanie technicznym ww. instalacji, na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 1 lit. c będzie opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Również w odniesieniu do wykonywanych przez Stronę usług polegających wyłącznie na przeprowadzeniu okresowej kontroli stanu technicznego przewodów kominowych i instalacji gazowych (bez ich udrażniania, czyszczenia, uszczelniania) w celu sporządzenia i wydania Wspólnocie Mieszkaniowej protokołu z okresowej kontroli stanu technicznego zgodnie z art. 62 ust. 1 punkt 1 litera c Prawa budowlanego, stwierdzić należy, ze usługi te nie mieszczą się w definicji remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy oraz nie są to roboty konserwacyjne, a zatem do tego rodzaju usług należy zastosować stawkę podstawową, tj. 23% VAT, niezależnie od tego, w jakich obiektach są wykonywane.

Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do możliwości zastosowania obniżonej do 8% stawki podatku VAT dla czynności polegających na wyłącznym sprawdzeniu przewodów kominowych i instalacji gazowych w celu sporządzenia i wydania protokołu z okresowej kontroli stanu technicznego - należało uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić również należy, że analiza prawidłowości wskazanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej obiektów będących przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl