IPPP2/443-479/14-4/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-479/14-4/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 22 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 14 sierpnia 2014 r.) na wezwanie Organu z 5 sierpnia 2014 r. znak sprawy IPPP2/443-479/14-2/AO (skutecznie doręczone 8 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji z prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących odnośnie sprzedaży, w systemie wysyłkowym, naczyń wykonanych ze stali nierdzewnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji z prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących odnośnie sprzedaży, w systemie wysyłkowym, naczyń wykonanych ze stali nierdzewnej. Niniejszy wniosek uzupełniony został pismem z 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 14 sierpnia 2014 r.) na wezwanie Organu z 5 sierpnia 2014 r. znak sprawy IPPP2/443-479/14-2/AO (data doręczenia 8 sierpnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka A. sp. z o.o. ("Spółka") prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży systemów kuchennych ze stali nierdzewnej. Między innymi, Spółka oferuje naczynia wykonane ze stali nierdzewnej, jak również kuchenki-płyty grzewcze indukcyjne, które w połączeniu z naczyniami oferowanymi przez Spółkę umożliwiają pełną automatyzację procesu gotowania.

Produkty Spółki nie są oferowane w sklepach. Można je nabyć jedynie za pośrednictwem przedstawicieli handlowych Spółki (system sprzedaży bezpośredniej). Około 95% sprzedaży dokonywanej przez Spółkę jest wykonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Pozostałe 5% klientów Spółki stanowią osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Zapłata za nabywane od Spółki produkty odbywa się za pośrednictwem przelewu bankowego, przelewem za pośrednictwem banku z wykorzystaniem kredytu konsumenckiego lub z wykorzystaniem karty płatniczej bądź karty kredytowej. Przy tym, w przypadku każdej transakcji sprzedaży Spółka posiada dowody (w szczególności podpisaną umowę z konsumentem, dowód dokonania zapłaty oraz dowód dostarczenia towaru do konsumenta), na podstawie których możliwe jest jednoznaczne dokonanie identyfikacji czynności, której dana zapłata dotyczyła (tekst jedn.: konkretnej transakcji nabycia produktów Spółki), a także wskazanie danych nabywcy (w tym adres nabywcy). Spółka nie przyjmuje płatności gotówką.

Ponadto w odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wyjaśnił, że Spółka prowadzi w systemie elektronicznym ewidencję wszystkich umów zawartych z klientami. W ewidencji tej Spółka zapisuje każdą umowę zawartą z klientem (w tym numer umowy), imię i nazwisko oraz adres klienta, przedmiot zamówienia oraz wszelkie płatności dokonane przez klienta na poczet zamówienia. Na podstawie tej ewidencji Spółka generuje na bieżąco dla firm kurierskich listy zamówień, które powinny zostać zrealizowane, z uwagi na dokonanie przez klientów wymaganych płatności. Firmy kurierskie, na podstawie przygotowywanych przez Spółkę list, dokonują dostaw produktów, a następnie przygotowują dla Spółki szczegółowe raporty dokonanych dostaw (w raporcie takim jest szczegółowo wskazane, na podstawie jakiej umowy z klientem, jaki towar, komu i na jaki adres został doręczony). Otrzymane od firm kurierskich raporty Spółka przechowuje i archiwizuje jako część dokumentacji własnej.

Dostawa produktów zakupionych od Spółki jest realizowana wyłącznie w systemie wysyłkowym - za pośrednictwem kuriera lub pocztą.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarowi usług.

Spółka prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółka rozpoczęła prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących w latach 1996-1997 i ewidencja ta jest prowadzona przez Spółkę w sposób nieprzerwany do dziś.

Spółka zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących i skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko Spółki, że może ona zrezygnować z prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, korzystając ze zwolnienia, o którym mowa w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stanowisko Wnioskodawcy,

Zdaniem Spółki, może ona zrezygnować z prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, korzystając ze zwolnienia, o którym mowa w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ("Rozporządzenie").

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie, zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2013 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia.

Zgodnie z pozycją 36 załącznika do Rozporządzenia, zwolnieniem od obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących objęta jest:

"Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)".

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się w przypadku dostaw lub świadczenia usług wymienionych w § 4 Rozporządzenia. Między innymi dotyczy to dostaw wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, zgodnie z § 7 ust. 4 Rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 33, 34, 39 lub 40 załącznika do rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych, nie stosuje się.

W ocenie Spółki, treść pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia oddaje charakter jej działalności i ma zastosowanie do czynności dokonywanych przez Spółkę.

Spółka bowiem realizuje dostawy swoich produktów wyłącznie za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich. Ponadto, Spółka nie przyjmuje płatności gotówką, a jedynie za pośrednictwem przelewu bankowego, przelewem za pośrednictwem banku z wykorzystaniem kredytu konsumenckiego lub z wykorzystaniem karty płatniczej bądź karty kredytowej. Przy tym, w przypadku każdej transakcji sprzedaży Spółka posiada dowody (w szczególności podpisaną umowę z konsumentem, dowód dokonania zapłaty oraz dowód dostarczenia towaru do konsumenta), na podstawie których możliwe jest jednoznaczne dokonanie identyfikacji czynności, której dana zapłata dotyczyła (tekst jedn.: konkretnej transakcji nabycia produktów Spółki), a także wskazanie danych nabywcy (w tym adres nabywcy).

Przy tym, produktów oferowanych przez Spółkę, wykonanych ze stali nierdzewnej, nie można uznać za wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali. Zgodnie z Polską Kwalifikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), metalami szlachetnymi (symbol PKWIU 24.41) są bowiem jedynie srebro, złoto i platyna, ewentualnie metale zawierające te pierwiastki. W produktach oferowanych przez spółkę metale te jednak nie występują.

Jednocześnie, aby Spółka zastosowała zwolnienie, o którym mowa w pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia, nie stoi na przeszkodzie fakt, że Spółka prowadziła ewidencję obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących przed dniem 1 stycznia 2013 r. i prowadzi ją do dziś.

Należy bowiem zwrócić uwagę, że zwolnienie analogiczne do zwolnienia, o którym mowa w pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia, było zawarte w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia, które obowiązywało przed dniem 1 stycznia 2013 r. - tj. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednakże, w odniesieniu do pozycji 36 załącznika do poprzednio obowiązującego rozporządzenia, zawarte było zastrzeżenie (przypis nr 2 do pozycji 36), zgodnie z którym zwolnienie to "nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r." (tekst jedn.: przed dniem wejścia w życie poprzednio obowiązującego rozporządzenia).

Tymczasem, obecnie obowiązujące Rozporządzenie, w odniesieniu do zwolnienia, o którym mowa w pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia, nie zawiera już zastrzeżenia, że zwolnienie to nie dotyczy podmiotów, które rozpoczęły już ewidencjonowanie za pomocą kas rejestrujących przed dniem wejścia w życie Rozporządzenia (tekst jedn.: przed dniem 1 stycznia 2013 r.). Ograniczenie takie zostało opisane w § 7 ust. 4 Rozporządzenia i dotyczy tylko zwolnień wymienionych w pozycjach 33, 34, 39 i 40 załącznika do Rozporządzenia. Zamiarem ustawodawcy było zatem odejście od reguły wprowadzonej w poprzednio obowiązującym rozporządzeniu, zgodnie z którą, zwolnienie mogło dotyczyć tylko podatników, którzy wcześniej nie prowadzili ewidencji. Zmianę stanowiska ustawodawcy uzasadnia fakt, że dokumentacja wymagana przez ustawodawcę przy stosowaniu zwolnienia, o którym mowa w pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia, stanowi wystarczające udokumentowanie transakcji dokonanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ewidencjonowanie dodatkowo transakcji za pomocą kasy rejestrującej oznaczałoby w rzeczywistości prowadzenie niepotrzebnie dwóch ewidencji zawierających analogiczne dane.

Oznacza to, że w świetle obecnie obowiązującego Rozporządzenia, dla skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia, nie ma znaczenia fakt, że podatnik przed skorzystaniem z tego zwolnienia prowadził ewidencję za pomocą kas rejestrujących.

Z tej przyczyny, w ocenie Spółki, nie jest przeszkodą dla skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia, o którym mowa w pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia, fakt, że Spółka prowadziła ewidencję obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są dokonywane na rzecz innych podmiotów niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej i rolnicy ryczałtowi.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Regulacje zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382) przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 powołanego załącznika do rozporządzenia wskazano, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W treści § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wymienione zostały niektóre czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3.

Stosownie do § 7 ust. 4 ww. rozporządzenia w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 33, 34, 39 lub 40 załącznika do rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych, nie stosuje się.

Aby zatem istniało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

* zapłaty za towar w całości dokonano za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

* przedmiotem dostawy nie są towary określone w § 4 ww. rozporządzenia.

Niewystąpienie jednej z powyższych przesłanek oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oferuje m.in. naczynia wykonane ze stali nierdzewnej, jak również kuchenki-płyty grzewcze indukcyjne, które w połączeniu z naczyniami oferowanymi przez Spółkę umożliwiają pełną automatyzację procesu gotowania. Około 95% sprzedaży dokonywanej przez Spółkę jest wykonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Pozostałe 5% klientów Spółki stanowią osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Produkty Spółki nie są oferowane w sklepach. Można je nabyć jedynie za pośrednictwem przedstawicieli handlowych Spółki. Dostawa produktów zakupionych od Spółki jest realizowana wyłącznie w systemie wysyłkowym - za pośrednictwem kuriera lub pocztą. Zapłata za nabywane od Spółki produkty odbywa się za pośrednictwem przelewu bankowego, przelewem za pośrednictwem banku z wykorzystaniem kredytu konsumenckiego lub z wykorzystaniem karty płatniczej bądź karty kredytowej. Spółka nie przyjmuje płatności gotówką. W przypadku każdej transakcji sprzedaży Spółka posiada dowody (w szczególności podpisaną umowę z konsumentem, dowód dokonania zapłaty oraz dowód dostarczenia towaru do konsumenta), na podstawie których możliwe jest jednoznaczne dokonanie identyfikacji czynności, której dana zapłata dotyczyła (tekst jedn.: konkretnej transakcji nabycia produktów Spółki), a także wskazanie danych nabywcy (w tym adres nabywcy). Ponadto Spółka prowadzi w systemie elektronicznym ewidencję wszystkich umów zawartych z klientami. W ewidencji tej Spółka zapisuje każdą umowę zawartą z klientem (w tym numer umowy), imię i nazwisko oraz adres klienta, przedmiot zamówienia oraz wszelkie płatności dokonane przez klienta na poczet zamówienia. Na podstawie tej ewidencji Spółka generuje na bieżąco dla firm kurierskich listy zamówień, które powinny zostać zrealizowane, z uwagi na dokonanie przez klientów wymaganych płatności. Firmy kurierskie, na podstawie przygotowywanych przez Spółkę list, dokonują dostaw produktów, a następnie przygotowują dla Spółki szczegółowe raporty dokonanych dostaw (w raporcie takim jest szczegółowo wskazane, na podstawie jakiej umowy z klientem, jaki towar, komu i na jaki adres został doręczony). Otrzymane od firm kurierskich raporty Spółka przechowuje i archiwizuje jako część dokumentacji własnej.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Spółka rozpoczęła prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących w latach 1996-1997 i ewidencja ta jest prowadzona przez Spółkę w sposób nieprzerwany do dziś. Spółka zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących i skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W niniejszych okolicznościach transakcje dostawy towarów tj. naczyń wykonanych ze stali nierdzewnej, jak również kuchenek-płyt grzewczych indukcyjnych realizowane są wyłącznie w systemie wysyłkowym - za pośrednictwem kuriera lub pocztą. Zapłata za nabywane od Spółki produkty odbywa się za pośrednictwem przelewu bankowego, przelewem za pośrednictwem banku z wykorzystaniem kredytu konsumenckiego lub z wykorzystaniem karty płatniczej bądź karty kredytowej. Spółka nie przyjmuje płatności gotówką. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało będzie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W kontekście wyłączeń wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących należy stwierdzić, że sprzedaż produktów Wnioskodawcy nie została wymieniona jako podlegająca bezwzględnemu obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przy czym, dla możliwości skorzystania ze zwolnienia wynikającego z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 36 załącznika do tego rozporządzenia nie ma znaczenia, że Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2013 r.

W konsekwencji należy uznać, że przyjęty przez Wnioskodawcę sposób dokumentacji sprzedaży wysyłkowej naczyń wykonanych ze stali nierdzewnej, jak również kuchenek-płyt grzewczych indukcyjnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem przelewu bankowego, przelewem za pośrednictwem banku z wykorzystaniem kredytu konsumenckiego lub z wykorzystaniem karty płatniczej bądź karty kredytowej a z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dana zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana spełnia przesłanki umożliwiające korzystanie - do dnia 31 grudnia 2014 r. - ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej wynikające z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 36 załącznika do tego rozporządzenia. Tym samym, korzystając z przedmiotowego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa powyżej Wnioskodawca może zaprzestać prowadzenia tej ewidencji.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na mocy z art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (§ 2 tego artykułu).

Niniejszy wniosek dotyczy 1 zdarzenia przyszłego. Z uwagi na to, że Strona w dniu 23 maja 2014 r. dokonała opłaty tytułem wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w wysokości 80 zł różnica w kwocie 40 zł zostanie zwrócona zgodnie z 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa, na rachunek bankowy wskazany przez Wnioskodawcę we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl